Jump to content

Når får vi en "Tesla" med kjøl og propell ?


Puffen

Recommended Posts

:clap: Dette var jeg faktisk ikke klar over. Det var vel slik Tesla startet også ? Med en råtass av en roadster.

Uansett kjempespennende

Som igjen krever en ganske betydelig batterikapasitet for å flytte. Vinn Vinn?

Det er da vel slik at koster noen liter diesel for å flytte på 500 kg. med diesel også ?

 

Men er det noen som vet hvor mye motoren i Teslaen veier også ?

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er "posøbruk", er det et nyord? Som 1943-årgang kan jeg noen ganger ha problemer med nye ord.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:clap::giggle:

Det er da vel slik at koster noen liter diesel for å flytte på 500 kg. med diesel også ?

 

Men er det noen som vet hvor mye motoren i Teslaen veier også ?

Det var snakk om 800 kilo batterier i Tesla. Så om man skal sammenligne riktig, å det skal man jo, så blir det vel 800 kilo batterier kontra 50 kilo (60 liters tank med diesel med egenvekt rundt 0,84).

 

Batterikapasiteten på Tesla oppgis (i reklamen vel og merke) å være rundt 37-48 mil i konstant 88 km/t. Alt etter hva du velger av batterier.

Noget kortere enn hva en moderne dieselbil får ut av sine medbragte 60 liter drivstoff (som i tillegg blir færre og lettere etterhvert som de brukes).

 

Så om man snur hele regnestykket og skal drive en båt ut fra Teslas batteriteknologi bør man se til å få utvidet førerkortet sitt mht. evt transport mellom vinteropplag og havn. Den blir lite trailbar for å si det sånn.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er "posøbruk", er det et nyord? Som 1943-årgang kan jeg noen ganger ha problemer med nye ord.

 

Det manglet nok en 'r' og skulle være posør bruk

Nei du må sammenligne vekten som blir med en gitt rekkevidde. Du trenger flere tonn batterier for å komme like langt som med skvett diesel.

Les f.eks specsa til den cigaretten. Over 2000 kg batterier og kun få minutter kjøring

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må sammenlikne 800 kg. med batteri mot 500 liter diesel. Ikke 50. Også må det tas med i sammenligningen at en el.motor veier betydelig mindre enn en dieselmotor med tilsvarende effekt.

 

Igjen og for å følge opp ditt tenkesett: det krever 800 kilo batterier for å drive en medium size personbil en gitt distanse. Samme bilen i dieselversjonen trenger normalt en 25-30 kilo drivstoff for å ha samme aksjonsradius. Og da tar jeg hardt i.

 

Omsett dette til båtverdenen og dine 500 kilo med diesel.

 

Ang. Vektforskjell mellom el-motor og diesel: Har du noen tall? Er ikke sikker på om det er riktig det du skriver.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da forstår jeg. Iht. Store Norske Leksikon der forklaringen er: Posør, person som poserer; som prøver å gjøre seg interessant; bløffmaker. Da er jeg med.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Få fordeler med elektrisk drift med dagens batterier. Men jeg regner med at det bare er et spørsmål om tid før du får ti ganger så høy energitetthet, og da vil fullelektrisk drift være høyaktuelt for ikke-planende båter. Og kanskje dieselelektrisk, eller bensinelektrisk for planende båter. Tenk så herlig å kunne gå i plan uten hørbar motorlyd!

Øivind

Link to post
Share on other sites

Heile denne diskusjonen minner meg på noko som skjedde då eg gjekk på fagskulen (elektrolinja) for ca 45 år siden.

Der var ein kampanje for ein elektrisk påhengsmotor - hvis eg husker rett skulle den gi 2 Hk ved eit strømuttak på 20 A, og eit bilbatteri skulle klara ein heil dag.

Dette blei tatt opp i ein time på skulen, og resultatet blei at vi sende to mann til den butikken, for å kjøpa 30 slike motorer. Men berre om dei fekk skriftlig garanti for at alt som stod i reklamen stemde. Mens ekspeditøren skreiv på denne garantien, kom der ein som lurde på kva vi skulle med so mange motorer. Svaret var at om at alt som var sagt i reklamen stemde, so skulle denne motoren vera eit godt utgangspunkt for Perpetuum Mobile (evighetsmaskin), og alle i klassen ville ha ein kvar.

Det vart ingen handel, og det blei bråslutt på den reklamen.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

 

Nei du må sammenligne vekten som blir med en gitt rekkevidde. Du trenger flere tonn batterier for å komme like langt som med skvett diesel.

Les f.eks specsa til den cigaretten. Over 2000 kg batterier og kun få minutter kjøring

 

Hvor leser du at batteriene holder kun til få minutters kjøring ?

Link to post
Share on other sites

Men hva er det som ligger i kortene mht. batterirevolusjonen? Hva er det som tilsir at energitettheten skal kunne økes med 10 ganger?

Hvorfor må jeg fortsatt lade den flekk nye mobilen annenhver dag, selv om den knapt brukes.

Når de ikke engang klarer å fikse det.....?

Tesla har en rekkevidde i forhold til batterivekt som ingen andre har vært i nærheten av. Hvordan de gjør det aner jeg ikke, men de første virkelige testene er bestått. Neste test blir en lang Norsk vinter. Da får vi se hvor mye de evt. har tapt seg.

Batterikapasiteten står i teksten.

Ja, men jeg finner ikke noe om hvor lenge dette holder

Link to post
Share on other sites

Du må sammenlikne 800 kg. med batteri mot 500 liter diesel. Ikke 50. Også må det tas med i sammenligningen at en el.motor veier betydelig mindre enn en dieselmotor med tilsvarende effekt.

Normal dieselbil i samme størrelse bruker ca. 0,6 l/mil, noe som gir en rekkevidde på ca. 100 mil på 60liter - 50kg diesel. Og et forbruk på ca 5l/t.

Skal Tesla nå opp i samme rekkevidde så må det inn ytterligere 800kg batterier.

 

olews pekte på et essensielt punkt i innlegg #12, energitetthet for energikilden.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Men hva er det som ligger i kortene mht. batterirevolusjonen? Hva er det som tilsir at energitettheten skal kunne økes med 10 ganger?

Hvorfor må jeg fortsatt lade den flekk nye mobilen annenhver dag, selv om den knapt brukes.

Når de ikke engang klarer å fikse det.....?

Det foregår utrolig mye forskning på batterier, derfor uttalelsen. Forbedringene er kanskje ikke så synlige for folk flest, siden de bare ser hvor lenge mobilen klarer seg før den må lades. Det de ikke tenker på er at det hele tiden blir puttet inn ny funksjonalitet som gjør at mobilen stadig bruker mer og mer strøm.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Jo, du har rett.

Men det samme kan jo sies om bilene, og hva vi etterhvert tar som en selvfølge her.

Elektrisk servo, elektrisk håndbrems, elektriske speil, alle mulige sensorer og kameraer, aktive frontlykter og aktivt glass i panoramatak etc, etc.

Man må jo nesten betale ekstra for en bil UTEN tosoners automatisk klimaanlegg i dag. Noe som virkelig drar effekt.

Link to post
Share on other sites

Steyr har allerede levert hybrid, dette er en generator/motor som kobles på akslingen. Utmerket når man pusler avgårde i dorgefart, motoren bruker man ellers.

 

Det jeg derimot ser for meg kan komme er ett dieselagregat og elektrisk fremdrift, i prinsippet likt som på større fartøyer. Da kunne sidepropeller og fremdriftspropeller blitt drevet av samme type motor samt at man kan selv velge hvor man ønsker å ha tygdepunktet i båten. Man får dessuten en fantastisk kontroll på propellenes hastighet.

Link to post
Share on other sites

Jeg ble frakjørt av en Audi(tror det var en A5) med skilter som begynte med EL. Bilen var lydløs, akselererte noe hinsides ut av et lyskryss og hvis jeg har forstått regelverket riktig, var med ren EL-motor da det er eneste alternativet som får benytte EL på begynnelsen i skiltet.

Jeg har Googlet meg i hjel, men klarer ikke å finne at de har noen slik bil i modellprogrammet sitt. Noen som vet mere ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...