Jump to content

VHF konsesjon uten å ha VHF sertifikat.


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

 

1) man er ikke istand til å lede noe redningsarbeid ved en større ulykke om man har vhf-sertifikat.

2) man lærer ingen verdens ting av å ta sertifikatet, man lærer av å sette seg inn i pensum.

3) pensumet er viktig, men jeg prøven er så enkel at den egentlig ikke gir mening, de fleste vil kunne bestå etter å skumlese pensum uten egentlig å tilegne seg noe særlig kunnskap.

 

1) Her er det ikke snakk om du er i stand eller ikke. Hadde du kunnet pensum så hadde du skjønt at du er pålagt og være rele stasjon.

2,3) Tull og tøys.

Du lærer prosedyrene og de bør sitte i ryggraden din! Med dårlig dekning og svake signaler er det svært viktig at de som gir beskjed følger prosedyrene. Da vet en hva en skal lytte etter og det er mye større sansynlighet for at rett informasjon kommer frem.

Du lærer nød og kalleprosedyrer

Du lærer å sende DSC

Du lærer å justere inn VHF apparatet

Du lærer hvor lenge du kan forvente at det er liv i apparatet etter at motoren har stoppet

Du lærer litt om jus rundt misbruk av informasjon eller bruk av apparatet

Du lærer hvordan du skal teste at apparatet virker tilfredstillende

OSV,OSV

Link to post
Share on other sites

 

1) Her er det ikke snakk om du er i stand eller ikke. Hadde du kunnet pensum så hadde du skjønt at du er pålagt og være rele stasjon.

2,3) Tull og tøys.

 

OSV,OSV

 

 

Feil alt sammen, dessverre.

 

Her er det snakk om å lede redningsarbeid, det fremgår av innlegget jeg besvarte. Det er bare å lese om igjen.

 

Det er heller ikke slik at man lærer noe av det du nevner under prøven, det må man lære seg på forhånd. Prøven er forøvrig så enkel å bestå at den ikke kan sies å dokumentere at man kan noe særlig av det man skal kunne.

Link to post
Share on other sites

Iallefall med hensyn til kurset tjøme radio holdt på østfoldtreffet, har JRK helt rett.

 

Du burde også - sammen med JRK - ta et kurs i quoting først, men jeg antar dette var et svar til meg? Jeg har ikke fått med meg at JRK har uttalt seg om kurset til Tjøme radio, og hvis han har, så aner jeg ikke om det han har uttalt er feil eller riktig.

 

Forøvrig virker det som dere begge blander sammen kurs og prøve her, og ellers ikke har forstått poenget, som jeg godt kan gjenta for tredje gang; Prøven er så enkel å bestå at den strengt tatt ikke kan sies å dokumentere at man kan noe særlig i det heletatt.

 

Å opptre som relestasjon er også noe annet enn å lede redningsarbeid.

Link to post
Share on other sites

Prøven er så enkel å bestå at den strengt tatt ikke kan sies å dokumentere at man kan noe særlig i det heletatt.

 

Det er det vel ingen som krangler på, og jeg har flere ganger før tatt til ordet for at denne prøven burde vært betraktelig mer omfattende, MEN det er nå det som er kravet for å vise at man innehar kompetansen.

 

Vi kan jo snu på det, om du ikke har sertifikatet kan du jo ihvertfall ALTFOR lite, så enkel som prøven er.

 

Syns det er helt merkelig at det stadig kommer diskusjoner rundt dette temaet, altså, dette er jo rimelig logiske greier, men jeg skal allikevel utheve noen greie punkter i fet tekst for de som fortsatt ikke helt har forstått det(sikter ikke til noen enkeltpersoner her). Det er et krav at du skal ha sertifikat for å operere radioutstyr, så ta sertifikatet. Det er også et krav om at man skal kunne prosedyrene, for alt fra enkle samtaler med kyststasjon eller andre fartøyer, til å lede redningsarbeid, eller fungere som relestasjon.. Og er du usikker på disse tingene: les deg opp!

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

 

Det er det vel ingen som krangler på, og jeg har flere ganger før tatt til ordet for at denne prøven burde vært betraktelig mer omfattende, MEN det er nå det som er kravet for å vise at man innehar kompetansen.

 

Vi kan jo snu på det, om du ikke har sertifikatet kan du jo ihvertfall ALTFOR lite, så enkel som prøven er.

Nei det er det ingen som krangler på såvidt jeg vet heller. Men jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig i at prøven bør være vanskelig, vi ser jo at mange allerede synes terskelen er for høy og blåser i hele sertifikatet. Det, i kombinasjon med at vhf ikke er påbudt og at det generelt er lite feilbruk å høre på lufta antyder kanskje at prøven ikke skal være så veldig mye vanskeligere heller. Altså - for de som har tungt for det uten å nevne noen spesiell - styrken i vhf-sambandet ligger i stor utbredelse, ikke i "smal" utbredelse blant brukere med "spisskompetanse".

 

Pkt. to er en logisk feilslutning.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Følgende bøker finnes på Deichman og kan bestilles til det biblioteket som passer best:

 

  • Mayday av Torbjørn Tombre,
  • VHF-boka av Truls Bui og
  • VHF håndbok av Tim Bartlett

 

Ellers ligger det tester ute på internett som dere kan ta for å sjekke at dere har nødvendig

kunnskap. Ikke noe problem med selvstudie, bare koselig å lære seg litt om radiobruk til sjøs.

Link to post
Share on other sites

Hjælpe å trøste.

Ikke NÅ IGJEN!!

Da var denne diskusjonen igang igjen, ja.. Det påkreves at man har dette sertifikatet for å operere radiostasjonen ombord, og det av god grunn, man deltar i et omfattende nødnettverk, og det kan få fatale følger om brukerne av dette systemet ikke har kunnskapen som trengs. Hva om du er eneste som plukker opp en mayday, og du må sende mayday relay, men du vet ikke åssen man gjør det? Hva om du er nærmeste fartøy til en stor ulykke, f.eks. passasjerskip i brann og er første som svarer på mayday, kjenner du prosedyrene godt nok til å lede redningsarbeidet? I nød er alt lov sies det, og det er egentlig helt greit for meg at du setter deg selv i fare, det er når du setter andre mennesker i fare jeg reagerer.

 

At noen har lest boken er vel fullstendig likegyldig, jeg har strøket på prøver før, hjelper ingenting da å si til sensor: "jamen, jeg har jo lest boken", det som teller er om du kan stoffet, og en bestått eksamen er beviset på det(Selv om SRC-eksamen er altfor lite omfattende i mine øyne).

 

 

Ville vel ikke bruke så sterke ord, men er enig i meningen.

Kom dere over trassalderen, ta lappen, og slutt og syt.

Makan til uansvarlige drittunger !

At dere i det hele tatt tør å stå frem her med dette våset viser ikke annet enn drittungementalitet.

 

 

Det jeg lurer mest på er:

Er det prisen på kurset eller redselen for å ikke bestå som er sterkest hos de "motstridende?

Radioen er billig og dere må ha råd til å ha båt.....

 

Eller skal dere kun oversees / unnskyldes for å uttale dere om noe dere ikke har filla piling på??

(Et speil er et greit redskap i mange sammenhenger!...)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

 

Er det prisen på kurset eller redselen for å ikke bestå som er sterkest hos de "motstridende?

Radioen er billig og dere må ha råd til å ha båt.....

 

For en del tror jeg reiseveien til sted å avlegge prøven kan være en terskel. Hvis man synes kurset er for dyrt eller tar for lang tid kan man bare la være å ta det.

Link to post
Share on other sites

 

For en del tror jeg reiseveien til sted å avlegge prøven kan være en terskel.

 

Det er nesten 100 steder du kan avlegge prøve. De aller fleste av oss beveger seg noen mil avogtil, sjansen for at du på et tidspunkt er forbi et av disse stedene er vel ganske stor. Kan også være et tips å bite i det sure eplet å ta førerkort for bil, selv om denne prøven er enda mindre tilgjengelig, så gjør den livet litt enklere, man kan f.eks. kjøre bil til SRC-eksamen.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

 

Det er nesten 100 steder du kan avlegge prøve.

 

Riktig det, men det er likevel et argument som kommer opp innimellom. De fleste er nok innom en by hvor man kan ta prøven iløpet av et års tid vil jeg tro, men før de får ut fingern synes jeg det er viktig at de har radioen på og lytter på kanal 16.

 

(Førerkort for bil er forøvrig fantastisk dyrt, hvis man ikke har det allerede syns jeg absolutt ikke man behøver å anskaffe det først ...)

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Til sjøs, som i resten av verden forøvrig, er det enkelte som sliter med lesing og skriving, det er også en del andre som ikke har lykkes noe særlig på skolen, har dårlige erfaringer og minner relatert til dette og skyr enhver "prøve" som involverer lesing/forståelse/skriving som pesten og ikke har gjort noe sånn på mange tiår.

 

Kombiner dette med litt praktiske utfordringer, kan være alt fra reisevei til påmelding til kostnad.

 

Så til slutt kombinerer vi alt dette med at hvem som helst kan ha en fullt lovlig VHF i sin båt, med konsesjon i sitt eget navn og fullt lovlig bruke den om det oppstår nød, uten sertifikat.

 

Ja må man da forklare hvorfor enkelte, eller kanskje ganske mange da driter i hele lappen? Det er da temmelig innlysende.

-----------

 

Jeg skal ta den, men forstår fullt ut de som velger å ikke ta den. Og samtidig er jeg glad for alle som har vhf og lytter på den, også de uten lappen.

Link to post
Share on other sites

Til sjøs, som i resten av verden forøvrig, er det enkelte som sliter med lesing og skriving, det er også en del andre som ikke har lykkes noe særlig på skolen, har dårlige erfaringer og minner relatert til dette og skyr enhver "prøve" som involverer lesing/forståelse/skriving som pesten og ikke har gjort noe sånn på mange tiår.

 

Jeg skal ta den, men forstår fullt ut de som velger å ikke ta den. Og samtidig er jeg glad for alle som har vhf og lytter på den, også de uten lappen.

 

Man er selvsagt klar over at noen sliter med de problemene - og det skal man ta alvorlig - om det er noen som ønsker å ta prøven som sliter med dysleksi, så ta kontakt med nærmeste Kystradiostasjon, eller skole som driver med prøver.

Fortell om problemstillingen, og jeg er helt sikker på at man vil få hjelp til gjennomgang av prøven - alt annet ville vær overraskende.

Det skal ikke være til hinder.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Tidligere lå det vel ute en prøve som noen her på BP hadde laget, men den tror jeg ikke er å finne på nettet lengre. Har også merket meg at det ikke har vært så veldig mange andre å finne på nettet heller, så nå har vi fått laget oss en på www.prove.no. Vi har prøvd å få dekket hele pensumet, så håper folk finner den nyttig.

 

Vi tar imot tips, forespørsler, ris og ros. Bare send meg en PM om det skulle være noe!

Personlig synes jeg det er flott om flest mulig har VHF ombord, uansett om de har fått tatt sertifikat eller ikke. Det øker sikkerheten totalt sett.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Hm, trodde ikke man kunne avlegge prøven på nett, men ... http://www.maritimradio.no/index.php?page_id=923 Da er ihvertfall ikke reisevei noen unnskyldning lengre.

 

 

Tidligere lå det vel ute en prøve som noen her på BP hadde laget, men den tror jeg ikke er å finne på nettet lengre. Har også merket meg at det ikke har vært så veldig mange andre å finne på nettet heller,

Gratis prøve-eksamen (prøve-prøve?) ligger her http://www.maritimradio.no/site/bildearkiv/1123/eksamendemo.pdf

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hm, trodde ikke man kunne avlegge prøven på nett, men ...

Det kan du ikke heller i den forstand, du må fortsatt reise til en av "forhandlerene", for så å gå på nett med deres PC. Så reisevei er fortsatt en slags unnskyldning.

 

Når det gjelder "prøve-eksamen" til telenor, så inneholder den kun 35 spørsmål, og man må sjekke fasit selv.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...