Jump to content

Hydrolift/Stormway F-23 side, erfaringer?


Tskjei

Recommended Posts

For å roe disse tallene litt ned...

Her er en RIB Unlimited 700 som er basert på Hydrolift sine skrog fra denne tiden. Denne går 60kn med 150 hk. Det er to step, pad og notch - som det heter på nynorsk. Det gir effektivitet...derav farten

 

Nå er det vel ikke lett å se hvor smal pad'en er, men vi snakker 24 cm.

 

Men de utformat også en pad som er helt paddeflat. Denne er egentlig en redusert v-bunnsvinkel som er nedsenket i forhold til resterende bunn. Og fungerer som en pad/ski fra siste steg og til notch'en.

 

Dersom denne skien blir en for bred flate vil den ha større bæreevne enn båten trenger å ha for å få skroget ut av vannet i tiltenkt hastighet. Det vil føre til et økt vått areal i forhold til å ha v-bunn. En v-bunn gor redusert våt flate etterhvert som hastigheten øker. En flat plate er en flat plate uansett hvor fort den går gjenom vannet og kan ikke løfte seg ut av vannet.

 

Så en båt som trenger 50 cm pad må være en stor tung saktegående båt (relativt). På en Hydrolift 29 er den opp mot disse tallene på 40-50, men det er også en tyngre båt...

SAM_0399.jpg

Link to post
Share on other sites

og om man ser på bildet av F23 lenger fram i tråden så ser man jo paden i forhold til propellstørrelsen , ser ut til at paden på den ikke er så veldig mye bredere enn på den over..?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev On ‎02‎.‎03‎.‎2018 at 11.34:

og om man ser på bildet av F23 lenger fram i tråden så ser man jo paden i forhold til propellstørrelsen , ser ut til at paden på den ikke er så veldig mye bredere enn på den over..?  

Ja, båteieren kan jo måle den, -følger nok ivrig med på tråden.:thumbsup:

 

15 cm bredde som det hevdes ovenfor, er i hvert fall helt bort i natta for f-23.

Er nok heller nærmere 15 tommer eller rundt 40 cm på f-23.

 

En pad med bredde under 25 cm blir vinglete å kjøre på, så det finnes ikke på noen velkjørende båter.

 

T-20 har egentlig ikke opprinnelig en flat ski eller pad, så 40-50 cm bredde gjelder det for 23-30 fot modellene.

T-20 er nok også 40-50, men da fra steglist til steglist inklusiv buen. Senere modeller har en annen løsning.

 

Skal måle bredden på f-23 en av dagene. :thumbsup:

Redigert av Kaare Draco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, det finnes ulike måter å bruke konstruksjonen med pad. Det er ikke slik at man må kun har padden i vannet, dvs at pad skal være den eneste våte flaten som holder stabilitet på båten...

man bruker denne utformingen for å løfte mer av skroget ut av vannet  enn å holde samme skrogvinkel helt ned i V-bunnen. Noen bruker konvekse eller konkave skrogsider og noen har en pad. Med pad er det mao ikke samme skrogvinkel på hele det våte skroget. Og hvor flat eller stpr overgang mellom pad delen og resten av skroget varierer. Og om den da er flat og nedsenket i forhold til resten av skroget eller flat og i flukt med overgangen vil påvirke stabilitet.

 

Dersom man skal bære hele vekten i en viss hastighet på en pad så er det klart at en smal 15 cm pad kan bli utfordrende, men min påstand er at da må det være en kombinasjon av lett/rask båt fo rå få dette til.

 

På bildet over som er basert på 20 fotern er det en litt nedsenket pad, der pad'n har litt v-form, men flatere/lavere vinkel enn den vanlige resterende V-bunnen. Her har du da en båt som er helt nøytral i balansen i lengderetning slik at den kan fly langt i bølger (med 200kg motor)(og ja du kan trimme den helt feil...men ved rett trim til å få fart). Det er fordi denne paden er riktig plassert og utformet til å ikke slik at den blir liggene på akterspeilet eller at den løfter akter slik at den bår på nesa.

Og som har lite våt flate utover i bredden i skroget over 58 knop. Men så veier skroget kun 400kg.

 

En av grunnene til at et kan se ut som om pad på F23 er veldig bred er at man ser på akterspeilet, og som på skroiget på bildet er dette avslutte med en notch som kan lure en til å tro at det er enden av pad'n man ser. Og da kan det se ut til at det er 50 cm..

 

Raske lette båter kjører med mindre stabliltet enn det en 28cm pad gir, altså mindre våt flate og bredde. Men er man vant til å kjøre Draco er det sikkert skremmende med hastigheter over 30 knop, og skrogsider uten bordgang ... :-)

 

(hva stormway har gjort med sine skrog kjenner jeg ikke til, men det er ikke Ranvig so it really doesnt matter...)

 

 

 

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kaare Draco skrev for 6 timer siden:

15 cm bredde som det hevdes ovenfor, er i hvert fall helt bort i natta for f-23.

 

 

kan ikke se at det står 15 cm noen steder...?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev On ‎29‎.‎01‎.‎2018 at 8.14:

På bildet av akterenden ser du at V- bunnen på skroget slutter i en flat del. En såkalt pad. Når skroget går fort er tanken at denne paddn er den eneste våte flaten. Dvs at du balanserer på en 15?cm smal stripe.

Det var dette jeg henviste til med 15 cm.

Samme det.

Poenget er uansett at når du kommer under en bredde på 25 cm, er det min erfaring at det blir for smalt på båter av denne størrelse.

Det er klart om du har 15-25 cm bred pad på en 40-foter, merker du likevel ikke noe da båten ikke løfter seg helt ut av vannet.

 

Med en pad på 7 inches er det "no room for error.":

https://www.youtube.com/watch?v=5UG61hdwxjg

 

Link to post
Share on other sites

Beklager, men slikt er litt vel enkelt. Ettersom det er mange raske båter og selv de yngste som kjører racing skulle visst hva gamlisene mener er farlig og umulig. For no tull...

Og som man også ser bla på Cormate er at det ikke er en nedsenket pad slik at v-bunnen kuttes rett av og utgjør en pad. Da er det inget større problem å balansere enn om man fullfører V-bunnen. Så beklager - smale Pad som no' skummelt er helt feil.

Men at enkelte skrog er feilkonstruert er noe helt annet...

Link to post
Share on other sites

.. ville trodd at uten pad , så hadde vel den båten i videoen vært ukontrollerbar i mye lavere hastighet ...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

 

Her er det en båt med pad bredde på ca 30.

Legg merke til stabiliteten i forhold til båten i forrige video.

 

F-23 er en familiebåt for vanlige folk, ingen racing båt for spesialtrente.

Derfor må den ha en pad som gjør den trygg å kjøre.

 

Jeg diskuterte pad bredde med Egil en gang.

Han hadde kommet til samme konklusjon.

 

Derfor den brede paden på Hydroliftene.

Redigert av Kaare Draco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Patsgarage skrev for 11 timer siden:

hadde det vert mulig å fått sett hvordan folk har støpt igjen hull til transom med og bare montere lift/heis på hekken? 
HAr en stormway jeg skal gjøre den jobben på og vil bare gjøre jobben en gang :) 

Tett hullet etter drevet med flere lag finerplater, sparkle igjen små hull og åpninger.

Støp flere lag glassfiber innvendig og utvendig på finerplatene, med god overlapp til alle sider.

 

Vurder behovet for innvendig langsgående forsterking med kneplater i flukt med bunnstokker.

Grunnarbeid med rensliping ned til frisk glassfiber er meget viktig.

 

Du bør prøve å ha mer enn 18 varmegrader i skrog og materialer, og lav luftfukt for optimal laminerings styrke. Bruk varmekanon og termometer.

 

Finishen tar du med sparkel.

Ligger vel mange tråder her inne med samme jobben.

Redigert av Kaare Draco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Patsgarage skrev On 9.3.2018 at 19.35:

hadde det vert mulig å fått sett hvordan folk har støpt igjen hull til transom med og bare montere lift/heis på hekken? 

HAr en stormway jeg skal gjøre den jobben på og vil bare gjøre jobben en gang :) 

 

Sånn ser det ut i min F-23 etter at den ble ombygd til outboard.

1520761757501147248728.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...