Jump to content

VHF konsesjon uten å ha VHF sertifikat.


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

enig. men de med lesevansker bør definitivt ta et kurs hvis det letter læringsprosessen...

 

Joda men hele tråden er egentlig, sikkert ikke med vilje men dog, litt arrogant i holdningen. "Det er bare å" lese boka, ta et kurs, ta eksamen osv.

 

Det er ikke "bare" å lese og forstå et pensum, ta et kurs, ta eksamen for alle og enhver. Og det kan være tusen grunner til at det er sånn.

 

Greia med at en definitivt bør ta et kurs hvis en feks har lesevansker sier jo litt om holdningen. Ser du for deg at en gubbe vil utlevere seg selv til en kursholder hvis han sliter med feks å lese, forstå eller skrive? Veldig mange voksne med lese/skriveproblemer har brukt år og tiår på å bygge metoder for å ikke bli "avslørt", ja endog rettet hele livet etter det.

 

Og når man da har lov og rett til å ha en VHF med konsesjon i eget navn i båten, og man har lov å rett til å bruke den i nød så bør man faktisk oppfordres til å ha den VHFen og ha den på fremfor at det gnåles om at alle med VHF uten lappen er snyltere og latpeiser.

---------

 

En saklig oppfordring og tilbud om å ta VHF lappen er alltid på sin plass, men la folk velge sin egen løsning det kan ofte være gode grunner til at folk velger som de gjør.

Link to post
Share on other sites

Har det blitt tenkt på og kunne la folk avlegge eksamen online hjemmefra?

Måtte vært ideelt med tanke på og få flere lvolige brukere

 

Ja, og hvis man kunne ta førerprøven online hjemmefra, så hadde vi fått færre som kjørte uten førerkort.... :giggle:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Selvsagt hadde man ikke det, det er obligatorisk med kjøretimer vet du, men ja, man kunne like gjerne avlagt teorieksamen hjemmefra.

steder man kan avlegge førerprøve er sentralisert, så man må reise for det også

 

 

Hei, ny på forumet.

 

Skulle det reise sensorer hjem til hver enkelt da.

Link to post
Share on other sites

 

Joda men hele tråden er egentlig, sikkert ikke med vilje men dog, litt arrogant i holdningen. "Det er bare å" lese boka, ta et kurs, ta eksamen osv.

 

Det er ikke "bare" å lese og forstå et pensum, ta et kurs, ta eksamen for alle og enhver. Og det kan være tusen grunner til at det er sånn.

 

For mange er det vanskelig å gå over gata også, vanskelig å si noe mer egentlig. For de fleste er det relativt enkelt å transportere legeme til eksamenslokale og også å bestå prøven. De som synes det er arrogant å påpeke det får bare synes det, ligger ikke noen intensjon om å tråkke distriktsbefolkning eller de med lese/lærevansker på tærne her ...

 

Nå vil jeg gjerne at du forklarer meget nøye hva som er galt med "holdningen" min hvis jeg anbefaler noen som har vanskelig for å tilegne seg stoffet på egenhånd å ta kurs? Her kan man få stoffet presentert muntlig og har mulighet til å stille spørsmål og få det som er vanskelig å forstå forklart i riktig tempo. Hva er galt med å foreslå det Pinkvin?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser også at det tydelig er nødvendig å gjøre en eller annen form for endring for at fler skal ta sertifikatet, alle forslag er interessante her syns jeg. Jeg forstår bare ikke helt hvorfor vi trenger denne endringen, det er jo så lett(sammenliknet med mange andre ting) og godt tilrettelagt slik det fungerer i dag, og man lærer mye interessant.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

LA8PV lever i beste velgående - plenty med tommeltotter på radioene i fellesferien. Overhørte gjennom en hel dag noen som ropte et kvinnenavn, og oppga selv et kvinnenavn som stasjonsnavn trodde jeg...). Men så var de altså på fornavn med hverandre, og når de til slutt fikk kontakt fikk vi alle høre siste nytt på kanal 16. Jadda....

-Få opplæring og sertifikat, skaff VHF og registrer den. Det sier nå jeg bare...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Jeg var i tvil om jeg skulle bruke mayday eller panpan, er da det riktige å bruke mayday og så evt nedgradere til panpan? Brukte panpan, men vi brukte litt tid på å diskutere det før vi kalte opp. Noe jeg ser i ettertid at var noe dumt ;)

 

Er bedre å gå ut med Mayday, for så å ev trappe den ned til Pan Pan.

Alt er selvsagt situasjonsbetinget, men ingen som "tar" deg for å starte med Mayday om du er usikker på om det er det eller Pan pan.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ang. nettbasert eksamen så kan jeg ikke se at juks skulle bli et problem. VHF sertifikat er både billig og enkelt og utgjør ingen inngangsport til noe lukrativt eller noe så mistroen om at folk vil jukse mye med dette tror jeg er sterkt overdrevet.

 

Synd at mistro og overdreven kontrollbehov skal ødelegge for at flere kan ta VHF sertifikat på en enkel måte.

-------

 

Denne mistroen til at folk skal jukse på nettbasert eksamen for VHF sertifikat kan da ikke være noe særlig mer enn tull?

 

Når alt kommer til alt er selve bruken regulert og man kan straffes og fratas retten til å bruke VHF om den misbrukes. Det burde være kontroll nok og så kan en åpne for nettbasert eksamen. Trenger ikke kontroll i begge ender.

Link to post
Share on other sites

MayDay bruker du bare når det er fare for skute og folk.

Taug i propellen er ikke MayDay men PanPan, såfremt det ikke er umiddelbar fare for å synke ++.

Mann-over-bord (MOB) er MayDay såfremt ikke vedkommende kan lokaliseres / berges.

 

Det som det kan syndes mest mot, er bruken av kanal 16 og nødprosedyrene.

(Samt forståelse og respekt for de andre kanalene, spes. telefonkanalene)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

MayDay bruker du bare når det er fare for skute og folk.

Taug i propellen er ikke MayDay men PanPan, såfremt det ikke er umiddelbar fare for å synke ++.

Mann-over-bord (MOB) er MayDay såfremt ikke vedkommende kan lokaliseres / berges.

 

 

Det er helt korrekt Marwin, men om han som er i vansker ikke får bestemt seg for det ene eller det andre, så er det bedre at han sender en Mayday, enn å bruke tid på spekulasjoenr om ditt eller datt.

Så kan jeg love deg at vi på kystradiostasjonene fort vill fortsette på den, eller ta den ned til Pan pan, om så må være, og tror faktisk ikke Einar O tenkte på tau i propellen når han skrev det.

De aller fleste av oss vil aldri komme opp i en Mayday situasjon - heldigvis.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Det jeg skrev ang.muligheter for juks, ligger nok der. Et lite eksempel: En middelaldrende kommer for og avlegge SRC prøven. Gruer seg en

del og spør om han kan høre på litt musikk, for å roe seg. får da innvilget ønsket.Inntok sin plass og startet på spørsmålene.
Etterhvert hører man at han leser (hvisker spørsmålene og alternativene). Prøven gikk bra, bare en feil.
Men sensoren hadde lagt merke til pratingen/hviskingen og ba derfor om å få høre på muskken som var så avslappende.Kom noen strofer fra som ikke skal gjengis.Han hadde en "grei"kompis som hjalp han via mobilen. Fikk beskjed om å ta prøven en annen plass, da helst melde seg på
kurs.
Så metodene er for de som vil prøve. :confused: :confused:

Link to post
Share on other sites

Con Firm - det finnes bestandig de som vil prøve å ta en lettere vei til en prøve, men tror ærligt talt ikke dette er noe stort problem.

For egne regning kan jeg si at du ikke hadde fått lov til å ta, eller bruke verken mobil eller annet elektronisk utstyr mens du tar prøven hos meg.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...