Jump to content

Prosjekt: Marieholm 24, 1978modell, VP aq171a


Ternen32

Recommended Posts

Takk for det :) har veldig stor glede av å pusle litt med båt, liker litt utfordringer.

Med hensyn til El anlegg så har jeg ikke laget noe Koblingskjema, men nummerert alle ledninger. Men bryterpanelet har forhåndsvalgte knapper, så kobler bare opp på rett stikke,

 

Selv så drar jeg bare alle jordingsledninger i første omgang, bunter alle sammen og kobler på Jordskinne, Deretter trer jeg en og en kabel fra utstyr, Bunter sammen lanterner, leselys, vannpumpe. osv. deretter kobler på rett stikke for rett knapp på releboks, Meget enkelt :)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Var inne og tittet på båten din. Må si den har blitt meget fin. Selv har jr ikke lyst til å pakke skroget. Men skal ribbet ned best mulig og polere til jeg ser mannen med ljåen :-D har brent en båt den lå tidligere så det er masse sot i gel coaten men skal få den fin.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Lite pågående prosjekt før videre arbeid med båten :)

bilde

Eldre Båthenger for 17 fots båt skal bli opplagshenger for marieholm 24 :yesnod:, Drag og Aksel er av type Traktor.. :wink: Henger blir forlenget og forsterket :thumbsup:

Redigert av celzeron (see edit history)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Litt bilder fra dagen i dag :wink: , Har nå nesten demontert hele båten innvendig, alt av treverk er satt i uthuset i påvente av renovering, Videre på bilder som følger så kommer forklaringen på hvorfor mange med båt gjerne opplever blant annet vond lukt selv om man vasker og ordner aldri så mye, det finnes utallige rom og skott i skroget som ikke ser videre bra ut, i mitt tilfelle så var det flere skjulte plasser hvor det ikke så videre delikat ut, her skal det skures helt rent i alle rom. Bensintanken er også tatt ut, under denne så det forferdelig ut, inne i tanken var det også en del partikler som ikke har noe inne i en tank å gjøre :thumbsup:

 

Under følger litt bilder som viser tilstanden under dørken.

bilde

bilde

 

Batteribank og treverk på vei ut :thumbsup:

bilde

 

Litt fremme i baugen på båten.

 

bilde

 

Bensintank på vei ut.

 

bilde

 

Ikke noe fint syn under denne :nonod:

bilde

 

Men etter merkelapp på tank å bedømme så er dette original tanken, 230 liter, produsert i 1977.

bilde

 

Litt av innholdet inne i tanken, dette hører da ikke hjemme der.. :lol:

bilde

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Jeg tror denne båten er veldig glad for at det var nettopp til dere den kom!

Dere imponerer med ambisiøst og velfundret pågangsmot.

Jeg vil tro at det er mange av oss som kommer til å ta en titt i dielseltankene nå, når vi ser hvordan det kan stå til der.

Jeg vil takke dere for raust å dele erfaringer og bilder.

Lykke til videre!

Link to post
Share on other sites

Takk for det Wiking, :smiley: For oss er dette en nødvendighet med en brukt båt, på denne måten kvitter vi oss med alle med så mange mulige senere komplikasjoner som overhodet mulig :smiley: det skal være rent og luktfritt, også ønsker vi mest mulig trivsel, og det er godt å kjenne til hver eneste krok i båten og vite at alt er i stand, veldig kjedelig å komme til sommeren og få masse problemer :thumbsup: , Kommer nok flere bilder etterhvert, har masse arbeid igjen men er alltid mer kos når man begynner å bygge opp igjen.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Litt oppdatering fra dagen i dag, Vi har i dag nådd vendepunktet :thumbsup: , i kveld blir det en liten øl tenker jeg, Alt innvendig i båten er nå demontert og tatt ut, vi har nå tilgang til å arbeide fritt uten hindringer.

 

Lit om hva vi gjør: Våre planer er å sette båten i så nære nystand som mulig uten å bruke masse penger på dette, alt inne i båten er derfor møysommelig demontert, hver eneste skrue er skrudd ut for hånd uten å skade noe av inventaret, alle deler er demontert i så store seksjoner som mulig, alt av inventar skal pusses ned og lakkes opp, det skal lages inn lufting til motor, alle gjennomføringer skal skiftes ut, Elektriske anlegget ( som just er ordnet) skal gjøres på nytt og flyttes til en mer fornuftig og ryddig plass,

det skal legges ny kabling til lys og andre elektriske artikler,

det skal monteres nytt alt av belysning og legges opp night light i båten,

Instrumenter skal nytt,

bensinslanger, koplinger og kraner skal skiftes ut,

nye slanger og ny trykkpumpe for vaskeservanter skal skiftes ut,

Båten skal trekkes om hele veien innvendig,

Ny kalesje skal på,

Puter skal trekkes om hele veien,

 

Dette er den foreløbige listen, mer kommer nok underveis :)

 

Kommer en del bilder fra i dag, mye bilder som viser mye rot, men det er meningen at de skal forklare litt om hvorfor vi velger å rive absolutt alt før vi begynner gjenoppbygging.

 

Skuret litt bak i Akterkabin:

bilde

 

Rensket hele forkabin, tatt ut vanntank, slanger og diverse.:

 

bilde

 

Treverk og fukt er ikke bra, dette skaper Mugg, og sopp og forferdelig lukt.

 

bilde

 

El anlegg skal flyttes : :thumbsup:

 

bilde

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Sett litt nærmere på det elektriske i dag, å kom frem til at jeg var på ingen måte fornøyd, Rigget opp nytt tidligere, men lot da kabling bak til motorrom være som det var, ved nærmere blikk i dag så jeg at ledninger lå på kryss og tvers bak der, ledninger lå å gnisset intill gods flere plasser og det var overhodet ikke noe som lå ordnet. Har da nå koblet bort alt av kabling bakover, rigget alt opp på nytt, Har også fjernet alle 2 ledere til lys, lanterne, blower og ankervinsj og byttet ut disse med en 7 leder kabelpakke fra lastebil som jeg hadde liggende noen av, Har også fjernet kabler fra forbruksbank å lagt pluss og minus i hvert sitt trekkerør på motsatt side av båten, disse skal limes fast i skroget og går da frem til den nye plasseringen av El skapet. :thumbsup:

 

Kabling til motorrom omorganisert.

bilde

bilde

 

7 leder kabelpakke fra lastebil.

bilde

 

Kabler til forbruk omplassert.

 

bilde

bilde

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...