Kimsdal Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 En annen ting er att når sjøen blir for stor så er det noe som heter å gå med stormen. Har du stor brytende sjø så må du bare drite i å holde planlagt kurs vist det vil si å få bølgene inn fra siden. Da er det nokk bedre å få snudd båten så du får vinden i ryggen å seilt vekk fra galskapen :) Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Her er et eksempel på at motor som virker er viktig :) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 åpningen ned til cockpit burde vært igjen og gubben burde vært sikra. Amen. Grunnleggende sikkerhet. Gubben skulle tatt på seg selen, og nedgangen skulle vært stengt og sikret. Ved sånn seilas er det også viktig at lukelemmene sikres så de ikke går overbord. OBS! OBS! Gjelder ikke de som kompenserer ved å banne kraftig i noen minutter. Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Haha, ved sånn seilas. Godt sagt! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 En annen ting er att når sjøen blir for stor så er det noe som heter å gå med stormen. Har du stor brytende sjø så må du bare drite i å holde planlagt kurs vist det vil si å få bølgene inn fra siden. Da er det nokk bedre å få snudd båten så du får vinden i ryggen å seilt vekk fra galskapen :) Enig i at en ikke kan forholde seg til kurs om været blir for ille, da må man forholde seg til le-kyst. Dvs hvor lang tid og avstand man har før man har ett enda større problem enn været. Hvorvidt man skal gå med sjøen eller mot sjøen er omstridt. Såvidt jeg har skjønt er "old school" strategien å ligge med baugen i mot, eller delvis på skrå i mot. Det kan man gjøre ved å feste drivanker som er festet i baug og bak i en hanefot. Ved å justere på hanefoten så justerer man hvor mye på skrå man ligger. I mangel av drivanker som fungerer kan man kaste ut alt man har av tau osv i i baugen. De vil også kunne dempe hvor mye bølgene bryter. I hine hårde dager supplerte man også med olje på sjøen for å dempe den. En kan også legge bi med minimalt av seil. Moderne og raske/planende seilbåter kan muligens til en viss grad kjøre seg ut av dårlig vær ved å gå på skrå ut av lavtrykket, men det er omstridt hvorvidt det er en god strategi for vanlige seilere. Det er høyrisiko å peise på i full guffe i dårlig vær, og ikke minst ekstremt slitsomt. Selv med en relativt treg båt blir det høyrisiko å gå med om været blir ille nok. Man risikerer broach/jibb og at båten kommer på tvers og får sjøen inn på siden, som kan føre til hva som helst. Om været blir så ille så er antagelig tiden inne for å gå i mot i stedet.... kanskje. Men å stole på at en motor skal tikke å gå under sånne forhold, det hadde jeg ikke gjort. Så lenge en har seilbåt så er nok løsningen å få det til vha seil. Se på forstaget til den seilbåten som går gjennom brenningene, å gå for motor mot sjøen med ubelastet rigg har knekt master før og vil gjøre det igjen. ------------ Ut fra det jeg har lest av langturblogger så har de fleste langturseilere, som også har relativt trege men sjøsterke båter en strategi som går ut på å "ri den av" på en eller annen måte. De som seiler singelhanded bruker sin foretrukkende metode, skalker lukene og går ned og legger seg/hviler så mye de kan hvis farvannet tillater det. Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 (redigert) Å bruke driv anker som fungerer, altså ikke et paraply anker. Og å gå vekk fra stormen er det sikreste. Man må bremse farten! Men å ligge på været er ikke smart i moderne båter, det er det mange eksempler på. Så klart med forebehold om at du ikke treffer land om du går vekk fra vinden ;) Redigert 27.Desember.2013 av På tur (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kimsdal Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Enig med deg pinkvin. Eg mener jo selvfølgelig ikke att en går med stormen nært land i pålandsvind. Men tilbake til det opprinnelige spørsmålet til trådstarter. Båten kan vell bokstavlig talt krenge til alt av manskap faller over bord. Det er da du virkelig har problemer :) båten klarer seg nokk :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Å bruke driv anker som fungerer, altså ikke et paraply anker. Og å gå vekk fra stormen er det sikreste. Man må bremse farten! Men å ligge på været er ikke smart i moderne båter, det er det mange eksempler på. Så klart med forebehold om at du ikke treffer land om du går vekk fra vinden ;) Trådstarter har ikke en moderne båt, men om den er ok vedlikeholdt en ekstremt solid båt mtp byggekvalitet i skrog osv. Båten til TS er basert på skroglinjene til en treseiler. Og hvorvidt det er lurt å gå vekk fra stormen i moderne båter er også omstridt. Har lest en del på internasjonale forum og resultatene av ulike strategier er drøftet opp og ned i det breie. Med topptrent regattamannskap er mye rart mulig som ikke går for noen slitne og redde turseilere. Uten å huske hvem/hva/hvor så var det nylig en regatta hvor de båtene som gikk imot/la bi osv klarte seg bra mens flere av de som gikk i fra fikk skader osv. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 GZ-kurven til din båt viser hvor mye din båt kan krenge før den gå rundt. GZ kruven er basert på "flatt" vann, den tar altså ikke hensynn til bølger. De fleste seilbåter har en GZ=0 ved 120 til 160 grader. Ta et søk på GZ-kruver så for du raskt en inntrykk hvordan man leser disse. NB! Jeg har lest Storm tactics av Lin &Larry Pardey i julen, og skal definitivt teste mitt drivanker til våren. ( jeg seiler en moderne planende båt) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Ang drivanker så er det et sånt langt tau med en hel haug små koneaktige plastgreier på som gjelder har jeg skjønt. Tror ikke de tøygreiene mange kjøper egner seg for noe annet enn å bremse avdrift ved normale værfohold. Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Det stemmer:) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Å bruke driv anker som fungerer, altså ikke et paraply anker. Og å gå vekk fra stormen er det sikreste. Man må bremse farten! Men å ligge på været er ikke smart i moderne båter, det er det mange eksempler på. Så klart med forebehold om at du ikke treffer land om du går vekk fra vinden ;) Kan du seie litt meir om kvifor det er lite smart å ligge på veret med moderne båtar? Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 (redigert) Pga at de har mye oppdrift i hekken :) skuter har omtrent lik oppdrift, da lønner det seg å bruke båten mot sjøen, det er jo det den er beregnet for. Men moderne båter er ikke lagd som en skute. Redigert 27.Desember.2013 av På tur (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Ved stor brytende sjø hadde eg nok gått unna været med en seabrake på slep. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Er nok enige med dykk dersom sjøen er stor og brytande. men framleis slik det går an å manøvrere båten. Når mannskapet har gjort sitt, og segla er nede... trur eg likevel at det er best med drivanker i baugen, ev litt på skrå. Men, har ikkje fått prøvd dette i verklege forhold. Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Er nok enige med dykk dersom sjøen er stor og brytande. men framleis slik det går an å manøvrere båten. Når mannskapet har gjort sitt, og segla er nede... trur eg likevel at det er best med drivanker i baugen, ev litt på skrå. Men, har ikkje fått prøvd dette i verklege forhold. Det er feil. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Det er feil. Forklar gjerne :-) Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 (redigert) Gjorde det høyere opp. Moderne båter liker seg best med hekken mot store bølger. Du kan tenke deg en surfer, om han skal igjennom bølger så går han under de. En båt bør helst holde seg over bølger. Om du har lite oppdrift foran vil båten fort begynne å dykke igjennom bølgene, noe som virker veldig bra intill den dykker for mye med baugen og blir kastet 180-360 grader rundt. Redigert 28.Desember.2013 av På tur (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Men for ts sin båt kan vi være enige om at det neppe er noen åpenbar løsning? Han vil ikke oppnå over skrogfart (+surf av bølgene) og klarer ikke gå fra noen storm. Og skrogmessig har båten bæringa på midten i forhold til moderne skrog. Jeg vil tenke at ts har fritt valg. Ville vel også gått med sjøen så lenge og om det var mulig men så evt ligge i mot med drivanker. Men comforten for drivanker mot sjøen er neppe noe å skryte av... Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 (redigert) Kan være enig i at den båten er i gråsonen :) men ville nok fortsatt gått vekk fra bølgene om jeg hadde plass til det. Du skal heller ikke kjøre fra bølgene, du skal bare gjøre de så lite farlige som mulig. Jo mer fart man har uten å miste kontrollen på båten jo bedre. Det viktigste er å bremse farten. Så et godt drivanker kan redde livet ditt i en storm. Redigert 28.Desember.2013 av På tur (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Tusen takk til Pinkvin, Eureka m.fl for gode svar om bølger også :-) Veldig nyttig for en fersk eier som meg å få ta del i kunnskapen på forumet :-) Så en liten oppsummering for meg selv blir ca slik: Kings Cruiser lange kjøl og kjølvekt gjør at man ikke skal være særlig bekymret for kregning av vinden da vinden mister taket i seilet med takt med kregningen og vekte i båten retter opp i motsatt retning. Bølger er i utgangspunktet ikke farlig, men ved høy brytende sjø bør en enten gå rett i mot, litt på skrå eller rett fra de. Og er man sikkelig ille ute bør man feste et drivende i bauen og vende seg mot dem og ri han av. Pluss sjekke vær og vind og slikt :-) Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Jeg gir opp ;) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Storm tactics: http://m.youtube.com/watch?v=2aV5lViuK24 Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 (redigert) Fin film med mange gode tips. Blir været dårlig nok så er det nok drivankeret/seabraken på baugen som gjelder og skalke luker og komme seg under dekk. Så er det bare å folde hendene og håpe på det beste, ev. vurdere om man skal tilkalle hjelp. Brytende bølger av en viss størrelse er ikke hyggelige samme hvilken retning de kommer fra og det er mange ting som spiller inn ang. valgene man bør gjøre. Når eg definerer store brytende bølger så er det i mine øyne ikke mulig å ha seil oppe da seilene vil bli ødeagt av sjøene. (og kanskje båten også?) http://seabrake.com/index.html Litt dyr men man har flere muligheter med denne enn ett vanlig drivanker. Kanskje litt off topic, men dog. Ang. krenging så skal man passe seg litt inne i fjordene når vinden kommer ovenfra og ned, det kan bli ubehagelig da vinden ikke går ut av seilene like lett som når båten krenges ned i åpent farvann. Redigert 30.Desember.2013 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 Hadde heller satset på et anker som bremser over en større lengde. Et drivanker må være nede i vannet for å virke. Har man en rad av de så er sjangsen større for at det bremser effektivt. Men som et effektiv tillegg virker det ankeret bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.