Jump to content

Båtfolkets tips og råd om helse. Pass på kroppen i julen !


Worry II

Recommended Posts

Moro å lese at man tar vare på - og ansvar for - egen helse!

Jeg synes 6 km sykkeltur er bra og det er viktig å ha ambisjoner som er oppnåelige slik at man fortsetter med det jevnlig fra dag til dag.

 

Tror på en måte at bikkja har reddet livet mitt jeg da. Den "tvinger" deg til minst en spasertur hver dag, og med den hunden jeg har, signerte jeg en kontrakt med kennelen jeg kjøpte den fra om at han skulle få minst 1 times ute-aktivitet hver dag. Dyrlegen er veldig fornøyd med at han er i så fin form og han har aldri vært syk.

 

Jeg husker ikke hvor jeg leste det (eller om jeg har sagt det allerede her), men de sier nå at en spasertur på 20 min. hver dag kan forlenge livet med 7 år 8antagelig gjennomsnittsberegning)! Så der har man en slags minstestandard som er lett oppnåelig for de aller fleste, nesten uansett alder og fysisk form.

 

Nå er bikkja mi 11 år, og jeg har da gått omtrent 4000 turer a 2 km daglig, enten jeg har hatt krefter til det eller ei. -Og det finnes ikke gladere hund enn den som får lov til å løpe litt fritt omkring. Sånn sett er vi heldige her i Drammen, med turmuligheter daglig langs elvebredden på begge sider av elva (men man kan ikke slippe hunden overalt). Det er veldig sosialt også, når man treffer andre hunde-eiere. De fleste er veldig hyggelige omtrent som båtfolk flest (og ganske sunne fordi de går mye). I går hørte jeg at det er opprettet en "hundekafe" lenger opp som skal prøves ut. .-)

 

Jeg går mye i marka. Vi har mye bratt og ulent skogsterreng rett bak huset. Det er perfekt for å trene ryggen og ballansen. Jeg har ikke bikkje, men jeg har en sprek kone (uten smmenligning forøvrig) som drar meg over dørstokken.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå går vi inne i det nye året. Er det kanskje noen flere som har nyttårsforsett om å slanke seg litt? Det ville være hyggelig om noen andre også henger seg på.

 

Det går foreløpig bra etter planen. Jeg har ikke badevekt her i Thailand, men merker at jeg snart må lage flere hull i beltet. Livmålet har gått ned med minst 5-6 cm og også rundt brystkassa minker det. Greit å få mindre pupper også . . .  Neste vektkontroll blir ikke før i februar. Jeg ser frem til et godt båtår med litt mindre tyngde når jeg går på dollbordet på Tora eller hopper i land fra Saowanee.

 

Jeg sykler en del og turene blir lengere etter hvert. Jeg merker også at jeg blir sterkere i tråkket. Jeg går også mye til fots. Av positve tegn ellers kan jeg nevne at jeg ikke lenger har problem med hovne ankler i varmen. Knærne trøbler heller ikke noe særlig. Regner med at det kommer av jevnlig trim. Jeg har ofte vært plaget av podagra også (hoven stortå) men nå er det ingen tegn til sånt. Det må kunne tilskrives mer nøkternt matinntak og mindre alkohol.

 

Det er alltid fint å ha et mål å trene mot for å motivere seg. Jeg planlegger en sykkeltur i langs Khok River igjen sammen med sønnen. Det blir godt og vel 100 km langs vei og motorsykkelstier i delvis veldig ulendt terreng. Vi starter i Tha Thon nær grensen til Burma og ender opp Chiangrai, Thailands nordligste by. Dette er en strekning vi har syklet to ganger tideligere, og da har jeg vært komplett utslitt ved ankomst. I år skal det gjennomføres med stil! Vi har også padlet denne elva med kano før og kjørt opp og ned med bil. Thailand byr på mange spennende opplevelser, ikke bare turisttrengsel og barliv.

 

Godt Nytt År til alle fra oss her i Chiangmai.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ny rapport etter overstått jul, nyttår og 8 uker i Thailand:

 

Ned ca 5-6 kilo og 5-6 cm rundt magen. Det tilsvarer rundt 2 kilo i måneden, så jeg ligger litt foran målsetningen. Det mangler fremdeles en del på at brystmålet blir større en mageomkretsen (men puppene minker tydelig). Og så føler jeg meg bedre. Synes allerede at knærne har det bedre. Det kan jo også komme av trening på sykkel.

 

Jeg synes det har gått ganske av seg selv uten store forsakelser. Spiser det same som før (hjemmebakt grovbrød, lite rødt kjøtt, mye fisk, kylling og grønnsaker, null søppelmat, null ferdigmat), bare mindre. Aldri stappmett, men ikke plagsomt sulten heller. Det blir en vane å stoppe i tide. Det er et lite problem at noen på liv og død skal pushe mat på deg. Man kan av og til føle seg som en tørrlagt alkoholiker på rølpefest. Men nå blir jeg gressenkemann en stund fremover, og da minker presset.

 

Jeg har syklet en del i Thailand og gått mye på beina. Sønnen og jeg tok samme todagers sykkelturen i fjellene i Nordthailand som i fjor. Denne gangen merket jeg stor forbedring i kondisjonen.Stort sett litt trim hver dag. Nå når jeg er hjemme igjen blir det nok noen skiturer i rolig tempo.

 

Jeg ser frem til å bli lettere på foten kommende  båtsesong. Kanskje kan jeg dykke som før uten digert blybelte.

 

Håper dette kan være til inspirasjon for noen.

 

bilde

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Godt jobba!

 

Prøver selv å være litt sunnere, uten så store mål igrunn. Er mest for å være på stedet hvil enn å prøve å slanke meg. Gått en del på ski i vinter og det er en fin måte å bruke hele kroppen. Har med en 4 åring så tempoet er ikke høyt. Tar noen "drag" iblant for å få opp pulsen!

 

Og hva er vel finere enn dette??

 

bilde

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Guest Avmønstret#

Tegnet medlemskap på Fresh fitness i November siden det ligger rett ved jobben. Trener før jobb. 

 

Liker at ting blir en vane og kunne tenkt meg å trene hver dag, men har holdt igjen og trener fire dager i uka, kjenner at jeg ligger i grenseland til å bli sliten om jeg trener 5. Men det er korte økter da, sjeldent over timen, men jeg trener hardt når jeg først trener. Blir jo mye variasjon med fire treninger i uka men hovedmønsteret er sånn ca:

 

Oppvarming: 

- Løpe på tredemølle, enten 2km i "vanlig tempo", eller ca 10-12 minutter med tre drag hvor dragene er i 14kmt så lenge jeg orker, men uansett over 30 sekunder, og så holder jeg lengre om jeg orker. Minst tre drag i løpet av de 10-12 minuttene. 

- Evt. varme opp med spinning. Pleier å gjøre det enkelt og varme opp to låter (ørepropper og musikk når jeg trener). Så en låt stående, en låt sittende, en stående osv. Pleier å holde på i minst 20 minutt, hender jeg lar det gli over i en langøkt på 30-45 minutter. 

 

Hovedøkt:

Enten: Markløftøkt, pluss mage, evt biceps/triceps trening

Eller: Benkpressøkt, pluss mage, evt triceps, beinpress

Eller: Armøkt, biceps/triceps, mage og beinpress

 

Avsluting:

Noen ganger tar jeg kondistreninga før styrke, noen ganger etter. Men romaskin har blitt en favoritt for tiden. Kjører 4x500 eller 2000 meter. Hender også at klokka går fra meg og jeg avslutter etter styrke. 

------

 

Har hatt ca to uker med avbrekk pga influensa samlet sett. Og har hatt vekslende vondt i en skuler og ett kne så jeg har måtte endre frem og tilbake på øvelsene. Kondisen kom relativt kjapt på plass, men det var jævlig slitsomt og kjedelig. Spinning med intervall gjorde susen. Styrken er ikke i nærheten av hva den var når jeg sist trente styrke for 6-7 år siden. Men har begynt å komme seg nå. Uansett langt å gå og jeg er ikke sikker jeg kommer til å løfte like tungt som før igjen noen gang, men det spiller mindre rolle. 

 

Vekta gikk ned noen få kilo men har stabilisert seg, men samtidig har mye fett forsvunnet og formen generelt føles mye bedre. Skal ikke si at jeg opplever å ha så mye mer energi, men det å være fysisk er mer avslappende, opplever ikke å bli sliten osv som før. Den største endringen er vel at en "føler seg bra" :-) Og tror det er det viktigste. 

 

Siden jeg trener på morgenen så kjenner jeg absolutt at jeg er våken og fin på jobb, men jeg pleier samtidig å trene så hardt at jeg også er skjelven og ofte "helt gåen"... så jeg er i tvil om den samla positive effekten :-) Og så blir jeg tidlig trøtt på kvelden, som jeg alltid blir når jeg trener regelmessig. 

Link to post
Share on other sites

Hovedøkt:

Enten: Markløftøkt, pluss mage, evt biceps/triceps trening

Eller: Benkpressøkt, pluss mage, evt triceps, beinpress

Eller: Armøkt, biceps/triceps, mage og beinpress

Way to go!! :)

 

Har du fått noen til å sette opp styrkeprogrammet for deg?

 

Jeg ser at du kjører benkpress, og det bør balanseres med en pull-øvelse som tar lats/øvre rygg. Stående roing er fint, for eksempel.

 

Ellers får du fort problemer med dårlig holdning og fremskutte skuldre siden du bare trener fremsiden.

 

Dessuten er det gunstig når du skal dra opp ankeret ;)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Way to go!! :)

 

Har du fått noen til å sette opp styrkeprogrammet for deg?

 

Jeg ser at du kjører benkpress, og det bør balanseres med en pull-øvelse som tar lats/øvre rygg. Stående roing er fint, for eksempel.

 

Ellers får du fort problemer med dårlig holdning og fremskutte skuldre siden du bare trener fremsiden.

 

Dessuten er det gunstig når du skal dra opp ankeret ;)

 

Takk, takk for hyggelig tilbakemelding :-) Har ikke fått hjelp men drev å satt opp programmer for meg selv tidligere når jeg hadde et par år med styrketrening, og da leste jeg meg godt opp. 

 

Hovedpoenget mitt er å ha nok alternativer til å få god splitt og god fordeling dra/skubbe, foran/bak og overkropp/bein. Men jeg kan ikke ha det rigid, må kunne velge, egentlig litt fra gang til gang. For uten motivasjon... så det blir til at jeg gjør favorittøvelser litt oftere enn andre, men prøver å følge hovedprinsippene sånn noen lunde. 

 

Ang å trene øvre rygg så ror jeg ganske mye på romaskin nå (concept 2), har virkelig begynt å få smaken på det. Veldig greit med display og konkret måling av resultater, pluss at det er en god kombinasjon på kondis og styrke. Og jeg føler at jeg kan ta ut 110% uten å skade meg. Blir ikke styrke pr. se, men det river godt i hele skrotten når jeg tar meg helt ut. Men jeg har også begynt å tenke på en ren pull- øvelse, så det er "inne" og vil nok bli iverksatt innen rimelig tid. Stående roing ser veldig slitsomt ut. ;-)

--

 

Mine favoritter er markløft og benk. I markløft går det så det dundrer nå, men jeg sliter med grepet. Det har tapt seg mye på 6-7 år gitt... Så jeg klarer ikke å holde særlig mange repp når jeg runder over ca 100kg. Mix grep hjelper mye, bruker det når det begynner å bli tungt og skal prøve ut det tommelgrepet som låser tommelen. Men først og fremst vil jeg trene opp grepet med å ta mange repp nær max og ta tiden i bruk. Det kommer etterhvert. Har ingen hast. 

 

I benk gikk jeg på en skuldersmell så og si i samme øyeblikk som jeg kunne begynne å legge på litt tungt med vekter igjen. Måtte ta en mnd pause og kjører nå flere repper og mindre vekt, men syns det er litt kjedelig å ikke kunne kjøre opp mot max. Også der får bare tiden vise. Kjenner det med en gang om jeg overdriver. 

--

 

Og alder ja.. sist jeg hadde en ordentlig styrkeøkt var jeg rett over 40, også da gikk jeg på den ene smellen etter den andre, men egentlig mer enn nå fordi da ga jeg meg ikke selv om jeg fikk vondt som faen.

 

Nå opplever jeg at jeg fortere får vondt i feks en skulder, et kne osv, men når jeg skjønner at det er "alvor" så bytter eller endrer jeg på øvelsen med en gang for å unngå mer trøbbel. Men jeg syns "vondter" kommer mye fortere/lettere nå enn før. Tar jeg ut max så går jeg fort på en smell, og det gjør jeg ofte ;-) 

 

Har blitt noen morgener jeg har sittet i bilen på vei til trening/jobb, vondt i skuldra og vondt i kneet og lurt på hvordan i pokker jeg skal få trent i dag. Men kondisen trenger alltid litt trening, magen, armer osv så det løser seg alltid. Har som prinsipp at styrketrening ikke er noe en kan skulke om en har en "vondt" eller to, er så mange muskler i kroppen at da får man bare finne en annen øvelse. 

---

 

Ang resultater så måtte jeg vikariere en ukes tid for en arbeidsleder som gjør div. jobber sammen med arbeidsledige i bydelen. Feks flytteoppgaver osv, mye fysisk arbeid, noe av det bra tungt. Var bare "unggutter" i 20-30 års alderen der. Da var det kjekt å være halvgamling i god form som kunne trøkke til og piske ungutta rundt litt uten å blunke. ;-) Egentlig litt sjokka over hvor dårlig form 20-30 åringer kan være, får håpe de ikke representerer snittet av "sprek ungdom"...

---

 

Sånn ellers så liker jeg Fresh Fitness godt. Ujålete og et godt snitt av befolkningen. Føler meg på ingen som helst måte hverken gammel eller utilpass på andre måter når jeg trener der, og samtidig nok av pene damer å kikke på. Men som alltid er musikken på sånne plasser et helvete så jeg kjører egen musikk på trådløse propper. Og ja, jeg er dum nok til å la treningsskoa stå i skohylla mellom treninger så jeg har blitt kvitt to par sko til nå. Men nå tar jeg skoa med meg etter trening, tar litt tid å lære sånt. Og hvem i granskauen er det som rapper svette treningssko? :-/

 

Så ja, knaller på videre og skal nok dra dreggen så det suser i sommer ;-)

Link to post
Share on other sites

Her går det fremdeles bra. Ligger noen kilo foran skjema. Merker god bedring på formen og kan allerede knyte skolissene uten å holde pusten . .

 

Jeg burde nok også startet med styrketrening, men har vært gjennom det en del ganger før og vet at det glipper etter en stund. Nå satser jeg heller på turer i terrenget.

 

Og så starter båtpussen i morgen. Det er også god trim, og jeg har to båter å ta meg av.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

 

Ang resultater så måtte jeg vikariere en ukes tid for en arbeidsleder som gjør div. jobber sammen med arbeidsledige i bydelen. Feks flytteoppgaver osv, mye fysisk arbeid, noe av det bra tungt. Var bare "unggutter" i 20-30 års alderen der. Da var det kjekt å være halvgamling i god form som kunne trøkke til og piske ungutta rundt litt uten å blunke. ;-) 

 

Artig :-D

 

Jeg liker også markløft. Det er jo en øvelse som faktisk er veldig nyttig i hverdagen, både når det gjelder ren styrke og løfteteknikk. Jeg tror sjansen for å løfte på seg ryggproblemer når man bærer tunge ting er vesentlig lavere med god markløft-teknikk i bunnen.

 

Ja, og så skader det jo ikke å se bra ut når båtsesongen starter for fullt ;-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Artig :-D

 

Jeg liker også markløft. Det er jo en øvelse som faktisk er veldig nyttig i hverdagen, både når det gjelder ren styrke og løfteteknikk. Jeg tror sjansen for å løfte på seg ryggproblemer når man bærer tunge ting er vesentlig lavere med god markløft-teknikk i bunnen.

 

 

Har hatt småkrøll med ryggen helt siden ungdommen. Har vært i gjennom røntgen, fysio, kiropraktor, akupunktur, div medisinering osv, alt med kortvarig virkning. Men har aldri hatt en fraværsdag pga det, litt skakk et par dager, så går det over.

 

Det som alltid har virket er styrketrening, da særlig markløft. Når jeg er i treningsperioder hvor jeg trener markløft jevnt og trutt så har jeg aldri problemer med ryggen. Ikke en gang antydninger. Mens i perioder uten trening kan jeg strekke meg etter tannbørsten på feil måte og ende opp med tre døgn skakk som en 85 åring. 

 

Drev og løp i et par år, men plutselig så sa ryggen neitakk og over og ut. Da fikk jeg den verste ryggplagen noen gang, klarte knapt å sitte å kjøre bil over lengre strekk, hadde så vondt at det var helt jævlig. Men så begynte jeg å trene styrke/markløft igjen og alt er velstand. 

 

Så resepten er vel enkel, dette er noe jeg skal drive med. 

---

 

Hvis det går lenge mellom markløftøktene så får en kjent hvor den tar. Og markløft er jo virkelig universell. Blir støl i armer, bein, skuldrer, rygg, mage og "hva det nå måtte være inni der". Tror faktisk en vil kunne holde seg i helt grei form bare ved å løfte mark og ha en øvelse for kondis ved siden av. 

Link to post
Share on other sites

Det som alltid har virket er styrketrening, da særlig markløft. Når jeg er i treningsperioder hvor jeg trener markløft jevnt og trutt så har jeg aldri problemer med ryggen. Ikke en gang antydninger. Mens i perioder uten trening kan jeg strekke meg etter tannbørsten på feil måte og ende opp med tre døgn skakk som en 85 åring. 

 

Det er jo en suksesshistorie som burde vært pensum i legestudiet :)

 

Jeg leste forresten om et forskningsprosjekt på styrketrening for eldre1 som ble gjort ved NTNU. Det ble sammenlignet grupper på ca 75 år vs ca 25 år. Konklusjonen var at eldre har like bra effekt av styrketrening som unge, og at eldre skal "gi jernet" og løfte tungt. Dette er stikk i strid med tidligere anbefalinger om at aldre skal være forsiktig og løfte lett. Styrketrening har dessuten større positiv effekt på livskvalitet og førlighet enn kondisjonstrening.

 

1) Ikke at vi er "eldre", men interessant likevel ;)

Link to post
Share on other sites

Dersom det frister med å begynne med styrketrening så kan jeg anbefaler et program som heter Wendlers 531. Basert på de 4 grunnleggende løft. Knebøy, markløft, benk  og skulderpress. Den er egentlig ikke beregnet på nybegynnere men jeg begynte med det for litt over 1.5  år siden. Trener 3 dager i uker og har bitt mye sterkere. Da snakker jeg om funksjonell styrke som gjør livet lettere på mange måter. Jeg fyller 60 år i desember og har en ganske tung fysisk jobb men jeg holder et mye høyere tempo en mange unge slabbedasker som er langt under halvparten av min alder. Wenders 531 finnes som en app eller Google det om du ønsker å vite mer.


And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Prøvde å legge inn knebøy som fast men ene kneet slo seg vrang når det begynt å bli tungt. Dessuten fikk jeg det liksom ikke helt inn i splitten da jeg helst vil ha knebøy litt unna markløft, som jeg prøver å få inn to ganger i uka. Og hvis det bare ble en gang i uka med knebøy så blir jeg så støl at jeg knapt kan gå og sitte etterpå :-) Så jeg erstattet det med beinpress i en maskin. En halvgod erstatning.. men bedre enn ingenting. 

 

Drev litt med skulderpress, eller "militærpress" som jeg vel kaller det for, før. Absolutt en øvelse jeg likte, kanskje verdt å prøve igjen..

--

 

Jeg prøver å tenke litt funksjon i treninga. Kondis, hjerte- og lungefunksjon er vel egentlig førstepri. Beinstyrke er ekstremt nyttig, markløft gir det meste. Mye av det andre er jåleri, men på en måte "kjekt" :-) Alle vil jo ha store armer, men hvor praktisk er det på et kontor, og sånn ellers... ikke så veldig egentlig ;-). 

Link to post
Share on other sites

Jeg slet litt med "holdninga" før med å gå litt med bøyd nakke. Jeg er 2 meter lang så det er til tider problematisk å gå med hevet hode;)

 

Men etter at jeg begynte å kjøre markløft ukentlig, så har det blitt mye bedre. Min desiderte favorittøvelse. Jeg er blitt 30 år nå og bryr meg ikke så mye om hvor store biceps jeg har lengre??

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Jeg gikk høyt ut i fjor vinter med store slankeplaner.

 

Statusrapport:

Har gått ned over 15 kilo og ligger på skjema.

Båtlivet har blitt lettere. Beveger meg sikrere rundt på båten, kommer lettere ned i mottorromet og smyger lett rundt motoren. Badingen ha fått en ny dimensjon da jeg kan dykke igjen. Før fløt jeg så lett at det ikke gikk å svømme nedover. Ble bare stående å sparke med bena i været når jeg skulle dykke.

Formen er også vesentlig bedre og jeg har mindre problemer med dårlige knær.

 

Satser på minus 8 - 10 kilo resten av året.

 

Resepten er enkel: Mindre Mat Mer Mosjon.

Jeg får av og til råd om ting jeg bør spise for å bli slank (mat som "brenner fett" . . .?). Da svarer jeg at man blir ikke tynn av det man spiser, men av det man ikke spiser . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Godt jobba NilsPils! :-) Beste motivasjonen er kanskje ikke kilo men hva man får gjort og klarer som man ikke orket før?

 

Ble litt glad når denne tråden dukka opp igjen. For det er ikke veldig typisk meg å holde ut over tid med trening, men nå har jeg klart det ;-) 

 

Tror ikke jeg har gått ned et gram i vekt men heller endret fasong :-) Har måttet lage nye hull i de felste belter. Det viktigste er vel egentlig et økt funksjonsnivå. Kommer ikke arbeidsgiver så mye til nytte når jeg sitter på kontor, men på fritiden har jeg rett og seltt blitt mye mer aktiv. Både mtp å jobbe i hagen, gå på tur på Søndager med familien (hatet dette før...) osv, osv.

 

Når ting er så mye lettere å gjøre så har en lettere for å gjøre de :-) Ser også det ifht båtlivet. Å hale i tau osv er ikke noe bry, å fly på land, klatre opp for å finne utsikt osv går som en lek. Så en blir vel på en måte "fri" når kropp og helse ikke står i veien for det en har lyst å gjøre. 

 

Samtidig så er det motsatt også. Når formen var dårlig og kiloene for mange så var det mye jeg sa jeg ikke hadde lyst å gjøre fordi jeg ikke orket. En har jo lyst men kropp og helse gjør det til en lidelse og ork, og man begynner å "lyve" for seg selv. At man ikke "liker" ditten og datten osv. Sannheten er bare at jeg var for feit i ræva og hadde for dårlig kondis til at jeg orket. Det er noe helt annet enn å si at jeg ikke liker å gå tur i skogen, som bare var en løgn. 

---

Konkret ifht treninga så knaller  jeg fortsatt på med 4-5 ganger i uka før jobb. Dvs den 5 gangen tar jeg som regel i helga.

 

Har alltid vært plaget med at skuldrene går konk, tror det heter slimposebetennelse, særlig på benkpress. Så benkpress er ute, pluss alle andre øvelser som må være i nærheten. Så det blir ikke noen større brystfileter på denne karen enn det jeg allerede har ;-)

 

Hovedøvelsen er fortsatt markløft. Siden siste, hvor jeg begynte å miste grepet på 100kg, så marker jeg nå mellom 150-170 kg en gang i uka hvor jeg makser ut med 2xmax. Tar krysstak når jeg runder ca 100. Har ikke brukt noen hjelpemiddler for å styrke grepet utover å holde vektene oppe så lenge jeg kan når det begynner å bli ordentlig tungt. Har også redusert repitisjoenen på lavere vekter en del så jeg kommer kjappere opp i 100kg+. Føler ikke at grepet er noe til hinder ifht hvor mye jeg klarer å løfte pr. nå.  Jeg vil på en måte ha et grep som står i stil med "løftevnen" :-) Har ikke prøvd meg på noe maxgreier. Men planen er å nærme seg 200kg. Da får det holde.

 

Og så har jeg lagt inn en hel økt i uka hvor jeg ror 10 000 meter. Det tar ca 45-50 minutter. 

 

Så samlet sett har jeg en rein markløftøkt i uka, kjenner at jeg ikke tåler mer egentlig. Blir tvers i gjennom sliten av markløft. Tar i så jeg nesten svimer x ganger i løpet av en økt, så om jeg skal daue på helsestudio så er det antagelig her det skal skje ;-)

 

Og så er det den ene roøkta. Utover det har jeg 2-3 økter i uka med "vanlig styrketrening" hvor jeg diller på med litt ymse mage, arm greier.  Har vurdert å ta en time med PT for å få litt struktur på de øktene der. Er litt lei av øvelsene jeg gjør og trenger litt variasjon.

 

Kan forsåvidt også vurdere å kutte en økt. Var perioder i våres jeg følte at jeg var i grenseland og var mye sliten. 

---

Har tegna abo frem til neste sommer. Jeg hater å betale noe jeg ikke bruker så det er en god motivasjon i seg selv ;-) 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 6 minutes ago:

Hovedøvelsen er fortsatt markløft. Siden siste, hvor jeg begynte å miste grepet på 100kg, så marker jeg nå mellom 150-170 kg en gang i uka hvor jeg makser ut med 2xmax. Tar krysstak når jeg runder ca 100. Har ikke brukt noen hjelpemiddler for å styrke grepet utover å holde vektene oppe så lenge jeg kan når det begynner å bli ordentlig tungt. Har også redusert repitisjoenen på lavere vekter en del så jeg kommer kjappere opp i 100kg+. Føler ikke at grepet er noe til hinder ifht hvor mye jeg klarer å løfte pr. nå.  Jeg vil på en måte ha et grep som står i stil med "løftevnen" :-) Har ikke prøvd meg på noe maxgreier. Men planen er å nærme seg 200kg. Da får det holde.

 

 

Wow! Null problem å hale ombord ankeret da..! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 2 timer siden:

 

...Har gått ned over 15 kilo og ligger på skjema...

Satser på minus 8 - 10 kilo resten av året.

 

 

Steike. Ikke noe tull her. Godt jobba !

Selv gikk jeg Besseggen på lørdag, men ser at man er ikke mann før man sykler den turen :sad:

https://www.abcnyheter.no/reise/2016/09/26/195244826/her-stuper-mads-ned-besseggen

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
jotto skrev for 3 timer siden:

 

Wow! Null problem å hale ombord ankeret da..! :thumbsup:

 

Det burde jeg kanskje gjøre fremfor å bruke el- vinsjen ;-),  for med 5-6 ukers treningsfri i sommer så ble jeg plaget som f.... av ryggen under båtferien. Og som et mirakel, etter et par uker med trening etter ferien så er alt i skjønneste orden. Har faktisk tenkt på om jeg kan rigge noe som gir meg noen reale ryggøvelser når vi er på båtferie. Har jo seilbåt så muligheter for å få til noen tunge løft med taljer og tau burde jo være der :-D. Neste sommer skal jeg ha en løsning på plass ;-)

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 minute ago:

 

Det burde jeg kanskje gjøre fremfor å bruke el- vinsjen ;-),  for med 5-6 ukers treningsfri i sommer så ble jeg plaget som f.... av ryggen under båtferien. Og som et mirakel, etter et par uker med trening etter ferien så er alt i skjønneste orden. Har faktisk tenkt på om jeg kan rigge noe som gir meg noen reale ryggøvelser når vi er på båtferie. Har jo seilbåt så muligheter for å få til noen tunge løft med taljer og tau burde jo være der :-D. Neste sommer skal jeg ha en løsning på plass ;-)

 

Pinkvin har tifotssyken.. han vil ha treningsstudio ombord :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...