Jump to content

Båtfolkets tips og råd om helse. Pass på kroppen i julen !


Worry II

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har snuset i 5-6 år etter røykekutt, hadde da røykt siden jeg var guttunge, dvs i noe nær 30 år. Bruker nå porsjonssnus.

 

Den store fordelen med snus er at det er lett tilgjengelig overalt, relativt billig og er greit å bruke på alle mulige måter.

 

Og best av alt, kan røyke til fest osv uten å falle tilbake til røyking.

 

Røyk klarer rett og slett ikke å erstatte nikotinmengden jeg får i meg med snus. Så jeg har nok jevnt over mer nikotin i meg nå enn når jeg røykte men slipper jo unna stort sett alt av helsefarer.

 

Kjenner meg veldig godt igjen i dette med vanens makt, feks den obligatoriske røyken når en tar en kopp kaffe osv. Men utrolig nok forsvinner de tingene også etterhvert selv om det er vanskelig å tro til å begynne med. Og siden jeg snuser så unner jeg meg gjerne en røyk til første kaffen om morgenen når vi er på hytta osv, men stort sett så glemmer jeg muligheten og koser meg med en snus i stedet.

---------

Link to post
Share on other sites

Eg har lurt på om snus kan avlaste røyk.. Og i vår kjøpte eg elektrisk røyk på nett. Eeegentlig trur eg det kunne hjelpt dersom det var meir forståelig underveis i bestillinga, så eg ikkje endte opp med fleire månedsforbruk med red-bull smak ... Men eg har tenkt å prøve å bestille e-røyk på nytt. Kanskje erstatte annakvar tobbaksrøyk ...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

 

 

Takker Propell1 for er fantastisk godt innlegg, med mengder av kunnskap og erfaring.

Jeg ønsker også å fortelle dere at min far sovnet inn i går kl.13.50, etter komplikasjoner forbundet med kols.

Om jeg, med bistand av flere her inne, kan få EN av BP's medlemmer til å stumpe røken, er et en seier for meg !

 

Min far ble 65 år :-( (og nei, jeg gleder meg ikke til jul!)

Först beklagar jag din fars bortgång.

Vill även tacka för starten av en viktig tråd som berör många. Du har sä rätt i det du skriver.

Tyvärr är det inte lätt att få de erfarenheter du fått.

Link to post
Share on other sites

Da jeg begynte å røyke var røyking per definisjon ikke helsefarlig. I min generasjon fikk vi grei beskjed til konfirmasjonen om at "nå er du voksen og kan drikke og røyke", og jeg fikk pipe og tobakk. Men jeg hadde lurt dem alle, for jeg røkte allerede. På moen var standardpausen "5 minutter og røyk". Og jeg røkte sigaretter, pipe og sigarer etter som det passet.

 

Da jeg var 30 år hostet jeg blod! :sweat: Det er nå mer enn 40 år siden og jeg har ikke tatt et drag siden og vil heller aldri mer engang prøve å røyke. Og formen er nå like god som dengang (nesten). Men en dram av og til .....


 

  1. Sluttet å røke onsdagen i juleuka 1985
  2. Sluttet offshore for to måneder siden
  3. Nesten hver morgen en runde i skogen så svette og snørr driver
  4. Minst en halv time med å lempe jern etterpå
  5. Avslutter med at Admiralen serverer eggerøre
  6. Var hos tannlegen i dag, med halve overkroppen inne i munnen på meg uttalte han: "Disse tenna holder i 30 år til"
  7. Hulda så dagens lys 13.07.46
  8. Regner med å holde koken til tenna er brukt opp

 

Dette virker for stressende. Har vært gjennom lignende selv før, men har grid å roe meg ned, spesielt da all løpingen har tatt på knærne. Det er jo ikke bare tenna som skal holde livet ut.

 

Men hovedinnvendingen mot ovenstående program er punkt 5. Jeg stresser ikke så svette og snørr driver lenger, men har den store gleden av å være på tur SAMEN MED admiralinnen. Jeg har konkludert med at en av hemmelighetene med et godt og langt liv er en partner som man kan være sammen med i alle livets faser.

 

Og en gang til: Stress ned, kom dere ut og beveg dere i jula, og helst sammen med dem dere er glad i.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Men, over til Bergen...båtfrokost dere, det kan være rimelig usunt. Bacon til frokost hver dag i tre uker, det merkes. Og i tillegg når 12 pilsen inntas stadig nærmere soloppgang jo lengre ut i ferien man er, da kan man snakke om endring.

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Men, over til Bergen...båtfrokost dere, det kan være rimelig usunt. Bacon til frokost hver dag i tre uker, det merkes. Og i tillegg når 12 pilsen inntas stadig nærmere soloppgang jo lengre ut i ferien man er, da kan man snakke om endring.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

jeg blir fort avhengig hvertfall;-)

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Worry II,

 

Trist å høre om tapet. 65 år er ingen alder (passerte den "milepælen" for en måned siden).

 

Alle dere andre,

Livsstil er et uttrykk for valg. Jeg må nok innrømme at som gammel storrøyker som skulle vite bedre (lege, spesialist i samfunnsmedisin som i en vesentlig grad innebærer forebyggende helsearbeid) er jeg også gammel storrøyker (65 sigaretter daglig i mange år) ser jeg utfordringene med å ta de "rette" valgene. Selv var jeg heldig, og påvirket av ytre faktorer som gjorde det lett å slutte å røyke (vel, ikke lett, men mulig). Utfordringen er at de rette valgene i forhold til livsstil slik jeg ser det må komme innefra, ikke som resultat av mer eller mindre skremselspreget propaganda fra myndigheter eller andre bedrevitere. Men det var like fullt et valg. Fortsatt, etter 25 år som røykfri, våkner jeg av og til (kke ofte) natterstid med lyst på en røyk. Når jeg så er skikkelig våken er jeg tilfreds med at det ikke finnes noen sigaretter på nattbordet, og at jeg egentlig ikke savner det. Statistisk har jeg nok sikret meg endel år med bedre livskvalitet, og det er der valget ilgger. Dette valget er individuelt, og får personlige konsekvenser. I denne sammenhengen skal jeg avstå fra å kommentere de samfunnsmessige kostnadene, det er vel klart at tobakksafgiften ikke oppveier samfunnets utlegg til behandling av pasienter med røykerelatterte lidelser. For meg er det en vesentlig utfordring å balansere propagandaen for en sunnere livsstil (jeg har fortsatt et potensiale der) mot urettferdig beskyldninger om enkeltindivider (victim blaming). Vi beveger oss nå temmelig langt OT, jeg er i alle fall sikker på at et familierettet båtliv oppveier noen av kostnadene ved uhensiktsmessig livsstil!! Kan vi ikke i disse juletider (ribbefett og akevitt) være enige om at vi som båtfolk kjenner valgene, tar noen hensiktsmessige og andre mindre hensiktsmessige avgjørelser, men at vi alle nyter den helsemessige gevinsten som ligger i båtlivets gleder? God juil til dere alle!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Men, over til Bergen...båtfrokost dere, det kan være rimelig usunt. Bacon til frokost hver dag i tre uker, det merkes. Og i tillegg når 12 pilsen inntas stadig nærmere soloppgang jo lengre ut i ferien man er, da kan man snakke om endring.

 

(iPad)

jeg blir fort avhengig hvertfall;-)

 

 

(iPad)

 

Orker bacon til frokost max et par ganger i uka, ferie eller ei. Og ikke to dager etter hverandre. Ja, jeg har prøvd, det er for mektig og jeg går drittlei.

 

Vet ikke jeg men blir det ikke nær selvplaging å tvinge i seg bacon dag etter dag?

 

Og hvor blir blir gleden av om en skal unne seg alt hver eneste dag? Min lille erfaring er at gleder må porsjoneres ut temmelig stramt for at det skal glede over tid. Hva med baconfrokost hver søndag i ferien i stedet? Da er det godt med bacon!

 

Øl før lunsj er utelukket. Når jeg skal seile skal jeg være edru okke som. Men om jeg hadde snekke/motorbåt og fruen agerte som kaptein kunne jeg nok gått på en liten solskinnsnurr gjennom dagen, hvis ungene ikke var med, men det er det jo :-) En kald chablis smaker jo best i utide.

Link to post
Share on other sites

 

Livsstil er et uttrykk for valg. Jeg må nok innrømme at som gammel storrøyker som skulle vite bedre (lege, spesialist i samfunnsmedisin som i en vesentlig grad innebærer forebyggende helsearbeid) er jeg også gammel storrøyker (65 sigaretter daglig i mange år) ser jeg utfordringene med å ta de "rette" valgene. Selv var jeg heldig, og påvirket av ytre faktorer som gjorde det lett å slutte å røyke (vel, ikke lett, men mulig). Utfordringen er at de rette valgene i forhold til livsstil slik jeg ser det må komme innefra, ikke som resultat av mer eller mindre skremselspreget propaganda fra myndigheter eller andre bedrevitere. Men det var like fullt et valg.

 

----(snip)

For meg er det en vesentlig utfordring å balansere propagandaen for en sunnere livsstil (jeg har fortsatt et potensiale der) mot urettferdig beskyldninger om enkeltindivider (victim blaming). Vi beveger oss nå temmelig langt OT, jeg er i alle fall sikker på at et familierettet båtliv oppveier noen av kostnadene ved uhensiktsmessig livsstil!! Kan vi ikke i disse juletider (ribbefett og akevitt) være enige om at vi som båtfolk kjenner valgene, tar noen hensiktsmessige og andre mindre hensiktsmessige avgjørelser, men at vi alle nyter den helsemessige gevinsten som ligger i båtlivets gleder? God juil til dere alle!

 

Takk for interessant innlegg fra deg som fagperson! Jeg synes ikke du er Off Topic.

 

Status for min del i dag:

-17 dager som røykfri, har sprukket en gang da en god venn som røyker lot meg bomme litt sigaretter, men så var det tilbake til sluttemodus igjen.

Jeg synes dette er ON Topic i forhold til trådstarters overskrift. Vi kan kanskje kallle dette en alternativ "prosjekt-tråd" der gamle (og unge) båtfolk deler erfaringer angående livsstil og helse- som båtfolk. Det vil i praksis si - siden vi hankjønn er i flertall vil jeg tro

 

EN HELSETRÅD- LITT SÅNN MANN TIL MANN.

(som handler kun om et annet skrog enn det som flyter på vannet)

 

Likestilliingsfordommer/prinsipper til side - det er jo flest menn her, og jeg anser båtfolk miljøet som en flott arena for dette temaet. Helse for båtfolk er ikke ulikt temaet "helse for oss menn" hvis man teller opp deltagerne, vil jeg tro. Med forbehold om at det ikke er 100% tilfelle.

 

Når det gjelder røyking (og for den del daglig bacon til frokost -med eller uten egg og pølser) så handler det om lsivsstil og gode valg. Gode valg for en person er ikke nødvendigvis et godt valg for andre. Men det finnes fellesnevnere for helse også: At man har det bra (en selvstendig helsefaktor), og at man er i stand til å velge riktig, står for meg som fundamentet i dette. Resten er hovedsaklig kunnskapsbaserte vurderinger.

 

Når det gjleder stoffavhengighet, finnes det alltid en komponent av vane og kortsiktig behov for belønning/komfort. Så utfordringen for en stoffavhengig (enten det er bacon, salt eller nikotin) er å maksimere egen evne til å utsette belønningen der utsettelse gir helsegevinst. Tåle en kortsiktig reduksjon av komfort som bekjempelse av alle helseskadelige uvaner krever. Gevinsten med å utsette øyeblikkelig behovstilfredstillelse er i de fleste tilfelle meget stor - om ikke umiddelbart, så på lang sikt, særlig når det gjelder røyking. Dette er vel egentlig den psykiske komponenten i å velge riktig.

 

Vane/"kortsiktig komfort" komponenten i mitt slutte-å-røyke-prosjekt er en daglig utfordring fremdeles, og den ene røykesprekken i løpet av mine 17 dagene som røykfri hittil, har fått meg til å isolere meg litt mer enn helt nødvendig i jula. - Jeg har helt bevisst velgt bort sosiale arenaer mest mulig (og kan i denne forbindelse vinkle det positivt at disse arenaene har begrenset omfang uansett, for min del), og unngått situasjoner som innbyr til sprekk. Med brukbart resultat altså. -En dag som røykfri er bra for helsa, 17 dager er enda bedre.

 

Akkurat nå står altså kampen mot "det store røykemonsteret" som er min egen bevissthet. Nikotinen er ikke ute av kroppen ennå. Men så lenge jeg tilfører stoffet på andre måter, har lysten til å kjøpe en røykpakke og stappe pipa lite, eller ingenting, med nikotinsuget å gjøre. Nå dreier edet seg om en sterk, irrasjonell lyst til å kjenne tobakkssmaken i munnen, rivingen av røyk i halsen og den lette svimmelheten som en overdose røyk og nikotin ville gi. Jeg skal ikke overdramatisere det, dette har jeg brukbar kontroll på. Men jeg bare registrerer det og forteller om det. A la en prosjekt-tråd, om man vil... ;-)) Neste trinn, når uvanen er bedre kontrollert fra dag til dag, blir å redusere tilførselen av det avhengighetsskapende stoffet.

 

Nå er altså foreløpig ambisjonene avgrenset, første trinn er å bli mer eller mindre ferdig med de rare logiske øvelsene som hjernen min foretar seg, for å overbevise meg om at jeg med fordel kan ta en røyk. Når de kortsiktige utfordringene er motstått mange nok ganger - handler det i fortsettelsen mest om å tilegne seg bedre vaner. Komme i gang med det som egentlig er selve avvenningen, som betyr å bytte ut en dårlig vane med noe annet, og holde på det over lang tid.

 

Slik sett er ikke dette så forskjellig fra å gjøre riktige valg i andre små, daglige detaljavgjørelser, som på lengre sikt akkumulerer seg og blir viktige retningsvalg i livet. Kosthold er jo et annet godt eksempel på dette.

 

Kursvalg i båt er en fin parrallell tankemodell, siden vi alle er båtinteresserte:

 

Man legger opp neste "legg" i veien mot et reisemål. Når man vet retningen på vei til neste "turning point", handler det bare om å holde riktig kurs. Være klar over de små, umerkelige kursendringene som er resultat av omgivelsene, bølgeforhold, vind og strøm. Foreta peilinger så ofte som nødvendig og sjekke kursen inni mellom. Hvis man gjør det ofte nok, blir kurskorrigeringene også på vår livsferd relativt små og udramatiske, og koster lite å gjøre. Det gjelder enten man styrer en båt eller om man styrer sitt eget liv. Hovedpoenget er å stå til rors i sitt eget liv.

 

For min del vil jeg si, at det er utrolig deilig å ha gjenerobret statusen som styrmann og skipsfører i mitt eget liv. Og da handler det om mye mer enn røyking, som et annet innlegg fra meg i denne tråden forsåvidt også avslører. Så personlig vil jeg være her blant venner! Andre som ikke liker akkurat det får bare ha meg unnskyldt.

;-))

 

Igjen, fortsatt GOD JUL - nå på god vei mot åpningen av et nytt år om ikke så mange dager.

Nå skal jeg ut i sola og dele det fantastiske desember-været med min beste venn...som har dressert meg godt når det gjelder å komme seg ut på daglig, helsefremmende tur!

 

;-))

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Hallo igjen, i romjulen!

 

Jeg ser nå at mitt forrige innlegg ble nesten ulesbart pga min omstendelige redegjørelse, beklager dette utflytende innlegget.

Hovedpoenget var å gi en "prosjektbeskrivelse" av egne erfaringer fra 17 dagers røykeslutt, som muligens kunne være til hjelp for andre som slutter nå rundt årsskiftet.

 

Min erfaring kan være forskjellig fra hvordan andre får det til, men altså (her er kortversjonen):

 

Først må man takle stoffavhengigheten (lindre den uten å røyke) så man ikke lurer seg selv til å røyke en eneste sigareti. Små sprekk er ok, det er bare å holde fokus på å ikke røyke mer, selv om man har et lite tilbakefall.

 

Når man får kontroll over nikotingsuget på en eller annen måte, handler det om å bruke den første tiden til å forandre selve vanen til noe bedre, noe som kan komme i stedet for alle sigarettene. Bli kvitt selve røykerefleksen, som er innlært.

 

Så etter hvert som man får kontroll, må målet være å klare seg helt uten kunstig nikotin-tilførsel. Det haser ikke, og kommer etter hvert som tiden går

 

Og det er som tidligere sagt, bare en som vet best hvordan han skal klare å slutte, og det er røykeren selv. Dette er veldig forskjellig fra person til person, og jeg er bare ekspert på min egen metode....

 

I innlegget overfor la jeg også opp til en litt bredere diskusjon rundt den viljestyrken som vi mannfolk skal ha evnen til å mobilisere, i tradisjonelt kjønnsrollemønster. Det lar jeg fare hvis ingen forstår eller gidder å lese det.

 

Noen ganger undrer jeg meg jo over hvor enkelt det går an å si omtrent det samme som sist, og med langt færre ord...

 

;-)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker lykke til. Når du er sikker på at du vil slutte, har valg av tidspunkt i grunnen liten betyedning.

Min erfaring er vel at hvis man ikke klarer å slutte i dag, så er det blitt enda litt vanskeligere i morgen.

20 dager siden egen røykslutt i dag. Har sprukket fire ganger, og idag holdt det hardt å la være å kjøpe tobakk, men jeg sitter nå her med bare nikotinsugetablettene og sprayen fremdeles. Min venninne som røyker, foreslo å ikke ta fram røyken neste gang hun kommer innom, og det takket jeg JA til.

;-)

 

Men jeg har aldri hatt pengene liggende så lenge i lommeboka før!

Rart å tenke på at man har latt omtrent en og en halv eneboligs verdi gå opp i røyk, i grunnen.

Kunne vært en fin seilbåt det, gitt!

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Utover de direkte konsekvensene man får av røyking, type hjerte/hjerneslag, kols, kreft osv så skal en tenke litt på at røyking gjør mange andre lidelser mye verre.

 

Reumatiske lidelser som feks gikt, bechrevs og en hel haug andre varianter blir vesentlig forverret når man røyker i tillegg.

-----------

 

I en prosess hvor en prøver å redusere eller kutte røyken tror jeg det er enklere å forholde seg til noe man allerede har enn teoretiske og abstrakte øvelser som "kan få kreft, kan få hjerteinfarkt, kan få kols".

 

Jeg tror man får bedre motivasjon om man feks har en reumatisk lidelse eller noe og vet at den blir vesentlig bedre om man kutter røyken, man får konkrete resultat fremfor å unngå noe man mest sannsynlig ikke får en gang i fremtiden (kreft, kols osv).

 

For ja røyk er godt, men er det verdt den ekstra verkinga i kroppen/ledda/musklene hver eneste time, hver eneste dag osv resten av livet? Om man mentalt vrir problemet og legger skylda på seg selv/røykinga for sine nåværende lidelser så kanskje man får bedre motivasjon til å gjøre noe med det?

Link to post
Share on other sites

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10141549

Så nyt julematen og hold dere i bevegelse.

 

Å stumpe røyken er vel ikke akkurat noe som tradisjonelt hører julen til? Det tar dere på 1. nyttårsdag. Lykke til!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei folkens

 

Da løfter jeg denne tre år gamle tråden for å fortelle at jeg fortsatt er å regne som ikke-røyker!

Etter tre år er, nærmer jeg meg å bli kvitt stoffavhengigheten etter nikotin også, ikke bare vanen.

 

Etter ca 6 mnd. var det rimelig god kontroll på SAVNET etter det ritualet som man vanemessig forbinder med røyking.

Jeg gikk etter hvert fra 4 mg sugetabletter til 2 mg sugetabletter, etter ca ett år.

 

Skjønte at de småsprekkene jeg hadde (fikk en røyk av en kamerat osv. - men ikke ofte) tilsa at det var kunstig nikotin-tilførsel som ble den nødvendige backup. Så jeg klarte å IKKE kjøpe røyk selv, selv om jeg tillot meg selv en liten sprekk sånn ca en gang i måneden eller noe slikt, særlig det første året.

 

Det som forundret meg, var at jeg ikke ble bedre i pusten. Selv etter to år, var det full pakke med astma-medisin hver dag. Det gikk i bølger, og på ddet verste, som skjedde tre-fire ganger pr. år, var det snakk om skikkelig åndenød blålys til legevakta og mask medisinering. Måtte selv i gode perioder ofte tvinge meg ut på tur med bikkja. Det ble til synelatende bare verre og verre.

 

Så satte jeg meg inn i alt som kunne leses om behandling av KOLS, sammholdt med høyt blodtrykk i forbindelse med en hejrtelidelse jeg også har. Dette begrepet- Kronisk Obstruktiv LungeSykdom - KOLS er den verste klassereisen du kan gjøre i forhold til det å få adekvat medisinsk hjelp. Du blir en lavstatus pasient. Diagnosen KOLS er en sekkepost for en rekke mer spesifikke lidelser i pusteorganet: Astma - bronkitt, emfysem - inflammasjon for å nevne noe. Og har du røkt så er det ingen i helsevesenet som er innstilt på å yte noe ekstra for å få deg frisk.

 

Med en slik lavstatus diagnose, får du alltid skylden for din egen lidelse. Og helsepersonell legger ikke to pinner i kors for å gi deg individuell utredning. Du må be om alt selv. Jeg vet om fysioterapøyter som ikke tar imot pasienter som røyker. Du pumpes i stedet full av corticosteroid preparater og Atrovent eller Ventolin som skal lamme lungenes refleksreaksjoner i glatt muskulatur (fra naturenss side ment for å beskytte), og det gir deg en illusjon av å puste bedre. Ren symptombehandling, altså. Samme effekt på pusten som røyken hadde.

 

Da jeg etter nærmere 2 år ba min fastlege om en vurdering av hvorfor det ikke hadde hjulpet å slutte, var hans eneste bidrag en ferdigtrykket liste over hva slags forbedringer jeg kunne vente meg, etter ett år, etter to år, etter fem år- fra røykeslutt. Ingen interesse for hvorfor jeg var så syk. Det var fordi jeg hadde røkt, ferdig med det.  (Senest i går var jeg til ettårs sjekk av hjertet. Og det som feiler meg der, skyldtes nå også det, iflg. denne spesialisten, at jeg hadde røkt inntil for tre år siden. Men det er feil og jeg vet bedre selv, det er nemlig andre årsaksforhold der.  Men jeg  lot bare vedkommende hjertespeialist leve med sin egen uvitenhet, i sin skråsikre selvfortreffelighet.)

 

I min fortvilelse (ja jeg var virkelig dårlig, trodde jeg skulle dø) for et drøyt år siden, satte jeg meg ned og så timevis med youtube video fra den ene internasjonale legekonferansen etter den andre - om KOLS (eller COPD på engelsk). De diskuterte selvsagt nesten bare statistikk. Så etter hvert skjønte jeg at jeg led av astmabronkitt og den kunnskapen var viktig for å bli friskere. Med spesifikt fokus på hva det virkelig handlet om - i mine lunger - og uansett årsak- fikk jeg flere undersøkelser og leste meg opp enda mer.

 

Det var to konkrete ting som antagelig reddet mitt liv: Jeg fikk (av en annen lege) fastslått at jeg er allergisk mot en bestemt sopptype.  OG: JEG KJØPTE AKTIVE LUFTRENSERE. Da ble det dramatsik bedre. En billig, reseptfri og varig løsning.

 

Poenget med å fortelle dette, er at kanskje det er flere røykere/ikke-røykere der ute som har fått kolsdiagnose og hvis legen vet at du har røkt, får du ingen hjelp til eventuelle andre forklaringer på at du er syk. Det krever for mye tid og innsats. Da er det bedre (for helsevesenet, ikke nødvendigvis for deg) å kjøre på med en sjablongmessig diagnose, og en standardisert behandling til alle pasienter med slike sympromer. At prognosen da egentlig bare er en forsinkelse av enferd mot  langsom  død, er antagelig mindre viktig. Målet er i hvertfall ikke å få deg frisk og fri for medisiner. -Det ligger i ordet kronisk - som (I MOTSETNING TIL HVA DE VIL AT DU SKAL TENKE)  - IKKE er en egenskap ved lidelsen. Det er en egenskap ved behandlinigen at du ikke blir frisk. Så det skulle hete kronisk behandling, ikke kronisk sykdom. Da tjener legtemiddelindustiren mer, og legene sparer tid ved konsultasjoner.

 

Uansett - dere mine båtfolkvenner får trekke ut av dette hva dere kan finne av nyttig info her - hvis dere finner noe - dette er altså min erfaring.

 

Jeg har nå snart vært røykfri i tre år, takket være denne tråden! Takk!

Jeg sa røykfri - men ennå ikke nikotnfri. Men jeg har nå bare behov for en nikotindose på 1 mg tre til fem ganger daglig. Det er jo et stort fremskritt fra 25 ganger 4 mgr hver dag de første månedene.

 

Målet nå er å bli kvitt siste kunstige tilførsel av nikotin i løpet av de neste to-tre måneder.

 

Worry II - du skrev for tre år siden at hvis denne tråden kunne få EN person til å slutte å røyke, var det verdt det.

-Det var det!

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Hva slags sopp er det snakk om? Ting som ofte opptrer i boliger? Hva med sopp i båter ( for å trekke inn båten)

 

Det er svartmuggsopp. Veldig vanlig f.eks den svarte delen på bær som har ligget litt for lenge, og du finner den også i hasselnøtter hvis de smaker bittert. Og luftrenserne er  AIRFREE (det finnes andre med samme prinsipp også).

 

Dette er absolutt båtrelatert også, et så rent kabinmiljø som muiig er viktig. Den beste båten jeg har besøkt sånn sett, er Maxi 95. Og egentlig burde jeg nok snart flytte på landet - eller i båt kanskje.... Det som holder igjen, er at jeg må få bedre kontroll på situasjonen med hjertelidelsen som bidrar til høyt blodtrykk.

 

Blodtrykkmedisineringen og hemmet pust bidrar samlet til lavt O2 nivå i blodet - som så på sikt kan ha negative konsekvenser for andre organer. Øyne, hørsel, lever, osv. -og faktisk også lungene. (Dette er også under bedre kontroll enn på lenge, faktisk. Men ikke tilstrekkelig til å bli singlehanded langturseiler ennå - hvis noen gang.) -Grapejuice er en del av den aktive selvmedisineringen, også den uten resept. Og kjøtt er nesten fjernet fra dietten, selv om jeg ikke er blitt helt fanatisk. Men det er viktig at man vet hva man gjør hvis man (og med fordel i mitt tilfelle) påtar seg å vokte blodtrykket sitt selv!

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Når dere først snakker om røyking så skal jeg fortelle om en annen metode (nå har jeg da bare røykt litt men har vært avhengig i mer enn ett år i strekk periode etter at jeg starta) som kan fungere for de hvor "aldri mer i livet" ikke fungerer.

 

Nemlig hvorfor slutte hvis man kan bare slutte til daglig blir nesten den samme helseeffekten hvis man begrenser røykinga til noen få røyk om sommern ved fest. Så kan man nyte heller den tanken, det var jo ikke den siste dette skal jeg gjøre igjen bare ikke nå. Blir jo som med alkohol den er man ikke avhengig av men likevel tanken aldri mer en øl i livet virker jo vond for de fleste som har prøvd alkohol.

 

Men hvordan få det til, jo kjøpe nikotin tyggegummi eller tilsvarende det fungerer og skal være greit å bruke ut livet betydelig sunnere enn snus. Så får man ikke røykesug og man nyter virkelig godt den festrøyken om sommern hvis man tar den. Med god tanke om at det er så lite at det skader ikke nevneverdig. Funker fint for meg i livet selv om det en sommer ble hele 3 uker med festrøyk får håpe man overlever sånne små mengder av og til :lol: Bedre i hvert fall enn å røyke hele året.

 

Muggsopp for øvrig høres ikke greit ut verken i bolig, båt eller bil.

Link to post
Share on other sites

I en alder av 59 så trener jeg 3 dager i uka med vektløfting. Har holdt på i snart 3 år nå. Trener sammen men min sønn på 28. Bare basisøvelser.. markløft, knebøy, skulderpress, chin ups osv. Ikke benk da jeg har en dårlig skulder. Har et mål om å ta 180 i mark på 60 års dagen min.

 

Jeg elsker det og det har gitt mye tilbake helsemessig (også utseende).

 

Slutta helt med alkohol for en stund siden. Det var ikke noe jeg bestemte meg for men det har bare blitt sånn.

 

Men snus er min nemesis. Jeg har snusa i 5 år og har prøvd å slutte flere ganger. Det går bra i noen dager eller et par uker men så blir det veldig uhyggelig å være i mitt selskap og jeg sprekker.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...