Jump to content

VHF konsesjon uten å ha VHF sertifikat.


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Sendte inn papirene til Telenor for å "overta" VHFen i nybåten og fikk konsesjon i retur. Sendte egentlig inn papirene pga påtrykk fra tidligere eier men tenkte at det ikke kom til å gå siden jeg ikke har VHF sertifikat (enda).

 

Har nå lest meg opp litt og ser at det ikke er krav til sertifikat for å få konsesjon på VHF.

 

Men siden man da får regninga så blir man jo fort stimulert til å ta sertifikatet.

----------

 

Egentlig en god regelendring. Nå har folk ingen grunn til å vente med å søke konsesjon for apparatet om de kjøper båt med VHF installert, og når man får regninga blir man motivert til å ta sertifikatet.

 

Samtidig kan jo selgere av båter med VHF installert kreve at ny eier av båt registerer VHFen over på seg selv, sertifikat eller ei.

------------

 

Egentlig bare til opplysning... om noen trodde at man måtte ha sertifikat for å registrere den uregistrerte VHFen i båten sin. Eller om man kjøper båt og selger mener du ikke kan overta VHFen pga manglende sertifikat.

Link to post
Share on other sites

Har VHF på sjette året, har hele tiden hatt konsesjon på stasjonen, fikk i år en oppfordring om å ta sertifikat fra Telenor! Det er egentlig bare tiltakslysten som mangler, boka er lest fra perm til perm flere ganger! Hadde man kunnet ta prøven på egenhånd på nettet uten å måtte oppsøke forhandler eller godkjent instans så tror jeg betydelig flere ville tatt den!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt konsesjon i noen år uten å tatt eksamen.. Litt på trass.. Var Gnist på MTB, og hadde på det tidspunktet lov og kunnskap til å drifte radiostasjonen ombord.. men sivilt er det ikke lov!! helt latterlig spør du meg..

 

Skal nok ta det på sikt, men irriterer meg at jeg skal betale avgift for å kunne ta eksamen "på nytt"..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Da var denne diskusjonen igang igjen, ja.. Det påkreves at man har dette sertifikatet for å operere radiostasjonen ombord, og det av god grunn, man deltar i et omfattende nødnettverk, og det kan få fatale følger om brukerne av dette systemet ikke har kunnskapen som trengs. Hva om du er eneste som plukker opp en mayday, og du må sende mayday relay, men du vet ikke åssen man gjør det? Hva om du er nærmeste fartøy til en stor ulykke, f.eks. passasjerskip i brann og er første som svarer på mayday, kjenner du prosedyrene godt nok til å lede redningsarbeidet? I nød er alt lov sies det, og det er egentlig helt greit for meg at du setter deg selv i fare, det er når du setter andre mennesker i fare jeg reagerer.

 

At noen har lest boken er vel fullstendig likegyldig, jeg har strøket på prøver før, hjelper ingenting da å si til sensor: "jamen, jeg har jo lest boken", det som teller er om du kan stoffet, og en bestått eksamen er beviset på det(Selv om SRC-eksamen er altfor lite omfattende i mine øyne).

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikkje mange fritids båt vhf brukere som kan organisere ei passasjer skip ulykke, og det er uansett bedre å hjelpe enn å ikkje hjelpe!

Dessuten så trur eg heller ikkje att samme brukergruppe blokkere for redningsaksjoner.

Viss en hører på vhf rund om kring så er det vel få plasser det er så stilt som i Norge, vi som er på skip har vel hørt det meste fra sukk og stønn og bønn ,sang

Viss en har vhf og bruker den med vet, så er det vel en god ting, og har en en håndhold så rekk den jo ikkje langt allikevel, men kanskje nok til å komme seg ut av ei knipe .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...