Jump to content

VHF konsesjon uten å ha VHF sertifikat.


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Jeg tror nok ikke det er så stille på K16 for de på Tjøme radio som hører alt som foregår på hele Sørlandet og Østlandet. Vi i båt hører kun det som er i et begrenset område.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det som gjøres mye feil, er jo at de som er involvert i en nødsituasjon helst burde være alene på frequensen. Altså all kommunikasjon mellom HRS, politi, redningsskøyter og andre helst burde skje på en helt annen kanal. Også om mulig burde båten i nød også byttes om til en kanal som er fredet til han. Så kan all samordning mellom instansene gjøres på en annen kanal. Som sikkert alle vet kan jo bare en snakke om gangen. Og da kan viktig informasjon fra båten i nød forsvinne fordi dem rett og slett ikke kommer inn på freqensen.

 

Dette er bare tanker jeg har gjort meg når jeg har lyttet inn på nødsituasjoner. Kan godt hende dette gjøres forskjellig rundt om i landet.

Link to post
Share on other sites

Det som gjøres mye feil, er jo at de som er involvert i en nødsituasjon helst burde være alene på frequensen. Altså all kommunikasjon mellom HRS, politi, redningsskøyter og andre helst burde skje på en helt annen kanal. Også om mulig burde båten i nød også byttes om til en kanal som er fredet til han. Så kan all samordning mellom instansene gjøres på en annen kanal. Som sikkert alle vet kan jo bare en snakke om gangen. Og da kan viktig informasjon fra båten i nød forsvinne fordi dem rett og slett ikke kommer inn på freqensen. Dette er bare tanker jeg har gjort meg når jeg har lyttet inn på nødsituasjoner. Kan godt hende dette gjøres forskjellig rundt om i landet.

I en nødsituasjon er man alene på frekvensen, når Mayday er sendt, så skal alle holde seg unna kanalen (regner med at dere har noe av det samme med flytrafikken også) HRS har ikke direkte kommunikasjon med havaristen, det går via kystradio, og det samme gjelder for politiet, om de ikke er ute med politibåten på hendelsen da.

Det er ingen problem å kjøre alt over en kanal/frekvens, så fremt alle kan jobben sin - lest prosedyrer, og holder seg til de - har hatt noen slike handelser, og tro meg det virker veldig godt.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Som jeg sier så praktiseres nok dette forskjellig rundt omkring. Men jeg har hørt på flere episoder hvor redningsskøyta og politiet har hatt så mye trafikk på 16 at knapt var mulig å komme inn på freq.

 

At "Ola og Kari" holder tyst på 16 tviler jeg ikke på. Men kommunikasjonen internt mellom seaking, politi og redningsskøyter var voldsom på 16.

 

Ja vi flytter enten flyet i nød på en egen freq eller flytter alle andre. Så det er bare oss og flyet i nød som er på freq. At andre lytter skader ingen og skjer garantert.

 

Dette er litt med hva personen i nød, som kanskje ikke er en racer på vhf føler om han må vente på sin tur for å bli hørt. Og kanskje har bare denne muligheten til å få gitt opplysninger.

 

Men kan bare ha vært uheldige episoder som jeg har opplevd. Og at dette ikke er standarden.

 

 

Link to post
Share on other sites

Er uenig i at trafikken bør splittast.

Det blir nok veldig feil å trekke paralleller til flytrafikk her, ingen av dei andre flya i lufta er jo i ein situasjon der dei kan assistere slik tilfellet er i ein nødsituasjon på sjøen.

Det faktum at alle lyttar på k16 og at alle brukar den i ein nødsituasjon gjer at alle involverte - RS, seaking, kystradio, nødstedte, andre fartøy, osv - blir fortløpande oppdatert på kva som skjer og kan agere ut ifrå det. Det er ein stor fordel spør du meg! :yesnod:

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

De første oppkall vil jo alltid være på 16. Og da antar jeg at de som evt kan hjelpe, da som er i nærheten vil kunne kalle opp og assistere. Etter dette er er det vel få som plutselig dukker opp og begynner å lytte. Klart her kan F.eks Rogaland radio kringkaste posisjon til den i nød på 16 hvert 5 min og høre om nye har dukket opp. Så ser ikke problemet. Men klart jeg kan jo ta feil. Og jo vi bruker til tider fly og helikopter i nærheten til å assistere oss i enkelte tilfeller. Dog sjeldent

Når jeg brukte panpan, så gå rogaland radio beskjed til de andre båtene som var med om å snakke videre på en annen kanal, var kun til oss de snakket på 16. Om det hadde vært mer kritisk kunne det sikkert blitt mer snakk, men var rimelig tyst på 16 untatt når de spurte om alt fortsatt var ok.
Bra! Slik skal det være!
Link to post
Share on other sites

Hva om det kommer en nød situasjon til? Som personen har ett oppkall før han mister strøm på båten. Men dette oppkallet forsvinner pga andre som blokkerer freq?

 

Man skal ha en kanal alle kan bli hørt på. Altså 16. Og der skal ikke operativt kommunikasjon være. Og det blirdet mye av i en hendelse.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hva om det kommer en nød situasjon til? Som personen har ett oppkall før han mister strøm på båten. Men dette oppkallet forsvinner pga andre som blokkerer freq? Man skal ha en kanal alle kan bli hørt på. Altså 16. Og der skal ikke operativt kommunikasjon være. Og det blirdet mye av i en hendelse.

 

Er ikke noe problen Pondus - det blir hørt, tro meg. I en reell nødsituasjon er de som deltar i den til de grader på "hugget" ørene er fininnstilt på hva som kommer/kan komme på lufta, og er den i nærområdet av den nødsituasjonen som pågår, så er det enda fler som er skjerpet i luttingen sin.

Så den fremstillingen der den er ikke eksisterende.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Hva om det kommer en nød situasjon til? Som personen har ett oppkall før han mister strøm på båten. Men dette oppkallet forsvinner pga andre som blokkerer freq? Man skal ha en kanal alle kan bli hørt på. Altså 16. Og der skal ikke operativt kommunikasjon være. Og det blirdet mye av i en hendelse.

 

Ja, fleire samtidig situasjonar er jo ikkje så uvanlig, spesielt i sommarsesongen (og spesielt i Oslofjord-området). Dette går veldig bra i dei aller fleste tilfelle. Men nettopp på grunn av slike hensyn så er det klare reglar for bruken, den skal begrensast til det minimale.

Men å spre ressursane over fleire kanalar er ein dårlig ide ;-)

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Da forblir vi nok uenige gitt ;-)

 

Vel, vi har eit regelverk å forholde oss til, så kva eg eller du meinar er sikkert av underordna betydning ;-).

 

<sitat fra ITU sitt radioreglement>
32.40 § 25 Distress traffic consists of all messages relating to the immediate assistance required by the ship in distress, including search and rescue communications and on-scene communications. The distress traffic shall as far as possible be on the frequencies contained in Article 31.
</sitat>
I artikkel 31 er det k16 som er nødfrekvensen på VHF.
mvh
Helge

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Hva om det kommer en nød situasjon til?

de fleste har vel distress-knappen idag på sine vhf'er.....skall mye til att JRCC mister en nødmelding

 

.

 

sen finnes det fler nødkanaler ex 2182 kHz, der var det tidl radiotystnad de 3 første minutterne etter hver hel o halv time, for att man ikke skulle miste ett mayday

men det er borttaget nå sen GMDSS inførts

 

prs2811.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja er bare å følge reglene selvfølgelig. Men med en økende bruk av private brukere på vhf og økende uerfarne aktører ref frivillige instanser så vil bare tiden vise oss om dette er riktig, vi har etter mange års erfaring kommet fram til ett system hvor vi isolerer den som er i nød. Dette basert på lang erfaring.

 

Er jo ett eksempel her allerede at Rogaland radio gjorde faktisk det som jeg mener er riktig. Å flytte alt "praten" bort fra kanal 16.

Link to post
Share on other sites

Pondus du har bitt litt rett. han her ble satt på vent på mobilen.

en i 30 knop kjørte litt feil og fikk panikk og brukte 16.

Hjelp hjelp har gått på grunn og vannet fosser inn.

Damen fikk roet han litt så han fikk sagt hvor de var og hvor mange de var.

Så spurte hun forsiktig, hvor dypt er det.

han svarte, et øyeblikk...........så kom det omsider 30cm. (sandbanke)

damen, da har vi god tid det er flo sjø, ringer deg opp på mobilen snart.

Og det var havblikk.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Er uenig i at trafikken bør splittast.

Det blir nok veldig feil å trekke paralleller til flytrafikk her, ingen av dei andre flya i lufta er jo i ein situasjon der dei kan assistere slik tilfellet er i ein nødsituasjon på sjøen.

Det faktum at alle lyttar på k16 og at alle brukar den i ein nødsituasjon gjer at alle involverte - RS, seaking, kystradio, nødstedte, andre fartøy, osv - blir fortløpande oppdatert på kva som skjer og kan agere ut ifrå det. Det er ein stor fordel spør du meg! :yesnod:

 

Helt enig. Desuten kan det være fartøyer i nærheten som slår på radioen og ikke er klar over en evt. redningsaksjon som pågår på en arbeidskanal. Syens også politiet burde hatt ch16 for å dele informasjon direkte. Var en episode i sommer der vi fikk melding om en båt som kjørte i ring, dro til aktuelt område og lette men alle båter vi så var under komando. Etter en stund kom redningskjøyte og helikopter og søkte igjennom det samme området. Da vi alle slo fast at det ikke var noen båt der spredde vi oss for å søke. Politiet hadde imidlertid dratt båten opp på land, og det vi skulle søkt etter var folk i sjøen og ikke en båt. Nå viste det seg at det ikke var noen i sjøen, men både jeg og redningsskyten ble sendt på ville veier istedet for å gjennomsøke det området som ville vært interesant.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...