Jump to content

VHF konsesjon uten å ha VHF sertifikat.


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Jeg bare gjentar. Det er bedre å ha VHF og ha lest boka, uten "lappen" enn å ikke ha VHF.
Den som har lest boka og har litt sunn fornuft , har ingen problemer med å gi en smule hjelp, Bedre enn å sitte der bare med et skarve ekkolodd og et kompass. Dessuten How hard can it be ??? Men noen må tydeligvis ha det inn med teskje.
x xx xxxxxx xxx xx xxxxxxx x xxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxx xxx xx xx xxx xxxxx xxxx xx xxx xxx xxxxx x xxxxxxx xx xxx xx xxxxxxxx xx xxxxxxxxxxx xx xx xxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx xx xxx xxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxx

Kommentar fra moderator: Personangrep slettet.
Link to post
Share on other sites

Figen du er jo en sympatisk fyr!! Man lærer masse nyttig på et VHF kurs, det er ikke kun mayday, navn og posisjon det går på..

 

Man trenger ikke sertifikat for å kjøre bil heller... how hard can it be!! Jeg synes du har dårlige holdninger om du ikke godtar at enkelte ting er sertifikatpliktig..

 

For oss som har vært med BP en stund så har vi veldig respekt av Lars, og han kommer med masse bra her inne på forumet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Er redd tilstanden på VHF maritimt bånd blir likt denne tråden hvis de fleste velger å operere i sambandet uten nødvendig godkjenning. Skrekk og gru. Husker på 70 og 80 tallet da de fleste lå på PR eller walki frekvensene, hvor det ble diskutert alt fra kakeoppskrifter til gpp på kanalene. Vi ønsker ikke slike tilstander. Vi ønsker at man følger regelverket og har den nødvendige godkjenning slik at det er og blir det sambandet det er ment som. Så kan de som er "eksperter uten godkjenning" fortsatt være i mindretall.

 

I alle sammenhenger der det er behov for kjøreregler trenger man en godkjenning for å operere, enten det er til vanns eller lands. Disse reglene er ofte nødvendige. Hvis det er så lett å operere VHF båndet som enkelte uttaler - hvorfor ikke ta prøven??? Den tar en ettermiddag og thats it..... Ikke gjør det vondt heller. :wink:

Link to post
Share on other sites

Det virker på meg når en leser en del av de trådene som kommer om VHF - sertefikat eller ikke - at mange tror dette er noe særnorskt, noe som Telenor og staten har funnet på, vel det er det IKKE.

 

VHF - SRC sertefikat som det heter i dag er en del av det internasjonale sytemet, en del av GMDSS - som omhandler sikkerhet til sjøss.

Det vil si at det ikke bare er vi med fritidsbåt som hører hva som blir sagt på radioen, men også alle yrkesfartøyene i nærheten av deg.

 

Jeg kan love dere at det der de helt utroligst ting som blir sagt på VHF`n, og ofte lett å plukke ut den som ikke har sertefikat, eller bare har kjøpt seg en radio, spesielt når denne foretar ett oppkall.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Synes ikke dette er et vanskelig valg:

 

  • Det er et krav og er det for å øke sikkerheten til sjøs.
  • Det krever lite lesing for å klare testen.
  • Det koster (i båtsammenheng) meget lite.
  • Man unngår bøter og erstatningsansvar ved feil bruk.
  • Det er fremdeles en billig og bra måte å kommunisere på.
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt konsesjon i noen år uten å tatt eksamen.. Litt på trass.. Var Gnist på MTB, og hadde på det tidspunktet lov og kunnskap til å drifte radiostasjonen ombord.. men sivilt er det ikke lov!! helt latterlig spør du meg..

 

Skal nok ta det på sikt, men irriterer meg at jeg skal betale avgift for å kunne ta eksamen "på nytt"..

 

Vi er i samme "båt". Jeg tok 8 ukers kurs for å bli signalist i Marinen, i UHF, VHF, mv. Praktiserte deretter 1 år på minesveiper. Men for å få VHF-sertifikat måtte jeg ta kurset likevel :worry:

Link to post
Share on other sites

Feil, du må ikke ta noe kurs for å få VHF-sertifikatet. Etter hva du sier om tidligere erfaring, er det bare å ta eksamen og stå 100%!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok kurs på Olavsvern (8 uker) og var gnist i Marinen, tok kontakt med Telenor Maritim radio og spurte om hjelp til SRC. Beskjeden jeg fikk var å sende inn dokumentasjon (fra forsvaret) og kvittering på Mayday til sertifikat@telenor.com sammen med søknadskjema om konvertering.

Ikke noe større problem en hva man gjør det til...

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Jeg tok kurs på Olavsvern (8 uker) og var gnist i Marinen, tok kontakt med Telenor Maritim radio og spurte om hjelp til SRC. Beskjeden jeg fikk var å sende inn dokumentasjon (fra forsvaret) og kvittering på Mayday til sertifikat@telenor.com sammen med søknadskjema om konvertering.

Ikke noe større problem en hva man gjør det til...

 

Helt glimmrende,og så enkelte kan det være, noen ganger lønner det seg å høre med de som driver med det, ikke bstandig baatplassen.no gir alle rette svar - dessverre.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Sertifikat og konsesjonsplikten forsvinner etter valget. Byråkrati og regler skal forenkles.

 

 

 

Ja de har lovet det, men sier at eksamen med karakterer skal styrkes.

 

Så løp og kjøp VHF boka MAYDAY og få tatt eksamen de som enda ikke har har hatt tid til det..

 

Dette er som mange har sagt før et internasjonalt krav, og takk for det.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

De få plassene jeg har vært så har de gjerne boka osv til båtførerprøven men ikke denne mayday boka. Noen som har det i hylla og vil selge? :-)


Siden regleverket ikke har endret seg så kan jeg vel kanskje bruke denne boka gratis:

 

 

Tittel:
VHF om bord : begrenset radiotelefonistsertifikat for den maritime mobile VHF-tjenesten

 

Er fra 97 og ligger i bokhylla.no fritt tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

En kan laste ned Arbeidshefte så ser en hvor en står

 

Det er kommet noe nytt.

 

Pensum
Pensumheftet: "Mayday" gjennomgår pensum for å kunne avlegge SRC-eksamen. Dette kan bestilles fra Læremiddelforlaget på www.lmf.no eller på telefon 33 42 33 42.

Lydfiler av utvalgte prosedyrer finner du på www.lmf.no

Arbeidshefte: For å lette innlæringen er det utarbeidet et gratis arbeidshefte med 70 typiske eksamensspørsmål.pdf_small.gif TMR_arbeidshefte.pdf

Eksamen eksempel:
Last ned eksempel på eksamen her (doc) eller her (pdf).

Mer informasjon om eksamen


Gyldighet norske VHF og eldre radiotelefonisertifikat
Internasjonalt er de gamle VHF- og andre eldre radiotelefoniseritfikater i dag kun gyldig for betjening av VHF-radio uten DSC. Disse sertifikatene utstedes ikke lenger, men kan om ønskelig konverteres til SRC, se krav til konvertering under.


Konvertering til SRC (kredittkortstørrelse)
Har du tatt VHF- eller annet radiooperatørsertifikat før 2002 * , mangler du sannsynligvis opplæring i nye nødprosedyrer samt bruk av VHF DSC der nødknappen er et viktig element. Du kan oppdatere dine kunnskaper ved å lese den nye utgaven av pensumheftet (Mayday). Eller du kan melde deg på et SRC kurs, se liste over kursarrangører.

VHF-sertifikat og SRC tatt i perioden 01.01.2002 til 24.03.2006 kan konverteres til nytt SRC uten noe krav til ytterligere oppdatering. Også gyldige eller utgåtte norske GOC, ROC og LRC , kan konverteres til nytt SRC.
Bakgrunnen for krav til konvertering er at fritidsfartøy som anskaffer VHF DSC, og yrkesfartøy somikke har krav til GMDSS i følge forskrift, men frivillig har installert VHF DSC, skal ha radiooperatør med minst SRC.

Duplikat SRC (kredittkortstørrelse)
For SRC tatt i perioden 24.03.2006 til 15.09.2010 utstedes det duplikat mot innsending av nytt taushetsløfte og 1 bilde.
For SRC tatt etter 15.09.2010 utstedes det duplikat etter anmodning på mail: sertifikat@telenor.com

Søknadsskjema for konvertering og duplikat SRC finner du her:


pdf_small.gif Taushetsloefte.pdf


Sendes til: Telenor Maritim Radio/Sertifikat
Postboks 7150
5020 BERGEN

Tilbud her. ta vare på kvitteringen.

https://www.tanum.no/_sport-og-friluftsliv/mayday-torbj%C3%B8rn-tombre-9788292284681

Lykke til med eksamen

Husk å stemme Godt valg.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det eneste man trenger å gjøre for å gå opp til eksamen er å lese, det er ikke påkrevet med noe kurs. Jeg samlet sammen det jeg fant på nettet av dokumentasjon og satte alt inn i en egen perm og kurset meg selv på det grunnlaget, jeg besto prøven hos Telenor uten problemer.

 

Dersom man skal oppgradere et tidligere sertifikat (før 2002) uten ta ny eksamen, så trenger man å vise kvittering for kjøpt Mayday. Dette har med nye DSC-rutiner å gjøre.

 

Ikke vanskelig....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hadde man kunnet ta prøven på egenhånd på nettet uten å måtte oppsøke forhandler eller godkjent instans så tror jeg betydelig flere ville tatt den!

 

På ett vis forstår jeg at man ikke kan ta prøven på nettet, det er litt på samme måte som med bil-sertifikat, og ikke hjemmeeksamen ifm. utdannelse hvor man skal skrive en lengre besvarelse. På den annen side, VHF-prøven er temmelig umulig å ikke bestå uansett, så ...

Hmmm... Her har vi et problem. Det gjelder faktisk dere som hevder at det viktigste er å ha apparatet, ikke lappen.

Uten lapp risikerer man feil bruk og i verste fall blokkering av kanaler og missbruk som medfører at viktige nødmeldinger ikke kommer frem.

 

Det er det vel i grunnen en viss risiko for om man ikke har vhf? At viktige nødmeldinger ikke kommer fram, altså? Dette er ikke noen oppfordring om ikke å ta vhf-sertifikat, men lytt for guds skyld på kanal 16 om dere har anskaffet vhf- men ikke rukket å ta lappen ennå...

kjenner du prosedyrene godt nok til å lede redningsarbeidet? I nød er alt lov sies det, og det er egentlig helt greit for meg at du setter deg selv i fare, det er når du setter andre mennesker i fare jeg reagerer.

 

At noen har lest boken er vel fullstendig likegyldig, jeg har strøket på prøver før, hjelper ingenting da å si til sensor: "jamen, jeg har jo lest boken", det som teller er om du kan stoffet, og en bestått eksamen er beviset på det(Selv om SRC-eksamen er altfor lite omfattende i mine øyne).

 

I prinsippet er jeg enig med deg, men

 

1) man er ikke istand til å lede noe redningsarbeid ved en større ulykke om man har vhf-sertifikat.

2) man lærer ingen verdens ting av å ta sertifikatet, man lærer av å sette seg inn i pensum.

3) pensumet er viktig, men jeg prøven er så enkel at den egentlig ikke gir mening, de fleste vil kunne bestå etter å skumlese pensum uten egentlig å tilegne seg noe særlig kunnskap.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...