Jump to content

Bavaria før og etter "masseproduksjon"


faraway

Recommended Posts

Det hele bunner vel i at Najad og Halberg R. eiere fortviler, etter som bunnen har gått ut av seilbåtmarkedet, mye pga av Bavaria har levert gode kvalitets båter til en betydelig lavere pris...

Som sakt, etter bilproduksjonen gikk over til masseproduksjon for leeenge siden, har kvaliteten på biler bare blitt bedre. Noen som betviler det ??

Link to post
Share on other sites

Fortell meg en Bavariaeier som kjøpte båt til over 1,5 mill i 2007 (når luften gikk ut) som ikke på samme måte bør fortvile over å ha tapt 30% eller mer om han nå ønsker å selge?

Min oppfatning er at HR eiere er generelt mye mer langsiktige enn Bavariaeiere så kanskje det bekymrer HR eiere mindre generelt sett hva de får for båten når de evt. skal selge den om 10-20 år?

 

Ellers lages og håndlagede biler som er bedre enn de som ble laget for leeenge siden.

 

Masseproduksjon fra kina er kjent for god kvalitet?

 

Masseproduksjon fører ofte til bruk og kast og er ikke et kvalitetsstempel i seg selv.

 

En Bentley eier er neppe så opptatt av at Skoda lager rimelige biler ved masseproduksjon i såkalt god kvalitet.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Tyskland, ikke Kina. Forøvrig har du rett i at hva man trenger er rimelig relativt, når det gjelder akkurat fritidsbåter er de spesifikt definert av at de ikke behøves ....

Er det kun tysk masseproduksjon som er bra nå? Og dette gjelder båter? oh well. . ro ro til fiskeskjær..

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Masseproduksjon har lav utsalgspris som mål, det har det vært helt siden Henry Fords dager. Det har gitt oss overflod av masseproduserte varer til en pris folk kan betale.

 

Håndverksproduksjon handler om å lage ting så bra som overhodet mulig, der fagmennene er stolte av sitt verk/mesterstykke. Det gir varer der utsalgsprisen er helt underordnet.

 

Masseproduksjon handler om optimalisering, logistikk, systemer, innsparinger, effektivisering, automasjon, ja alt det vi forbinder med industrisamfunnet. Håndverk er nettopp håndverk, og det er som det alltid har vært, lag det best mulig, men prisen blir deretter. Rart det bare er 3-5 ganger så dyrt, burde vært mer. Fagkunnskap er billig, det trengs bare en person, men utførelse og manuelt arbeid er dyrt, når man ser folk pusse tre for hånd på Osrust er det ikke rart det blir bra, men det koster mer enn jeg noen gang kan betale. Dessuten er det at spørsmål om materialer, f.eks. teakdekk, noen ser på det som vakkert (og det er både godt å gå på og vakkert), men et pengesluk når det må byttes er noe over 20 år. Plast og kompositt er billigere.

 

For biler skjedde dette paradigmeskiftet tidlig på 1900 tallet, mens for båter tok det 60-80 år lengre tid. Plutselig forandret hele bildet seg. Og hva verre er så begynte folk å sammenligne priser på masseproduksjon i stor industriell skala med priser på småskala håndverksproduksjon. Verden endrer seg mot masseproduksjon av båter også, vi har bare ikke fått diffrensieringen enda, biler finnes i billige utgaver og luksusutgaver (kunne si mye om feil på biler, der luksusbiler kommer dårlig ut, men det er en digresjon). Verft som Nautor (Swan) lager luksusyachter på 80' og oppover, der blir det ingen masseproduksjon så der går det bra, dessuten er betalingsvilligheten høy. Det er selvsagt et spørsmål om båtmarkedet er stort nok til at vi får mange aktører med like stort utvalg som for biler når det gjelder pris og kvalitet. Ennå har de store volumene av masseproduserte båter fra Kina/Korea/Vietnam ikke kommet, bare spesielle båter i svært små serier eller one-off. Men bygge båter kan de. De nye Clipper 70 båtene er bygget i Shanghai akkurat som de nå pensjonerte Clipper 68. Snart kommer nok de billige masseproduserte Sino-yachtene til Norge, da blir denne diskusjonen mye mer moro.

 

Jeg har en følelse av at denne diskusjonen har pågått hver gang masseproduksjonen har tatt over for hådverkerne. Først spinning og veving så fulgte resten av segmentene etter, hele den industrielle revolusjon. Mostanden var stor mot de første spinnemaskiner i England, mange maskiner ble knust av rasende arbeidere. Men Prof. Christensen har sagt "You get eaten from below", les boka "The innovators dilemma". Varene trenger ikke engang være "godt nok" bare prisen er lav, så etableres en ny standard for hva som er godt nok og prisen synker igjen. Når Sino yachtene kommer blir Bavaria sett på som standard for den gode kvaliteten.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Stakkars deg Gunga Din, med så mange Bav'er på utsiden, så fikk du vel blå stripe på fendere?

 

Jeg ble tvungen til å heise en Bav eier til toppen av masta, fordi noe der oppe var ødelagt. (Typisk Bav)

Vinsjen var mindre en våre ankerdram-glass, blokkene minnet om pynten på et juletre, og hyssingen var wire inne i masta!! Båten var brenn-ny 38 foter !

 

Jeg slet som et dyr.......

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt at det nå er kommet noe som virker å bli en bavariatråd ala gamle dager, krydret litt med snakk og sammenligning med HR fra folk som tror HR er det samme som Bavaria bortsett fra finishen på treverket og krydret fra HReiere som tror bavaria er ubrukelig til annet enn fendring.

Gud bevare oss alle.

Link to post
Share on other sites

En dag i ferien, mens jeg satt og nøt finværet på akterdekket med en fin Single malt, observerte jeg en blå og hvit Svenskprodusert båt kjøre rett i brua så masta knakk som en tannpirker, jeg ble svært så overasket og holdt nesten på å søle ut litt Whisky, da hele broa ikke falt ned. Jeg har jo hørt så mye om den Svenske superkvaliteten så man begynner jo å lure :giggle:. Vi takket så mye for demoen og tok en skål til.

 

Det er skummelt når noen begynner å tro at kvaliteten kan kompensere for manglende kunnskap og vurderingsevne. Regner med at han har ringt å klaget til verftet allerede. Konklusjonen kan være at champagneboblene satt seg permanent fast i hjernen, det kan gi syn og hallusinasjoner.

 

Hadde det vært en masseprodusert Bavaria så hadde nok masta ramlet ned av seg selv 5m FØR broa, skal man tro alt man hører fra Kreti og pleti her :lol:

Link to post
Share on other sites

 

og synker fortere? disse panserskipene er vel egentlig mer egnet for folk som ikke kan navigere og smeller på i tide og utide ...

 

Tja, så du kjører bil uten airbag også? Det er klart at hvis man er villig til å kutte ned på sikkerheten fordi man ikke ser sine begrensninger som sjømann, er jo sikkert Bavaria et naturlig valg...

Link to post
Share on other sites

@baatsmann Vel, jeg har bidratt med det jeg kan på det saklige planet; Bavaria har vist at de kan serieprodusere livsfarlige båter med tap av liv som følge. At de samme "fagfolka" ville klare å prestere det samme v. "håndproduksjon" er det neppe tvil om?

 

Samtidig viser all erfaring at volumproduksjonen av Cruisere stort sett er bra nok, bortsett fra Match er vel det Lunde rydder opp i slurvefeil og ikke massive strukturelle feil?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En dag i ferien, mens jeg satt og nøt finværet på akterdekket med en fin Single malt, observerte jeg en blå og hvit Svenskprodusert båt kjøre rett i brua så masta knakk som en tannpirker, jeg ble svært så overasket og holdt nesten på å søle ut litt Whisky, da hele broa ikke falt ned. Jeg har jo hørt så mye om den Svenske superkvaliteten så man begynner jo å lure :giggle:. Vi takket så mye for demoen og tok en skål til.

Til din opplysning.

Masta på den båten kommer fra samme produsent som din.

Så nå vet du hvor fort den knekker.

Link to post
Share on other sites

I lilla Bommen i Gøteborg var det stadig seilbåter som hekta ankerlinene og blåste longside inn i de andre båtene. HR var overrepresentert - virket som de ikke skjønte noe av dette med baug eller hekk inn i vind - sto bare å klødde seg i hodet. Det var mest dansker og tyskere som gjorde dette, mulig de ikke er godt trent til trange havner og ferdige ankerliner.

Link to post
Share on other sites

 

Tja, så du kjører bil uten airbag også? Det er klart at hvis man er villig til å kutte ned på sikkerheten fordi man ikke ser sine begrensninger som sjømann, er jo sikkert Bavaria et naturlig valg...

Nei, men jeg kjører mc :) Dessuten har jeg en vanlig personbil, og ikke en panzer-SUV. Kall meg gjerne sprø, men å bruke så mye penger på bil er jeg ikke interessert i.

 

Har du så dårlig kompetanse at det er farlig for deg å seile Bavaria bør du nok holde deg på land, kanskje?

 

Nei, for å si noe seriøst - dersom båten koster det dobbelte eller tredobbelte så bør den jo virkelig være mer solid. Og det regner jeg også med at HR er. Dog, de fleste som skal på langtur har et begrenset budsjett, svir du av brorparten på glassfiber og teak står du igjen med mindre til sikkerhetsutstyr og viktig vedlikehold. Før du legger avgårde er det også en masse oppgraderinger som bør gjøres - enten man har HR eller Bav.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

seilte i ring rundt en hr 46 her om dagen, diger I'er hadde den og,

Ièr ? bare av ren nysgjerrighet, hva er det forkortelse for

 

dersom båten koster det dobbelte eller tredobbelte så bør den jo virkelig være mer solid. Og det regner jeg også med at HR er.

Mye mulig HR er mer solid enn Bavaria for jeg regner med det er eksakt de to merkene du sammenligner, men det er da mye mer enn soliditet man betaler for (se nå bort fra teak og mahogny)

 

Før du legger avgårde er det også en masse oppgraderinger som bør gjøres - enten man har HR eller Bav.

Å ? Hva da for eksempel

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...