Puffen Svart 19.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 (redigert) http://www.cigaretteracing.com/eng/SP_amgelec.php Er dette bra nok eller? Dette var jeg faktisk ikke klar over. Det var vel slik Tesla startet også ? Med en råtass av en roadster. Uansett kjempespennende Som igjen krever en ganske betydelig batterikapasitet for å flytte. Vinn Vinn? Det er da vel slik at koster noen liter diesel for å flytte på 500 kg. med diesel også ? Men er det noen som vet hvor mye motoren i Teslaen veier også ? Redigert 19.Oktober.2013 av Puffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 nei. Latterlig dyrt, latterlig tungt og gjett èn gang- en latterlig liten rekkevidde. Så vidt utav havna.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 holder jo i massevis til posøbruk det Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars H. Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 Hva er "posøbruk", er det et nyord? Som 1943-årgang kan jeg noen ganger ha problemer med nye ord. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Puffen Svart 19.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 (redigert) For å spørre dumt; En hk. som er produsert av el. eller diesel er vel lik ? Og en kg. er en kg. Men hvordan virker en el. motor når den skal gå med høy utnyttelse over tid ? Det kan sikkert noen svare på Redigert 19.Oktober.2013 av Puffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 (redigert) Det er da vel slik at koster noen liter diesel for å flytte på 500 kg. med diesel også ? Men er det noen som vet hvor mye motoren i Teslaen veier også ? Det var snakk om 800 kilo batterier i Tesla. Så om man skal sammenligne riktig, å det skal man jo, så blir det vel 800 kilo batterier kontra 50 kilo (60 liters tank med diesel med egenvekt rundt 0,84). Batterikapasiteten på Tesla oppgis (i reklamen vel og merke) å være rundt 37-48 mil i konstant 88 km/t. Alt etter hva du velger av batterier. Noget kortere enn hva en moderne dieselbil får ut av sine medbragte 60 liter drivstoff (som i tillegg blir færre og lettere etterhvert som de brukes). Så om man snur hele regnestykket og skal drive en båt ut fra Teslas batteriteknologi bør man se til å få utvidet førerkortet sitt mht. evt transport mellom vinteropplag og havn. Den blir lite trailbar for å si det sånn. Redigert 19.Oktober.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 19.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 Du må sammenlikne 800 kg. med batteri mot 500 liter diesel. Ikke 50. Også må det tas med i sammenligningen at en el.motor veier betydelig mindre enn en dieselmotor med tilsvarende effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 (redigert) Hva er "posøbruk", er det et nyord? Som 1943-årgang kan jeg noen ganger ha problemer med nye ord. Det manglet nok en 'r' og skulle være posør bruk Nei du må sammenligne vekten som blir med en gitt rekkevidde. Du trenger flere tonn batterier for å komme like langt som med skvett diesel. Les f.eks specsa til den cigaretten. Over 2000 kg batterier og kun få minutter kjøring Redigert 19.Oktober.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 (redigert) Du må sammenlikne 800 kg. med batteri mot 500 liter diesel. Ikke 50. Også må det tas med i sammenligningen at en el.motor veier betydelig mindre enn en dieselmotor med tilsvarende effekt. Igjen og for å følge opp ditt tenkesett: det krever 800 kilo batterier for å drive en medium size personbil en gitt distanse. Samme bilen i dieselversjonen trenger normalt en 25-30 kilo drivstoff for å ha samme aksjonsradius. Og da tar jeg hardt i. Omsett dette til båtverdenen og dine 500 kilo med diesel. Ang. Vektforskjell mellom el-motor og diesel: Har du noen tall? Er ikke sikker på om det er riktig det du skriver. Redigert 19.Oktober.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 Da forstår jeg. Iht. Store Norske Leksikon der forklaringen er: Posør, person som poserer; som prøver å gjøre seg interessant; bløffmaker. Da er jeg med. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bearded Beast Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 Ja og det er vel akkurat ganske nøyaktig det eneste omtalte båt kan og vil bli brukt til Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 Få fordeler med elektrisk drift med dagens batterier. Men jeg regner med at det bare er et spørsmål om tid før du får ti ganger så høy energitetthet, og da vil fullelektrisk drift være høyaktuelt for ikke-planende båter. Og kanskje dieselelektrisk, eller bensinelektrisk for planende båter. Tenk så herlig å kunne gå i plan uten hørbar motorlyd! Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Dinamo Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 Heile denne diskusjonen minner meg på noko som skjedde då eg gjekk på fagskulen (elektrolinja) for ca 45 år siden. Der var ein kampanje for ein elektrisk påhengsmotor - hvis eg husker rett skulle den gi 2 Hk ved eit strømuttak på 20 A, og eit bilbatteri skulle klara ein heil dag. Dette blei tatt opp i ein time på skulen, og resultatet blei at vi sende to mann til den butikken, for å kjøpa 30 slike motorer. Men berre om dei fekk skriftlig garanti for at alt som stod i reklamen stemde. Mens ekspeditøren skreiv på denne garantien, kom der ein som lurde på kva vi skulle med so mange motorer. Svaret var at om at alt som var sagt i reklamen stemde, so skulle denne motoren vera eit godt utgangspunkt for Perpetuum Mobile (evighetsmaskin), og alle i klassen ville ha ein kvar. Det vart ingen handel, og det blei bråslutt på den reklamen. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 Men hva er det som ligger i kortene mht. batterirevolusjonen? Hva er det som tilsir at energitettheten skal kunne økes med 10 ganger? Hvorfor må jeg fortsatt lade den flekk nye mobilen annenhver dag, selv om den knapt brukes. Når de ikke engang klarer å fikse det.....? Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 19.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 Nei du må sammenligne vekten som blir med en gitt rekkevidde. Du trenger flere tonn batterier for å komme like langt som med skvett diesel. Les f.eks specsa til den cigaretten. Over 2000 kg batterier og kun få minutter kjøring Hvor leser du at batteriene holder kun til få minutters kjøring ? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 Batterikapasiteten står i teksten. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 19.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 Men hva er det som ligger i kortene mht. batterirevolusjonen? Hva er det som tilsir at energitettheten skal kunne økes med 10 ganger? Hvorfor må jeg fortsatt lade den flekk nye mobilen annenhver dag, selv om den knapt brukes. Når de ikke engang klarer å fikse det.....? Tesla har en rekkevidde i forhold til batterivekt som ingen andre har vært i nærheten av. Hvordan de gjør det aner jeg ikke, men de første virkelige testene er bestått. Neste test blir en lang Norsk vinter. Da får vi se hvor mye de evt. har tapt seg. Batterikapasiteten står i teksten. Ja, men jeg finner ikke noe om hvor lenge dette holder Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 (redigert) Du må sammenlikne 800 kg. med batteri mot 500 liter diesel. Ikke 50. Også må det tas med i sammenligningen at en el.motor veier betydelig mindre enn en dieselmotor med tilsvarende effekt. Normal dieselbil i samme størrelse bruker ca. 0,6 l/mil, noe som gir en rekkevidde på ca. 100 mil på 60liter - 50kg diesel. Og et forbruk på ca 5l/t. Skal Tesla nå opp i samme rekkevidde så må det inn ytterligere 800kg batterier. olews pekte på et essensielt punkt i innlegg #12, energitetthet for energikilden. Redigert 19.Oktober.2013 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bearded Beast Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 Tesla er nok en finfin bil for lokalkjøring men det blir nå med det. Det tar så lang tid å lade at en må være kommet hjem og parkert for dagen mens der ennå er strøm. En trenger største delen av døgnet til å lade opp igjen Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 Men hva er det som ligger i kortene mht. batterirevolusjonen? Hva er det som tilsir at energitettheten skal kunne økes med 10 ganger? Hvorfor må jeg fortsatt lade den flekk nye mobilen annenhver dag, selv om den knapt brukes. Når de ikke engang klarer å fikse det.....? Det foregår utrolig mye forskning på batterier, derfor uttalelsen. Forbedringene er kanskje ikke så synlige for folk flest, siden de bare ser hvor lenge mobilen klarer seg før den må lades. Det de ikke tenker på er at det hele tiden blir puttet inn ny funksjonalitet som gjør at mobilen stadig bruker mer og mer strøm. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Folk I Båt Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 Jo, du har rett. Men det samme kan jo sies om bilene, og hva vi etterhvert tar som en selvfølge her. Elektrisk servo, elektrisk håndbrems, elektriske speil, alle mulige sensorer og kameraer, aktive frontlykter og aktivt glass i panoramatak etc, etc. Man må jo nesten betale ekstra for en bil UTEN tosoners automatisk klimaanlegg i dag. Noe som virkelig drar effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 Noen som har brukt en sånn: Sonab 4145. NMT 450. Veier 4 kg. Måtte lades to ganger om dagen i stand-by. Kunne kun brukes til å ringe ned. Ikkeno kamera, ikkeno memory. Sammenlign med iPhone. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 Eg tykkjest erindra noko som ligna, som heite Panasonic. Den vog vel ein slump meir, og hadde stort nok batteri til å starta ein motorsykkel, men holdt minst ein dag pr lading Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 Steyr har allerede levert hybrid, dette er en generator/motor som kobles på akslingen. Utmerket når man pusler avgårde i dorgefart, motoren bruker man ellers. Det jeg derimot ser for meg kan komme er ett dieselagregat og elektrisk fremdrift, i prinsippet likt som på større fartøyer. Da kunne sidepropeller og fremdriftspropeller blitt drevet av samme type motor samt at man kan selv velge hvor man ønsker å ha tygdepunktet i båten. Man får dessuten en fantastisk kontroll på propellenes hastighet. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 Jeg ble frakjørt av en Audi(tror det var en A5) med skilter som begynte med EL. Bilen var lydløs, akselererte noe hinsides ut av et lyskryss og hvis jeg har forstått regelverket riktig, var med ren EL-motor da det er eneste alternativet som får benytte EL på begynnelsen i skiltet. Jeg har Googlet meg i hjel, men klarer ikke å finne at de har noen slik bil i modellprogrammet sitt. Noen som vet mere ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.