Jump to content

Hvor mye kan en King's Cruiser 29 krenge?


Erlend-S/Y Brizo

Recommended Posts

Hei og gratulerer med båt! Du har fått mange gode råd her, fra folk fra begge sider av "risikoskalaen". Høster du råd fra alle, bruker sunn fornuft, tar deg god tid. Planlegger hver etappe godt. Går gjennom turen i kartet og orienterer deg over nødhavner på de forskjellige strekningene. Da bør dette bli en fin minnerik tur.

 

Jeg skrev en reiseskildring fra en hentetur fra karmøy til ulefoss. Mye likt med turen du skal ut på. Ukjent båt med de problemene det innebærer osv. Kan jo hende det kan være litt relevant for turen din. Men klarer ikke linke den fra mobilen, men regner med du finner den via et søk her på forumet med søkeord: "karmøy ulefoss".

 

God tur :)

Link to post
Share on other sites

De forundrer meg at folk mener det er uansvarlig aa legge ut i en seilbaat uten fungerende motor. Jolleseilere gjoer det jo hele tiden.

 

Et fall ryker, låser oppe pga slitasje eller hva det måtte være

Har du bare ett fall paa baten din ? Jeg vil faktisk paastaa at det er mer uasvarlig aa legge ut i en motorbaat med bare en motor og ingen seil. Dersom det blaaser, er det ganske mye som skal gaa galt foer det blir helt umulig aa seile, som regel kan man foreta noedreparasjoner. En motor som havarerer er de verre aa reparere mens man er underveis. Og skulle det bli helt vindstille og man holder paa aa drive aa land, slenger man ut ankeret naar man er naere nok.

 

Og for ordens skyld: Jeg synes ikke det er uansvarlig a dra ut i motorbaat med bare en motor. Og selvsagt er det mer risikabelt a dra ut i en seilbaat uten motor enn det er a dra ut i en baat med baade motor og seil. Men baade motorbaat med enkeltinstallasjon og seilbaat uten motor ligger godt innenfor grensene for min risikotoleranse. Innser dog at folk har forskjellig toleranse for risiko.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Varierer jo litt fra båt til båt men de fleste seilbåter klarer å karre seg litt avgårde i overraskende lite vind. Det som mange (motorbåtfolk) oppfatter som vindstille kan være akkurat nok til at en kommer seg dit en ønsker.

 

Impelleren på seilbåten vår gikk ad dundas bak Hvaler når jeg skulle til ny havn i Skjeberg. Passe grumsete farvann, første gang jeg var der og det som en normalt vil tenke på som vindstille. Opp med seil og turen ble dobbelt så lang som tenkt, og litt til, men frem kom jeg, selv om jeg så og si lå og dreiv i lange perioder. Jeg viste jo at jeg kunne starte motoren og gå i noen få minutter, så bare det gir jo en trygghet.

 

Med rett værmelding ville jeg nok turt å legge ut på seilas uten motor, men da fordi jeg feks måtte flytte båten, ikke på ferie for å si det sånn, og ikke alle plasser heller. Men komforten hadde nok økt vesentlig om jeg kunne hengt en påhengs på hekken for nødstilfelle.

Link to post
Share on other sites

Det å manøvrere en seilbåt til havn uten motor på en trygg måte krever erfaring, og at man kjenner båten. Noe jeg oppfatter ikke TS har. Henteturer har dessuten en tendens til å ha flere havarier enn andre turer. Jeg har opplevd det selv. Båten er ukjent og ofte har en båt som selges vært neglisjert mht. vedlikehold over lang tid.

 

Det gjelder å seile med minimal belastning i rigg og seil, noe som heller ikke alltid er synonymt med en uerfaren seiler.

 

En tusenlapp til ett påhengerfeste, og en lånt påhenger, vil jeg påstå er en billig forsikring før en slik tur.

 

Det å sammenligne en jolle og en kjølbåt på noen tonn blir noe søkt. Manøvrerbarheten er vesentlig høyere, og skadepotensialet vesentlig mindre i en jolle.

 

Om ikke man tenker på seg selv, kan man jo vurdere å ta hensyn til andre. Jeg, og sikkert flere med meg, vil helst slippe å få en King's Cruiser i skrogsiden under ett mislykket havneanløp.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest meg til at en wire-kutter er fornuftig å ha i beredskap når man er på seiltur. Vil tro det er riktig med ukjent tilstand på riggen, og med fokus på sikkerhet. Hvis det (mot formodning) skulle gå veldig galt og man kommer ut for et rigg/mastehavari, er vel en avbrukket mast det farligste man har i nærheten av båten, hvis ikke man får kuttet riggvaiere?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ved kollisjon hvor du får vanngjennomtrengning som er vanskelig å komme til bak innredning kan øks være kjært redskap ombord.

 

Ser det poenget. Har tenkt tanken at jeg burde ha en hammer eller noe jeg kan dælje ordentlig hardt med ombord. Kan jo ta med den pensjonerte kløyveøksa og la den ligge og ruste en plass. Husker jo i "gamledager" da det hang brannøkser forskjellige plasser så det er jo et anvendelig redskap i grunnen.

 

Wirekutter blir litt hardcore, men om en skal på langferd så er det sikkert ikke dumt. Vil noen av de "vanlige" boltkutterene man kan kjøpe over disk i Norge klare å kutte wire i en seilbåt? Ser for meg at syrefast wire er ganske tøffe greier å kutte med en tang.

Link to post
Share on other sites

 

Wirekutter blir litt hardcore, men om en skal på langferd så er det sikkert ikke dumt. Vil noen av de "vanlige" boltkutterene man kan kjøpe over disk i Norge klare å kutte wire i en seilbåt? Ser for meg at syrefast wire er ganske tøffe greier å kutte med en tang.

 

Skjønner tankegangen din, men rigghavari er jo rigghavari, uansett hvor langt man reiser. Du tenker vel på at hvis man kan velge, blir man ved brygga hvis værmeldingen ike holder. Der kan det nok bli mer hardcore på langtur, ja. Men med ukjent tilstand på riggen er det nok noe å ha i bakhodet selv på kortere turer også, skulle jeg tro.

 

Ellers har jeg blitt fortalt at (men heller ikke erfart dette selv, M.) at syrefast er mindre strekkfast enn "rustbart" stål, i hverfall når det gjleder skruers strekkevne. Jeg vil uansett teste min wirekutter før den blir med meg på langtur en gang i fremtiden, klipset fast lett tilgjengelig i nærheten av styreposisjonen. Øks vil sikkert kunne bli god å ha også, ja. Kniv skal jeg ha i slire, og festet på meg. Ikke lommekniv, da jeg ser litt mørkt på å folde den ut i en kritisk situasjon der man må ha minst en ledig hånd til å holde seg fast. Det blir nok min spesielle fiskekniv med tynt blad, som forhåpentlig likevel vil være sterk nok også til å skjære seg løs i en kritisk situasjon.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Må si meg enig med "Mulligan" Wirekutter til å kutte mast med er noe av det viktigste å ha ombord. Jeg har også tapet fast skarpe kniver som er utrolig greit å ha tilgjennegelig når noe skjer. Jeg har også vist for min kone hvor hun skal kutte seil og tau mest effektivt hvis det blir nødvendig. Hun har dog ingen problem med å hese, låre eller starte motor så det er bare for nød nød situasjon.

 

For wirekutting bruker jeg en vanelig boltekutter (jeg har testet og den fungerer bra) Jeg har pakket inn knivene og ledd i fett og pakket dette videre inn i plast slik at den ikke ruster.

 

Har man en gammel båt kan det også være en ide å ha en forsikring som dekker prisen for rigghavari. En gammel seilbåt faller til null i verdi med brukket mast der eier ikke har råd å kjøpe ny.

Link to post
Share on other sites

Men er det ubetinget nødvendig å la riggen gå til havs? -klart, har man forsikring som dekker 100% uten aldersfradrag, så er det kanskje like greit... Men jeg pratet med en relativt erfaren seiler, leder for hav og tur-gruppen i den lokale foreningen, og jeg nevnte dette med å kutte riggen og eventuell fare for å slå hull i skroget. - jeg har jo selv begrenset erfaring og må ta til takke med det jeg leser. Han mente faren for skade på skrog var nærmest usannsynlig og å kutte riggen var unødvendig. Han hadde opplevd at hele riggen gikk i relativt tøft være, under regatta, og de berget riggen opp på dekk igjen.

Så det jeg tenker er at det må være "flere retninger" innen dette.

Dessuten er det et annet moment, som ble belyst av et annet medlem i en annen tråd. Han kjente noen som under langtur opplevde at riggen gikk over bord. Da var det beskyttelsene utenpå strekkfiskene som utgjorde problemet idet de ikke lot seg ta bort. Lurer på om ikke det var typen i alu. Det hadde beskrevet dette i en artikkel, som det ble liket til.

 

Vedrørende kniver, så har jo Porsgrunn porselen noen fine kniver i porselen som har vært på tilbud en stund. Det må jo være fine da de bør være relativt værbestandig.

Dessuten ville jeg heller hatt et brekkjern enn øks i båten for å kommer seg gjennom innredning ved lekkasje mm. Jeg får neppe svingt øksa særlig i min båt mtp plass.

 

Jeg tror uansett det er viktig å tenke igjennom hva man gjør dersom så og så skjer.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Får man riggen inn på dekk og i sikkerhet gjør man helst det. Men det er nå mange eksempler der kvitte seg med riggen har vært avgjørende. Er man fullt regatta mannskap har man mye drahjelp å få berget ting. På turseilas/ shorthanded så er det ikke like lett. Min rigg har ligget vannrett på "Haugesund race weekend" (Sildajazzen) og blitt berget.

 

 

Link to post
Share on other sites

-og det at den faktisk kan berges, er da også et syn som bør komme frem ettersom det er flere her som er uerfaren og ikke har opplevd det eller fått førstehånds kunnskap meddelt. Hvordan man faktisk har berget riggen, bruk av utstyr, vinsjer etc er for meg viktig å få innputs på.

 

Forøvrig har gerberen, foldekniv, fast plass på musto-buksa. På spinlock-vesten er det egen superskarp taukutter. En kniv man sparer sin nyssgjerrighet for å teste hvor skarp er.

Link to post
Share on other sites

Som Eureka skreiv; disse strekkfiskbeskytterne kan være vanskelige å få av om de er bøyde og masta ligger i sjøen. Vil tro det er det samme om det er aluminium eller plast. Har prøvd å skjære i beskytterne mine (som er i plast), det er så og si umulig å komme seg gjennom med kniv. Med en sag gikk det bedre, men selv da tok det tid, tid man gjerne ikke har akkurat der og da. De jeg kjenner som sleit med å få av disse strekkfiskbeskytterne vurderte det slik at masta måtte ofres, da den lå og slo mot skroget. Heldigvis kom han seg gjennom beskytterne og fikk løsnet strekkfiskene. Vil tro de ønsket seg en wirekutter den dagen.

 

Ei mast (uansett hvor dyr den er) går an å erstatte, det er verre hvis båten får hull i skroget og går ned med mann og mus. Vil tro de fleste rigghavarier skjer når det ikke er direkte vindstille, og er man ikke mange nok folk ombord må det vurderes om det er verdt å bruke tiden på å bakse med en tung mast i bølgene.

Link to post
Share on other sites

I samme tankegang vil jeg bare legge til at en brukket mast kan ha en skarp ende som det ikke er særlig helsebringende å få rett i magen eller på innsiden av et lår, der man visstnok også har en hovedpulsåre.... For å hausse opp dramaturgien enda et lite hakk her...!

;-)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Ja, husker jeg var med som mannskap i en plastseiler i en regatta i -97 eller -98. Og det blåste opp mer enn vi hadde beregnet. Vi lå et stykke fra Wyvern og en klase med plastseilere på rundt 35-40 fot. En av båtene brøt plutselig vikeplikten i forhold til Wyvern (ifølge skippern som jeg seilte med, jeg hadde ikke så mye peiling på seilingsregler). Wyvern prøvde å svinge unna før katastrofen ble et faktum, men for seint. Klyverbommen kappet akterstaget til plastseileren og masta brakk momentant forover. Den deiset i dekket samtidig som den skjøt hardt akterover. Hadde rormannen stått rett bak rattet den dagen hadde han vært historie. Heldigvis sto han på siden og styrte.

 

Nå blir gjerne en regatta en litt konstruert setting da det kan forekomme nærkontakt i kampens hete. Likevel er det verdt å ha i bakhodet at hvis ting ikke er på stell (f.eks. hvis en gammel og slitt strekkfisk plutselig skulle ryke) så kan dette få leie følger, enten om masta havner i sjøen eller ikke. Likevel; flest skader skjer i hjemmet, så håper og tror at om man bruker hodet så skal det helst litt til før ting går alt for galt :wink:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har man en gammel båt kan det også være en ide å ha en forsikring som dekker prisen for rigghavari. En gammel seilbåt faller til null i verdi med brukket mast der eier ikke har råd å kjøpe ny.

 

Så sant, så sant ;-)

 

Hvilken forsikring dekker dette på en gammel seilbåt? Jeg er absolutt interessert.

 

De jeg har sjekket til nå har aldersfradrag, som regel max 10 år så er seil og rigg lik 0,- i verdi.

 

En gammel seilbåt har null verdi for forsikringa før masta ramler ned ;-)

Link to post
Share on other sites

 

Hvilken forsikring dekker dette på en gammel seilbåt? Jeg er absolutt interessert.

 

De jeg har sjekket til nå har aldersfradrag, som regel max 10 år så er seil og rigg lik 0,- i verdi.

 

En gammel seilbåt har null verdi for forsikringa før masta ramler ned ;-)

 

Litt OT dette..

 

Han som solgte meg prosjektbåten hadde If. Fikk 20000,- for mast rigg og seil etter aldersfradrag etter det jeg hørte. Uten dette var jo ikke båten verdt så mye.

 

Vi ha Pantaenius på Maxien. Der er det full erstatning, uansett alder, og en absolutt hygelig pris. Vil tro de gjør en vurdering av riggens beskaffenhet når erstatningssummen skal bestemmes.

 

Jeg har forsikret prosjektbåten også i Pantaenius. Anstendig pris, og riggens kvaliteter vil jo bli grundig dokumentert i prosjekttråden...;-) Var forøvrig eneste selskap som ville forsikre båten på land mens den blir satt i stand, noe de kaller gjenoppbyggingsforsikring.

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...