Jump to content

Når får vi en "Tesla" med kjøl og propell ?


Puffen

Recommended Posts

Og så kommer det viktigste spørsmålet: hvorfor?

Det er dyrere, dårligere og for den store hopen kommer energien fra kullkraft uten hverken rensing eller CO2-fangst. Hvorfor?

Pr. i dag er det jo få argumenter for elektrifisering, men etterhvert vil vel økt oljepris og avgifter på utslipp gjøre det mer interessant. De viktigste fordelene jeg ser er mer fleksibel plassering av motorer og energilager, og mye stillere gange.

Øivind

Link to post
Share on other sites

kanskje ikke noe for norske kystforhold... fordelen er vel at den sannsynligvis ikke har noen planingsterskel

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

På Europas innsjøer er det restriksjoner på utslipp. Og det kommer fler. Ikkeno jager utvikling så fort som et godt forbud. Det er bilindustrien et eksempel på.

Uten Euro 1, 2, 3, 4, 5 og 6 hadde bilene spydd ut like mye forurensning som for tjue år sida.

Genevesjø konvensjonen tok livet av totaktsmotoren rimelig raskt.


http://www.youtube.com/watch?v=bSftUtHv8lM&feature=player_embedded

Link to post
Share on other sites

Cat er kanskje et bedre og mere lettdrevet skrog for norske "waters"?

Det kommer til å skje ting på dette området (avgassfritt) i nær fremtid.

Ny teknologi, (ikke nødvendigvis på batteri-fronten) vil komme.

Brenselscellene er såvidt i startgropa.

Likeledes el-motorene...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Her begynner det å ligne noe, iallefall fartsmessig:

 

http://www.youtube.com/watch?v=fpNej1Q35ow

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

De skal visst lansere en 300 hk påhengsmotor også...

EFusion er vel et merkenavn som Campion har, men produsert av ReGen Nautic.

 

Her spec på 180hk. Prisene tror jeg man må overse, det blir dyrt med batterier... :lol:

Vet ikke om det er noe fritak for hk-avgift på elmotorer...

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dette er samme produsent som satte en elektrisk motor på Goldfish.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette med miljøbåter og elbåter har vært diskutert mange ganger her på forumet.. Faktum er at det er helt umulig å samenlikne en Tesla med en planende fritidsbåt. En bils effektutak er veldig lite i forhold til en båt. Jeg er veldig for teknologisk utvikling og at verden i rundt oss endrer seg! Men elmotorer med batteri i båt vil aldrig bli noen success! Personlig tror jeg ikke vi får en sjøens Tesla, ihvertfal ikke på de første 20-30 åra! enkelte bastarder med fortregningsskrog får vi sikkert. Jeg spør meg bare selv, hva er vitsen... Jeg er sikker på at dem som kjøper f.eks elbil ikke gjør det primært av miljøeffekten, men for å slippe statlige avgifter, gratis parkering og kjøring i kolektivfeltet. Har selv vurdert Tesla for å få en bil med supersportsbilprestasjon, men ombestemte meg.

 

ting som taler imot elbåt:

 

-alt for liten rekkevidde selv på moderat effekt, når man tar vekt/kw/fart/ båtstørrelse med i betraktningen.

 

-liten miljøgevinst. 1 supplybåti Nordsjøen forurenser like mye som hele fritidsbåtflåten i dag..

 

-problematisk med ladestasjoner rundt om på kysten.

 

-resirkulering av batterier. Hva skjer etter 5-7år. hvem betaler nye batterier.. leasing eller selvkost

batt. i en Tesla koster ca 300.000

 

-på en forbrenningsmotor kan du ha en reservekanne, om du går tom og du vil komme deg i land

Det blir ikke mulig på en elbåt

 

-Mange sier , men da er jo hybrid løsningen!? Det er jo enda mer miljøfiendlig for da ved nybygg enten bil eller båt må man jo bruke masse energi og kjemiske stoffer/material for å lage dobbelt fremdriftsanlegg. Da synes jeg miljøaspektet har gått opp i opp! total energiforbruk/forurensing i maskineriets levetid fra produksjon til kassering,vil ikke få særlig gevinst i forhold til , f.eks. enkeltmotorisering med bensin/diesel

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Er enig med -morten- sitt innlegg her.. Tviler på at "batteribåt" vil bli noen stor suksess.. Prisene på påhengerene fra "unaiten" var alt annet enn rimelig for å si det pent.. Riktignok er det ikke hk avgift på dette, men mva er det vel fortsatt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Foreløpig har det bare vært et segment hvor det kan ha noe for seg. Dagstur/sports-seilere. Dags og sports-seilere trenger en liten motor ut og inn av havner. Så seiler man rundt på en bane eller bare rett og slett seiler rundt en hel dag. Så bruker man motoren inn i havn igjen. Moderate krav til alt, egentlig overkill å installere en dieselmotor, og mange av disse seilbåtene har hatt outboard. Nå kommer de med el-drift. Enklere og billigere enn en diesel installert og mye mindre plasskrevende. Høyt sannsynlig også lettere.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Enig i mye som er blitt sagt her i tråden:

  • At Tesla har ekstremt god ytelse er irrelevant; I en kraftig elbil tar man ut stor effekt i korte aksellerasjonsøyeblikk, cruising i 80 km/t på flat asfaltert vei med en aerodynamisk veldesignet bil krever lite effekt. I båten trenger man full effekt hele tiden.
  • Elbiler er utrolig populært i Norge akkurat nå fordi man har veldig gode subsidier. Dette vil man ikke få til i båt (avgiftsfri diesel, ingen kollektivfelter, fritak fra HK-avgifta vil ikke være tilstrekkelig), og det er heller ikke bærekraftig å opprettholde dagens subsidier på elbiler.
  • Jeg tror flertallet av fritidsbåteierene her om i landet er omtrent avhengig av motoren for å generere strøm ...
  • Man kommer ikke unna fossilt drivstoff (subsidiært landstrøm) dersom man skal lage mat eller holde det varmt i båten.
  • El-drift gir enkelte fordeler - mindre griseri, mindre støy, mindre forurensing, mindre vedlikehold - så det kan være gunstig for båter som ikke er så avhengig av motor (f.eks. båter som brukes på korte strekninger og regattabåter), eller som har særlige krav mtp forurensing (båter brukt i undervannshuler, båter som brukes innendørs, enkelte innsjøer, etc).
  • Til tross for veldig mye forskning bruker vi fortsatt for det meste blysyrebatterier i båt - eldgammel teknologi! Blybatteriene gir flest kWh/krone og er ikke beheftet med like stor brannfare etc som Li-Ion. Det er ingen naturlover som tilsier at det skal være umulig å lage bedre batteriteknologier, men så vidt jeg kan se vil man aldri kunne oppnå samme utviklingstakt ved fortsatt vidreutvikling av dagens batteriteknologier som man har sett på transistorteknologien. Jeg har ikke noe tro på at vi vil se betingelsene bli vesentlig endret i løpet av de nærmeste dekadene.
  • Jeg er noe usikker på det, men har hørt at ingen av dagens batteriteknologier skalerer noe særlig; alle batteriteknologiene avhenger av ulike typer metaller som det er knapphet på - til og med kostnaden på bly vil vokse ut av proposjoner dersom "alle" skulle ha kjøpt seg noen kWh med blybatterikapasitet.
  • Stor batteribank innebærer høye avskrivingskostnader - batterier må byttes ut med jevne mellomrom, enten det er Li-Ion eller gammeldagse blybatterier.

Som turseiler skulle jeg veldig gjerne ha byttet ut min 10 hk bukh (ganske driftssikker, men mye bråk, griseri, lukt og vedlikehold) med en elmotor - men jeg trenger adskillige timers gange mellom hver gang jeg kobler meg på landstrøm, det er veldig greit med dieselvarme utenom sommersesongen, og motoren brukes jo også for å lade opp batteriene ... jeg har absolutt ikke lyst til å fylle båten med batterier, og det er begrenset hvor mye solcellepaneler man får plass til, og hvor mye vindmøllekapasitet det er hensiktsmessig å drasse med seg ...

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, men da kan vi vel konkludere med at vi kan gå tilbake til uranstaver? :)

Da trenger vi ikke lenger noen dieselvarmer, men kun er stabil sirkulasjonspumpe på reaktorkjølinga.

 

Tenk for en logistikk det er ved å lempe inn 1200 kg batterier ned i motorrommet... Lempe inn i bilen, lempe ut av bilen, bære ned på brygga, balansere ut på utrigger...

 

Jaja, blir bare 30 turer med 40 kg batteri...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, men da kan vi vel konkludere med at vi kan gå tilbake til uranstaver? :)

Man har heller ikke lykkes med å utvikle atomreaktorer i ønskelig størrelse og utforming. Man eksperimenterte jo noe med atomdrevne fly på femti/sekstitallet ... men til og med på dén tiden fant man det ikke tilrådelig å gå videre med dette.

 

I romfarten bruker man varme klumper med plutonium og pelzier-elementer til å dra strøm ut fra varmen, dette er relativt simpelt og sikkert, sånn rent bortsett fra at man ikke ønsker at hvermannsen skal få tilgang til plutonium. Særlig effektivt er det heller ikke, tror ikke det er trivielt å få ut nok strøm til å drive en motor på denne måten.

 

Ellers er det jo selvfølgelig både politisk og juridisk umulig med kjernekraftdrevne fritidsbåter i 2013 ;-)

Link to post
Share on other sites

Det kan godt være jeg er helt i skoven med min drøm, men når mine 2x310 VP D6'ere skal skiftes om 10-15 år, så havde jeg en vision om at konvertere til en hybrid diesel/el-trawler:

 

Jeg kan se på effektkurven for båden, at jeg ikke behøver mere end måske 2x40 heste for at båden går 6-7 knob (deplacementsfart). Sådan to motorer kan man få for i alt 3000 USD. Hertil en batteribank, der kan levere strøm nok til 4-5 timers sejlads (gad vide hvor stor den så skal være??) og endelig en solid dieselgenerator på 6-8000 watt.

 

Batterierne kommer ned hvor dieseltankene nu er (god plads), elmotorene fylder ingenting og generatoren kan sagtens få plads i motorrummet. Min forestilling er, at det hele kunne holdes indenfor et budget på 100.000-150.000 kroner med montering.

 

Kunne det fungere?

Link to post
Share on other sites

80 hk er ca. 60 kw. (google "80 hp in kw"). Skal du kjøre 60 kw i 4 timer trenger du en batteribank på minst 240 kwt ved 100% virkningsgrad. Anta virkningsgrad på 94% (virkningsgraden som er oppgitt for el-påhengerne fra Regennautic referert til lenger opp her), så la oss si at du trenger 260 kwt, så har du litt margin også. Skal du kjøre 2x40hk videre på dieselgeneratoren når batteriene går tomme? I så fall trenger du vel noe mer enn 6-8 kw?

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Ja, det kan jeg godt se kan blive problematisk. Min nuværende batteribank er på 520 Ah hvilket jeg så regner om til 6 Kwh, så det forslår jo som en skrædder i helvede. Såe r det mere realistisk at sætte to små 40 hestes dieselmotorer ind.

 

Men med det regnestykke, du viser til herover, så vil den eldrevne påhænger længere oppe på 180 hp (132 Kw) kun kunne køre i 24 minutter på fuld kraft med en batteribank på 38 kWt? Det lyder ikke af meget?

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må slå av 250.000 for kjente :smiley: (startprisen ligger på 450.000 men det er jo med et mindre batteri da). http://www.teslamotors.com/no_NO/

Men for godt under 600.000 får man nok en godt spesifisert og utstyrt bil med 0-100 på 5,6 sek og 48 mil rekkevidde. Men dyrt nok det da selv om den konkurrerer mot tyske biler til langt over dobbel pris.

Evt. leasing fra kr 3.792 pr mnd.

Men man får tross alt ytelser som ville ha ligget i supersportsbilklassen for få år siden, iallefall på Performance-utgaven med startpris 600.000 (0-100 på 4,4 sek.)

 

Og med gratis superhurtigladestasjoner rundt om så er vel begrepet lokalbil ikke lengre dekkende for Tesla S iallefall.

 

I mellomtiden venter vi på Norgesbilen Tesla X og en liten lottogevinst http://www.teslamotors.com/no_NO/modelx

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ikkje veit eg hva den koster, det var det som var fra prisen oppgitt i programmet. Og rekkeviddetelleren i dashen gikk myye fortere enn reelle kilometer..!

Men åkke som. 600 000 er fortsatt ingen pris for lønnsmottakere spesielt siden den bare blir en nr2 bil. Vil heller sei det er en bil som konkurrerer mot biler til halve prisen enn til biler med doble prisen. Eller i en klasse for seg om du vil. For folk der prisen ikkje er så rellevant.

fordi det er og blir en lokalbil. Man skal ikkje mange mila ut på bygda før noe hurtigladestasjon utgår med høye kneløft. Sikkert flott og fjongt som pendlerbil inn og ut av storbyen men for oss andre dødelige ikkje brukendes. Hva ytelsene angår så er det revnende likegyldig til daglig bruk.

De dørene du viser på siste bildet der er bare skandaløst latterlig og det mest upraktiske som noen gang er laget. Samt direkte livsfarlig

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...