Jump to content

Hvor mye kan en King's Cruiser 29 krenge?


Erlend-S/Y Brizo

Recommended Posts

Du lurer på hvor mye den kan krenge før den velter?

 

Kjenner ikke denne båten spesielt men vil anta at det skal en stor bølge til for at den skal velte.

Når vinden får båten til å krenge så vil vinden miste kreftene på båten jo mer den krenger.

Så vinden vil ikke kunne velte båten.

Link to post
Share on other sites

Det som kan snu båten er brytende sjø fra siden.

ref boken, " seiltrim for turseilere" av Rob Gibson,

"Hvis du blir truffet på siden av en brytende bølge hvor bråtten er høyere enn båtens bredde, kan båten rulle rundt"

 

Ellers er vel 20 grader helning grensen hvor hva er innenfor det som "oppleves" trygt.

 

Kan vel også nevnes at det er svært mye energi som frigjøres i brytende sjø.

 

Opplever du krengningen som ubehagelig mye, eller plutselig stor krengning pga vindkast, så slipper du ut på storseilskjøtet. Da slipper du vinden ut av seilet og båten retter seg opp.

Deretter er det vurdering av reving av seil. Ubehagelig stor krengning kommer vel som regel av for stort seilareal.

Båten er vel en mastheadrigg. ref http://www.udkik.dk/app/yyshow.jsp?id=KINGSCRUISER29&pr=616

Mao er ikke storseilet så innmari stort, så du kan ha god nytte av å slippe ut på storseilskjøtet

Link to post
Share on other sites

 

 

"Hvis du blir truffet på siden av en brytende bølge hvor bråtten er høyere enn båtens bredde, kan båten rulle rundt"

Så når Kings Cruiseren er 2,5 meter brei på det breieste så vil en bølge på mer enn tilsvarende i høyde fra siden kunne bikke båten?

 

Så vinden vil ikke kunne velte båten.

Ok - så med mindre det er bølger fra siden så kan ikke båten kulseile av vinden?

 

Jeg er litt redd for at den krenger så mye av vinden og så når den et kritisk punkt hvor vekten av kjølen ikke matcher kreften i vinden?

 

Link to post
Share on other sites

merk at det er snakk om brytende sjø ikke bare generelt at bølgen er høyere enn båtens bredde. Ved brytende sjø er det ofte relativt kort avstand mellom bølgene samt at når den bryter er den også svært krapp.

Søk litt på youtube og du vil finne filmklipp som tar nattesøvnen fra deg og angsten for bråttsjø fra siden stiger :)

Link to post
Share on other sites

...

 

Jeg er litt redd for at den krenger så mye av vinden og så når den et kritisk punkt hvor vekten av kjølen ikke matcher kreften i vinden?

 

 

 

Jo mer den krenger jo mindre blir vindens kraft i seilet. Samtidig vil kjølens rettende krefter bli større.

Men, som nevnt over, så vil du også rette båten, på et tidligere stadie, ved å slippe ut på storseilskjøtet.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Den velter eller kullseiler ikke.

 

Men teoretisk kan den bli kastet rundt, dvs slå kolbøtte og havne opp-ned. Men så vil den snu seg igjen.

 

20 grader er "ingenting", man kan godt krenge mer enn det men hensikten med seilinga blir jo mindre og mindre. Avdriften øker, en mister styringa og en seiler svært lite effektivt jo mer en krenger.

---------

 

For å bli trygg på egen båt burde du få med noen med erfaring og dra ut og "herje" litt i god vind. Seile den hardt slik at du blir vant med hva som skjer når du har for mye seil oppe, for det vil alle oppleve før eller siden.


 

"Hvis du blir truffet på siden av en brytende bølge hvor bråtten er høyere enn båtens bredde, kan båten rulle rundt"

Så når Kings Cruiseren er 2,5 meter brei på det breieste så vil en bølge på mer enn tilsvarende i høyde fra siden kunne bikke båten?

 

Ok - så med mindre det er bølger fra siden så kan ikke båten kulseile av vinden?

Jeg er litt redd for at den krenger så mye av vinden og så når den et kritisk punkt hvor vekten av kjølen ikke matcher kreften i vinden?

 

 

Ta det helt med ro, du vil ikke kunne kullseile i 2.5 meters bølger med din king cruiser 29.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg er litt redd for at den krenger så mye av vinden og så når den et kritisk punkt hvor vekten av kjølen ikke matcher kreften i vinden?

 

 

 

Må innrømme at jeg smiler litt av dette. Slapp helt av, nesten halvparten av vekta på båten ligger i kjølen, den kullseiler ikke.

http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=3724

 

Men hvor har du egentlig tenkt deg med båten, siden du er bekymret for dette?

Link to post
Share on other sites

Takker gjerne ja til å få med meg en med erfaring for å teste dette. Nå er ikke båten kommet til Bergen enda, men ligger i Stavern.


Men for å spørre mer (siden jeg er ganke grønn).

1) Er det skummelt at kjølen veier mindre enn resten av båten? Jeg mente jeg leste at den kun veide 45 % av båten. (Ref: http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=3724) kan ikke det være farlig når kreftene i seilet og vekten av båten over dekk presser i samme retnign?

2) Kjølen er ganke langkjølet (se lenk for bilde) - noe i hodet mitt sier meg at den kan fungere som et stort ror og "vifte" båten i feil bølger?

3) Er eksempelvis 20 % maks uansett, eller maks om man har 2,5 m (bredden) høye bølger fra si?

4) Hvor jeg skal? Jeg skal seile fra Stavern til Bergen vinterstid (jan-feb) og har ikke seilet så mye før. Måtte finne "nødhavn" i Stavern da motoren røyk på vei fra Oslo og vinden og kregningen var ubehagelig da jeg ikke vet / viste hvor mye eller lite båten kunne tåle.

Link to post
Share on other sites

En seilbåt kan krenge så mye du tørr, men ta rev i tide. Det viktigste er at båten føles trygg. Er mer om mast/vant/seil osv ryker som er et problem, ikke krengning i seg selv. Jeg skal til bergen utti jan, så jeg kan være med å seile om du trenger mannskap.

 

Har du vhf og overlevningdrakt?

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med en seilmaker om dette. han sa at de i ungdommen hadde dratt ut i liten storm for å kullseile en båt de hadde "til overs".

Men det var umulig.

Kjølens rettende moment øker dess mer du krenger.

Oppdriften i båten forskyves også mot motsatt side, og øker derfor også rettende moment dess mer det krenger.

Dessuten får vinden mindre og mindre seilareal å "pushe på" dess mer du krenger.

 

Og det han fortalte, var at når krengningen ble stor nok, så fungerte selve skroget som le-vegg for seilet. De kunne da bevege bommen frem og tilbake med håndmakt, det var ingen krefter i nederste del av seilet..

 

Så har du ambisjoner om å kullseile en kjølbåt er du helt avhengig av å ta brytende sjø til hjelp. Uten det går det ikke ann :wink:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

TS Glem det jeg sa om 20 grader. Men som det sies her, krenger den mye blir den lite effektiv. Har du lært deg å reve seilet? - altså å redusere seilarealet?

Har du planer om å ta båten hjem før motoren er i orden?

 

Du skal ikke bekymre deg for kjølvekten, det er rundt den % som er det normale.

 

Båten din er forøvrig en finnkjøl båt, til motsetning til en langkjøl. Min comfort 30 er også finnkjøl.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

1) Er det skummelt at kjølen veier mindre enn resten av båten? Jeg mente jeg leste at den kun veide 45 % av båten. (Ref: http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=3724) kan ikke det være farlig når kreftene i seilet og vekten av båten over dekk presser i samme retnign?

 

2) Kjølen er ganke langkjølet (se lenk for bilde) - noe i hodet mitt sier meg at den kan fungere som et stort ror og "vifte" båten i feil bølger?

 

3) Er eksempelvis 20 % maks uansett, eller maks om man har 2,5 m (bredden) høye bølger fra si?

 

4) Hvor jeg skal? Jeg skal seile fra Stavern til Bergen vinterstid (jan-feb) og har ikke seilet så mye før. Måtte finne "nødhavn" i Stavern da motoren røyk på vei fra Oslo og vinden og kregningen var ubehagelig da jeg ikke vet / viste hvor mye eller lite båten kunne tåle.

 

 

 

Tror du først som sist kan glemme teoretiske og målbare tilnærminger ang. kullseiling osv. Om du har for mye seil oppe så slutter båten å seile på noen konstruktiv måte. Du krenger så mye at vinden slipper ut av seilene, du mister styringa pga luft på roret, farten fremover reduseres vesentlig og du driver sidelengs osv.

 

I praksis så reduserer båten presset på seilene og riggen av seg selv. Den loffer (går opp mot vinden) fordi den får luft på roret slik at seilene slår inn og krengingen gjør at vindflaten i seilene reduseres for hver grad båten krenger.

 

Om du krenger så mye at du begynner å tenke på hvorvidt båten kan kullseile, noe din båt overhodet ikke kan, så må du reve. Du skal heller være redd for å revne seil og ødelegge utstyr en at båten skal velte. Når det er sagt, om ting er sånn passe på stell så tåler båten å bli krenget helt ned igjen og igjen uten at noe skal ryke, dvs du skal kunne seile som en idiot uten at noe ryker så lenge du ikke feks jibber eller gjør noen halsbrekkende manøvre som belaster båten og riggen ekstremt. Klarer ikke helt å komme på noe godt eksempel utover jibbing da men...

 

Ang. det å revne seil så er blafring i sterk vind noe du bør unngå. Om du feks seiler kryss og det komme ei vindkule så ikke slipp ut storseilet, gå heller litt mer mot vinden slik at du får delvis innslag i seilene. Det er mye mer skånsomt enn å ha et seil som pisker i vinden. Dvs du kan slippe delvis ut på storseilet.

 

Det er også en rekke trimmuligheter på seil og rigg som gjør at du kan utsette revinga en god del, men for turseiling så er vel der smarteste å reve med en gang en tenker på der første gangen.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode svar om vind.

 

Så lurer jeg litt på bølger. Slik jeg forstår nå er det egentlig de og ikke vinden som kan kulseile båten.

 

Litt oppe i tråden ble det beskrevet at bølger med samme høyde eller høyere som båtens bredde (2,5 m) og som kommer fra siden har kulseilings potensial.

 

Jeg lurer da hvordan man måler det, fra bunnen av en bølgedal eller tenker man kun selve enkelt bølgen/ toppen.

 

Videre har jeg hørt om flere meter høye bølger i Nordsjøen osv, vil anta at den da er utelukket for min type båt?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tusen takk for gode svar om vind.

 

Så lurer jeg litt på bølger. Slik jeg forstår nå er det egentlig de og ikke vinden som kan kulseile båten.

 

Litt oppe i tråden ble det beskrevet at bølger med samme høyde eller høyere som båtens bredde (2,5 m) og som kommer fra siden har kulseilings potensial.

 

Jeg lurer da hvordan man måler det, fra bunnen av en bølgedal eller tenker man kun selve enkelt bølgen/ toppen.

 

Videre har jeg hørt om flere meter høye bølger i Nordsjøen osv, vil anta at den da er utelukket for min type båt?

 

Den "regelen" du viser til er noe i nærheten av hva jeg har lest gjelder ifht enkelte snekker/cabincruisere, men selv der er variasjonen så stor at en slik regel er nær meningsløs.

 

For en båt som din så må du forestille deg at du har bølger så store og høye, pluss brytende, at de kan kaste båten over i en kolbøtte/kvart salto fremlengs eller baklengs. Da snakker vi om bølger som må være høye noe nær lengden på båten din og enda litt til. Men selv om noe slikt skjer så vil båten din rette seg. Den vil være i stor ubalanse om den ligger og flyter med kjølen rett opp, selv om riggen står ned i sjøen så vil den snu seg igjen.

 

Din båt er vel antagelig kapabel for å seile jorda rundt, men samtidig så kan hvilken som helst båt gå ned i nordsjøen midtvinters.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båter som er mindre enn din har seilet jorden rundt. En ting er bølgehøyde, bølgeintervall er vel så viktig.

Men generelt så skal du ikke bekymre deg så mye for dette. For før du legger fra kai har du naturligvis innhentet værdata med info om vindstyrke, retning, bølgehøyde på utsatte steder, strømforhold mm.

Forøvrig tror jeg du skal ha større bekymring for motoren din. Og når du først har båten på østlandet hadde det vært smart med en kontroll av rigg.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har sett en lengre versjon av den videoen. Det jeg tenker på når jeg ser den er at lukene burde vært skalka, dvs åpningen ned til cockpit burde vært igjen og gubben burde vært sikra.

 

Så ser vi at masta ryker, noe som igjen gjør at båten retter seg lettere. Nå er dette bølger som bryter over en grunne så bølgemønsteret og typen er vel litt utypisk egentlig, kan hende dette gjør at masta ryker så fort. Men om jeg ikke husker feil så har denne båten blitt kastet over flere grunner av tidligere bølger før masta går.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...