Jump to content

Når får vi en "Tesla" med kjøl og propell ?


Puffen

Recommended Posts

Ikkje veit eg hva den koster, det var det som var fra prisen oppgitt i programmet. Og rekkeviddetelleren i dashen gikk myye fortere enn reelle kilometer..!

Men åkke som. 600 000 er fortsatt ingen pris for lønnsmottakere spesielt siden den bare blir en nr2 bil. Vil heller sei det er en bil som konkurrerer mot biler til halve prisen enn til biler med doble prisen. Eller i en klasse for seg om du vil. For folk der prisen ikkje er så rellevant.

fordi det er og blir en lokalbil. Man skal ikkje mange mila ut på bygda før noe hurtigladestasjon utgår med høye kneløft. Sikkert flott og fjongt som pendlerbil inn og ut av storbyen men for oss andre dødelige ikkje brukendes. Hva ytelsene angår så er det revnende likegyldig til daglig bruk.

De dørene du viser på siste bildet der er bare skandaløst latterlig og det mest upraktiske som noen gang er laget. Samt direkte livsfarlig

 

Om dørene er latterlige, upraktiske og livsfarlige gjenstår nå og se. Elon Musk er ingen idiot iallefall ;-)

Dørene er forøvrig dobbeltleddet slik at de ikke stikker særlig langt ut fra bilen når de åpnes. Hvis det nå blir slike bakdører på produksjonsbilen da. 2015 will show.

 

Med 0-100 km/t aks. nede på 4 og 5 tallet er ikke model S noen vanlig familiebil i Passat-klassen men mere i AMG, RS6 og M5-klassen, biler som bringer millionflesk inn i statskassa.

Med rekkevidde bortimot 50 mil og strategisk plasserte Tesla superladestasjoner (gratis å bruke), foreløpig bare i sør-norge, så er dette en bil man utmerket godt kan bruke for de lange rundturene uten å frykte batteritomt.

 

Og kjører man kun kortere turer trenger man strengt tatt ikke lade mer enn et par ganger i mnd. hvis tilgjengelig ladepunkt skulle være noe problem.

En kort natts lading rekker forøvrig ganske mange titalls mil selv med vanlig 16A kurs eller lignende.

Trenger vel ca 1 døgn lading fra tom til full om min hoderegning stemmer sånn cirka, med 16A og 85 kWh batteri.

Men mange vil vel kanskje ordne seg mulighet for 32A lading hjemme om de ikke har lading på jobb eller Tesla superladestasjon i nærheten.

 

Så det blir noe helt annet enn "lokalbilene" Nissan Leaf, den mere latterlige Focus Electric osv.

BMW i3 blir hyperinteressant som nr. 2 bil. De har lært leksa selv om rekkevidden er mere lokalbasert. 0-100 aks. på 7,2 sek i en "billig" elektrisk bil lar seg høre.

 

Prisen på Tesla S var oppgitt til fra 595.000 i programmet http://tv.nrk.no/serie/forbrukerinspektoerene ,og det er jo for Performance-utgaven som man vel ikke behøver så lenge man ikke skal kjøre dragrace eller lyskryssrace med den.... men sikkert moro med 600 Nm fra stillestående.

Men standardversjonen tar jo også rotta på stort sett alle biler under 1 mill iallefall, i aksen. Og svært mange over 1 mill.

 

De som kjøpte aksjer i Tesla på et tidlig stadium gjorde en bra investering :smiley: Snakker om knock-out på den etablerte bilindustrien.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Som vanlig så sluker du rått ALT hva reklamen lover og vel så det samt legger på litt sjøl. Jøjes meg. Du har ikkje snøring og dette blir for dumt. Ser du er veldig opptatt av aks og nm men ærlig talt hvem bryr seg bortsett fra gutter på 12 år som liker fantasere og snakke om biler.

Det blir å legge deg i ignorerlisten og vil oppfordre andre til å gjøre det samme for denne evige spredningen av direkte feilinfo og evige reklameringen går ikkje an å ha.,

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som jeg nevnte i innlegg#80:

Cat er kanskje et bedre og mere lettdrevet skrog for norske "waters"?

 

Det kommer til å skje ting på dette området (avgassfritt) i nær fremtid.

Ny teknologi, (ikke nødvendigvis på batteri-fronten) vil komme.

Brenselscellene er såvidt i startgropa.

Likeledes el-motorene...et kommer til å skje ting på dette området (avgassfritt) i nær fremtid.

Ny teknologi, (ikke nødvendigvis på batteri-fronten) vil komme.

Brenselscellene er såvidt i startgropa.

Likeledes el-motorene...

Akkurat som med de første el-bilene, var det ikke rare skjørelengden. Se på Tesla i dag... Og de er såvidt begynt.

Brenselscelene er også i startgropa. Hva med stoore sådane, direkte koblet til el-motorer i spes. design.

Hva med en Cat med et slikt aggregat i hvert skrog...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Honda Merchedes og GM har forska på brenselseller i mange år nå. Hovedproblemet er at det er for dyrt og energikrevende å produsere hydrogenet, men ellers begynner i hvertfal Honda å få til dette brukbart. Dette kunne jo å vært videreført til båt, men enn så lenge så må man finne ut en måte på å lage hydrogen på en mer energibesparende måte.. men det blir vanskelig

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Men med det regnestykke, du viser til herover, så vil den eldrevne påhænger længere oppe på 180 hp (132 Kw) kun kunne køre i 24 minutter på fuld kraft med en batteribank på 38 kWt? Det lyder ikke af meget?

Stemmer, men det er nok sikkert veldig morro så lenge det varer, og nok til at man får kjørt litt vannski, før man må lade ca. 11 til 12 timer på en 16A-kurs... Nå kan det jo tenkes at du får helt OK fart på bare halv gass (eller amp? guff? strøm?) også til lek og morro. Hadde kjøpt en jeg, hvis jeg hadde vært rik og trengte en liten båt for korte turer i skjærgården. Når det gjelder Tesla mod S: Gå heller til elbil.no og forumet der.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Brenselscellene er såvidt i startgropa.

... det har de vært lenge ...

 

Dette virker jo lovende: http://www.technologyreview.com/news/518516/an-inexpensive-fuel-cell-generator/ - dersom man kan få laget brenselsceller som ikke avhenger av edle metaller, og som kan kjøres på andre typer drivstoff enn hydrogen, så har man kommet langt.

 

Og der var referansen til "container-brenselscellene" som jeg omtalte tidligere - "Bloom Energy" og "Bloombox". Det var ferdig kommersielt produkt i 2010 og ble voldsomt hypet opp - dette kom til å revolusjonere energimarkedet ble det påstått, og ta over store markedsandeler fra tradisjonelle sentraliserte kraftverk. Slik ble det altså ikke, produktet er rett og slett for dyrt, pga avhengigheter på edle metaller.

 

Det er dog verd å merke seg at "fuel cells" ikke er avgassfritt. Dersom drivstoffet er hydrogen, så er avgassen vann - ganske så harmløst for miljøet, men man vil helst ikke ha det rett inn i kahytten i allefall. Ved andre typer drivstoff får man minimum CO2 med på kjøpet, som fører til drivhuseffekt og som i konsentrasjoner på over 5% kan være dødelig. (For ECON 210 som bare leverer 105W er mengden avgasser harmløs, selv med utslipp rett ut i kahytt). De store fordelene er lavere forbruk av drivstoff, mindre støy, mindre spillvarme, mindre griseri, mindre vedlikehold (?), og kanskje mindre vekt.

 

Likeledes el-motorene...

Elmotorer er Eldgammel teknologi. Selv om man skulle gjøre vesentlige fremskritt på dette området ... så tar elmotoren allerede insignifikant med plass og har virkningsgrad på nittitallet.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok at vi kan få en Tesla på sjøen.

Om en tid.

Men skrogformene vi bruker må endres til noe som er mer energivennlige.. Og det blir lange, slanke skrog. Flerskrog.

Og seil som primærfremdrift. Danske Dragonfly leverer cruising med snitt fart på 10 knop eller mer.

Og trenden er der. Folk kjøper seilbåt og bruker den som motorbåt. Seilbåtskroget gir overlegen driftsøkonomi.

Når jeg ser en halvplaner med et par propelltuneller som trekker hekken godt ned i sjøen og som trekker etter seg et akterspeil på størrelse med en husvegg er det til å grine av.

Og man må ikke bruke blybatteriet som referanse når man regner på dette. Hadde Tesla gjort det hadde ikke bilen vært til å flytte på.

Jeg har jobbet ganske mye med utstyr i vann som går på batterier, og har sett hvordan primærbatteriet har hatt en løpende utvikling. Electrochem sine batterier har meget høy energitetthet. Og nå kommer oppladbare batterier etter. Solid-state batterier som kan formes til blokker eller rulles sammen til rør.

Motorer har også litt å gå på. Direktekobling uten gir, motoren i propellnavet, rimdrivemotorer osv osv.gir høy effektivitet.

Link to post
Share on other sites

Ikke direktebåtrelatert, men det viser at det stadig forskes på brenselceller/ydrogen. her er en link for spessielt interesserte

 

http://world.honda.com/news/2012/4120327Solar-Hydrogen-Station/index.html

 

Det ver ikke så mye om detaljene her, men kan se ut som om det går an å få produsert ydrogen ved hjelp av solenergi..

men 9kw ver jo ikke all verden, men om denne maskina hadde blitt utvikla til å få fylt opp bilen helt så hadde det jo vært spennende..ennå finnes det bare et fåtall av disse uansett og Honda kommer med en bil som skal serieproduseres i 2015. Men utviklinga fra den første prototypen har vært formidabel.

 

Brenselceller tror jeg virkelig kunne fungert i båt altså, kontra elmotor/batteridrift

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

men kan se ut som om det går an å få produsert ydrogen ved hjelp av solenergi.

 

Ja, det er ikke særlig komplisert. Man kobler to elektroder til et solcellepanel, setter elektrodene ned i saltvann og dermed produseres det oksygen ved den ene elektroden, og hydrogen ved den andre. Så er det bare å samle opp hydrogenen. Men ikke samle opp både O2 og H i samme beholder, da får du knallgass.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som vanlig så sluker du rått ALT hva reklamen lover og vel så det samt legger på litt sjøl. Jøjes meg. Du har ikkje snøring og dette blir for dumt. Ser du er veldig opptatt av aks og nm men ærlig talt hvem bryr seg bortsett fra gutter på 12 år som liker fantasere og snakke om biler.

Det blir å legge deg i ignorerlisten og vil oppfordre andre til å gjøre det samme for denne evige spredningen av direkte feilinfo og evige reklameringen går ikkje an å ha.,

 

Skjønner ikke hva du mener med feilinfo. Har du noen info som er mere korrekt da ? Jeg måtte jo nettopp korrigere din feilinfo vedr. prisen.

Som vanlig tar jeg ikke helt ad notam alt du skriver, du har jo en egen evne til å karakterisere folk og utsagn her inne på din helt særegne måte :smiley:

Og jeg har en bil som ikke er så veldig kjapp i aksen opp til 100 (bare kjapp opp til 80), så hadde jo vært greit med en sånn bil av det merket som er nevnt i emnetittelen da.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

hugin-500x150.jpg?OpenElement

 

Går 100 timer i 4 knop.

 

Batteriene til Hugin kjenner jeg godt til. Hugin ble utviklet i et samarbeid med Kongsberg og FFI (forsvarets Forskningsinstitutt). Jeg jobbet hos FFI i 11 år og var med på å utvikle LiIon-batteriene til Hugin. Utgangspunktet var tynne celler på under 1 × 10 × 10cm. Disse støpte jeg sammen i en plastisk guffe til terninger som så ble koblet sammen i en kasse på ca.150 × 25 × 25cm. Men før sammenkoblingen trykktestet jeg hver terning i flytende silikon og 300bar med både lading og utlading. Hvor mange wh de ga, husker jeg ikke lenger. Dette er tross alt 10 år siden. Men artig var det å være med på. Den avbildede UAV'n er en liten variant for kun 1000m dybde. En gul variant kan gå ned til 3000m.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det ver ikke så mye om detaljene her, men kan se ut som om det går an å få produsert ydrogen ved hjelp av solenergi..

Joda - og prossessen er adskillig mer effektiv enn med "biodrivstoff" basert på etanol etc - men hydrogen er et meget upraktisk drivstoff; relativt liten energitetthet, ganske så farlig, og er avhengig av solide containere.

 

Skal man først bruke solenergi til fremdrift, så er det kanskje bedre å ha massivt med solcellepaneler på båten. Jeg mener å ha sett konseptferger som hadde stive "seil" kledd med solceller; disse gav fremdrift fra vinden, samt ladet opp batterier som også kunne brukes til fremdrift - men det var jo (selvfølgelig!) en hybridferge, hvor mesteparten av fremdriften kom fra diesel. Man kan ikke basere kommersiell fergedrift på vind og sol i 2013; passasjerene forventer å komme fort frem!

 

Dersom man skal komme oppi noe som er i nærheten av "bærekraftig", så må vi glemme hastigheter over 10 knop, og jeg tror også slanke, lange skrog og flerskrogsbåter er bra. Dersom oljeprisen øker mye, har jeg sterk tro på at seil vil få en rennesanse innen andre sektorer enn fritidsflåten, men neppe i form av "allminnelig" bermudarigg. Det er en forutsetning at det meste av rigging kan gjøres mer eller mindre helautomatisk dersom seil skal ha noe for seg i kommersiell øyemed. Jeg har sett to konsepter, det ene er skysail, det andre er stive maskinstyrte seil.

Link to post
Share on other sites

... .Det er dog verd å merke seg at "fuel cells" ikke er avgassfritt. Dersom drivstoffet er hydrogen, så er avgassen vann - ganske så harmløst for miljøet, men man vil helst ikke ha det rett inn i kahytten i allefall. Ved andre typer drivstoff får man minimum CO2 med på kjøpet, som fører til drivhuseffekt ....

 

Brenselceller er som tobixen skriver svært dyrt og de vil bli mye dyrere hvis de skulle produseres i store kvanta. Når det gjelder CO2 og dens virkning på klodens klima så tyder all kjent forskning på at den er kun marginal. Til tross for rekordhøy konsentrasjon av CO2 i moderne tid har ikke klimaet endret seg. Klodens temperatur har vist seg å holde seg uforklarlig stabil, ekstremvær likeså, ingen påvist endring. Derimot har vår tids sivilisasjon på kort tid gjort stor og tildels uopprettelig skade på dyre- og planteliv. Vår hunger etter materiell rikdom fører til kortsiktig utnyttelse av jordens ressurser, med følger som: forsøpling, forgiftning, utarming av marint og landlevende artsmangfold. Økning i et lands folketall sees på som positivt! Enorme områder utsettes for kjemisk og biologisk endring for å skaffe et stadig økende folketall tilgang på billig energi og billige luksusvarer samt billig hurtigmat.

Vi som er født med sølvskje i begge munnvikene burde nok heller begrense forbruket av knappe ressurser enn å hige etter billigere energi til vår utfoldelse av sårt tiltrengte fritidssysler.

Disse elektriske båtene bidrar i så måte til noe positivt, det blir trendy med energieffektive båter. Jeg tipper at mange etablerte produsenter vil tilby sånne med både el-, hybrid- og konvensjonell motorisering og sistnevnte vil vinne prismessig. Med skifte til biodrivstoff kan vi redusere forbruket av petroleum og kanskje stoppe sløsingen i noen få oljerike land......

Link to post
Share on other sites

<>

Det jeg derimot ser for meg kan komme er ett dieselagregat og elektrisk fremdrift, i prinsippet likt som på større fartøyer. Da kunne sidepropeller og fremdriftspropeller blitt drevet av samme type motor samt at man kan selv velge hvor man ønsker å ha tygdepunktet i båten. Man får dessuten en fantastisk kontroll på propellenes hastighet.

 

Dette har jeg også tro på, vel å merke for planende båter. Hvis en da tar ut tilleggs-"boost" i 10-20 sekunder for å komme effektivt i plan, fra f.eks. en feit forbruksbank så kan trolig aggregatet være en hel del mindre enn motorisering som kreves for å komme greit i plan med fullastet båt, dvs. spart vekt. I tillegg vil jeg tro at en vil kunne få noe større topphastighet da det ikke er en reell begrensning på RPM, ref. Tesla som ikke har girkasse og kjører på samme utveksling fra 0-210 km/t - samt slippe å "gå i plan" på tomgang. Elektromotoren kunne vel stått i et slags drev eller pod for å få tilsvarende effektivitet som hekkaggregat og nødvendig kjøling på kjøpet. En kunne også hatt 2 "poder" med enkeltmotorisering og antakelig veldig enkelt realisert IPS joystick/Zeus-funksjonalitet dvs. eliminert baugpropell/hekktrustere.

 

Andre fordeler: Korrekt tyngdepunkt som nevnt av Frk. Fryd, lett å få til god tilkomst til motor fra alle sider, færre lekkasjepunkter da en slipper gjennomføringer med roterende akslinger, mesteparten av komponentene er "hyllevare"

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok vi må vente lenge før vi får planende båter med eldrift og noe som minner om fornuftig rekkevidde i 20-25 knop.

Da har jeg mer tro på eldrift eller hybriddrift i deplasemangsbåter.

En Delphi 1350 (eller noe lignende) med elmotor og ett par tonn batterier kunne jeg godt tenkt meg. Ihvertfall når jeg blir litt eldre og noe mer tålmodig. :giggle:

 

Totalt lydløs kosefart på rundt 6 knop må jo være direkte godt for sjelen!

En stor generator som "range extender" a'la Opel Ampera hadde gjort en slik løsning fleksibel og interesant. I det minste for meg. (Smaken er som kjent som baken, så jeg forventer på ingen måte at jeg liker en løsning betyr at alle andre liker den og)

 

Bakdelen er jo selvsagt at man får en diger batteripakke med begrenset levetid, men det er jo lov å håpe på at levetid og pris vil se penere ut etterhvert.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Innså nettopp at det argumentet passer utmerket på seilbåter og. :giggle:

Sånn går det når man prøver å være lur klokken alt for tidlig... :crazy:

 

På den andre siden så har jeg alltid vært fasinert av motorseilere.... :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Nei ingenting kommer til å skje før en ny batteriteknologi dukker opp, med lavere vekt og kortere ladetid.

Problemet er jo at elbilindustrien vil ta unna alt som kan produseres av noe slikt, dermed vil nok prisen bli altfor høy for fritidsbåtmarkedet.

Toshiba skal lansere en slik teknologi til neste år... så vi får se om det funker.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jo men det blir nok andre typer batterier, siden vekt ikke er avgjørende.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Endel har skjedd allerede; i Europa er det nå mange mindre seilbåter med el-påheng.

Torqeedo har løsning for raske planende båter.

Prisen på lithiumbatterier har falt, og skal fortsette med å falle. 

Når dette blir en foretrukket løsning for de fleste er nok derimot en annen sak.

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...