Jump to content

Når får vi en "Tesla" med kjøl og propell ?


Puffen

Recommended Posts

Jeg tror det er et godt stykke frem i tid. Kanskje vi snakker ti år før det blir et praktisk alternativ for typiske daycruisere som idag har rundt 200 hk? Det er fremdeles snakk om ganske små motorer, og batteripakkene er tunge og dyre. Selv om mange bilprodusenter begynner å komme med elbiler, er ikke batteriteknologien vesentlig forbedret siden Tesla S kom i 2012. For båter er energibehovet mye større og vekten mere kritisk enn for bil.

 

Når batteriteknologien endelig er på plass, så er det jo en ganske heftig investering for båthavnene å ha nok kapasitet til å lade en masse el-båter.

 

Når det er sagt... den dagen elmotor er et praktisk alternativ, så står jeg først i køen for å kjøpe.

 

Link to post
Share on other sites

Eldrift er jo perfekt for å tøffe rundt i 6-7 knop, og hybriddrift har jo allerede vært innom markedet en stund. Bl.a. fra Steyr.

Men for planende båter vil nok ny batteriteknologi være avgjørende, ellers vil det forbli et høykost-alternativ.

 

En annen sak er at når vi om få år har en halv million elbiler på veiene, vil det da være nok strøm i kraftnettet til å lade et stort antall el-båter også?

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 2 timer siden:

 

 

En annen sak er at når vi om få år har en halv million elbiler på veiene, vil det da være nok strøm i kraftnettet til å lade et stort antall el-båter også?

 

Jada, bare gjøre som Tesla gjør på stasjonene sine i Frankrike... der står det svære diesel generatorer og lader opp bilene... ?

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 3 timer siden:

En annen sak er at når vi om få år har en halv million elbiler på veiene, vil det da være nok strøm i kraftnettet til å lade et stort antall el-båter også?

 

Med tanke på at de fleste kjører båtene sine 20 timer i året, så blir det vel en ikke merkbar økning sammenlignet med bilparken... :)

 

Link to post
Share on other sites

Tror ikke de som kjører 20 timer i året blir de første som går over til eldrift :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 2 timer siden:

Tror ikke de som kjører 20 timer i året blir de første som går over til eldrift :saint:

Eller kanskje det nettop er de med max 20 timer i året som går over til el.drift. 

 

Vi som skal bruke båten må ha noe som virker og er praktisk ?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det er svært enkelt å sammenligne dagens batteri mot bruk av diesel i båt.

 

har man en 30 fots båt med 300 hk diesel og 400 liters tank og vil bytte dette ut med el motor og batterier vil regnestykket bli noe slikt. Dagens båt gjør 30 knop med 200kw på propellen. Det betyr at den brenner 44 kg pr time og komer seg 230 nm på ca 7 timer.

 

Bytter man ut dieselmotoren og tanken med en tesla batteripakke på 80 kwh som veier 800 kg kommer man akkurat 12 nm og batteriet er oppbrukt på ca 20 min. Så forholdet blir ikke som på en bil. Selv en 10 gangers forbedring ville ikke gitt mere enn 120 nm

Link to post
Share on other sites

olews gjorde vel greit rede for de teoretiske begrensningene i begynnelsen av denne tråden uten at det fikk så mye oppmerksomhet. Det har kanskje skjedd noen fremskritt med batteriene de siste årene, men ikke på energitetthet så vidt jeg har fått med meg. Volkswagen økte relativt nylig rekkevidden på e-Golf og de oppgir at batteriet veier 318 kg og yter 31.5 kWh. Dette er altså 113.4 MJ og gir 0.36 MJ/kg. olews forutsatte 0.8 MJ/kg, som altså er en god del mer enn det som brukes i dagens elektriske biler. Til sammenligning har altså diesel en brennverdi på rundt 46 MJ/kg, men vi kan vel regne med at virkningsgraden i en dieselmotor bare er rundt 1/3 av virkningsgraden til en elektromotor.  Så la oss si at det blir omtrent 15 MJ/kg når vi tar høyde lavere virkningsgrad. For å sammenligne kan vi da ta 15MJ/kg og dele det på 0.36MJ/kg. Da får vi 41.7.

 

Det er altså rundt 40 ganger så mye utnyttbar energi i en kg diesel som i en kg batterier. Da sier det seg selv at en dieseltank på flere hundre liter ikke med rimelighet kan erstattes av batterier. Skal man på langtur, er batteridrift utelukket. Men det er ikke alle som drar på langtur. Selv tar jeg ofte dagsturer ut i skjærgården, ankrer opp i noen timer før jeg reiser tilbake igjen. Med min båt på 26 fot og rundt 2.5 tonn bruker jeg da typisk bare 10-15% av drivstoffkapasiteten til tanken, dvs. rundt 20 kg, altså omtrent samme energimengde som man kan få ut av en Tesla batteripakke.

 

Så for en dagstur på 20 nm kunne det gått an med elektrisk drift. For meg er det ikke aktuelt med en båt med så begrenset rekkevidde, for det hender jeg reiser betydelig lenger, og dessuten må man ha en betydelig sikkerhetsmargin med hensyn til rekkevidde. Men det samme kan jeg si om bilbruken min. Ofte vil en elektrisk bil med rekkevidde å 150 km være nok, men jeg har også behov for å kunne kjøre vesentlig lenger enn det. Likevel selges det altså mange elektriske biler med ganske beskjeden rekkevidde, så man skal ikke nødvendigvis avskrive elektrisk drift bare fordi en selv har høye krav til rekkevidde. Jeg kjenner til folk som egentlig bare har båt for å komme seg til og fra hytta og det er en tur på snaue 5 nm hver vei. For dem vil kanskje elektrisk drift bli billigere snart, så hvorfor ikke?

Link to post
Share on other sites

Husk også at en elbil kontinuerlig bare kan ta ut ca halvparten av max motoreffekt. Derfor har de fleste elbiler toppfart rundt 150 km/t (som krever ca 50 kW motoreffekt, altså ca halvparten av full motoreffekt for en rekke modeller). De største Tesla-modellene har toppfart på 250 (men som vil reduseres gradvis etterhvert eller hvis man kjører lange stigninger). 250 km/t krever anslagsvis 150 kW motoreffekt, som er godt under halvparten av full motoreffekt.

 

En annet og litt negativt argument for eldrift er at "tanken" veier like mye uansett om den er tom, halvfull eller full.

Med en konvensjonelt drevet båt med stor tank, kan man velge å ha lite på tanken når man skal kortere turer. 

Dermed sparer man vekt, og kan evt. laste båten med med folk osv. uten å merke noe tap i krefter.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Man kan nok konkludere med at batteridrift på lik linje med alle de andre energibærerne, har begrensninger og egner seg ikke i alle applikasjoner.

 

Det kan også være verd å merke seg at utvinning av stoffene til ett batteri ikke er spesielt miljøvennlig, og at det ikke finnes ubegrenset av stoffene i naturen. 

Kanskje man da bør anvende batterier der det gjør størst nytte, og det er neppe i en fritidsbåt som tøffer ut på øytur noen godværsdager i juli.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Har ikke rukket å lese gjennom hele tråden, men min første tanke var at i en båt mister man mye av den regenereringen man har i en bil. 

Der blir tross alt en del av energien ved bremsing etc dytta tilbake i batteriet. Det vil man jo ikke få til i båt. 

Men vi ser jo nå elektriske ferjer på vei inn i markedet, og forsøk med autonome og elektriske konteinertransportskip langs kysten. 

 

Så på ett eller annet tidspunkt kommer nok elektrifiseringen til sjøs også, men da som de fleste her sier i form av snekker og denslags ( vi jeg anta). Men teknologien her går fort nå. Og det vi skriver her er nok godt utdatert om vi besøker tråden igjen til neste jul ;) 

Uansett er det et spennende felt å følge, her er det mye gøy kjemi og fysikk på gang :) 

Link to post
Share on other sites

Tviler på at det vil skje så mye på båtfronten de nærmeste 5 årene.  Men vi får se :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Å bruke eldrift til å løfte ett skrog ut av vannet tror jeg ikke har så mye for seg på kort sikt i et vanlig markedsjikt. Men el-drift av  deplasementsbåter kommer nok mer og mer vil jeg tro. Ser jo spirer til mer mer lettdrevne fritidsbåter, også om vi ser vekk fra seilbåter. Motorkattamaraner og andre lange og slanke skrog vil jo være godt egnet. 

 

Om en lar teknologien utvikle seg innen næring med statsstøtte så vil det etterhvert bli så bra og billig at det blir et alternativ også innen fritidsbruk. For en del seilbåter er det vel forsåvidt et alternativ allerede, og også satt i masseproduksjon av større merker. 

 

Plutselig så er det noen som "treffer markedet" og så er det i gang. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 12 minutter siden:

Å bruke eldrift til å løfte ett skrog ut av vannet tror jeg ikke har så mye for seg på kort sikt i et vanlig markedsjikt. Men el-drift av  deplasementsbåter kommer nok mer og mer vil jeg tro. Ser jo spirer til mer mer lettdrevne fritidsbåter, også om vi ser vekk fra seilbåter. Motorkattamaraner og andre lange og slanke skrog vil jo være godt egnet. 

 

Om en lar teknologien utvikle seg innen næring med statsstøtte så vil det etterhvert bli så bra og billig at det blir et alternativ også innen fritidsbruk. For en del seilbåter er det vel forsåvidt et alternativ allerede, og også satt i masseproduksjon av større merker. 

 

Plutselig så er det noen som "treffer markedet" og så er det i gang. 

 

Tror også store deplasement båter er fremtiden generelt sett når det kommer til lystbåter. En ser jo at det nå allerede har begynt med ferger osv. Trawlere i 8 - 10 knops segmentet  burde være kurant med EL. drift om noen år

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enova gir nå titals milioner i tilskudd pr fiskebåt for at de skal installere en liten batteripakke som vel ikke klarer med en 10 min drift på ful fart.

Alle i brangsjen er vel enig om at dette bare er noe tull og ikke har noen som helst miljøeffekt men penger er penger så her monteres det batterier. kanskje en kunne få noen lignende tilskudd til lystbåter? 

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Maika said:

Når det gjelder regenerering, så gjøres dette relativt effektivt med flere av el-motorene mens man seiler...men denne tråden handler vel om motorbåter.

 

Poenget til Kjetil.maland var vel å få frem at i elektriske biler og hybridbiler, så ligger det en gevinst i bruke bremseenergi til å lade batteriene. Avhengig av hvordan man ser på det, er det ikke egentlig en gevinst, ettersom man lider betydelige energitap i en slik prosess, men når alternativet er å bruke konvensjonelle bremser og miste all energien, er regenerering som en gevinst å regne. Energien du bruker på å akselerere ut av et kryss i byen kan delvis hentes fra energien som ble lagret da du bremset ned foran krysset. Energien du bruker på å kjøre opp en bakke kan delvis hentes fra energien som ble lagret da du kjørte ned en annen bakke. Fossilbilene sløser bort all denne energien, mens elbiler og hybrider utnytter en del av den.

 

I båter er det derimot ikke noe bremseenergi å hente, de er ikke en gang utstyrt med bremser, og det betyr at et av argumentene for elektrisk drift i biler ikke kan overføres til båter. Men på seilbåter, hvor altså fremdriften hovedsakelig skapes av vind, er det jo veldig greit å kunne lade batterier på bekostning av hastigheten. Men selv om man bruker denne energien på fremdrift igjen, f.eks. i forbindelse med havnemanøvere, er hele konseptet forbundet med energitap og dermed lavere virkningsgrad rent fremdriftsmessig enn om man ikke regenererer. Det skal vel nevnes at regenerering neppe utgjør mer enn noen få prosent i rekkevidden på biler, så det er ikke det største ankepunktet mot elektrifisering av båter at man ikke kan utnytte bremseenergi til fremdrift og dermed øke rekkevidden.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Seilbåter er også motorbåter, blir meningsløst å se vekk fra seilbåter når en drøfter el-løsninger i fritidsbåter. 

 

Seilbåter seiler, så mangelen av re-generering av strøm blir også en veldig teoretisk øvelse all den tid båten kan klare seg nær 100% uten strøm hvis forholdene ligger til rette for det, men kan bli 100% avhengig av strøm dersom forholdene tilsier det. Poenget er at en seilbåt i snitt kun delvis vil bruke strøm, som langt på vei gir samme resultat som re-generering. Ved re- generering må en bruke strøm for å få litt av den igjen. Med seilbåt kan en ha fremdrift uten å bruke strøm i hele tatt. Same shit. 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Paradokset, eller "selvfølgen" i problemstillingen er at den båttypen som trenger det minst er den som lettest kan ta det i bruk, seilbåten og andre båter med lettdrevne skrog. 

 

Mens den båttypen som "trenger det mest", større planende motorbåt, er de båttypen som det antagelig aldri vil lønne seg å elektrifisere. 

--

Blir oljeprisen høy nok så vil vel bare større planende motorbåter havne i returordningen for fritidsbåter så er det ikke et problem å løse lengre ;-) 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...