Teerex Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Loddestasjon kan brukes til så mangt.. ikke bare båtrelaterte saker Så det rettferdiggjør jo investeringen da. Og hva med et lite loddekurs kanskje: Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Er ikke noe annet enn båt for meg... Skal ha en så fort jeg kan forsvare det. Til mitt bruk så blir loddingene mine helt ok med bolten jeg har nå, men er ikke veldig enkelt å jobbe med. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 (redigert) Ja den koster riktignok kr 829, men de var iallefall dyrere før (f.eks. Weller) Her en lærevideo med billig loddestasjon: Litt morsom denne fra 1980: Redigert 28.Desember.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SR400 Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Disse hylsene med tinn inni skal man styre unna hvis man ikke liker trøbbel. Vi får stadig inn biler med "brudd" som viser seg å være "reparert" medd sånne hylser. Man får bare tinnet til å smelte rundt ledningene men ikke inn i mellom. Skal man få til det må man varme så mye at selve hylsa pungteres. Da er vel hele påenget borte. Vi har fått totalforbud mot å bruke disse av teknisk avdelig også. Selve skjøten ser bra ut, men man kan lett dra ledningene frahverandre. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Det hørtes for godt ut, og da er det kanskje det:) Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Disse hylsene med tinn inni skal man styre unna hvis man ikke liker trøbbel. Vi får stadig inn biler med "brudd" som viser seg å være "reparert" medd sånne hylser. Man får bare tinnet til å smelte rundt ledningene men ikke inn i mellom. Skal man få til det må man varme så mye at selve hylsa pungteres. Da er vel hele påenget borte. Vi har fått totalforbud mot å bruke disse av teknisk avdelig også. Selve skjøten ser bra ut, men man kan lett dra ledningene frahverandre. Jeg har brukt mye slike, legger aldri ledningene løse mot hverandre, men tvinner di sammen for så å brenne tinnet. Legger krympe strømpe på utsiden av det igjen. Har enda tilgode å "rive" fra hverandre de sammenføyde ledningene. Gjort dette i båt, bil og lastebil. Mulig dere har et bruksområde dette ikke er forsvarlig på? Men min beskjedne erfaring er at til hobbybruk er disse et kjapt og godt alternativ til lodding. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Skal uansett kjøpe noen, virker som en rask måte å fikse ledninger på i nødsfall. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Har en känsla av att Baatplassen drabbats av virus. Meningslöst pladder är väl närmaste beskrivning på symptomen..... :nonod: Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Dette er framtiden Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dreamer Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Har en känsla av att Baatplassen drabbats av virus. Meningslöst pladder är väl närmaste beskrivning på symptomen..... :nonod: Det er ingen tvil om at BP endrer karakter når folk setter båtene på land. I sommerhalvåret har vi et annet nivå på diskusjonene. Men nå går det mot lysere tider - og takk for det .. Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Kan du slette disse totalt ot innlegene? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Til dere som lodder I båt. I de aller fleste tilfeller er crimping en bedre forbindelse en lodding. Man kan gjerne si at den menneskelige feilfaktoren reduseres betydelig Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 29.Desember.2013 Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Snakk om å ødelegge en tråd, jeg synes innretningen var hendig og tar langt mindre plass Biltemas holder. Tråden handler ikke om lodding! "På tur", det er slike gretne gamle gubber og besser-vissere som ødelegger for mange fine tråder, men ikke la deg stoppe av den grunn. Fint med kreative postinger om smarte løsninger osv Godt nytt år -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
På tur Svart 29.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 :) takk. Godt nytt år! Lurer fortsatt på hvilket loddetin man bruker i f16? Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 29.Desember.2013 Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Tja, første post kom jo med noe jeg syntes kan være et kjekt triks i mange tilfeller. Og syntes ikke det er så mye mer å si om den saken. Men om det kan komme frem enda flere tips om emnet i tråden så må da det bare være positivt? Jeg f.eks. gidder ikke å starte egne tråder om hva jeg gjør av løsninger, jeg kommer med det i tråder som er inne på samme området. Men mange syntes kanskje det er kjekt å bare få en post, og ingenting rundt pga da kan kanskje tråden bli litt OT? Forøvrig vet jeg ikke for F16 sin del, men i flere andre ting som holder seg i luften er det sølv i loddingene. Men det skulle jeg vel ikke sagt, for noen mener at det er langt utenfor, og helt på OT, som ødelegger tråden Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
På tur Svart 29.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 For min del var det snakket om at bp er dårlig om vinteren som var ot, alt annet var fin fint. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 29.Desember.2013 Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Har en känsla av att Baatplassen drabbats av virus. Meningslöst pladder är väl närmaste beskrivning på symptomen..... :nonod: Det er meget sent på året. Snart nytt med ny giv, hehe. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 29.Desember.2013 Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 At BP er dårligere om vinteren er det vel ingen som hevder. Tvert imot: Takk til "På tur" og andre trådstartere for at vi båtfolk har noe å diskutere mens vi venter på våren - og ny båtsesong! Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 30.Desember.2013 Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 I de aller fleste tilfeller er crimping en bedre forbindelse en lodding. JRK, du har helt rett, igjen. Krymping (og wrapping) krever kontaktutforming og verktøy med press som gir molekyær metallisk forbindelse, og er da uovertruffen. Dette er umulig med kordeler med mellomrum fylt med tinn. Tinn er bløtt og kontaktflaten forsvinner. Er ledningen selv-fortinnet, må forbindelsen også fullføres med fullverdig lodding. Det er annerledes med fabrikkfortinnet kordeler. Tinnet forhindrer ikke molekylær kobberkontakt og beskytter mot korrosjon utenom kontaktflatene. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 30.Desember.2013 Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 (redigert) Mye knask her: http://www.lacywest.com/14agrsbm.htm#Third%20hands%20and%20soldering%20stations Men hva med å bruke noe så enkelt som en stor binders? (har ikke testa selv) Nå er eg ingen ekspert i lodding, men loddingen i første post var ikke noe å skryte av Klypen kunne nok fungert visst den var laga av noe som var mer stabilt. Redigert 30.Desember.2013 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 30.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 Noen som kan utdype krymping? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Desember.2013 Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 Kabelsko som presses på med presstang. Et mye bedre alternativ i båt enn lodding. Loddinger blir stive over tid når tinnet herder, og vil før eller siden sprekke på grunn av vibrasjoner og bevegelser i båten. En presset kopling derimot holder stand uansett. Derfor bruker de aller fleste pressede kabelsko og skjøtehylser i båt i stedet for lodding. Kort sagt en bedre løsning. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
GlennIversen Svart 30.Desember.2013 Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 Kabelsko som presses på med presstang. Et mye bedre alternativ i båt enn lodding. Loddinger blir stive over tid når tinnet herder, og vil før eller siden sprekke på grunn av vibrasjoner og bevegelser i båten. En presset kopling derimot holder stand uansett. Derfor bruker de aller fleste pressede kabelsko og skjøtehylser i båt i stedet for lodding. Kort sagt en bedre løsning. AMEN :yesnod: Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
JRK Svart 30.Desember.2013 Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 Noen som kan utdype krymping? Her er en tråd for krymping: https://baatplassen.no/i/topic/25941-slik-krymper-man-kabelsko-alternativ-til-lodding/ Du må lære deg å søke I forumet så slipper du endel useriøse svar.... Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 8.Januar.2019 Del på Facebook Svart 8.Januar.2019 Løfter denne igjen. Er det flere som har erfaring med "heat shrink solderless tubing"? Og er det noe man skal være ekstra påpasselig ved lodding i motorrom? Vil disse pluggene kanskje være enklere å bruke når man står opp-ned? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.