Jump to content

VHF konsesjon uten å ha VHF sertifikat.


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

MayDay bruker du bare når det er fare for skute og folk.

Taug i propellen er ikke MayDay men PanPan, såfremt det ikke er umiddelbar fare for å synke ++.

Mann-over-bord (MOB) er MayDay såfremt ikke vedkommende kan lokaliseres / berges.

Enig.

 

Sagt litt flåsete: Har man tid til å diskutere om en situasjon er mayday eler panpan før man skal sende så er det neppe mayday...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Nei er enig der. Dette var da også ment som et eks. " tilfellet over er jo begredelig" når det gjelder å skulle sitte hjemme og ta peøven.

Men når det gjelder dette som noen ser ut til å flyte på. denne konsesjonen "egentlig en disp" så er det i utgandspunktet ment at innehaveren skal avlegge eksamen innen en til to mnd. Dette i følge Telenor / Maritimradio.

Link to post

MayDay bruker du bare når det er fare for skute og folk.

 

 

idag er det litt annerledes

 

Mayday bruker du når det er fare for skute eller folk

 

en MOB-situasjon er 'Mayday' idag. (det var det ikke førr i tiden!)

 

 

her er ett par eksempel på ekte Mayday

 

http://www.sjöklar.se/sites/www.xn--sjklar-xxa.se/files/user_files/-mayday1.mp3

 

http://www.sjöklar.se/sites/www.xn--sjklar-xxa.se/files/user_files/-mayday2.mp3

 

og her er vhf-trafikken fra Estonia katastrofen

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=HlK_FFW8OeE

 

se på Youtube fortsettning ligger der i flere deler

S/Y Gunga Din

Link to post
Guest Avmønstret#

Så man tegner taushetserklæring men kan ta opptak fra kanal 16 og legge ut på nett, evt spre de videre på forum osv? Er det ok å lytte til disse klippene?

 

For å si det sånn så syns jeg det ville være jævlig lite fint om feks egen mayday melding ble lagt ut som underholdning på nett. Som regel går det bra men ofte ender det også i tragiske omstendigheter, dette er ikke underholdning.

Link to post
Denne mistroen til at folk skal jukse på nettbasert eksamen for VHF sertifikat kan da ikke være noe særlig mer enn tull?

 

Som nevnt tidligere er jo det noe man aldri vil få vite svaret på, og nettopp derfor blir denne løsningen veldig lite praktisert.

 

Så man tegner taushetserklæring men kan ta opptak fra kanal 16 og legge ut på nett, evt spre de videre på forum osv? Er det ok å lytte til disse klippene?

 

For å si det sånn så syns jeg det ville være jævlig lite fint om feks egen mayday melding ble lagt ut som underholdning på nett. Som regel går det bra men ofte ender det også i tragiske omstendigheter, dette er ikke underholdning.

 

Estonia-klippet er et klipp fra en ulykke som er veldig mye omtalt fra før, ingen ny informasjon fremkommer av klippet, det utveksles heller ikke informasjon om enkeltpersoner, det samme gjelder for de to andre klippene selv om de ikke er like "profilert". Om for eksempel noen hadde tatt opp og lagt ut en medico-samtale hvor pasientens navn og personnummer ble oppgitt hadde selvfølgelig det vært en helt annen sak. Jeg er helt enig i at dette ikke er underholdning, men det er da heller ikke dagsrevyen eller andre nyheter, det er informasjonsformidling, og jeg syns det er bra at mayday-korrespondansen offentliggjøres i slike tilfeller, det gir et helt annet innblikk i situasjonen og det er lærerikt.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

 

Og ingen av de er iht prosedyren - MEN de får frem sitt budskap.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

dette er ikke underholdning.

tror ikke noen normal oppfatter dette som underholding.

 

klippen ligger på en hjemmeside til en skole som utbilder både fritids og yrkes skippere for ulike slags sertifikat bla radiosertifikat http://www.sjoklar.se/yrke

 

Youtube-klippen ser jeg mer som en interessant dokumentær av radiotrafikken, alt fra kaoset som råder ombord

i Estonia mht slagside, blackout etc, styrmannen som hellre ønsker gå over på finsk osv

til OSC-rollen som Silja Europa tar samt den proffsighet som råder mellom de andre fartøyen i søk o ræddningsarbeidet.

S/Y Gunga Din

Link to post

At det skjer en spredning av samtaler etter en ulykke, får man jo se på som en del oppklaringen/rekonstruksjon av etter en ulykken. Har jo det samme i luftfarten, tale- registratoren er jo en viktig del for å finne årsaken. Den kan i mange tilfeller si flere ting om ulykkes forløpet. Kan nok si det samme til en viss grad om bruken på sjøen, når en ulykke inntreffer..


Men vi er vel i ferd med å bevege oss litt fra selve trådstart.

Link to post

Så man tegner taushetserklæring men kan ta opptak fra kanal 16 og legge ut på nett, evt spre de videre på forum osv? Er det ok å lytte til disse klippene?

 

For å si det sånn så syns jeg det ville være jævlig lite fint om feks egen mayday melding ble lagt ut som underholdning på nett. Som regel går det bra men ofte ender det også i tragiske omstendigheter, dette er ikke underholdning.

 

Det ligg mange slike klipp ute på nettet, og akkurat korleis desse klippa har havna der er vanskelig å seie, det kan godt være at det er tatt opp av uvedkomande, dette foregår jo på åpne kanalar som "alle" kan avlytte. Kanskje har desse heller aldri underteikna eit taushetsløfte eller har peiling på kva eit taushetsløfte er.. (ref. dette med å ha sertifikat :giggle: ).

Men det kan også være at alle dei involverte (eller pårørande) er enige om at dette er nyttig og opplysande informasjon som må offentliggjerst for å avklare kva som egentlig skjedde. Eller kanskje for å hedre ein person for heroisk innsats som f.eks. her.

 

Det alle desse klippa viser er i alle fall at VHF er et uunværlig redskap i kritiske situasjonar.

 

All kommunikasjon på k16 blir for øvrig tatt opp av kystradio, enten for å kunne avspelast der og då eller for å bli brukt på eit seinare tidspunkt i ei event. sjøforklaring. Dette blir sjølvsagt aldri utlevert til uvedkomande.

 

mvh

Helge

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post

Alt radiokommunikasjon som finnes er det kjempelett å scanne. Jeg jobber i tårnet på Gardermoen og vi veit at alt vi gjør kommer på div nettsider og forum. Er bare å søke på nett så finner man lett stream på ufattelig mange freq rundt om i verden. Både på havet og i lufta.

 

Hjelper ikke med noe taushetsplikt når alt som blir sagt ligger fritt for alle på nett.

 

Jeg driver også med opplæring på nødtrening og nødprosedyrer når det kommer til luftfart. Og opplevd flere episoder live også. Og kan fortelle at når man havner i en alvorlig nødsituajon så handler man på det som ligger i ryggraden. Og trene seg opp til å takle en slik situasjon for en "vanlig" person er nesten umulig. Dette krever mye trening. Men å ha en sjekkliste i båten om hva man skal si og hvordan er nok lurt og vil hjelpe i en evt nødsituajon.

 

Men ett tips jeg kan komme med er å ta to ekstra pust før man trykker på knappen. Bruk 2 sekunder på å tenke igjennom det du skal si. Disse sekunde har man råd til og vil hjelpe alle rund deg som skal prøve å tolke hva som skjer og hva du sier. Vi har ett uttrykk hos oss som heter; tenk, trykk og tal.

 

Om man ønsker å tørrtrene på dette så kan man sette seg sammen 2 og 2. Lage scenario til hverandre og "kalle" opp hverandre uten å bruke radioen selvfølgelig. Og dermed gå igjennom dette flere ganger så man har litt mer kjøtt på beinet om man skulle havne i en situasjon hvor man trenger dette. For når det virkelig "brenner på dass" er det ryggraden som snakker.

 

Derfor både vi i tårnet og alle fly har sjekklister på alt. Så man har en mal å følge om man havner i uløkka

Link to post

Gikk inn i et garn (som ikke var merka) med en viksund sjark på 30 fot. Så at her trenger jeg assistanse. Kasta ut dreggen og ropte på redningsskøyta i kanal 16. De svarte umiddelbart. 1/2 time etterpå var jeg løs og gikk for egen maskin. Benyttet hverken Pan Pan eller andre oppkall. Været var bustete og det var mer enn 12 s med vind. Man trenger ikke gjøre det vanskeligere enn man må. Det enkleste er som regel det beste. En god radio som blir benyttet trygt er "sjef" når man ferdes på vannet.


Mateco! Fiskeribølgen var et HF samband - og ikke VHF - det er to litt forskjellige ting-

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...