ooma Svart 13.Januar.2019 Del på Facebook Svart 13.Januar.2019 Etter å ha lest meg gjennom hele tråden en alt for sen lørdagskveld sitter jeg tilbake med at det beste visdomsordet kom fra min gamle lærer i lodding for 25 år siden: "Gutter husk dette, dere lodder aldri på en mandag!" Sitér dette innlegget Oso Link to post
fjordgrynt Svart 13.Januar.2019 Del på Facebook Svart 13.Januar.2019 På tur skrev On 27.12.2013 at 20.39: Hoffameg. Det er så klønete og så helt kunnskapsløst - jeg får direkte vondt i magen av å se på slike kløner. Han gjør alt rett - men så forsøker han å lodde - og det går jo ikke så bra - han ender opp med en lakonisk kommentar; Well, I've done better ! Jeg må bare le ! Sure, dude, most of us have - and you are a shame to the soft solder community ! HELT håpløst. Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 13.Januar.2019 Del på Facebook Svart 13.Januar.2019 (redigert) JRK skrev for 15 timer siden: Interresant det som skrives av superalativer om produktet over. Utfordringen er at dette er ren reklame uten henvisninl til et seriøst laboratorium eller telthus. Da kan man skrive akkurat det man vil. Problemet er at seriøse bilverksteder har tatt dette i bruk i dag, da den som ikke kjøper inn har nok kompetanse. Men igjen for de som gidder å les hele tråden, så er det faktisk en som forteller at de har hat mange reklamasjoner pga av disse. Og det er nettoppdette som er så fint med båtplassen. De som tar seg tid og leser alt, får med seg nyansene og kan lære mye. Jeg har testet ut disse, og det er mulig å få til gode koblinger - men det forutsetter rene ledningen, og en en god fagmann. Men det er ikke noe jeg kommer til å innføre i min virksomhet - jeg vil se at oksydbarrieren blir brutt - at tinnet flyter ut og kryper inn. Og så vil jeg forsegle skjøten, men vulktape eller krympestrømpe med lim. Av og til er endene så oksyderte, at man må ty til gammeldags "loddevann" for å komme ned til loddbart metall, og da må man skylle før man forsegler. Den videoen som Roger Jo har link til - How to solder a wire by NASA standards - den varmer hjertet til en gammel fagmann. SLIK skal det gjøres. Redigert 13.Januar.2019 av fjordgrynt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 13.Januar.2019 Del på Facebook Svart 13.Januar.2019 fjordgrynt skrev 37 minutter siden: Hoffameg. Det er så klønete og så helt kunnskapsløst - jeg får direkte vondt i magen av å se på slike kløner. Han gjør alt rett - men så forsøker han å lodde - og det går jo ikke så bra - han ender opp med en lakonisk kommentar; Well, I've done better ! Jeg må bare le ! Sure, dude, most of us have - and you are a shame to the soft solder community ! HELT håpløst. Og siden vi er så godt i gang med disse loddegreiene - ALDRI bruk rent tinn til lodding - rent tinn forvitrer - det er en årsak til at det finnes svært få arkeologiske artifakter i tinn fra middelalderen - en tidsepoke der tinn var mye brukt - de har forvitret vekk. Det er ikke uten grunn at moderne blyfritt loddetinn har 2% sølv og litt kobber i seg - det er for å forhindre tinnpest - det har ingenting med loddeegenskapene å gjøre - men sørger for at en loddeskjøt er like god om 50 år. Sitér dette innlegget Link to post
Vesterskog Svart 13.Januar.2019 Del på Facebook Svart 13.Januar.2019 9 hours ago, fjordgrynt said: at man må ty til gammeldags "loddevann" for å komme ned til loddbart metall, og da må man skylle før man forsegler. Du vil ikke dele litt kunnskap om dette med oss andre lodde-noviser? Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 13.Januar.2019 Del på Facebook Svart 13.Januar.2019 (redigert) Vesterskog skrev for 4 timer siden: Du vil ikke dele litt kunnskap om dette med oss andre lodde-noviser? Loddevann er noe syrebaserte greier som er svært effektivt til å løse opp oksyder og gjøre metaller mottakelige for tinn. Det er et kraftig flussmiddel, og loddepunktet må vaskes etter bruk, ellers vil det korrodere etterhvert. Det flussmiddelet som er innbakt i vanlig "lodetinn", er mindre effektivt, men det tåler å være igjen etter lodding, uten å gjøre skade. Typisk furukvaebasert. Er man i nøden for flussmiddel, er ren furukvae et godt alternativ. Gran funker ikke i det hele tatt. Redigert 13.Januar.2019 av fjordgrynt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 13.Januar.2019 Del på Facebook Svart 13.Januar.2019 fjordgrynt skrev for 14 timer siden: Den videoen som Roger Jo har link til - How to solder a wire by NASA standards - den varmer hjertet til en gammel fagmann. SLIK skal det gjøres. Helt enig. Dette er som tatt ut av læreboka. - avisolering - fortinning - mekanisk forbindelse - selve loddingen, merk at hun varmer med loddebolten på ene siden av loddingen og tilfører tinnet på andre siden. Dette er for at flussmiddelet vil fordampe før det treffer ledningen om det først kommer bort i loddebolten. Til slutt kan man se at loddingen har flyt godt ut og er blank Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 13.Januar.2019 Del på Facebook Svart 13.Januar.2019 fjordgrynt skrev 22 minutter siden: Det flussmiddelet som er innbakt ivanlig "lodetinn", er mindre effektivt, men det tåler å være igjen etter lodding, uten å gjøre skade.Typisk furukvaebasert. Er man inøden for flussmiddel, er ren furukvae et godt alternativ. Gran funker ikke i det hele tatt. Hm.... Jeg har ikke hatt dette minnet i hodet på mange tiår, men nå dukket det sannelig fram, etter å ha lest det du skrev om kvae. Det jeg husker er fra min barndom og er at min bestefar hadde en stor loddebolt som han varmet opp inne i vedkomfyren på kjøkkenet, de hadde ikke strøm der, og så hadde han en stor kvaeklump som han gned loddebolten mot. Det er alt jeg husker. Husker ikke hva han loddet eller hvordan han brukte loddebolten til selve loddingen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Januar.2019 Del på Facebook Svart 13.Januar.2019 fjordgrynt skrev 52 minutter siden: Er man i nøden for flussmiddel, er ren furukvae et godt alternativ. Gran funker ikke i det hele tatt. Endelig kom det noe nyttig lærdom ut av denne agurktråden på seks sider (hittill) om å lodde sammen to ledninger Takk for det tipset der fjordgrynt. Det kommer antagelig aldri til nytte, men likevel artig å vite. Jeg har forøvrig vært i en situasjon hvor dette tipset hadde vært nyttig et par ganger, så hvem vet. Kanskje det skjer igjen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Vesterskog Svart 13.Januar.2019 Del på Facebook Svart 13.Januar.2019 4 hours ago, fjordgrynt said: Loddevann er noe syrebaserte greier som er svært effektivt til å løse opp oksyder og gjøre metaller mottakelige for tinn. Det er et kraftig flussmiddel, og loddepunktet må vaskes etter bruk, ellers vil det korrodere etterhvert. Det flussmiddelet som er innbakt i vanlig "lodetinn", er mindre effektivt, men det tåler å være igjen etter lodding, uten å gjøre skade. Typisk furukvaebasert. Er man i nøden for flussmiddel, er ren furukvae et godt alternativ. Gran funker ikke i det hele tatt. Takker Er sånn loddevann tilgjengelig for allmuen tror du? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 13.Januar.2019 Del på Facebook Svart 13.Januar.2019 Vesterskog skrev 25 minutter siden: Takker Er sånn loddevann tilgjengelig for allmuen tror du? Yes, bare google «loddevann». Tror alle elektro og verktøy sjapper har det. Tools, wurth, kjell.com osv osv. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 14.Januar.2019 Del på Facebook Svart 14.Januar.2019 Jannmar skrev for 14 timer siden: en stor kvaeklump som han gned loddebolten mot. Ble også brukt "salmiakk-stein" for å gni loddebolten mot for å fjerne oksyd fra spissen. Loddevann er så vidt jeg husker saltpetersyre som det er løst opp så mye sink i som mulig. Loddevann er ikke egnet for lodding av elektronikk og ledninger. Er mer et hjelpemiddel for blikkenslagere. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Vesterskog Svart 14.Januar.2019 Del på Facebook Svart 14.Januar.2019 3 hours ago, Jens_P said: Ble også brukt "salmiakk-stein" for å gni loddebolten mot for å fjerne oksyd fra spissen. Loddevann er så vidt jeg husker saltpetersyre som det er løst opp så mye sink i som mulig. Loddevann er ikke egnet for lodding av elektronikk og ledninger. Er mer et hjelpemiddel for blikkenslagere. Jeg tolket det dithen at man kunne bruke loddevann for å rengjøre sterkt korroderte ledere før man skylla og loddet. Sier du at det ikke er greit? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 14.Januar.2019 Del på Facebook Svart 14.Januar.2019 Ja det er fy og bruke loddevann på isolerte ledninger. Loddevannet trekker inn mellom isolasjonen og ledning. Alt etter hva slags isolasjon som er brukt så kan det skje forskjellige kjemiske reaksjoner. (Ikke spør meg hvilke, for det kan jeg ikke) Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 19.Januar.2019 Del på Facebook Svart 19.Januar.2019 JRK skrev On 27.12.2013 at 23.59: - Påse at oppvarmingen skjer raskt. Ved for sen oppvarming blir fortinningen grå (kaldlodding) og det er fare for at tinnet trekker under isolasjonen, noe som igjen øker faren for tretthetsbrudd under vibrasjon - Når alle delene som skal loddes sammen er fortinnet, monterer man disse sammen mekanisk Da er vi klare for selve loddeprosessen: Hoffameg. Den grå overflaten kommer av for rask nedkjøling, og er ingen katastrofe. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 19.Januar.2019 Del på Facebook Svart 19.Januar.2019 JRK skrev On 14.1.2019 at 11.12: Ja det er fy og bruke loddevann på isolerte ledninger. Loddevannet trekker inn mellom isolasjonen og ledning. Alt etter hva slags isolasjon som er brukt så kan det skje forskjellige kjemiske reaksjoner. (Ikke spør meg hvilke, for det kan jeg ikke) Kan jo fint bruke loddevann. Gjort det i mange år. Blir fint og jevnt. Dypper jo ikke ledningen i loddevannet, bare stryker litt på med pensel. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 19.Januar.2019 Del på Facebook Svart 19.Januar.2019 Hvis du skal lodde ledning som er "frisk" og uten korrosjon, nylig avisolert, så er det ikke behov for loddevann eller loddepasta. Holder lenge med det flussmiddelet som er inni loddetinn beregnet på elektronikk. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
JRK Svart 21.Januar.2019 Del på Facebook Svart 21.Januar.2019 fjordgrynt skrev On 19.1.2019 at 19.11: Hoffameg. Den grå overflaten kommer av for rask nedkjøling, og er ingen katastrofe. Det er flere grunner til at tinnet blir grått - Det kan ha vært så mye oksydasjon i delene som skal loddes sammet at tinnet blir forurenset - Det kan være pga små vibrasjoner i det tinnet størkner Begge disse tilstandene medfører at loddingen kan gå i oppløsning pga av vibrasjon eller mekanisk strekk i loddingen. Det er nettop dette at overflaten er blank og fin samt at man skulle se tinnet er trekt inn mellom kordellene i begge ledningene som viser at loddingen er vellykket. Bigmac skrev On 19.1.2019 at 20.37: Kan jo fint bruke loddevann. Gjort det i mange år. Blir fint og jevnt. Dypper jo ikke ledningen i loddevannet, bare stryker litt på med pensel. Du kan sikkert bruke Cola og mange andre ting også. Men det er ikke vanlig. Er du uheldig så trekker det opp under isolasjonen pga hårrørseffekten og kan skade visse typer isolasjon. Loddevann brukes som sagt til slaglodding (Myklodding av messing jern kobber osv) Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 2.Februar.2019 Del på Facebook Svart 2.Februar.2019 PolarLi skrev On 11.1.2019 at 1.05: Tror vi har en god gammeldags 10-sider på gang her ja En god lodding kan aldri gjøres for ofte - en dårlig lodding kan velte et keiserrike. - Julius Cæsar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.