Jump to content

Hvor mye kan en King's Cruiser 29 krenge?


Erlend-S/Y Brizo

Recommended Posts

 

Ser for meg at syrefast wire er ganske tøffe greier å kutte med en tang.

 

 

 

Jeg vil uansett teste min wirekutter før den blir med meg på langtur en gang i fremtiden, ..................

 

Jeg testet min, da jeg bygget om riggen for ett par år siden.........med negativt resultat ! :sad:

 

jeg skulle kappe forstaget o gjöre om det til kuttersstag (+ ett helt nytt forstag!)

 

har denne, ny aldrig brukt, skall klare 5/8 som motsv 16mm.......jeg har 10mm i forstag.

 

bilde

 

jeg tok i hva jeg orket, hengde over den 90+ kg........blev bare små merken !!

 

lurer på kraften man grejjer i en gungande båt i storm?!

 

(lengden på tangen 71cm)

 

jeg må skaffe meg en ny tang !

 

 

Som Eureka skreiv; disse strekkfiskbeskytterne kan være vanskelige å få av om de er bøyde og masta ligger i sjøen.

 

strekkfiskbeskyttere i aluminium er kass.....ikke bare av ovanstående anledning......man ser ikke hva som skjer

med vanten....da kardeler går, så skjer dette oftest i ansluttning til terminalen.....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

strekkfiskbeskyttere i aluminium er kass.....ikke bare av ovanstående anledning......man ser ikke hva som skjer

med vanten..

Beskytteren i aluminium henger ganske løst på vantet. Det er enkelt å løfte på den for å inspisere. Og ingenting hekter.

 

Mao, dropp boltesaks, bytt ut låsesplintene med splintclips som tapes skikkelig. Sammen med kniven oppbevarer man et passende redskap til å skru opp strekkfiskene raskt.

Innen du får tatt av tape, tatt ut clips og skrudd opp fire strekkfisker kan masta ha slått hull i båten din. Klipp strekkfisken med boltesaksa. Wiren klarer du aldri å klippe.

 

Enda lurere er å ta ut boltene under eller over strekkfisken...

Det er så og si altid bare en wire med press. Denne ryker bare du kommer borti med saks/bugfil.

Igjen, du må finne fram verktøy for å ta ut splitnagler og så finner du at en riggbolt under strekk får du aldri ut.

Link to post
Share on other sites

Takk alle sammen for flere råd om hva jeg trenger å ha slik jeg leser det i "verst fall" ombord, slikt som wierkuttere osv.

Minner om at jeg er student og må ta "en ting om gangen". Så langt står jolle og kinesisk diselvarmer og isolasjon høyt oppe på listen av ting jeg gjerne vil kjøpe.

Siden dette defacto egentlig har blitt min "prosjekttråd" for min Kings Cruiser (går det anne å redigere trådtittel etterhvert?), så kommer et nytt spørsmål.

Båten har ikke noe kokeapparat, så har lyst til å motore et toblusset gasskokeapparat ombord. Så langt ser jeg at Maritim m.fler selger bluss og gassmoteringssett og flaskebrønner. Men har aldri montert noe slikt før. Så lurer på hva jeg trenger? Brenner, slange og flaskeholder pluss en billig alarm kommer på ca 5000, er det noe mer jeg trenger? Og er dette noe jeg kan ventes å få til å motere selv?


Link to post
Share on other sites

Tidligere var det i hvert fall slik at du måtte være godkjent installatør/ få jobben godkjent. Sjekk med forsikringen din.

 

Studenter har da noe som heter studielån. Ubegrenset. Begynner først å løpe når du er ferdig med å studere. Kjøp nå og ta bekymringene siden? Verre med oss pensjonister, må spare til alt mulig.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er masse forskrifter som gjelder for installasjon av gassflasker ombord. Jeg har i allefall skrinlagt tanken på mine båter så langt. Tanken må bl.a. installeres på en slik måte at eventuelle gasslekkasjer som lekker nedover kan "renne" ut i friluft. Dette kan være lite trivielt å få til på en gammel båt som i utgangspunktet ikke er konstruert for slikt.

Link to post
Share on other sites

Hvor finner jeg eventuelt en som kan installere slikt - og hva koster det?

Kanskje noen andre kan svare på dét.

 

Her er et midlertidig alternativ tilpasset studentøkonomi: http://biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Kokeapparat-29-kW-17618/ - med små gassflasker er risikoen ved lekkasjer ikke like store som med en stor gassflaske. Ulempen er selvfølgelig at de små gassflaskene går tom for gass relativt kjappt slik at den løpende kostnaden ved aktiv matlaging blir relativt høy.

 

Jeg har også en Optimus båtprimus ombord, der er drivstoffet billig men ettersom de krever forvarming og stell er det ikke helt trivielt med disse.

 

http://www.baatwiki.no/wiki/Kokemuligheter

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes ikke enkle gassblusser er noe godt alternativ under dekk. Bare se på YouTube-klippene jeg la ut fra yachting monthly.

Da ville jeg heller gått for et dobbelt origo-apparat. Alternativet er å kjøpe en wallas safeflame 1000 som stadig legges ut for salg på finn.no. Den har eksos ut over dekk, og med varmelokk gir det 1600kw varme som vifteovn. Har det selv og funker som bare juling. Ligger minst en ute til salgs nå. Pass på å få med eksosrør og gjennomføring.

Link to post
Share on other sites

Synes ikke enkle gassblusser er noe godt alternativ under dekk.

Hmnei, jeg liker dem heller ikke - men for rask oppvarming av tevann o.l. er den jo enormt mye mer praktisk enn den gamle optimus'en min ...

 

Bare se på YouTube-klippene jeg la ut fra yachting monthly.

Hvem, hva, hvor?

 

Da ville jeg heller gått for et dobbelt origo-apparat. Alternativet er å kjøpe en wallas safeflame 1000 som stadig legges ut for salg på finn.no.

Referanser?

 

Når jeg søker, finner jeg i allefall at nye dieselkokeplater ligger langt utenfor studentbudsjett.

 

Den har eksos ut over dekk, og med varmelokk gir det 1600kw varme som vifteovn. Har det selv og funker som bare juling. Ligger minst en ute til salgs nå. Pass på å få med eksosrør og gjennomføring.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45924760 ?

Link to post
Share on other sites

Tråden heter yachting monthly crash test.. Får ikke til link med iPhone.

 

Jeg tenkte ikke på fabrikknye wallas, men brukte. Ja, den du linket til. går for 1000 til 3000 for kokeplatene og 1000 til 2000 for varmelokk. Går på fritidsparafin. Helt topp og lage mat på og bruker ikke så mye strøm. Mener det sto 0,1A på mitt apparat. Ulempen er at jeg tror ikke det kan henges opp med slingreoppheng. Men det har bøyler for å holde kasserollene på plass.

Link to post
Share on other sites

Jeg syns faren for storm og uvær overdrives noe. Om en hører på værmeldingen og seiler på kysten er det ingen fare for å komme opp i slike forhold. Jeg har seilt siden 1977 i egen båt. Jeg har seilt i Østersjøen, Skagerrak, Nordsjøen mange ganger, Norskehavet, Biscaya og aldri opplevd forhold som har vært farlige for båten. Jeg tror de fleste som har hatt innlegg på tråden heller ikke har erfaringer med kjempebølger og sterk storm. Så til trådstarter, du kommer ikke i slike vanskelige forhold om du sjekker værvarselet før du legger ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...