Guest Avmønstret# Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Sertifikat og konsesjonsplikten forsvinner etter valget. Byråkrati og regler skal forenkles. tulla Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nnerland Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Makan til sirkus haha, om ikke annet så er disse trådene morro lesning. Ler så jeg griner ... For all del, la vær å ta sertifikatet så har vi andre noe å le av når dere kommer med disse unskyldningene for ikke å ta sertifikatet på VHF'n Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Figen Svart 5.September.2013 Del på Facebook Svart 5.September.2013 Jeg bare gjentar. Det er bedre å ha VHF og ha lest boka, uten "lappen" enn å ikke ha VHF.Den som har lest boka og har litt sunn fornuft , har ingen problemer med å gi en smule hjelp, Bedre enn å sitte der bare med et skarve ekkolodd og et kompass. Dessuten How hard can it be ??? Men noen må tydeligvis ha det inn med teskje.x xx xxxxxx xxx xx xxxxxxx x xxxxxxx xxxx xxxxxxxx xxxxxx xxx xx xx xxx xxxxx xxxx xx xxx xxx xxxxx x xxxxxxx xx xxx xx xxxxxxxx xx xxxxxxxxxxx xx xx xxx xxxxxxxxxxxx xxxxxx xx xxx xxxxxxxxxxxxx xxxxx xxxx Kommentar fra moderator: Personangrep slettet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Yball Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Ikke har jeg "konsesjon" eller "sertifikat" men en liten radio er gøy. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Figen du er jo en sympatisk fyr!! Man lærer masse nyttig på et VHF kurs, det er ikke kun mayday, navn og posisjon det går på.. Man trenger ikke sertifikat for å kjøre bil heller... how hard can it be!! Jeg synes du har dårlige holdninger om du ikke godtar at enkelte ting er sertifikatpliktig.. For oss som har vært med BP en stund så har vi veldig respekt av Lars, og han kommer med masse bra her inne på forumet Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
svebe Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Er redd tilstanden på VHF maritimt bånd blir likt denne tråden hvis de fleste velger å operere i sambandet uten nødvendig godkjenning. Skrekk og gru. Husker på 70 og 80 tallet da de fleste lå på PR eller walki frekvensene, hvor det ble diskutert alt fra kakeoppskrifter til gpp på kanalene. Vi ønsker ikke slike tilstander. Vi ønsker at man følger regelverket og har den nødvendige godkjenning slik at det er og blir det sambandet det er ment som. Så kan de som er "eksperter uten godkjenning" fortsatt være i mindretall. I alle sammenhenger der det er behov for kjøreregler trenger man en godkjenning for å operere, enten det er til vanns eller lands. Disse reglene er ofte nødvendige. Hvis det er så lett å operere VHF båndet som enkelte uttaler - hvorfor ikke ta prøven??? Den tar en ettermiddag og thats it..... Ikke gjør det vondt heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Det virker på meg når en leser en del av de trådene som kommer om VHF - sertefikat eller ikke - at mange tror dette er noe særnorskt, noe som Telenor og staten har funnet på, vel det er det IKKE. VHF - SRC sertefikat som det heter i dag er en del av det internasjonale sytemet, en del av GMDSS - som omhandler sikkerhet til sjøss. Det vil si at det ikke bare er vi med fritidsbåt som hører hva som blir sagt på radioen, men også alle yrkesfartøyene i nærheten av deg. Jeg kan love dere at det der de helt utroligst ting som blir sagt på VHF`n, og ofte lett å plukke ut den som ikke har sertefikat, eller bare har kjøpt seg en radio, spesielt når denne foretar ett oppkall. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Jeg mener fremdeles jeg kan rutinene jeg, selv uten å ta eksamen til Telenor.. det er ikke eksamen som avgjør om jeg kan rutinene eller ikke... I andre sammenhenger kalles dette for kvakksalveri. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 For oss som har vært med BP en stund så har vi veldig respekt av Lars, og han kommer med masse bra her inne på forumet Støttes til 100% - han fortjente overhode ikke den kommentaren som kom der, og den ble da også slettet. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
All In Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Kanskje Figen var han som i sommer gikk på VHF med lav og forsiktig stemme sa"Hallo???" Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nidelv 1874 Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Synes ikke dette er et vanskelig valg: Det er et krav og er det for å øke sikkerheten til sjøs. Det krever lite lesing for å klare testen. Det koster (i båtsammenheng) meget lite. Man unngår bøter og erstatningsansvar ved feil bruk. Det er fremdeles en billig og bra måte å kommunisere på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Jeg har hatt konsesjon i noen år uten å tatt eksamen.. Litt på trass.. Var Gnist på MTB, og hadde på det tidspunktet lov og kunnskap til å drifte radiostasjonen ombord.. men sivilt er det ikke lov!! helt latterlig spør du meg.. Skal nok ta det på sikt, men irriterer meg at jeg skal betale avgift for å kunne ta eksamen "på nytt".. Vi er i samme "båt". Jeg tok 8 ukers kurs for å bli signalist i Marinen, i UHF, VHF, mv. Praktiserte deretter 1 år på minesveiper. Men for å få VHF-sertifikat måtte jeg ta kurset likevel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Feil, du må ikke ta noe kurs for å få VHF-sertifikatet. Etter hva du sier om tidligere erfaring, er det bare å ta eksamen og stå 100%! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Jeg tok kurs på Olavsvern (8 uker) og var gnist i Marinen, tok kontakt med Telenor Maritim radio og spurte om hjelp til SRC. Beskjeden jeg fikk var å sende inn dokumentasjon (fra forsvaret) og kvittering på Mayday til sertifikat@telenor.com sammen med søknadskjema om konvertering. Ikke noe større problem en hva man gjør det til... Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Jeg tok kurs på Olavsvern (8 uker) og var gnist i Marinen, tok kontakt med Telenor Maritim radio og spurte om hjelp til SRC. Beskjeden jeg fikk var å sende inn dokumentasjon (fra forsvaret) og kvittering på Mayday til sertifikat@telenor.com sammen med søknadskjema om konvertering. Ikke noe større problem en hva man gjør det til... Helt glimmrende,og så enkelte kan det være, noen ganger lønner det seg å høre med de som driver med det, ikke bstandig baatplassen.no gir alle rette svar - dessverre. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 Jeg fikk nå det svaret jeg fikk, uansett hva andre mener. Men dette var jo tilbake til steinalderen, i 1981, så praksis har kanskje endret seg..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
svebe Svart 6.September.2013 Del på Facebook Svart 6.September.2013 (redigert) Reglene har vært ganske like etter innføringen av VHF i 1966. Redigert 6.September.2013 av svebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 8.September.2013 Del på Facebook Svart 8.September.2013 (redigert) Sertifikat og konsesjonsplikten forsvinner etter valget. Byråkrati og regler skal forenkles. Ja de har lovet det, men sier at eksamen med karakterer skal styrkes. Så løp og kjøp VHF boka MAYDAY og få tatt eksamen de som enda ikke har har hatt tid til det.. Dette er som mange har sagt før et internasjonalt krav, og takk for det. Redigert 8.September.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 8.September.2013 Del på Facebook Svart 8.September.2013 De få plassene jeg har vært så har de gjerne boka osv til båtførerprøven men ikke denne mayday boka. Noen som har det i hylla og vil selge? :-) Siden regleverket ikke har endret seg så kan jeg vel kanskje bruke denne boka gratis: Tittel:VHF om bord : begrenset radiotelefonistsertifikat for den maritime mobile VHF-tjenesten Er fra 97 og ligger i bokhylla.no fritt tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 8.September.2013 Del på Facebook Svart 8.September.2013 En kan laste ned Arbeidshefte så ser en hvor en står Det er kommet noe nytt. PensumPensumheftet: "Mayday" gjennomgår pensum for å kunne avlegge SRC-eksamen. Dette kan bestilles fra Læremiddelforlaget på www.lmf.no eller på telefon 33 42 33 42.Lydfiler av utvalgte prosedyrer finner du på www.lmf.no Arbeidshefte: For å lette innlæringen er det utarbeidet et gratis arbeidshefte med 70 typiske eksamensspørsmål. TMR_arbeidshefte.pdf Eksamen eksempel:Last ned eksempel på eksamen her (doc) eller her (pdf).Mer informasjon om eksamenGyldighet norske VHF og eldre radiotelefonisertifikatInternasjonalt er de gamle VHF- og andre eldre radiotelefoniseritfikater i dag kun gyldig for betjening av VHF-radio uten DSC. Disse sertifikatene utstedes ikke lenger, men kan om ønskelig konverteres til SRC, se krav til konvertering under. Konvertering til SRC (kredittkortstørrelse)Har du tatt VHF- eller annet radiooperatørsertifikat før 2002 * , mangler du sannsynligvis opplæring i nye nødprosedyrer samt bruk av VHF DSC der nødknappen er et viktig element. Du kan oppdatere dine kunnskaper ved å lese den nye utgaven av pensumheftet (Mayday). Eller du kan melde deg på et SRC kurs, se liste over kursarrangører.VHF-sertifikat og SRC tatt i perioden 01.01.2002 til 24.03.2006 kan konverteres til nytt SRC uten noe krav til ytterligere oppdatering. Også gyldige eller utgåtte norske GOC, ROC og LRC , kan konverteres til nytt SRC.Bakgrunnen for krav til konvertering er at fritidsfartøy som anskaffer VHF DSC, og yrkesfartøy somikke har krav til GMDSS i følge forskrift, men frivillig har installert VHF DSC, skal ha radiooperatør med minst SRC.Duplikat SRC (kredittkortstørrelse) For SRC tatt i perioden 24.03.2006 til 15.09.2010 utstedes det duplikat mot innsending av nytt taushetsløfte og 1 bilde.For SRC tatt etter 15.09.2010 utstedes det duplikat etter anmodning på mail: sertifikat@telenor.com Søknadsskjema for konvertering og duplikat SRC finner du her: Taushetsloefte.pdf Sendes til: Telenor Maritim Radio/Sertifikat Postboks 7150 5020 BERGEN Tilbud her. ta vare på kvitteringen. https://www.tanum.no/_sport-og-friluftsliv/mayday-torbj%C3%B8rn-tombre-9788292284681 Lykke til med eksamen Husk å stemme Godt valg. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
jk Svart 8.September.2013 Del på Facebook Svart 8.September.2013 Dette er som mange har sagt før et internasjonalt krav, og takk for det. Rask googling av engelskspråklige land viser at USA og Canada ikke krever lisens innenlands, mens Storbritannia, Australia og New Zealand gjør det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
egilwh Svart 8.September.2013 Del på Facebook Svart 8.September.2013 Det eneste man trenger å gjøre for å gå opp til eksamen er å lese, det er ikke påkrevet med noe kurs. Jeg samlet sammen det jeg fant på nettet av dokumentasjon og satte alt inn i en egen perm og kurset meg selv på det grunnlaget, jeg besto prøven hos Telenor uten problemer. Dersom man skal oppgradere et tidligere sertifikat (før 2002) uten ta ny eksamen, så trenger man å vise kvittering for kjøpt Mayday. Dette har med nye DSC-rutiner å gjøre. Ikke vanskelig.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post Share on other sites More sharing options...
hev Svart 9.September.2013 Del på Facebook Svart 9.September.2013 Hmm, det var rart. Kan du komme med litt fleire opplysningar, navn og event. båtnavn/kallesignal osv.? Send det gjerne på PM. Vanligvis så skal du få sertifikatet ganske snart etter avlagt eksamen. mvh Helge Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post Share on other sites More sharing options...
Pettern1972 Svart 9.September.2013 Del på Facebook Svart 9.September.2013 Da er det vel egentlig bare å ønske pinkvin velkommen til østfoldtreffet til neste år. Skulle ikke forundre meg om du får muligheten til å ta vhf-eksamen der heller.... Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 10.September.2013 Del på Facebook Svart 10.September.2013 Hadde man kunnet ta prøven på egenhånd på nettet uten å måtte oppsøke forhandler eller godkjent instans så tror jeg betydelig flere ville tatt den! På ett vis forstår jeg at man ikke kan ta prøven på nettet, det er litt på samme måte som med bil-sertifikat, og ikke hjemmeeksamen ifm. utdannelse hvor man skal skrive en lengre besvarelse. På den annen side, VHF-prøven er temmelig umulig å ikke bestå uansett, så ... Hmmm... Her har vi et problem. Det gjelder faktisk dere som hevder at det viktigste er å ha apparatet, ikke lappen. Uten lapp risikerer man feil bruk og i verste fall blokkering av kanaler og missbruk som medfører at viktige nødmeldinger ikke kommer frem. Det er det vel i grunnen en viss risiko for om man ikke har vhf? At viktige nødmeldinger ikke kommer fram, altså? Dette er ikke noen oppfordring om ikke å ta vhf-sertifikat, men lytt for guds skyld på kanal 16 om dere har anskaffet vhf- men ikke rukket å ta lappen ennå... kjenner du prosedyrene godt nok til å lede redningsarbeidet? I nød er alt lov sies det, og det er egentlig helt greit for meg at du setter deg selv i fare, det er når du setter andre mennesker i fare jeg reagerer. At noen har lest boken er vel fullstendig likegyldig, jeg har strøket på prøver før, hjelper ingenting da å si til sensor: "jamen, jeg har jo lest boken", det som teller er om du kan stoffet, og en bestått eksamen er beviset på det(Selv om SRC-eksamen er altfor lite omfattende i mine øyne). I prinsippet er jeg enig med deg, men 1) man er ikke istand til å lede noe redningsarbeid ved en større ulykke om man har vhf-sertifikat. 2) man lærer ingen verdens ting av å ta sertifikatet, man lærer av å sette seg inn i pensum. 3) pensumet er viktig, men jeg prøven er så enkel at den egentlig ikke gir mening, de fleste vil kunne bestå etter å skumlese pensum uten egentlig å tilegne seg noe særlig kunnskap. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.