Jump to content

Hvor mye kan en King's Cruiser 29 krenge?


Erlend-S/Y Brizo

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Videoen viser med all tydelighet at i fastnet race 79 så var det to taktikker som feilet katastrofalt. Det ene var å gå med vinden, det andre var å skalke lukene og drive bare for riggen. De som lå mot vinden bare for seil klarte seg alle sammen.

 

Videre viser gjennomgangen at de anbefaler en kombinasjon av å legge bi, men da ikke i tradisjonell forstand med fokka slått bakk, de mener at moderne båter ligger fint bi med nedrevet storseil alene, evt tryseil. Dette fordi det er nok vindpress foran masta på stag/rullestag osv til at baugen presses ned.

 

Fordelen ved å "ligge bi" er at båten går sakte fremover, type max 1.5 knop, men også sideveis slik at den skaper sin egen turbolens i lo som hindrer bølger i å bryte.

 

Men nå vinden økte ytterligere så ble fremdriften for stor og man mistet denne effekten, da ble drivanker lagt ut og med en kombinasjon av å ligge bi bare for storseil med drivanker ble ansett som optimal. Da virker storseilet som et søtteseil for sideveis bevegelser og en fortsatt sideveis drift pga drivanker i hanefot gir tubolens og beskyttelse mot brytende sjø.

----------

 

Så også en video med Novak og testing av "storm tackticks". Der setter de tryseil under hard vind og konklusjonen er at det er for tidkrevende og vanskelig, han anbefaler at man setter inn et fjerde rev i storseilet i stedet.

------------

 

Grovt oppsummert er det vel da lurt å bruke pengene på et fjerde rev i storseilet og et drivanker. Da bør man være rustet for å "ri av" dårligere vær en hva man noen gang ønsker å oppleve.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper Erlend Sand blir skremt fra å seile vinterstid når han ser disse videoene og leser om storm tactics.

 

For å være konkret:

  1. Han har en for ham ny og ukjent båt - solid, men gammel og med en rigg i ukjent stand. Med andre ord: hva som helst kan skje.
  2. Han virker ikke seilvant - ut fra spørsmålene han stiller.
  3. Motoren er p.t. kaputt, dvs ingen plan B dersom seilbiten går til h...
  4. Hvordan står det til med resten av båten vet vi ikke.
  5. Han skal ta båten hjem fra østlandet til Bergensområdet midt på svarte vinteren - og hvilken forblåst vinter det har vært til nå.

Maxien min er topp utrustet, har kanonsolid ny rigg og seil og alt du kan ønske av navigasjon og autopilot mm, Jeg har da noe seilerfaring fra finvær, og har lest en og annen stormværstaktikkbok, men jeg er en fjordseiler som blir forsiktig når jeg runder Lista i juli og 10 m/s og 20 grader varmet vær.

 

Kanskje jeg er en pyse - men turen til Erlend høres ut som et voldsomt opplagt katastrofeprosjekt som jeg ikke hadde tenkt på å prøve på engang - med mindre dette dreier seg om en virtuell seiltur ;-)

 

Men det er jo alltid interessant å diskutere stormtaktikk, så lenge jeg kan gjøre på PC'en og ikke ute på det frådende havet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er uenig. Jeg tror denne tråden har hauset dette alt for mye opp, og gjort TS reddere for vær og vind enn han trenger med den båten han har.

De teoretiske forhold som her har vært diskutert i det siste er urealistiske å havne ufrivillig opp i på den etappen langs kyst som han skal ut på. Han kan gå i nødhavn og ligge i trygg havn og vente hvis det brygger opp til halvparten av det vi her diskuterer, som er STORM på storhavet. Værmeldingene er såpass pålitelige, og avstanden til neste (eller forrige i verste fall) havn er såpass overkommelige (selv langs jæren) at han lett skal kunne unngå forhold som dette.

 

Hvis han har såpass respekt for vær og vind som han startet med innledningsvis (Max bølgehøyde 2,5 meter ?), og da tar tiden til hjelp hvis det er sterk vind og venter på bedre vær så er dette en overkommelig tur etter min mening, forutsatt at han har kontroll på navigasjonen, og at båten er gått over og ser grei ut. Hvis han da greier å unngå å dra ut ved kuling varsel eller mer, ihvertfall rundt Lista og langs Jæren, så bør dette bli en fin tur. Men det hadde blitt mye landligge med det utgangspunktet hvis han hadde vært underveis de siste ukene, så beregn god nok tid.

 

Som referanse var jeg samme etappe (men motsatt vei) i langvarig kuling i sommer. Det gav en bølgehøyde rundt jæren på ca 3,5m , men ikke brytende. Rundt lista hadde vi 15 m/s og da var bølgene rundt 4 meter og brytende. Begge deler er nok i meste laget på denne årstiden, men tar man ut mellom kulingene så slipper man dette.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Eg er jo stort sett enige med alle ovenfor.

Klart det bør gå greit å få hjem båten bare man tar forholdsregler, men kan jo være greit å være forberedt på det værste også.

Ikke alle som er enige i at å gå unna været er ubrukelig heller : http://seriesdrogue.com/vs/

Personlig har eg ikke vært ute i mer enn 57 knop med seilbåten, men det var delvis innaskjærs og moderat sjø.

Men eg har 12 år på 70 meter kolmuletråler vest for Irland og der kan det være surt i Jan./feb.

Har fått slått inn baugplatene 2 ganger, slitt av rekkestøtter,bulka dekket osv., dette med baugen mot været og full fart akterover når det smallt.

Ville absolutt ikke vært der med seilbåten samme hvilket utstyr eg hadde ombord.

Den beste løsningen er å holde seg unna det dårlige været.

Godt Nytt år med mye fint seilvær.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar så langt.

 

Noen premisser:

 

1) Uerfaren seiler (kun seilet jolle før jeg kjøpte denne).

 

2) Motor er i praksis kaputt.

 

3) Må få båten til Bergen innen april, men har ellers god tid (er student).

 

4) Tenker å legge opp i så korte stekk som mulig (10-15 nm. pr dag og så sove i de ulike havnene).

 

5) Begrenset økonomi (student) så ting må gjøres billig.

 

6) Vil ikke "tøffe meg", Utsetter eller seiler gjerne inn til havn ved dårlig vær / når jeg føler meg utrygg.

 

7) Av nødutstyr har jeg redningsvest, varmedrakt med flyteellementer fra Maritim (den til 900 kr), vantett håndholdt VHF, to falskjermrakketer, tre bluss, og vanntett mobil med nummer til Redningsselskapets skøyter.

 

Motivert av denne tråden blir det vel også et drivanker eller tilsvarende ved studielånet.

 

8) Prøver å få strekkene til plasser med grei fly eller bussforbindelser til Bergen (type Arendal, og Stavanger), er mest redd for været vi har hatt nå og frem til Stavanger.

 

9) Av navigasjonsutstyr har jeg papirkart, en Satmap GPS med sjøkart, og en ipad med Navonics kart på.

 

10) Tar i mot alle råd med åpne ører :-)

Link to post
Share on other sites

Vist du er nervøs for å seile båten hjem uten en fungerende motor så er jo båten din liten og lett nokk til att du kan ha en påhengsmotor bakpå. Har vært mye snakk om vind og storm i denne tråden men er jo like sannsynlig att du får perioder uten vind også. Og med en motor så kan du jo forsatt komme deg hjem på vindstille dager:)

Link to post
Share on other sites

Hei Erlend, jeg svarer like godt direkte inn i innlegget ditt:

 

Takk for gode svar så langt.

 

Noen premisser:

 

1) Uerfaren seiler (kun seilet jolle før jeg kjøpte denne) - da skal du lytte til erfarne seil (fjell-) folk.

 

Alle svar du får er ikke like mye verdt,og uten erfaring kan det være vanskelig å skille mellom skitt og kanel, spesielt det som kommer i et forum.. Husk bare at livet ditt, og livene til de som skal prøve å redde deg avhenger av de vurderinger og handlinger du gjør som båtfører. For fører av båten er du, og du har ansvar for at fartøyet og mannskapet er i stand til å takle det som kommer. Uansett. Jarle Andhøy var en erfaren seiler før han satte ut på sine villeste eventyr, og båten kjente han ut og inn.

 

2) Motor er i praksis kaputt. - da bør du ikke engang prøve å seile videre. Selv på en liten fjordseilas i sommertemperaturer kan forskjellen på liv og død være en fungerende motor

 

3) Må få båten til Bergen innen april, men har ellers god tid (er student). - hvorfor en slik tifdsfrist? Hva vil du gjøre for å sikre deg at fartøyet er sjødyktig innen den tid? Rigg og seil, motor, elektrisk, gjennomføringer, navigasjonsutstyr, sikkerhetsutstyr - listen er lang før du kan si du har kontroll.Dette ville jeg gjort først. Seilt siden.

 

4) Tenker å legge opp i så korte stekk som mulig (10-15 nm. pr dag og så sove i de ulike havnene). - korte strekk er jo fornuftig, men fungerer bedre på papiret enn i praksis. Vi er mange som selv sommerstid har ventet lengeog vel på bedre vær i båter vi kjenner godt, somhar lagt ut fordi vi ble utålmodig - og angret på det etterpå.

 

5) Begrenset økonomi (student) så ting må gjøres billig. - billig er jo ofte bra, så lenge det holder mål :thumbsup:

 

6) Vil ikke "tøffe meg", Utsetter eller seiler gjerne inn til havn ved dårlig vær / når jeg føler meg utrygg. - bra holdning, har nok selv mye å lære der (selv om jeg er pysete)

 

7) Av nødutstyr har jeg redningsvest, varmedrakt med flyteellementer fra Maritim (den til 900 kr), vantett håndholdt VHF, to falskjermrakketer, tre bluss, og vanntett mobil med nummer til Redningsselskapets skøyter. - listen med sikkerhetsutstyr kan være uendelig - så her må du selv vurdere. To gode solide vanntette lommelykter kan brukestil mye rart i en nødsituasjon, og er ikke dyrt heller - anbefales!

 

Motivert av denne tråden blir det vel også et drivanker eller tilsvarende ved studielånet. - drivanker fungerer visst best når du også har prøvd det i praksis - og har lange tau

 

8) Prøver å få strekkene til plasser med grei fly eller bussforbindelser til Bergen (type Arendal, og Stavanger), er mest redd for været vi har hatt nå og frem til Stavanger.

 

9) Av navigasjonsutstyr har jeg papirkart, en Satmap GPS med sjøkart, og en ipad med Navonics kart på. - papirkart: kan du navigere? Har du prøvd å navigere og seile alene samtidig? Ikke lett, selv med selvstyrer.

 

10) Tar i mot alle råd med åpne ører :-) - Ikke prøv å gjøre denne turen nå! Finn en ordning så du kan ta båten hjem til sommeren. Da er det masse andre folk utpå, som gjerne hjelper deg!

 

Lykke til!

 

Seilerhilsen Festina Lente

Link to post
Share on other sites

Interessant lenk å følge. Noe fornuft og noe merksnodig.

 

Men padleåre? I vindstille med rolig strøm i hekken, ja. Men er det 3 sek.m. Glem det.

 

10 - 15 nm om dagen er ingen ting. Det er kortere enn son til bolerne. Da vet man med dagens værmeldinger utmerket godt hvordan forholdene blir, og hold deg på land hvis du ikke er 100% sikker på at det blir en fin seilas.

Bruk litt penger på å få en rigger eller tilsvarende til å se på båten. Ikke stol på en "brygge kaptein".

Ha en god forsikring.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

De har en lang åre ut bak som de "vrikker" med, som i Venezia. Leste en artikkel om det i et engelsk båtblad. Mener jaggu den båten var større en TS sin også, men det krevde en del teknikk for å få teken, og fyren laget et eget beslag bak til å stikke åra i. Han brukte det til å gå lydløst ut av havner om morgenen med osv. Vrikka seg ut og heiste seilene uten å vekke noen.

 

Gammel norsk tradisjon også forøvrig, å vrikke i stedet for å ro, om en glemt.

Link to post
Share on other sites

Di bruker åre men det er en "sculling" åre. Ikke sikker på hva det heter på norsk.

 

vet heller ikke på norsk.......men på svensk kalles det vrick-åra

 

http://www.jesterinfo.org/howtoscull.html

 

 

 

 

Sven Yrvind har hatt det på alle sine Bris båter............

 

http://sailzone.se/archives/1329

 

 

 

http://minde.org/2005/01/27/harald-palmqvist/

bilde

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Alt til sitt bruk altså. Åre er greit nok ut og inn av havner og på blikkstille hav. Men ikke som alternativ til motor når du driver mot skjærene og av en eller grunn har problemer med rigg/ seil.

 

Og det kan man jo fort få i en gammel båt. Et fall ryker, låser oppe pga slitasje eller hva det måtte være. Bare se på bildet av den fallboksen jeg plukket ut av masten på prosjektbåten...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hm, denne tråden var jeg ikke oppmerksom på. Spennende. Kan vi få en statusoppdatering? :-)

 

På forrige båten min var jeg uten fungerende motor i lengre tid, og det gikk relativt greit, forholdene tatt i betraktning - men jeg la ikke så ofte til brygge, jeg hadde jo anker og jolle.

 

Et godt dimensjonert anker og tilstrekkelig med tau til ankeret er selvfølgelig svært viktig. På studentbudsjett er Bruce-anker fra Biltema anbefalt, minst 3 kg anker pr tonn med båt, men gjerne mer enn det - dersom båten bare er utstyrt med paraplydregg vil jeg påstå at nytt anker er et must. En tabbe jeg gjorde helt i begynnelsen, og som jeg også la merke til at en annen "grønnskolling" gjorde ihht postinger på et konkurrerende forum var å kaste ut to anker bare for "sikkerhets skyld" - det er lite smart, det ble bare rot av det. Ankring er noe man både bør lese seg litt opp på og øve litt på, her er en mulig begynnelse: Båtwiki - oppankring_på_svai

 

Apropos sikkerhetsutsyr, her er ett forsøk på en "komplett" liste over alt man bør vurdere å ha med seg: Båtwiki - sikkerhetsutstyr.

 

Du har fått med deg at det er en seilbåt? Man bruker padleåre når det ikke blåser, fungerer meget bra.

Forrige båten min var utstyrt med padleårer, men jeg greide aldri å få noe fart på båten vha disse. Det jeg derimot måtte gjøre et par ganger var å justere autopiloten, slenge meg i jolla og taue seilbåten. Med sterk tidevannsstrøm mot meg og litt lettere panikk for at jeg måtte komme meg tidsnok på jobb måtte jeg fossro fra kl 5 på morgenen en gang, det gikk fremover men jeg ville nok ikke kommet frem tidsnok om det ikke var for at strømmen snudde da jeg var halvveis. Noen observerte meg, tok bilde og sørget for at det ble en liten notis om dette i nettutgaven til dagsavisa Nordlys ;-)

 

En annen ting som faktisk fungerte for meg ved et par anledninger, når jeg bare trengte å få bevegd meg noen meter, var å ta et solid grep om rorkulten og raskt vrikke roret frem og tilbake.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...