Jump to content

Båtfolkets tips og råd om helse. Pass på kroppen i julen !


Worry II

Recommended Posts

Sluttet å røyke forrige mandag - så nå 10-dagers jubileum som ikke-røyker.

Lurer på om jeg skal feire dette med en god stappe "rød 3" i pipa?

 

Noen gleder skal man jo kunne unne seg, ikke sant ???!

Hva mener dere andre?

 

;-)))

 

Får tenke over saken mens jeg lufter bikkja.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Alt som har med båter å gjøre er sunt!

bilde

:lol::lol::lol::lol:

 

Slutt å klag. Skaff dere seilbåt så får dere trim nok ved å trimme seil - enten det er nødvendig eller ikke - og en kan stadig være i bevegelse ombord. Tenn pipa og ta dere en kos i ny og ned og kjenn følelsen av å være i live. Cabinkruserne sitter jo bare der bak et ratt og trimmen uteblir med påfølgende vektøkning :santcheers:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

selvsagt er fokuset på oss usunne røykere ,heldigvis har jeg min frisone på sjøen hvor ingen blir plaget av mine sigaretter, ingen som legger seg oppi mine vaner og faktisk er det svært mange av oss røykere som er lykkelige.

blant folk irriterer jeg meg innmari over overstadig berusede soner, og generelt hater jeg fyll, og med tanke på hva alkoholen foråsaker av lidelser, familietragedier, vold, kriminalitet osv osv så er min sigarett ganske uskyldig-, men (miss)bruk av alkohol er respektert i alle lag, selv om skremmende mange lever i et livsfarlig grenseland før bruken er ute av kontroll, men selv om jeg har kompetanse innen rusmidler ser jeg det ikke som min plikt å gå med en moralsk pekefinger,

Link to post
Share on other sites

 

Dette skyldes at en stor del av kolesterolet i plommen er oksidert når plommen er fast - noe som ikke er bra for kroppen eller helsen din.

 

 

Skeptisk.. Jeg spiser 4-5 egg om dagen med fast plomme, og kolesterolet er behagelig lavt. Kolesterol i mat og kolesterolnivå i kroppen har veldig lite med hverandre å gjøre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hadde vert flott å kunne slutte seg til denne hyllesten av god helse. Men eg har røykt i ca 25år no. Å legge vekk røyken er totalt uaktuelt å prøve på, før borna er harmoniske (flytta ut...) Og så trøster eg med at fedme er farligere en røyking. (av og til mindre farlig...)

Samme her.Det er noke med den såkaldte trivselsfaktoren også.Det blit ofte ein egen kos med å kunne ta seg ein røyk spesielt når ein møter andre og praten går.Det er desse gode stundene som er vanskelig å takle når en skal prøve i slutte.

Ser jo gevinsten med å slutte.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

selvsagt er fokuset på oss usunne røykere ,heldigvis har jeg min frisone på sjøen hvor ingen blir plaget av mine sigaretter, ingen som legger seg oppi mine vaner og faktisk er det svært mange av oss røykere som er lykkelige

Hvis du ser en beruset mann sovne på togskinnene, sier du da fra ? Selv om han ser lykkelig ut, og at den situasjonen han er i opplagt er en konsekvens av hans egne valg i løpet av kvelden? For du vet jo at faren for at han vil få varige men er stor hvis ikke situasjonen endres. Når er ikke godt å si (hvis du ikke kan togrutene utenat), men at det sannsynligvis går galt til slutt med fatale konsekvenser for vedkommende er sannsynlig. Og etterpå er det som regel for sent.

 

Akkurat sånn har vi som har sett og forstått og kjent på kroppen konsekvensene av røyking det også når vi snakker med røykere.

Vi sier ikke fra for å være sjofle. Vi sier i fra fordi vi bryr oss, og vi vet hvor galt det kan gå, og vi unner ingen å havne dit.

 

I mitt tilfelle kom faktisk konsekvensen flere måneder etter at jeg allerede frivillig hadde sluttet.

Og det gikk egentlig ganske bra med meg. Jeg hadde "flaks".

Men ett ukes opphold på slag avdelingen på Stavanger sykehus åpnet ihvertfall mine øyne, der var det mange triste sjebner, og svært lite lykke å spore.

 

Karsykdom høres så uskyldig ut, men når halve hjernen din dør så sliter du, det kan jeg love deg !

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt 9 onkler og tanter pluss inngiftede. Så rundt 15 stk totalt.

Nå har jeg under halvparten igjen av disse og ingen av de som lever nå røyker.. Mange av de som nå er døde røyket. Resten hadde kreft. Vet ikke om det er en sammenheng men jeg tror det. For ikke å snakke om hvor mye mindre helseplager de røykfrie har hatt. Men røykere sier at det er verdt det og heller vil leve 65 år med røyken enn 80 år uten røyk. Hver sin smak.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Klart røyking er skadelig. Men faktisk (sjølvsagt tilfeldig) har eg i mitt liv mista fleire ikkje røykere av kreft, en omvendt. Sogar heilt ned i barneskulealder. Skulle eg være heldig å overleve livet til alderen eller kreft tar meg, så blir eg ennå ein i statistikken som viser at røyking dreper.

Felles for alle syke eg kjenner i dag er at de er feite.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Klart røyk er godt. Det er drittgodt.

Men å være bleiepassient er ikke godt. Det er faktisk noe dritt !

 

Det var ingen på slag-avdelingen som syntes at det hadde vært verdt det. Men det var jo i retro perspektiv.

Sånn i forkant var de nok sikkert mye mer optimistisk i tonen, men da kjente ikke jeg dem....

 

Og det er jo ikke sikkert at det kommer noe tog på akkurat ditt spor. Eller kanskje du rekker å våkne i tide. Den som (over)lever får se :lipseal:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Litt merkelig at samlebegrepet "røyking" er så vanlig. Ser pipe har blitt nevnt av flere over her, piperøyking og sigarrøyking er betraktelig mindre skadelig enn sigarettrøyking, og mange mener at ved denne formen for røyking så bringer man frem flere av de positive effektene tobakken har. Å kalle røyking for røyking blir litt som å kalle drikking for drikking, enten det er snakk om å ta seg en øl på fredagskvelden eller misbruke brennevin hele uken.

 

Jeg røyker ikke fast, liker å ta meg en blås på tur, sigaretter, sigar, eller pipe, uten at det gjør at jeg får lyst på røyk til daglig. Liker også å ta meg en øl, avogtil veldig mange øl. Er klar over de helsefarlige effektene dette har, men jeg er også klar over de helsefremmende effektene et lykkelig og avslappet liv har.

 

Jeg respekterer folk som velger moderasjon, 100% avhold har jeg aldri helt forstått, men jeg respekterer det også, og jeg forventer at andre skal respektere mine prioriteringer, jeg tror alle er veldig klar over konsekvensene.

 

Mitt tips for god helse: Vær lykkelig, gå turer i skog og mark, gjerne med pipa på innerlomma, hold deg i form, spis godt men med moderasjon, det finnes mye som er både godt og sunt, drikk god drikke. Nyt livet, nyt gjerne alle aspekter av livet, men alt med måte.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

 

Jeg røyker ikke fast, liker å ta meg en blås på tur, sigaretter, sigar, eller pipe, uten at det gjør at jeg får lyst på røyk til daglig. Liker også å ta meg en øl, avogtil veldig mange øl. Er klar over de helsefarlige effektene dette har, men jeg er også klar over de helsefremmende effektene et lykkelig og avslappet liv har.

 

Jeg kan ikke forestille meg at den røykinga du bedriver har noen som helst negativ helseeffekt, tvert i mot tror jeg det viser en mental balanse og evne til å kontrollere seg selv. Tror evnen til å gi seg selv nytelse nå og da uten å havne i uføret som daglig misbruker er godt både for kropp og sjel. Unntaket er vel om en har skral helse av andre årsaker fra før, da er det kanskje ikke så lurt å ture på med både drikking og røyking.

 

At beruselse fører til ulykker av ymse slag vet vi jo, men det tror jeg vi aksepterer også. Det er vel det ødeleggende misbruket, og folk som ruser seg uten å tåle det og får en negativ eller på andre måter destruktiv adferd som ikke er så lett å akseptere.

 

Jeg kan feks ikke fordra at folk som alle vet blir hissige når de drikker velger å ruse seg igjen og igjen. Om jeg ble en ubehagelig jævel i fylla hadde jeg ikke rørt sorten, enkelt og greit. Empatien med folk som røyker hver dag og derav får dårlig helse eller redusert livsglede/lengde har vel også sunket som en stein hos folk flest.

 

Men det er jaggu ikke alltid så greit heller...

Link to post
Share on other sites

Du verden for en røykedabatt!

Alle mnå synse hva de vil, men det er ingen tvil om at røyking er helseskadelig.

Det er heller ingen tvil om at det er kos, men mest for den som er vant til nikotin.

Det paradoksale med røyking, er at ubehaget ved å IKKe Røyke, kommer i det nikotinen går ut av kroppen.

Det er derfopr ny tilførsel av nikotin er så lindrende at noen mener det er en meneskerett å være stoffavhengig (av nikotin). Jeg er ingen moralist, og er det noe som har irritert meg mens jeg røkte (ja, jeg har ikke sprukket ennå),

er det alle ikke-røykerne som tror jeg røyker av uvitenhet. ALLE røykere vet at det er farlig. Det står jo også på pakkene.

 

Jeg ble nikotinavhengig på sykehus som 14-åring, under et månedsopphold, hvis grunner jeg ikke skal komme inn på. Men etter kveldsmaten satt jeg på resten av kvelden på røykeromemt og var "bakspiller" ve Whist-bordet. Dette var før norske sykehus fikk TV-rom (60-tallet). Det var begrenset hvor mye jeg kunne høre på "The Monkeys - I'm a Believer" etc, så Whist partiene på røykerommet ble underholdningen. Etter en måned var jeg som 14-åring blitt en super whist-spiller selv, - og nikotinavhengig.

 

Etter den tid ble det utprøvd mange rare stoffer man kunne bli avhengig av. Jeg drakk vel omtrent en mannsalders kvote med alkohol før jeg ble 35, og de andre stoffene skal forbli uspesifiserte. Fra 35 års alder kuttet jeg ut øldrikkingen og fant nye venner som ikke gikk på pub fire ganger i uka. Det var lett.

 

Av alle stoffer jeg har prøvd, har nikotin UTEN SAMMENLIGNING vært det vanskeligste å slutte med.

Da min mor brukte 3 dager på å dø av KOLS, med meg ved sengekanten, klarte jg fortsatt ikke å slutte selv.

I avhengighetsanalyser har jeg sett at nikotin kommer ut som mer vanedannende enn heroin. Men det er ekstremt individuelt og ingen skal derfor være flaue for å ikke klare å slutte, og ingen som HAR sluttet, har rett til å briske seg eller bli ekspert på "hovrdan man slutter å røyke".

 

Og der som aldri har røkt, eller har sluttet en gan i tiden: Det er kun røykeren selv som kan klare å slutte. Så hold kjeft og la den som røyker få ha sin stoffavhengighet i fred. En god hjelp for røykere som vet at andre har sluttet, er å ikke ta fram røyken, og i hvertfall ikke tilby røyk til den som nettopp har sluttet.

 

Etter å ha fått KOLS diagnosen selv, har jeg jobbet for å finne en eller annen måte å klare å slutte på. Alt er prøvd.

Løsningen ble de siste nikotin-sugetablettene fra nicorette på 4 mg. Det er mye nikotin, en sigarett har ca 1-2mg nikotin i seg. I tillegg bruker jeg en munnspray som gir 1 mg nikotin rett i ganen. Den må til når nikotinsuget kommer, og hjernen lager nye begrunnelser for å ta en røyk.

 

Dette er altså ren fuysisk stoffavhengighet.

 

Etter røykeslutt har jeg oppdaget noen fordeler med røyking, som spraydusjen i ganen har klart å avverge at det skulle få for stor overbevisningskraft, slik at jeg falt for fristelsen til å tenne pipa:

 

Etter røykeslutt vil en med KOLS få en midlertidig forverring av pusten. Lungene snører seg sammen, amn gisper etter luft og vet at "bare en sigarett" ville lindre. Det er fordi en sigarett "åpner" lungene, som om det var en fantastisk astmamedisin. Det var f.eks. vanlig at de gamle 5-mils løperne på ski røklte rett før start, av denne grunn. De ville "åpne lungene" med en røyk.

 

Nikotin brukes forøvrig i en rekke plantevernmidler, fordi de er effektive mot parasitter. Og en viss gift-dose i blodomløpet på mennesker, bidrar også til at en røyker slipper unna en rekke mindre infeksjoner, m.m.

 

Så de første 10 dagen som ikke-røyker var et lite helvete, med sammesnurpete lunger og antydning til halsbetennelse.

 

Jeg skriver dette for å oppfordre alle til å gjøre som jeg, FØR man blir syk, men ikke tro det er lett.

 

Jeg vet ikekom en eneste person som er ærlig mot seg selv, som er glad for at man nbegynte å røyke. Det hjelper ikke å si at det er koselig å lindre nikotinsuget ute på fjorden, sammen med en god kopp kaffe. Men jeg forstår alle som synes det.

 

Og jeg synes samtidig: At hverken jeg - eller andre - har noe med å fortelle eksisterende røykere om hvordan de skal forholde seg til den nytelsen.

 

Puh - igjen. Håper ikke dette ble for teoretisk.

;-))

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Takker Propell1 for er fantastisk godt innlegg, med mengder av kunnskap og erfaring.

Jeg ønsker også å fortelle dere at min far sovnet inn i går kl.13.50, etter komplikasjoner forbundet med kols.

Om jeg, med bistand av flere her inne, kan få EN av BP's medlemmer til å stumpe røken, er et en seier for meg !

 

Min far ble 65 år :-( (og nei, jeg gleder meg ikke til jul!)

Link to post
Share on other sites

Takker Propell1 for er fantastisk godt innlegg, med mengder av kunnskap og erfaring.

Jeg ønsker også å fortelle dere at min far sovnet inn i går kl.13.50, etter komplikasjoner forbundet med kols.

Om jeg, med bistand av flere her inne, kan få EN av BP's medlemmer til å stumpe røken, er et en seier for meg !

 

Min far ble 65 år :-( (og nei, jeg gleder meg ikke til jul!)

 

Jeg føler med deg - min mor døde på julaften - av KOLS som nevnt.

Kondolerer.

 

Jeg er som nevnt ikke moralist og røkte nesten i hjel meg selv.

 

Og siden dette er en båt-tråd: En hjelp til å slutte, er kanskje å legge igjen tobakken på brygga.

Når røyksuget kommer, lindres det av medbragte nikotin-sugetabletter.

 

Jeg gleder meg nå litt ekstra til båtsesongen som ikke-røyker, da jeg regner med å ha fått igjen luktesansen innen den tid.

Sjøluften skal da nytes i fulle drag.

;-)

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Kondolerer.

 

Jeg er en av de som har prøvd "alt" for å slutte, har vært igjennom hypnose, champix, ,bråslutte, nedtrapping, nikotin plaster og tyggis.. men begynner igjen og igjen med dritten. . Har røkt fast siden jeg var ca 11 år, da fikk jeg lov til å sitte hjemme i stua med mamma og røyke. Gått noen pakker med Rød Mix siden -92.. for min del er ikke avhengigheten (fysisk) den verste, men det å stoppe opp å rulle meg en røyk! Blir jeg kvitt den vanen så klarer jeg å kvitte meg med røyken for godt også. Igjen kondolerer jeg.

Arne

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Propell 1 dette er noe av det mest fornuftige som jeg har lest Takk

Jeg har ikke røyk siden kl : 23,30 25/11-2008. Jeg hadde stort utbytte av røyketygges og har forsatt liggende tygges hjemme og i båten

For meg ble det beder når det hadde gått et halvt år.

 

Jan Martin

Redigert av Stella Ulefoss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Får håpe du ikke har gammel vp da.. De ryker sånn.. (Denne var til propell1)

 

Men helt ærlig. Er det noen som synes røyken i seg selv er god? Eller er det nikotinet som er det gode? Røyk smaker/lukter jo bare surt eller?

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Du må prøve å røyke, smaker som en perfekt biff...

 

 

Mvh Einar

 

Det gjør det kun så lenge kroppen er vant til det. Slutt med røyken i et par uker og fortell etterpå at det er godt. Da vil ingen tro deg ;-) smaker som det lukter av et bløtt askebeger fullt av sneiper. (Men ikke når kroppen er tilvendt)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Kondolerer Worry, trist å høre.

 

Jeg gleder meg nå litt ekstra til båtsesongen som ikke-røyker, da jeg regner med å ha fått igjen luktesansen innen den tid.

Sjøluften skal da nytes i fulle drag.

;-)

Dette er en motivasjons faktor du ikke skal undervurdere. Angen av sjø gir en ny dimensjon til båtlivet. Det har hjulpet meg i tunge stunder.

Stå på !!

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Får håpe du ikke har gammel vp da.. De ryker sånn.. (Denne var til propell1) Men helt ærlig. Er det noen som synes røyken i seg selv er god? Eller er det nikotinet som er det gode? Røyk smaker/lukter jo bare surt eller?

 

Jeg har en nyoverhalt BUKH i båten... Men min gamle Honda snøfreser er et problem, pga kolsen min måtte jeg ta flere pauser (3x15 min arbeid) i snøryddingen etter forrige snøfall, for der går eksosen rett ut og jeg får den omtrent midt i trynet. Det var litt det som gjorde at jeg sluttet nok en gang, tror jeg!

 

Min erfaring med nikotin-tyggis var at den smakte verre enn resirkulerte gamle sneiper. Jeg kunne fortelle mange ydmykende historier om hvordan jeg har sluttet, tømt askebegre og ryddet opp for å legge til rette for et røykfritt liv - for dagen etter å lete i søpla etter gamle, stinkende sneiper som så ble tatt fra hverandre og stappet i pipa.

 

-Det finnes kankje noen røykere som har et avslappet forhold til sin egen røyking. Men ikke blant folk som har oppdaget hvor vanskelig det er å slutte - det er i hvertfall veldig vanskelig for noen. Jeg nekter å tenke at jeg har dårlig viljestyrke (med tanke på andre ting jeg har fått til!)

 

Herved ønsker jeg alle som slutter å røyke FØR nyttår veldig lykke til, det kommer rett fra mitt hjerte - og for ikke å si lunger!

Så får vi se om hjernen klarer å holde tankene på plass resten av livet, he-he. Jeg tror på dette her nå, dette går veien!

;-)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...