Jump to content

Båtfolkets tips og råd om helse. Pass på kroppen i julen !


Worry II

Recommended Posts

Hei alle likesinnede båtfrelste !

Etter å ha vanket på Ullevål Sykehus den siste uka, etter at min kjære far fikk problemer, ønsker jeg å minne alle her inne på at helsa,.. den er du avhengig av at er på stell om båtlivet skal fortsette ! Tenk litt på det ! En påminnelse om at det er viktig å ta vare på seg selv !

Har du gode tips og råd, så del de med oss andre i denne tråden.

 

Mitt er; Stump røyken ! (og husk, jeg er ikke morra di, bare en som har tuslet litt rundt på Lungeavdelingen på Ullevål i det siste)

Link to post
Share on other sites

Ett sätt (inte bra) är att göra som undertecknad.

Vänta att sluta med röken till hjärtinfarkten kommer.

När läkaren efteråt förklarar att om jag fortsätter att röka kommer jag att dö inom kort. Kan garatera att det inte var svårt att sluta då. Har nu inte rökt på 11 månader. Promenerar nu 1 timma om dagen.

Gör inte som jag och vänta inte i 30 år med att sluta.

God Jul och ett Gott Nytt båtår på Er

Link to post
Share on other sites

  1. Sluttet å røke onsdagen i juleuka 1985

Sluttet offshore for to måneder siden

Nesten hver morgen en runde i skogen så svette og snørr driver

Minst en halv time med å lempe jern etterpå

Avslutter med at Admiralen serverer eggerøre

Var hos tannlegen i dag, med halve overkroppen inne i munnen på meg uttalte han: "Disse tenna holder i 30 år til"

Hulda så dagens lys 13.07.46

Regner med å holde koken til tenna er brukt opp

Link to post
Share on other sites

slutt med snus..........1,5 år siden....... :nonod: .....det suger fortsatt !!! :yesnod:

 

man sparer mye penger (og helse!)..............

 

kjöpte meg en treseiler som jeg restaurer (for samme penger som snusen,----litt merklig sammenliknelse :smiley: )

 

men vi har kul jeg å hun......båten altså...SOLVIND heter hun ! :thumbsup: :thumbsup:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Dette ble vist en røyketråd og derved OT :lol:

Ser den ! Det var ikke meningen. Ønsker bare at flere skal våkne opp og tenke helse. Det er påkrevet om man ønsker å tilbringe somrene i båten ! Om man kan bidra til at flere tenker seg om, så er det positivt for mange. Ikke minst de en er glad i rundt seg !

Link to post
Share on other sites

Det var ikke meningen.

Jeg oppfattet meningen din og bakker deg opp. Trist å traktere lungeavdelinger med sin far. Men det som slo meg var at med en gang var det røyken som ble syndebukken i påfølgende innslag...

 

Gunga ble vist ett unntak :thumbsup:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

har aldri røkt eller snuset men OBS har tilbud på disse nå før jul og det fristet, det er jo kommet flere typer enn på bildet :saint:

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hva er helsefordelen med å slutte offshore? Må jo være sunnere å ha fri 8 mnd året, fri tilgang på trimrom, sunn mat hver dag på jobb?

Nattskift er kanskje den eneste bakdelen?

 

Bakdelen er rompa på en hest, sa min mor. Jobbet ikke nattskift. Se datoen i innlegget mitt. Ulemper: Sunn mat er en myte. Mye våt, kald, tunge løft. Tre uker ute, halvannen hjemme, to nye uker ute. Kontorarbeid innimellom. Meget god lønn, mye i skatt. Men jeg kunne godt tatt noen turer til.

 

Men hovedpoenget var egentreningen som sikkert vil hjelpe til å overleve julen.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter og ha tuslet rundt på lungeavdelngien på ett Sykehus er det ikke det minste rart du anbefaler folk og slutte røyke. kanskje alle røykere skulle sett en slik lungeavdelng fra insiden før det går så langt att man blir innlagt dett hadde vært en god inspirasjon til de som sliter med og slutte.selv har jeg røykt i 40år og prøvet og sluttet mange ganger vedhjelp av tabbeletter og tyggis og vet nå snart ikke va jegikke har prøvd . Her for 9 måneder siden fant jeg ut att det er ingen ting som kan hjelpe til med og slutte og røke så derfor mobiliserte jeg en stålvilje som jeg bygget opp 3uker før sluttedagen når sluttedagen var komt fyllet jeg vann i min tobakkspung så både papir og tobakk ble vått dette er 9 måneder siden og jeg er fortsatt røykfri ikke bruker jeg andre tobakksrelaterte produkter heller Så når jeg klarte og slutte etter og ha vært storrøyker i 40år så må det absolutt være ett håp for alle.

Link to post
Share on other sites

Trim er sunt, ikke minst i julen, og særlig båttrim. Det er ikke nødvendig å løfte jern for å få trim. Var på båten i går og rettet på presenningen. I dag er jeg støl i armer og overkropp. Ellers er mitt helseråd for julen: kom dere ut og i bevegelse!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  1. Avslutter med at Admiralen serverer eggerøre

 

Var nettopp et oppslag hvor man blir frarådet å spise eggerøre grunnet den høye varmen og å spise eggene med bløt plomme.

 

Dette skyldes at en stor del av kolesterolet i plommen er oksidert når plommen er fast - noe som ikke er bra for kroppen eller helsen din.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hadde vert flott å kunne slutte seg til denne hyllesten av god helse. Men eg har røykt i ca 25år no. Å legge vekk røyken er totalt uaktuelt å prøve på, før borna er harmoniske (flytta ut...) Og så trøster eg med at fedme er farligere en røyking. (av og til mindre farlig...)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ta trappa istede for heisen kan hjelpe om du tar mye heis.

 

Jeg har vært borti noen røkere som (selvsagt?) har fått kols. De klager og syter på helsa og hosten før de går ut og ruller seg en røyk. Da synes ikke jeg synd på dem lenger....

 

Stump røyken folkens!! Du får et bedre liv og du slipper og plage de rundt deg med sur røyklukt( ja dere lukter)

 

Ellers må man kunne unne seg litt god mat og drikke i jula. Det viktige er og komme inn i en sunn hverdag ellers i året. Da tåler kroppen litt utskeielser iblant.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har aldri prøvd hverken å røyke eller snuse, men sliter med diabetes som nok ender med at stortåa må vekk i løpet av neste år. Av den grunn har jeg en svær ortose på venstrefoten - kan nærmest sammenlignes med en enorm støvel - noe som gjør meg litt klumpete om bord i båten. Med den på er det ingen mulighet for meg å for eksempel gå på utsiden av båten og fram til baugen, jeg må holde meg akter... Gleder meg til den er borte slik at jeg kan bevege meg litt friere rundt, både på landjorda og i båten!

 

Er imidlertid for glad i kaker og godis, men har jaggu meg skjerpet meg der også i år og har vel snart gått ned med over 20 kilo, ikke på slankekur, bare kuttet ut alt mellom måltidene og holder lørdag som godtedag - med måte! :smiley:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Røyker, drikker ca 4 liter pepsimax har høyt blodtrykk mangel på b- dårlig hørsel ble nesten avskiltet hos bedriftshelsetjenesten i vår, tok meg sammen slanket 25 kilo og kuttet ned på røyk, drikker nå 1,5 liter pepsi og startet med basketball på litt høyt nivå snart 2 divisjon. Tenker det blir en herlig 2014 sommer i bar overkropp hehehe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...