Jump to content

Båtfolkets tips og råd om helse. Pass på kroppen i julen !


Worry II

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

I en alder av 59 så trener jeg 3 dager i uka med vektløfting. Har holdt på i snart 3 år nå. Trener sammen men min sønn på 28. Bare basisøvelser.. markløft, knebøy, skulderpress, chin ups osv. Ikke benk da jeg har en dårlig skulder. Har et mål om å ta 180 i mark på 60 års dagen min.

 

 

Imponerende! Driver selv og trener, men mer i perioder. Er en typisk vintertrener, om sommeren er jeg så aktiv at jeg hverken har tid eller lyst.  

---

Men alderen krever sitt. Selv om jeg er 12 år yngre enn deg så merker jeg at kroppen ikke tåler like mye uten å reagere med en vondt eller noe annet dritt om jeg går for hardt på. Det fine med styrketrening er at en kan variere og målstyre treningen til de grader at det ikke trenger å være et problem. Og ikke minst at det gir god effekt uavhengig av alder. Ingen grunn til å råtne i sofaen selv om man har rundet 50 :-) Og en føler seg bedre, pluss at man vel rett og slett også blir bedre... 

 

Er jo også kritisk, egentlig, å holde seg aktiv når en har rundet 45 ish. Etter det svinner muskelmassen, og gradvis raskere. Om en ikke gjør noe så kan en fort ende opp ganske så mye svakere som 60+ åring. Og det er jo akkurat da man er pensjonist og skal ut og herje i et par tiår eller så ;-) 

 

Men snusen, ja den får ingen ta fra meg. Den lille snusen har fått en rolle som betyr mye. Siste rest av opprør mot snusfornuften, (pling!) helsemaset, anti-tobakk maset. Snusen har blitt mitt lille opprør, min lille synd. Den mentale helsen er også viktig ;-)

Link to post
Share on other sites

Ut ifra hva internett forteller så er ikke snus spesielt farlig http://www.dinside.no/okonomi/snus-eller-nikotintyggis/61838385 nikotintyggegummi er vel enda mindre farlig antar jeg, som de skirver slipper man kødd med tenner ol. og siden man slipper kreft så satser jeg på at det er trygt å bruke livslangt selv om det sikkert ikke er spesielt sunt men ikke farlig heller.

Link to post
Share on other sites

For en del år tilbake var jeg plaget med luftveisproblemer og bronkitt i advents- og juletiden. Det var så sikkert som amen i kirka hvert eneste år. Trodde det var den vanlige influensaen som gikk på omgang. Fikk tips om at enkelte reagerer på den "fine" julestjerna vi omgir oss med i denne søte juletid.

 

Etter mye om og men ble julestjernene hivd ut. Jeg ble mye bedre av bronkitten. I årene som fulgte har det ikke vært en eneste julestjerne i huset. De vi har fått i gave går rett i søpla. Og jeg er ikke plaget med bronkitt i juletiden lengre.

 

Så det er ikke bare svart muggsopp og røyk som kan plage luftveiene, men også den fredelige julestjerna.

Link to post
Share on other sites

Imponerende! Driver selv og trener, men mer i perioder. Er en typisk vintertrener, om sommeren er jeg så aktiv at jeg hverken har tid eller lyst.  .............................

 

Men snusen, ja den får ingen ta fra meg. Den lille snusen har fått en rolle som betyr mye. Siste rest av opprør mot snusfornuften, (pling!) helsemaset, anti-tobakk maset. Snusen har blitt mitt lille opprør, min lille synd. Den mentale helsen er også viktig ;-)

Godt å høre :-)

 

 

Jeg har alltid vondt et eller annet sted. Rygg, hofte, kne, skulder, albuer men jeg lar meg ikke stoppe av det. Man må selvfølgelig lytte til kroppen og ikke pusher for mye slik at det blir skader men noe vont må man bare tåler som godt voksen. Diet og hvile/søvn er også svært viktig. Trenger mye proteiner nå man blir eldre.

Jeg driver ikke med bodybuilding for det er ikke så lett å bygge store muskler på en gammel kropp men jeg fokuserer på funksjonelle styrke. Litt muskelvekst blir det jo og det er bare hyggelig.

Enig når det gjelder snus. Det gjør bare så godt å stresse ned med en snus og en kaffe kopp. Alkohol interesserer meg ikke nå lenger i det heletatt. Jeg kan ta en øl eller glass vin til middag men ikke mer. Men det var en periode da jeg drakk et par, tre flasker vodka i løpet av uken. Like meg mye bedre uten. :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at jeg er en av de gamle her på forumet med mine 75 år. Før løp jeg mye, i perioder opp til 10 km i snitt om dagen, var i god form og tynn og slank. Nå har jeg dårlige knær og kan ikke løpe mer og vekten har gått opp noen titallls kilo. Formen er ganske bra etter alderen, jeg spiser sundt og riktig (men tydeligvis for mye), drikker alkohol med måte, har ikke røkt på 45 år og holder meg i god bevegelse hver dag selv om jeg ikke trimmer aktivt.

 

Det er vekten som har blitt mitt problem nå, og det skal jeg gjøre noe med denne julen og videre fremover. Jeg utbasunerer det herved høyt, ikke fordi jeg tror at så mange er opptatt av vekten min, men fordi det da blir mer forpliktende og flaut og tape. Samtidig vil jeg gjerne utfordre andre som måtte trenge det. Båtlivet er enda bedre når en ikke behøver å plages med overvekt.

 

Det blir et slags nyttårsforsett på forhånd. Men i stedet for å vente til nyttår og spise som en gris i mellomtiden med unnskyldningen om at "etter nyttår skal jeg slanke meg", starter jeg nå med en gang. Heretter blir det avmålte måltider og litt mer organisert trim. Jeg spiser stort sett det samme som før, mye sjømat og grønnsaker, lite men rent kjøtt, grovt hjemmebakt brød og stort sett null kaker og godis. Brus og veimat har aldri fristet meg. Så går jeg ofter litt lengere turer med kona (hun er sprek som ei geit) i bratt og knudrete skogsterreng, på ski om vinteren og på sykkel om sommeren. Så i år blir det en litt nøktern jul.

 

 - Målsetning: Gå ned minst 1.5 kilo i snitt i måneden til vekten er stabil under 90 kilo.

 - Utgangspunkt: Vekt 107 kilo. Livmål 120cm.

 

Første utfordring blir jul i Thailand. Da blir det mye fristende mat, men også mye trim på sykkel.

Rapport følger.

 

Noen som tar utfordringen?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Legger du tråden død nå Nilspils?

 

Ikke enda, nei.

 

Nå reiser jeg til "farmen" min i Chiangmai. Der har jeg alle muligheter til trim med kano og sykkel. Så skal jeg avgi første delrapport i januar. :santcheer1:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg stikker innom her for å fortelle at denne tråden her har gitt meg mye mer informasjon, hjelp og ikke minst inspirasjon, enn mange leger og fagpersonell jeg har vært i kontakt med.

Ja, jeg har KOLS(alvorlig sådan), og er veldig spent på hvordan årene fremover vil bli. Også jeg har i aller høyeste grad fått den følelsen av at vi røykere ikke er favorittpasientene i helsevesenet, men jeg tar gjerne en fight for mine rettigheter. Dessuten står båtlivet vårt i fare!

Jeg kommer tilbake med mine spørsmål og behov i senere innlegg, så se på dette bare som en "registrering"! :giggle:

En foreløpig takk til Worry ll, Propell 1, NilsPils med flere! :thumbsup:

Redigert av Zitt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ikke enda, nei.

 

Nå reiser jeg til "farmen" min i Chiangmai. Der har jeg alle muligheter til trim med kano og sykkel. Så skal jeg avgi første delrapport i januar. :santcheer1:

 

Jeg plukka med meg kransekaka som stod rett ved kassa når jeg handla middag på vei hjem. Nå er kaffen ferdig. :-)

 

God tur til Chiangmai!

Link to post
Share on other sites

(snip)

 

Første utfordring blir jul i Thailand. Da blir det mye fristende mat, men også mye trim på sykkel.

 

Heldiggris... :-)

 

Da er du på rett sted også når det gjelder en sak jeg har lest en del om: Antall hjerteinfarkt øker om  vinteren (og skjer ofte om natten) og denne tendensen er tydeligere jo lenger nord man kommer. Et unntak er de gamlke eskimokulturene og et område i Japan, der de spiser fermenterte bønner - såkalt Natto. En illeluktende rett som man må lære seg å like, omtrent som norsk gammalost. Visstnok. Dette som en kort innledning.

 

Så har vi en annen faktor som blir viktigere etter hvert som man går inn i moden alder. Men det er viktig allerede på fosterstadiet også, når fosteret utvikler sitt tannseett og skjelettet: Kalsium. Altså den viktigste byggesten for styrke i selve "ramma" vi henger musklene , indre organer og fettet vårt på... La oss kalle det "skrogets" konstuksjon? Så har vi jo lufting vanntank, septik, motorrom osv. - så da snakker vi prosjekttråd her.

 

Hvorfor brekker så mange eldre mennesker lårhalsen? Og osteoporose = benskjørhet assosieres med alderdom.

Det ble gjort langtids tester med tilførsel av kallsium i kosten, med en kontrollgruppe som ikke fikk det. I ca 2011 (dette litt etter hukommelsen) var resultatet kalrt. Det viste seg at ekstra kalsium i kosten hadde kun marginal betydning for benstyrken. Men man oppdaget noe annet: De som fikk ekstra kalsium fikk signifikant høyere dødelighet! Det var ikke mye, men helt tydelig.

 

For å kute til beinet (hehe) emd en gang: Denne oppdagelsen førte til fokus på hva annet som hang sammen med livslengde og da var det hejrte og blodomløpet man så på: D-vitamin. Dette vitaminet lager kroppen selv, når solstråler treffer huden (det er derfor jeg kaller deg "heldiggris", NilsPils!). Så da skyldes vel også overhypppighet av hejrteinfarkt i norden i mørketiden mangel på sol da? JA DET GJØR DET!

 

Mors gamel råd om en skje tran er enkel og billig forsikring - for alle, uansett alder og kjønn.

 

Men så var det benstrukturen og Kalsium. Det er jo kjent at blodårer kan kalke seg til, som en lensepumpe som før eller senere kan tetter seg til av rusk og snusk i kjølsvinet. I kroppen kaller man dette for Kalsium-paradokset: Vi ønsker at kalsium skal transporteres rundt i kroppen og havne inni ben og tenner. Men vi vil helst ikke ha for mer enn høyst nødvendig av det i blodet, av redsel for forkalkning og blodpropper! Det må være en tilleggsfaktor som regulerer dette, og den finner man hos japanerne som spiser natto, og hos eskimoene som spiser mengder av fett - FRA SJØDYR. Det er bare å se på smilet til  en eskimokvinne. Skinnende tenenr, helt uten "Solidox instant whitening tannkrem". Og brede, romslige kjever uten behov for tannreguleringer fordi de fikk rette vitaminer for skjelettutviklingen allerede på fosterstadiet.

 

Så skal jeg binde dette sammen:

 

1. Nutrient X

Den kanadiske tannlegen Weston a. Price forsket i 60 år på dette kostholdsmysteriet. Han fant ut at den avgjørende faktoren i kostholdet måtte være en ting han aldri fant, som han kalte "Nutrient X". Men han fant ut at denne Nutrient X finens i en rekke grønnsaker, sjømat, egg og kjøtt. Forutsetningen var at kjøttet kom fra dyr som hadde spist LEVENDE GRESS ellerr annen vegetasjon som er I VEKST. Altså ikke kraftfor! Dettte bekreftes av at de eskimoer og andre, som folk på stillehavsøyene, som har gått over til moderne kosthold av kjøtt fra dyr foret ensidig med kraftfor etc, - de har samme livsstilsproblemer som oss andre moderne menensker: Tannreguleringer i barndommen, og osteoperose, forkalkninger, hjerte/lungeproblemer m.m. i alderdommen.

På grunnlag av sin teori om Nutrient-X i visse fødevarer, kunne Weston A. Price også kurere karies - hull i tennene- med kostholdsendringer. Han var tannlegen som ikke boret i tennene - hvis pasienten fulgte hans kostholdsråd.

 

2. Vitamin K2 som menaquinone7

De undersøkelsene jeg nevnte fra 2011 som ble foretatt i vitenskapelige, mer moderne fagmiljø enn W.A. Price hadde da han isolerte "nutrient X" som en faktor.  Det stoffet de fant fram til, var en spesiell variant av vitamin K: K2 .

Det fantastiske var da, at man hadde allerede 60 års forskning på dette stoffet å holde seg til: Nutrient -X og vitamin K2 er samme stoff!!!

 

K2 - eller også kalt "natto-K2" faller i K-vitamin gruppen mest av systematiske grunner, for K2 skiller seg vesentlgi fra det man ellers kaller K-vitamin. Disse må ikek sammenblandes. K2 er også på en spesiell form, kalt menaquinone 7 (Mk7). Og dette stoffet er en hovedingrediens i den japanske retten NAtto nevnt ovenfor, forbindelse med bhjerteproblemer i nordlige breddegrader om vinteren.

 

 

Så skal dette bindews sammen da:

Både Vitamin D fra sola og "K2 som Mk7" er såkalte fettløselige vitamiiner, og kan lagres i kroppens fett. Kalsium-paradokset løses ved at man har riktig mengde av BEGGE disse.Og de må alltid tas sammmen med fett for å bli absorbert gjennom tarmen. Men poenget er at de virker sammen! Disse to komponentene er som vekten på hver side av en vippehuske, begge er nødvendige for å ha en riktig balanse i blodet, slik at kalsium plasseres der det skal i ben og tenner (og motvirker karies/baktus) - SAMTIDIG som blodårenes vegger blir glattere så det ikke avleirer seg og tetter lesnepumpa i kroppen. -I tilleg vil Vitamin A bidra til at vippehuska blir lettere å balansere.

 

Så disse tre vitamiinene må man passe på å få nok av. "K2 som Mk2" eller "natto-K2" får man i helsekostbutikken som kosttilskudd. dEtte finens det svært lite av i vår daglige ksot. Det er vanskelig å ta for mye av dette, og det er ingen kjent gifrtighet ved å ta for mye. D-vitamin tåler kroppen også i store mengder, men kanskje ikke hele tiden. A-vitamin skal man vokte seg for å ta for mye av, visstnok.

 

En kompliserende faktir kan være at K2 virker motsatt av blodfortynnende klassisk medisin, som f.eks. Warfarin. Det er nok fordi kalssisk legevitenskap har mer en "kontrollfilosofi" enn en "helbredsfilsofi": Ved fare for blodpropp oga kalsifisering i blodårer, velger man å tynne ut blodet. Men hvis man kalrer å forebygge at dette ønsket oppstår, med et riktig kosthold inkludert K2Mk7, D og A vitamin, er man etter min mening mer i pakt med naturen.

 

Så kortversjonen av dette er da, ironisk nok kun en setning:

 

Vær mye ute i frisk luft og få sol på kroppen, spis grønt og kjøtt/egg fra frittbeitende dyr/høns, trim og TA TRAN.

Så enkelt er det, og så vanskelig å gi en vitenskapelig holdbar begrunnelse som tåler etterprøving.

 

(Jeg har ikek tid til korrekturlesing nå, beknager evetunelle srikeleifer)

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

 

 

 - Målsetning: Gå ned minst 1.5 kilo i snitt i måneden til vekten er stabil under 90 kilo.

 - Utgangspunkt: Vekt 107 kilo. Livmål 120cm.

 

Første utfordring blir jul i Thailand. Da blir det mye fristende mat, men også mye trim på sykkel.

Rapport følger.

 

Noen som tar utfordringen?

 

 

Veldig bra tiltak! Jeg kan komme med noen tips om det hjelper. 1.5 kg i måneden er et bra mål og bør ikke overstige 2kg/måned. Det er mye bedre å gå ned i vekt sakte over tid en å gå på krajs diet. Det første par tre uker vil du sikkert går ned ganske mye (4-5 kg) men ikke forventer at det fortsetter slik.

Det er greit å veie seg en gang i uka på et fast tidspunkt. Søndag morgen før frokost for eksempel. Men vær klar over at vekttap ikke går linealt. Det kan gå flere uke da det ikke ser ut som om vekten minker  for plutselig å sinke 1-2 kilo. Det kalles for «Woosh effect» på mitt språk.

Ikke forandrer for mye på hva du spiser dersom du allerede spiser noenlunde «sunt»  men bare tar mindre porsjoner. Husk at sunt mat kan også være veldig kaloririk. 100g fett/olje gir 900 kalorier så hvis man spiser mye nøtter (som er jo sunt) så får man i seg mye kalorier også. 100g karbohydrater  har til sammenligning bare 400 kalorier.

Husk og spiser godt med proteinrik mat. Nå vi forbrenner fett så forbrenner i også noe muskelmasse. Det er ikke til å unngå med mindre man driver også med tunge vekttrening men med litt ekstra protein kan man unngå noe av det.

Mirakel kosttilskudd som lover at man går ned i vekt er borkastet tid og penger. Hadde de virket så hadde det ikke vært et overvektig menneske på jorden. Det eneste som gjelder er å manipulere kalorier inn vs kalorier ut.

Bottom line…. Spis mindre + beveg deg mer = vekttap

Lykke til J

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Grav ei grøft, spis fisk.

 

Hørte på ekko P2 at kjøttproduserende bønder bruker antibiotika for at dyrene skal vokse og legge på seg raskere. Når vi spiser kjøtt får vi dette i oss. Dessuten bruker mennesket også mye antibiotika, mao vi vokser og legger på oss.

 

Jeg er nå 189 cm høy, 81 kg. ( 37 år) har på det meste veid 86 kg, for 15 år siden og jobbet da i Forsvaret, utlandet. Gikk rundt med 15-20 kg utstyr på kroppen hver dag, mange mange timer om dagen. Det ble den sterk av, men det var jo også rart å kjenne på hvordan det ville være å veie over 100 kg. Hoppe ned fra stridsvogna var like idiotisk hver gang...

 

Merker det jo på båten også. Når jeg går ombord ved dollbordet, beveger den seg lite. Bærer jeg en 20 liter dieselkanne, siger den ned..

 

All respekt for dere som tar tak i situasjonen. Gjør noe med det i tide.

Jeg må stå på for å holde vekta oppe..

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd PiperBill. Jeg har vært gjennom dette før og fått en del erfaring. Det er grunnen til at jeg har lagt opp til et heller moderat tempo.

 

Når det gjelder å bevare muskelmasse er det selvfølgelig viktig med proteiner, men også jevnlig trim er nødvendig. Jeg holder ikke ut på treningsstudio, så det blir heller å gå i terrenget, samt å jobbe mest mulig ute. Hogst og vedsanking er god trim. Og så gjelder det å rive seg løs fra PC-en. Der har jeg litt å hente . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd PiperBill. Jeg har vært gjennom dette før og fått en del erfaring. Det er grunnen til at jeg har lagt opp til et heller moderat tempo.

 

Når det gjelder å bevare muskelmasse er det selvfølgelig viktig med proteiner, men også jevnlig trim er nødvendig. Jeg holder ikke ut på treningsstudio, så det blir heller å gå i terrenget, samt å jobbe mest mulig ute. Hogst og vedsanking er god trim. Og så gjelder det å rive seg løs fra PC-en. Der har jeg litt å hente . . .

 

Høres ut som en bra plan. We'll be following your progress :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Husk at det kan være mye god trening i båtlivet... det er bare å henge etter båten :-)

 

Litt vanskelig for en tung kropp med dårlig rygg og slitne knær.

 

Men det finnes mange andre former for trim: Trekke anker, trekke teiner, rundtur på øya, svømme, bære til og fra båten,  . . . .

 

I seilbåt har du sikkert også mye annet du kan hale og dra i.

 

Men det er ikke minst det mentale jeg vil legge mest vekt på når det gjelder båtlivet.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Legger du tråden død nå Nilspils? ??

 

Første rapport etter en uke: Ned 2 kilo og ned 2 cm rundt magen

Selvfølgelig tror jeg ikke at jeg har tatt av 2 kilo effektivt. Det går som regel litt fort i begynnelsen når det forsvinner vann og løsmasse. Hadde det fortsatt slik ville jeg vært borte om et år. Men det indikerer at jeg er godt i gang.

 

Nå er jeg kommet til Chiangmai og har tatt den første sykkelturen. Bare 6 km i går, men man må ta det rolig i begynnelsen, særlig når en har alvorlig jetlag.

 

Håper på en god båtsesong til neste år med litt lettere vekt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Første rapport etter en uke: Ned 2 kilo og ned 2 cm rundt magen

Selvfølgelig tror jeg ikke at jeg har tatt av 2 kilo effektivt. Det går som regel litt fort i begynnelsen når det forsvinner vann og løsmasse. Hadde det fortsatt slik ville jeg vært borte om et år. Men det indikerer at jeg er godt i gang.

 

Nå er jeg kommet til Chiangmai og har tatt den første sykkelturen. Bare 6 km i går, men man må ta det rolig i begynnelsen, særlig når en har alvorlig jetlag.

 

Håper på en god båtsesong til neste år med litt lettere vekt.

 

Bra!! :)

 

Jeg ser lengre opp at du ikke liker treningsstudio. Hvis du klarer å komme deg over det, så er styrketrening viktig og effektivt for å gå ned i vekt... dessuten er det bra for en sliten rygg.

Link to post
Share on other sites

Moro å lese at man tar vare på - og ansvar for - egen helse!

Jeg synes 6 km sykkeltur er bra og det er viktig å ha ambisjoner som er oppnåelige slik at man fortsetter med det jevnlig fra dag til dag.

 

Tror på en måte at bikkja har reddet livet mitt jeg da. Den "tvinger" deg til minst en spasertur hver dag, og med den hunden jeg har, signerte jeg en kontrakt med kennelen jeg kjøpte den fra om at han skulle få minst 1 times ute-aktivitet hver dag. Dyrlegen er veldig fornøyd med at han er i så fin form og han har aldri vært syk.

 

Jeg husker ikke hvor jeg leste det (eller om jeg har sagt det allerede her), men de sier nå at en spasertur på 20 min. hver dag kan forlenge livet med 7 år 8antagelig gjennomsnittsberegning)! Så der har man en slags minstestandard som er lett oppnåelig for de aller fleste, nesten uansett alder og fysisk form.

 

Nå er bikkja mi 11 år, og jeg har da gått omtrent 4000 turer a 2 km daglig, enten jeg har hatt krefter til det eller ei. -Og det finnes ikke gladere hund enn den som får lov til å løpe litt fritt omkring. Sånn sett er vi heldige her i Drammen, med turmuligheter daglig langs elvebredden på begge sider av elva (men man kan ikke slippe hunden overalt). Det er veldig sosialt også, når man treffer andre hunde-eiere. De fleste er veldig hyggelige omtrent som båtfolk flest (og ganske sunne fordi de går mye). I går hørte jeg at det er opprettet en "hundekafe" lenger opp som skal prøves ut. .-)

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Bra!! :)

 

Jeg ser lengre opp at du ikke liker treningsstudio. Hvis du klarer å komme deg over det, så er styrketrening viktig og effektivt for å gå ned i vekt... dessuten er det bra for en sliten rygg.

 

Jeg er ikke uenig der. Jeg har vært mye på treninsstudio i yngre alder. Men, jeg synes det er dødsens kjedelig. Dessuten har jeg aversjon mot trange garderober med vått gulv og svettelukt. Jeg har en sønn som går to - tre ganger i uken. Har lurt litt på om jeg skal henge meg på der, men det får bli på nyåret eventuelt.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...