Jump to content

Når får vi en "Tesla" med kjøl og propell ?


Puffen

Recommended Posts

Det jeg derimot ser for meg kan komme er ett dieselagregat og elektrisk fremdrift, i prinsippet likt som på større fartøyer. Da kunne sidepropeller og fremdriftspropeller blitt drevet av samme type motor samt at man kan selv velge hvor man ønsker å ha tygdepunktet i båten. Man får dessuten en fantastisk kontroll på propellenes hastighet.
Hvis jeg kunne velge fritt tror jeg at jeg ville valgt hydrauliske sidepropeller.
Jeg ble frakjørt av en Audi(tror det var en A5) med skilter som begynte med EL. Bilen var lydløs, akselererte noe hinsides ut av et lyskryss og hvis jeg har forstått regelverket riktig, var med ren EL-motor da det er eneste alternativet som får benytte EL på begynnelsen i skiltet.Jeg har Googlet meg i hjel, men klarer ikke å finne at de har noen slik bil i modellprogrammet sitt. Noen som vet mere ?
Sikker på at det ikke var en Tesla?

Øivind

Link to post
Share on other sites

Ikke 100%, men det så ut som Audi Cupe(A5) bakfra.....jeg får Google Tesla.

 

Redigert: Det var en sølvgrå Tesla S :thumbsup:

Den sto ved siden av meg i et lyskryss og jeg så profilen i noen sekunder før den dundret av gårde og etter det så jeg knapt baklysene på den :giggle:

Sinnsyk akslerasjon :pray:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

...Noen som vet hva dette vil komme på for enkle el biler som f.eks. Leaf?

Vet ikke for Leaf, men min kommende svigermor har hatt en slik Kewet Buddy i fire år. Den har blybatterier, så blir jo noe annet enn i en Leaf, likevel måtte hun ut med 40 000kr da hun byttet batteripakken for et par uker siden. Med så hard bruk som batteriene i elbilene blir utsatt for har tydeligvis ikke blybatterier så mye for seg. De er nok ikke så fornøyde med å bli tappet ned så ofte..
Link to post
Share on other sites

De er litt snarlike de to bilene ja;)

 

Jeg har en scooter stående som jeg bruker til butikken og andre småturer. Den går i svimlende 45 kmh.. En dag jeg kjørte hjem så jeg en tesla lå bak meg i speilet.. Tok kanskje 2,7 sekunder fra den var i speilet til den var rundt neste sving.. Brutalt!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Selv kunne jeg godt tenke med en hybridløsning,hvor man hadde dieselmotor til lading og trp.etapper og el.motor til kosekjøring.

 

Når det er sagt tenker jeg med gru på hvor mye mer som kan gå galt ombord i båten,store batterier som skal vedlikeholdes og står ubrukt i 5-6 mndr. av gangen.

 

Brannfare,dyre kontrollbokser som slutter å virke,mer inviklede systemer for kraftoverføring til propell o.s.v

 

Alt er morsomt når det er nytt,men gi dette noen år med saltede veier/salt sjøluft så skal vi se om ting er like morsomt.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg har regnet litt kjapt på dette med batterier. (Si i fra hvis jeg har regnet feil, det gikk litt fort.)

 

Jeg har to motorer på 370 hester og to 650 liters dieseltanker.

 

Hvis jeg sier at mine motorer veier 850 kilo hver med gir, og at hver tank full veier 550 kilo, så blir dette til sammen 1400 kilo pr. motor/side. Hvis vi antar at en vannavkjølt elmotor på 370 hester veier 200 kilo, og at den ikke trenger gir, så har jeg 1200 kilo som kan brukes til batterier. Kommersielt tilgjengelige batterier ligger typisk på 200Wh/kg. Det vil si at jeg får ca. 240kWh med 1200 kilo batterier. Med full spiker (370 hester = 272kW) så tar det 48 minutter før batteriet er tomt. Hvis jeg går i 25 knop, og antar at jeg bruker rundt 200kW, så kan jeg kjøre litt over en time. Kjører jeg i 10 knop, tar jeg kanskje ut rundt 75kW, og da varer batteriene i tre timer.

 

Minimum ladetid for disse batteriene ligger typisk på rundt tre timer, men problemet er at du da må mate på rundt 330 Ampere hvis du plugger i 220V. Og alt må ganges med to i min båt som har to motorer, så med to 32A kurser tar det likevel 30 timer å lade batteriene.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Og i regnestykket ditt har du vel regnet med at batteriene tappes ut til de er dønn flate? Selv med LiIon-batterier der vel det vel drøyt. Så med dine to 32A kurser, hvor du nå måtte finne dette, blir det nok litt/mye lengre enn 1 1/2 døgn å lade opp for en times båttur! Ha, ha!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og i regnestykket ditt har du vel regnet med at batteriene tappes ut til de er dønn flate? Selv med LiIon-batterier der vel det vel drøyt. Så med dine to 32A kurser, hvor du nå måtte finne dette, blir det nok litt/mye lengre enn 1 1/2 døgn å lade opp for en times båttur! Ha, ha!

Jeg tror at 200Wh/kg er oppgitt ut i fra hva du faktisk kan ta ut av batteriet i daglig drift, det vil si reell kapasitet.

 

Øivind

Link to post
Share on other sites

Batteriene i Tesla veier Ca 800 kg

Riktig så mye veier de nok ikke. Har lest 814 og 990 pund, altså 370 og 450 kg, antar det er for hhv. 60 og 85 kWh kapasitet.

Bilene vil imidlertid veie det samme, så det fylles med ballast. Årsak: modellene skal ha samme fjæringskomponenter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Batteriene i Tesla veier Ca 800 kg

Riktig så mye veier de nok ikke. Har lest 814 og 990 pund, altså 370 og 450 kg, antar det er for hhv. 60 og 85 kWh kapasitet.

Bilene vil imidlertid veie det samme, så det fylles med ballast. Årsak: modellene skal ha samme fjæringskomponenter.

 

Altså ikkeno problem å smekke inn 100 kWh batteri (yter 136 hk i 1 time eller 13,6 hk i 10 timer, teoretisk) i en middels stor båt uten mere vekt enn nesten en hvilken som helst ICE (forbrenningsmotor) + en middels mengde drivstoff.

Største elmotoren i Tesla S veier 68 kg (420 hk 600 Nm fra 0-5300 rpm) Båten vil sprette opp i plan såfremt evt. gir/aksling er dimensjonert for det.

De mindre motorene vil nok være mere egnet. De trenger sikkert ekstra kjøling uansett for bruk i båt.

Antar man må ha et reduksjonsgir, da en propellrotasjonshastighet på minst det doble av vanlig kanskje ikke vil funke ?

Men vet ikke hvilket turtallsområde som er reelt for en slik motor og om de har noe reduksjonsgir i Tesla S.

 

Etter ca 1 time vil batteriet være tomt, avhengig av båtvekt og fart naturligvis.

Bortimot full gass på minste Tesla S motor på 225 kW (306 hk, 440 Nm fra 0-5900 rpm) gir ca 30 minutters kjøring på et 100 kWh batteri.

Det blir dermed sterkt begrenset hvor langt man kommer i planingsfart, da man er nødt å gå ned i deplasementsfart for å få batteriet til å vare lenge.

1 time i 25 knop gir en rekkevidde på 25 nm, mens 10 timer i 6 knop gir rekkevidde på 60 nm, for den tålmodige (tall hentet fra det blå).

 

Imidlertid er det jo enkelt å installere et aggregat for lading av batteri eller nødframdrift dersom det blir nødvendig.

Men ladetiden på et 100 kWh batteri er jo relativt lang da....

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Aggregatet bør vel da være på minst 10 kW for nødframdrift..

 

Standard Tesla S motor er forøvrig på 306 hk fra 5000-8000 rpm fant jeg nå.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Største Tesla S motor veier som nevnt 68 kg og største batteripakke 450 kg. I tilegg kommer transmisjon og inverter med ukjent vekt som ses til høyre på bildet her:

Se forøvrig min avhandling lengre opp her. God søndag :smiley:

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at det forskes mye på batteriteknologi for tiden da det er stort potensiale innen mange ulike bruksområder som el-biler, bærbar elektronikk, grid-storage m.m. Det er derimot ikke mye som tyder på noen vesentlig forbedring i energitetthet, det er på områder som levetid, ladetoleranse, indremotstand, produksjonkostnader osv det gjøres fremskritt. At det vil komme flere båter med hybriddrift i den nærmeste fremtid er rimelig å anta men ren elektrisk drift har og vil alltid ha for liten kapasitet til alminnelige fritidsbåter. Det blir rett og slett en urimelig dyr erstatning for forbrenningsmotoren som fortsatt fungerer utmerket. Hvis du absolutt vil redde verden fra CO2-døden kan du heller kjøre på syntetisk drivstoff framstilt av ren el (hvis det egentlig finnes.....)

Link to post
Share on other sites

Det er derimot ikke mye som tyder på noen vesentlig forbedring i energitetthet, det er på områder som levetid, ladetoleranse, indremotstand, produksjonkostnader osv det gjøres fremskritt.

Det finnes batterier med vesentlig høyere energitetthet i drift i laboratorier rundt om i verden. Jeg ville synes det var rart om ikke én av disse teknologiene lar seg serieprodusere etterhvert.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...