Jump to content

Hydrolift/Stormway F-23 side, erfaringer?


Tskjei

Recommended Posts

På bildet av akterenden ser du at V- bunnen på skroget slutter i en flat del. En såkalt pad. Når skroget går fort er tanken at denne paddn er den eneste våte flaten. Dvs at du balanserer på en 15?cm smal stripe. vipper  båten til siden er det litt å falle før V bunnen treffer vannet. Det er en effektiv løsning som gir lite motstand i vannet. Ulempen er at du får den overgangen fra å kjøre flatt på skien /paddn og til du evt faller/ vipper til siden og trenger støtte av v-bunnen. Det er noe du lærer deg å styre så du holder balansen på pad’n.

 

Du kan se etter furu, eller Tempest Plus propeller fra Mercury eller Turbo-props TXP eller Lightning. Alle disse er 3bl med høy rake som løfter baugen (holder akterenden nede i vannet) og har aggressiv cupping som tåler å heises høyt i vannet.

 

Den originale 4bl fra Solas som Evinrude påstår er sin egen propell er helt grei, men har ingen spesielle egenskaper. Midt på treet. Tåler ikke heising, og ikke spesielt rask...

Link to post
Share on other sites

Kjekt! Og den så uskadet og fin ut. Den bør kunne bli bra til din båt. Kanskje litt stor stigning med tung båt for å få den i plan, men vil nok ha et greit turtallsområde når du kommer opp i plan. Ca 50kn ved 5400rpm og heiser du litt da vil det bli mer!!

 

Både økt fart og turtall! 

 

Hva fikk du den opp i med Rx4, turtall og stigning?

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper at du må trimme en del mer ut og kanskje da senke heisen litt, Trimming av drevet på denne båten er litt rar med denne skien. bittelitt for lite trim stjeler mye fart. 

Jeg mener for øvrig at du skal oppnå vesentlig høyere fart med denne motoren. Jeg fikk 58 knop på min med innenbords v8 forgasser og da åpnet sekundærspjeldene bare så vidt. Tok ut motoren senere og bremset den i benk. Måtte opp en del på hoveddysene og fikk 343hk etter justering. Mirage plus 25 på Bravo one 1.5:1

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ravns garage, eller BBlades.com eller mertensmarine.com for hub.

 

Med en propell som har høy rake vil du kunne holde baugen oppe selv med høy heis. Men det er avhengig av at båten har ok vektbalanse i lengderetning.

Rx4 har ganske lik rake som Tempest, men har mykere stål så den gir seg litt ved høy belastning som i høy fart. Og de 4bl løfter akter noe.

 

Om Dieseldals erfaringer om fart er rett, så kan du få ca 55-57 kn med denne propellen ved  ca 6000rpm

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
alfaalfa skrev On 29.1.2018 at 8.14:

På bildet av akterenden ser du at V- bunnen på skroget slutter i en flat del. En såkalt pad. Når skroget går fort er tanken at denne paddn er den eneste våte flaten. Dvs at du balanserer på en 15?cm smal stripe. vipper  båten til siden er det litt å falle før V bunnen treffer vannet. Det er en effektiv løsning som gir lite motstand i vannet. Ulempen er at du får den overgangen fra å kjøre flatt på skien /paddn og til du evt faller/ vipper til siden og trenger støtte av v-bunnen. Det er noe du lærer deg å styre så du holder balansen på pad’n.

 

Du kan se etter furu, eller Tempest Plus propeller fra Mercury eller Turbo-props TXP eller Lightning. Alle disse er 3bl med høy rake som løfter baugen (holder akterenden nede i vannet) og har aggressiv cupping som tåler å heises høyt i vannet.

 

Den originale 4bl fra Solas som Evinrude påstår er sin egen propell er helt grei, men har ingen spesielle egenskaper. Midt på treet. Tåler ikke heising, og ikke spesielt rask...

Da har jeg fått testet nypropellen og fått luften ut av styringen. Ble en helt ny båt og kjøre. Drar den opp til max på noen få sekunder, og da er farten 57 knop men jeg kommer fortsatt over 6000rpm. Aksen er helt rå, så da lurer jeg på om jeg kan gå for en enda større propell? Var litt ruskete utpå fjorden, så jeg har ikke fått testet på blankstilla for finjustering.

Link to post
Share on other sites

Kommer kanskje litt an på hvor mye rpm over 6000 du får. Hvis du har testet nå nylig, så er luften kald og skroget sannsynligvis så glatt og rent som det kommer til å være denne sesongen. Tror jeg ville ventet med å selge propellen til etter sommeren. Godt mulig det forsvinner litt rpm utover sesongen.

 

Når det er sagt, så gjør båter som Infinity 24/Stormway 740 godt over 60 knop med 300 Evinrude i hekken, og disse bygger slik jeg har forstått det på Hydrolift 23-skroget. Godt mulig du tåler en 25" Tempest?

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

raddsha skrev On ‎18‎.‎02‎.‎2018 at 19.31:

Da har jeg fått testet nypropellen og fått luften ut av styringen. Ble en helt ny båt og kjøre. Drar den opp til max på noen få sekunder, og da er farten 57 knop men jeg kommer fortsatt over 6000rpm. Aksen er helt rå, så da lurer jeg på om jeg kan gå for en enda større propell? Var litt ruskete utpå fjorden, så jeg har ikke fått testet på blankstilla for finjustering.

3- bladet Tempest er i magreste laget for denne båten, og har problemer med å holde grepet i vannet ved heising.

Beregn slipp prosenten og vurder heller Revolution4, 4-bladet Tempest.

https://www.youtube.com/watch?v=ZhvOUiXFvHs

 

Link to post
Share on other sites

Propellen har nå 6% slip som jeg anser å være relativt optimalt.

 

Skal du ha en 4bl så risikerer du nok en gang å løfte hekken som vil gjøre den mer utsatt for chine walk. Jeg anser at bladareal bør være tilstrekkelig for denne lille lette båten. Slip støtter også dette.

 

Men du kan gå opp i pitch/stigning og da kan du lete etter Turbo-Prop Lightning eller Mercury Tempest Plus. 25" vil gi deg ca 400rpm lavere rpm på topp. Du kan få opp noe mere som til 27" og øke lift for å utnytte at dette får litt sluring men økt hastighet.

Ulempen er at du får en båt som er ugrei med ekstra vekt fordi propellen blir tung å dra rundt og båten treg å få i plan...

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 7 minutter siden:

Propellen har nå 6% slip som jeg anser å være relativt optimalt.

 

Skal du ha en 4bl så risikerer du nok en gang å løfte hekken som vil gjøre den mer utsatt for chine walk. Jeg anser at bladareal bør være tilstrekkelig for denne lille lette båten. Slip støtter også dette.

 

Men du kan gå opp i pitch/stigning og da kan du lete etter Turbo-Prop Lightning eller Mercury Tempest Plus. 25" vil gi deg ca 400rpm lavere rpm på topp. Du kan få opp noe mere som til 27" og øke lift for å utnytte at dette får litt sluring men økt hastighet.

Ulempen er at du får en båt som er ugrei med ekstra vekt fordi propellen blir tung å dra rundt og båten treg å få i plan...

Tror du har rett i det. Les her hva svaret jeg fikk av en fyr som holder på med hydrolifter og store påhengsmotorer.

 

Hei Roger! Kjekk sak du har der med outboarder. Hatt akkurat lik båt selv i 2012 da med flett ny 320hk. Mye bedre slik du har gjort det med tanke på drivstoff forbruk og vedlikehold.
Propell må en somregel prøve seg litt frem til. Men 23" er unasett for lite stigning på den riggen der. Ut i fra mine beregninger når du sier 23" pitch, 6000rpm, 57 knop så har du en girutveksling på ca 1:78. For toppfart ville jeg prøvd en 27", for litt mer brukervennlig med tanke på passasjerer og last så holder det med 25"
Samme diameter som den du har. 
3 eller 4 blad utgjør ikke nevneverdige forskjeller på en Vbunner.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med ulike stepppet skrog med og uten pad/ski og motorheis er at Tempest har godt grep. Den tåler høy montering bedre enn Bravo1 4blads med mindre den er cuppet. 

 

Men på utenbords med denne girutveksling!  Den må snurre fort rundt ellers må man ha mer bladarea, og den liker ikke drev montering.

 

Derfor ville jeg ikke foreslå en 27 Tempest. Da vil den kunne komme ned mot 5300 i turtall med 1.85 utveksling og da er det fare for at den slipper.

 

Rev 4 som det foreslås vil ikke gi deg  samme toppfart, men bedre marsjfart. Og om du vil prioritere lavt turtall og ligge rundt 5200-5300 er dette et godt alternativ.

 

Men denne løfter igjen akter mer enn feks Bravo1, som er en god 4bl, men som dessverre ikke har særlig baugløft.

 

Dette har de rettet på i den nye Bravo1 XC (xtra cupping) men den finnes kun opp til 24’’ og med 15,3’’ i diameter kommer du kanskje ut med 5500 rpm på max.

 

Propell er heldigvis ikke så vanskelig. Det er bare å teste, så finner du ut av det :-)

Link to post
Share on other sites

Make: OEM OMC / BRP
Material: Stainless
Rotation: Standard Right Hand Rotation
Diameter: 14 1/2"
Pitch: 26"
Spline Count: Requires Hub Kit, Not Included
Hub Size: 4 1/4"
Part Number: 177266
Exhaust Ports: Yes
 
Har bestilt denne propellen og håper på at den blir bra. Takk for innspill.
Link to post
Share on other sites

Det er en Raker II TBX (ifølge delenummer).

 

Men en make/model som er OEM OMC/BRP? (OEM er en forkortelse for Original Equipment Manufacturer. Det er en underleverandør som produserer komponenter som siden blir solgt som som om det var oppdragsgiveren selv som produserte dem) Og om jeg ikke tar feil er det Solas som lager disse propellene for BRP nå. Så er det en Solas propell?

 

Men hva mener de med at d er underleverrandør for OMC? OMC gikk konkurs i 2000. Så at man lager en propell som underleverandør for OMC - nå? I 2018, til et firma konk i 2000... Og Raker II TBX kom på markedet først i 2005/6 om jeg husker riktig. Så den har man aldri levert som underleverandør for OMC ihvertfall...

 

Skjønner ikke hva de mener med hub size 4 1/4 for den lages kun med 4 3/4...

 

Link to post
Share on other sites

Heisann er det noen  her inne som konkret kan svare på når hydrolift gjekk fra og vere hydrolift til å bli stormway ? 

Hvilket årstall ? 

Eventuelt viss noen har skikkelig peiling, hva er det fordeler å ulempene med stormway eller hydrolift. 
Og hvorfor står det  Stormway F-23 SUPERMARINE på min stormway ? (denne er gul) :thumbsup: "gult er kult"

Link to post
Share on other sites

Hydrolift er fortsatt Hydrolift.   Har ikke alle detaljene her men det er det sikkert andre som har så vennligst korriger meg om noe skulle være feil.  Egil Ranvig som sto bak F17/18/20/23 osv trakk seg ut.   Og startet deretter opp Stormway og hadde med seg rettighetene til noen av båtene, deriiblant F23

fant denne:  https://sv.wikipedia.org/wiki/Hydrolift

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Patsgarage skrev On ‎27‎.‎02‎.‎2018 at 16.23:

 hva er fordeler og ulempene med hydrolift / stormway /infinity. :thumbsup:

Det helt unike med de eldste av disse båtene er 40-50 cm brede skien i kjølen på båtene.

Tilsvarende løsning finner du ikke på noen annen båt i verden, i samme størrelse.

Skien  og dyp-V gjør at båten går høyt og fort.

Dette gir overlegne fart og sjøegenskaper.

https://www.stormway.no/copy-of-950-cr-kommer-2018

 

https://www.youtube.com/watch?v=xv5opBQCqSk

 

Redigert av Kaare Draco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En kollega av meg jobbet for Egil da disse ble produsert og kan fortelle at for eksempel  F-26 med Mercruiser 350 Magnum hadde et bensinforbruk på 0,56 liter/nm og holdt seg i plan ned til 11knop!

Skia gjør at båten går lett og billig men i høy fart kan de virke litt vel spennende. De krever litt tilvenning og reagerer lite på powertrim men er morsomme all-round. De nyere båtene fra stormway er tyngre, mens noen av de eldre som ble bygget i Sverige var for spinkle i visse områder og dette finner man noen historier om hvis man søker på nettet.

Link to post
Share on other sites

Kaare Draco skrev for 14 timer siden:

40-50 cm på de ulike modellene.

Bare ta høyde for at det meste jeg påstår er feil.:thumbsup:

Steppede skrog er bedre i sjøen, men det er vanskeligere å konstruere vellykket, og mer knot i forhold til båthenger.

En ski er en enkel måte å oppnå mer fart. Mer fart=mer moro + mindre drivstoff.

En ski kan ettermonteres på en gammel Draco eller hvilken som helst båt der det ønskes mer performance.

78+ :

http://www.hydroline.se/MARINE/video/T20_VBR550.avi

Redigert av Kaare Draco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...