Jump to content

Båtfolkets tips og råd om helse. Pass på kroppen i julen !


Worry II

Recommended Posts

Hyggelig å høre at det er flere enn meg.

 

Jeg trener moderat. Det blir mest sykling (mye motbakker hos oss) og turer i bratt skogsterreng. Jeg merker også at tiltakslysten har økt betraktelig. Det er ikke lenger nødvendig å finne på dårlige unnskyldninger når kone vil ha meg med på tur. Og så har jeg plutselig fått masevis av "nye" klær . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
jotto skrev for 3 timer siden:

 

Pinkvin har tifotssyken.. han vil ha treningsstudio ombord :giggle:

 

:-) Planen er å gå ned fra 39 fot til mer moderne 30-34 ish når ungene ikke gidder å være med mer ;-)

 

Ang trening, det som er skremmende er at jeg var oppe i max 170kg for 4-5 år siden, sluttet å trene styrke, drev med løping i et par år og så "plutselig" klarer jeg ikke engang å holde 100kg! :-/ Men jeg veide vel også ca 20-25 kg mer når jeg dro 170kg dengang. Vektnedgang gir stort styrketap. Kun løping uten styrketrening hjelper jo ikke det heller. 

 

Men er liten tvil om at god form er ferskvare... Men nå gidder jeg ikke å maxe på tunge løft. Tar 2x"max" som siste rep på markløft. Dvs tungt, men ikke så tungt at jeg mister teknikken. Er redd for at løft på 150+ med feil teknikk fort kan gå veldig galt så jeg kjører safe hele veien. Tipper jeg hadde dradd 180+ om jeg gikk inn for full pinne på ett enkelt løft. Men nå får det gå sakte og trygt. Jeg har god tid. Målet er egentlig 2x kroppsvekt i mark, og det er jeg veldig nær nå. 

---

Men samtidig må jeg være litt forsiktig med å sette mål. Sist jeg drev med styrke så satt jeg et par mål, når jeg oppnådde de så gadd jeg ikke mer, ikke engang vedlikehold :-/ Men da får en vel bare finne på noe nytt å drive med ;-)

---

Og et tips, om en er "tung i kroppen", ikke liker å løpe eller sitte på spinningsykkel så må jeg si at romaskin er kjekke greier om en vil svette ut ordentlig av og til. Tok meg litt tid å få teknikken på plass (mye youtubekikking), men nå som den er sånn noenlunde kjennes roing veldig "riktig". Blir ordentlig sliten i hele kroppen uten at noen del føles "overbelastet" på noen måte. 

Link to post
Share on other sites

Det som funker best er mindre kake :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg trent styrke i snart 4 år. Stort sett bare de store basisøvelser. Jeg trener 3 ganger i uka uansett om jeg vil eller ikke. Jeg bare gjør det uansett. I ferien trente jeg «full body» en gang i uka og det passet godt med de få dagene vi ikke var på båten. Blir 60 år i desember og har ingen store ambisjoner om å løfte noen imponerende «numbers» men jeg er nok rimelig sterk sammenlignet med andre på min alder.

Overraskende nok så gikk jeg ikke opp i vekt i ferien i år selv med mindre treningsfrekvens og late dager på sjøen. Jeg tror (for min del i alle fall) at spisevanene har like mye å si (hvis ikke mer) for vekttap som trening.  Men som Pinkvin var innpå så det en enkel regel som bestemmer.

Eat less + move more = lose fat

Jeg var veldig opptatt med å regne ut kaloriinntak I en lang periode. Brukte MyfitnessPal appen og hadde en kaloribudsjett på 2000/dag. Det funka bra og jeg lærte utrolig mye om mat og hva jeg kunne spise og hva jeg burde unngå. Komme til å bruke det igjen nå jeg begynne på et nytt styreprogram snart.

Jeg bruker litt proteinpulver etter trening men ellers overhode ikke noe annet en godt og sunt mat. Jeg er 10kg lettere nå en da jeg var 30, 40 og 50 år :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg har drevet med slik kaloritelling før. Gikk ned en kilo i uken mens det stod på og gikk opp igjen det tapte pluss litt til når jeg sprakk.

 

Nå gjør jeg det helt annerledes. Jeg spiser vanlig mat, stort sett alt jeg har lyst på. Heldigvis har jeg aldri likt det meste av pølser, grillmat og diverse ferdigmat. Jeg passer bare på å spise litt mindre. Posjonerer ut frokost og lunsjmaten. Det er en stor brødskive (hjemmebakt med mye korn og frø) med valgfritt pålegg som ost, leverpostei, sursild og ellers hva jeg har lyst på. Til middag passer jeg på å ikke overspise som før. Vi lager stort sett maten fra grunnen av og det er mye italiensk- og thaiinspirert mat. Jeg tar et glass vin eller en øl iblant, men påsser på å ikke overdrive det. På denne måten får kroppen alt den trenger, vekten går ned i et moderat tempo, rundt 1.5 kilo i måneden, og jeg har en livsstil som jeg ikke bare kan leve med, men som jeg trives godt med.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg får "skryte litt" av fremgang jeg også da, selv om jeg kommer fra et helt annet sted... På grunn av kolsen måtte jeg stope to ganger for å få igjen pusten, på vei opp bakken fra garasjen, 20 m bratt bakke.  På den tiden anså jeg den diagnosen som en "dødsdom" med utsatt tid. Men det er helt feil. Nå, tre år senere går jeg samme bakken raskt uten stopp, og uten å hive særlig etter luft på toppen. Så alt er relativt, avhengig av hvor man kommer fra. Jeg er selvsagt uhemmet glad for dette! Og gleder meg sammen med dere andre som tar vare på kroppen sin, hver på sin måte. Det nytter å vokte på helsa ja, uansett hvor "galt" det kan være. Og jeg skal også videre, men markløft på 200 kg må jeg nok (dessverre) overlate til andre :thumbsup:

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Propell1 skrev 14 minutes ago:

Jeg får "skryte litt" av fremgang jeg også da, selv om jeg kommer fra et helt annet sted... På grunn av kolsen måtte jeg stope to ganger for å få igjen pusten, på vei opp bakken fra garasjen, 20 m bratt bakke.  På den tiden anså jeg den diagnosen som en "dødsdom" med utsatt tid. Men det er helt feil. Nå, tre år senere går jeg samme bakken raskt uten stopp, og uten å hive særlig etter luft på toppen. Så alt er relativt, avhengig av hvor man kommer fra. Jeg er selvsagt uhemmet glad for dette! Og gleder meg sammen med dere andre som tar vare på kroppen sin, hver på sin måte. Det nytter å vokte på helsa ja, uansett hvor "galt" det kan være. Og jeg skal også videre, men markløft på 200 kg må jeg nok (dessverre) overlate til andre :thumbsup:

 

Veldig bra! :)

 

Flere burde ha innsett at trening er gull for helsa, og at båt er gull for mental helse. Begge deler burde ha vært skrevet ut på blå resept av leger istedetfor at folk bare gir opp og synker ned i sofaen. 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Veldig bra at slike gladhistorier kommer frem :-)

 

Av en eller annen grunn får jeg inntrykk av at Kols blir behandlet som rene dødsdommen, men såvidt jeg har fått med meg er det fullt mulig å bedre sykdomsbildet betraktelig for veldig mange. 

 

Var en nær venn av meg som valgte å gjøre ingenting, fortsatte å røyke og leve akkurat som før. Tro meg, Kols er ikke en behagelig sykdom å dø av.. Det gikk sakte og det var grusomt å se han lide over så lang tid før det var slutt. 

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å høre at også andre har fremgang, ja. Jeg har dårlige knær, spesielt det ene som er operert to ganger for meniskskade. Jeg trodde lenge at jeg måtte spare det og bruke det forsiktig. Men legen rådet meg til å trene for å styrke sener og muskulatur. Og det har hjulpet betraktelig. Og selvfølgelig har det også hjulpet å gå ned i vekt. Den er heldig som kan bedre helsen sin ved egeninnsats . . . !

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

On 8/17/2017 at 7:09 AM, NilsPils said:

Jeg har drevet med slik kaloritelling før. Gikk ned en kilo i uken mens det stod på og gikk opp igjen det tapte pluss litt til når jeg sprakk.

 

Nå gjør jeg det helt annerledes. Jeg spiser vanlig mat, stort sett alt jeg har lyst på. Heldigvis har jeg aldri likt det meste av pølser, grillmat og diverse ferdigmat. Jeg passer bare på å spise litt mindre. Posjonerer ut frokost og lunsjmaten. Det er en stor brødskive (hjemmebakt med mye korn og frø) med valgfritt pålegg som ost, leverpostei, sursild og ellers hva jeg har lyst på. Til middag passer jeg på å ikke overspise som før. Vi lager stort sett maten fra grunnen av og det er mye italiensk- og thaiinspirert mat. Jeg tar et glass vin eller en øl iblant, men påsser på å ikke overdrive det. På denne måten får kroppen alt den trenger, vekten går ned i et moderat tempo, rundt 1.5 kilo i måneden, og jeg har en livsstil som jeg ikke bare kan leve med, men som jeg trives godt med.

 

Dette er drømmescenario, men fikk ikke til når jeg prøvde. Eneste som fungerte var fullt øs med daglig, motiverende nedgang, men det har en risiko da det ble hjertebank og blodtrykksfall av å miste så mye vekt så fort (10kg på 6 uker). Måtte litt opp igjen for å normalisere systemet, men 1 kg i uka etter det gikk helt fint. Nå som vekten skal holdes må det bli samme mat som familien (snop og alt) og opp 1 kg, så en uke med slanking 1kg ned. Fungerer greit foreløpig ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Går man ned for fort så forbrenner man MYE muskelmasse. Kroppen går i en slags overlevelsesmodus. 2 - 3 kg i måneder er egentlig nok. Da må man tenker mere langsiktig. Å gå på diet funker ikke for meg. Er jeg PÅ slankekur så innebærer det at jeg kommer AV dietten etter hvert. Men hva skjer da? Jeg går sakt men sikkert opp i vekt igjen.

Langsiktig mål og en grunnleggende forandring i kosthold må til.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, Duppe said:

 

Dette er drømmescenario, men fikk ikke til når jeg prøvde. Eneste som fungerte var fullt øs med daglig, motiverende nedgang, men det har en risiko da det ble hjertebank og blodtrykksfall av å miste så mye vekt så fort (10kg på 6 uker). Måtte litt opp igjen for å normalisere systemet, men 1 kg i uka etter det gikk helt fint. Nå som vekten skal holdes må det bli samme mat som familien (snop og alt) og opp 1 kg, så en uke med slanking 1kg ned. Fungerer greit foreløpig ihvertfall.

 

13 hours ago, PiperBill said:

Går man ned for fort så forbrenner man MYE muskelmasse. Kroppen går i en slags overlevelsesmodus. 2 - 3 kg i måneder er egentlig nok. Da må man tenker mere langsiktig. Å gå på diet funker ikke for meg. Er jeg PÅ slankekur så innebærer det at jeg kommer AV dietten etter hvert. Men hva skjer da? Jeg går sakt men sikkert opp i vekt igjen.

Langsiktig mål og en grunnleggende forandring i kosthold må til.

 

Jeg har tideligere hatt perioder jeg har gått ned rundt en kilo i uken. Min konklusjon er at det er alt for mye. Man lever da  et liv man ikke kan holde ut i lengden. Derfor har jeg denne gangen satt målet til maksimum 1.5 kilo i måneden (0.4 kilo i uken) og ingen spesiell diett, bare vanlig sunt kosthold. Nå ligger jeg faktisk litt foran skjemaet, har bremset litt opp og har holdt vekten konstant i en tid. Har faktisk ingen problemer etter å ha holdt på i snart 9 måneder.

 

Nå har jeg hatt min daglige skive med hjemmebakt grovbrød. I dag 1/2 med sursild og 1/2 med honning og brunost. Nå tar jeg med kaffekoppen og går ned på snekkerloftet og pusler med flere detaljer til båten. Ettet lunsj blir det lang tur i marka med kona. En gammel pensjonist kan vel ikke ha det bedre? Og nå er steinsoppen kommet. Det blir tydeligvis steinsoppår i år . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tar opp denne igjen nå som det nærmer seg jul med en staturrapport. Jeg ligger nå på godt og vel minus 20 kilo fra starten. Det er litt etter det mest optimistiske skjemaet, men jeg er ganske fornøyd likevel. Jeg trodde jeg var i god form før, men innser nå at det var innbildning. Nå holder jeg vekten uten å stresse med det, går ned litt over tid og formen og tiltakslysten er bedre enn på mange år. Jeg føler meg minst ti år yngre og har kunnet redusere medisnbruken i samråd med legen.

 

Båtlivet går vesentlig lettere og jeg ser frem til mange aktive båtår fremdeles, til tross for litt fremskreden alder. Jeg er jo allerede i en aldersklasse da mange gir opp og selger båten for godt. Med forbehold om at helsa holder skal jeg ha mange flere gode år på vannet.

 

Dette er selvfølgelig litt selvskryt, men jeg håper det også kan være til inspirasjon for andre.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...