ArImI Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 (edited) En diesel motor har vel et forbruk tilsvarende hvor mye effekt den yter. Så da er min tanke at eg kan bruke en lettere propell og få samme forbruk ved litt høyere omdreininger på motor, og tilsvarende fart som før. I dag kjører eg sjelden over 2200omd, motor har maks 2700omd, så ønsket mitt er å få opp turtallet til 2500omd. Motor jobber lettere, og ved et tilsvarende samme forbruk. Har ikkje behov for maks toppfart. Så da er vel effekten på propellen som avgjer forbruket? Er dette riktig, kom med inspill.. :) Edited February 8, 2014 by ArImI (see edit history) Link to post
Sjeldenutpå Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Osj, ja si det Først slår det meg at det virker riktig, men så tenkte eg at for å yte samme fart med mindre propell så må motor yte meir. Motor leverer hestene men du utnytter de ikkje med valg av mindre propell. Dette får vi satse på det kjem fleire innspill om. Men eg må spørre kvifor du ønsker høyere turtal. Du skriver motor vil jobbe lettere, men er det behov for det, og vil du kunne få økt støy ? Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Teerex Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 (edited) Hovedregelen for båtmotorer, og spesiellt viktig på turbodieselmotorer såvidt jeg har skjønt, er at motorfabrikantens max. driftsturtall skal kunne oppnås på full gass med normalt lastet båt. Så man må iallefall ikke ha for stor propell. Setter man mindre propell på (lavere stigning) slik at man oppnår max. driftsturtall uten å ha full gass, får man neppe noe mindre forbruk. Heller tvertimot, pga. motorens indre motstand og effektivitet på høyere turtall. Samt at høyere propellturtall gir større motstand i vannet. Og så får man jo mere motorstøy. Edited February 8, 2014 by teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Det kommer vel litt an på hva slags båt og motor det er. Hulda er en deplasementsbåt med sugemotor. Båten drives lett gjennom vannet inntil en viss fart. Deretter øker motstanden kraftig. Motoren min har maks. 3600 rpm. Jeg skiftet til en større propell. Motoren yter på 1500 rpm ca. 70 hk, da har jeg nå allerede 6- til 7 knop. På den tidligere propellen måtte jeg opp i nær 2000 for å få samme farten. Forbruket har sunket med minst 1/2 liter/time. Vi bruker ikke så mange literene i året at det spiller noen rolle. Men støyreduksjonen er vesentlig. Link to post
quantumduck Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 H Og så får man jo mere motorstøy. mer slitasje på motor også, fler omdreininger for samme distanse. Link to post
alfaalfa Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Vel, enkelt forklart så er svaret at slik som du spør - slik er det ikke. En dieselmotor har forbruk som er styrt av en dieselpumpe (som kan være styrt av elektronikk eller ikke, og Common Rail eller indirekte innsprut). Turtallet angir hvor fort rundt pumpen går og vil gi deg en viss mengde diesel inn i motoren. Som igjen gir deg en viss effekt. Det er mer komplekst med Common Rail, men resultatet er det samme...(mer eller mindre). Så om din motor går på 2500 rpm for den deg dieselmengden som svarer til det turtalllet og som skal passe med den luftmengden du har. Dersom du skal spare diesel ved en gitt hastighet er poenget at du bør prøve å få samme hastighet på båten ved lavere motorturtall. Men mente du mindre diameter på propellen eller kun mindre stigning på propellen? Det enkle svaret her er å gå opp i stigning - dvs større stigning for å få til denne reduserte turtall og samme hastighet. Dersom du spurte om å beholde hastighet, men redusere diameter og øke stigningen så er det mulig å holde det gående resten av kvelden med svaret...men har du deplasement så er det noe enklere -da er det nok ikke lurt å gå ned i diameter og øke stigning. Om du finner spesifikasjonene på din motor så er det gjerne slik at motorprodusenten oppgir en tabell med ulike turtall og tilhørende dieselforbruk. Da kan du lese av hva du får av forbruksendring ved endring av turtall. Dette er ikke helt uavhengig av last, men såpass uavhengig at produsenten kan oppgi en tabell med hvilket forbruk den får. Du utnytter bare ikke energien i dieselene ved å få den til å "gå lett". Selvsagt bare et tullete eksempel, men tenk deg at du setter på en meget liten propell, en som ved 2700rpm gir deg 1 knop. Mens en annen propell gir deg 1 knop ved tomgang. Hvilken propell bruker minst diesel for å oppnå 1 knop? Link to post
windy26 Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Du bør ha en propell som max turtallet er 3600 , det er ikke smart å sette på en for tung propell da oljeforbruk , større slitasje på motor (mekanisk) vil oppstå ved å kjøre motoren for tungt ,alle dieselmotorer trenger å få gå på full turtall en gang i mellom det er dette en dieselmotor er konstruert for , den tåler rett å slett ikke å gå på små turtall samt små kjøring uten at den blir gjennomvarm , min motor har et turtall på 3900omd max , jeg oppnår ca 4100omd uten ferielast dette er ikke noe problem å kjøre denne på 3900omd over litt tid det har den bare godt av , forbruket er eller ikke nødvendig vis høyere selv om turtallet er det , det er belastningen som også teller , kjøres en dieselmotor med lett turtall på 3000omd bruker den ikke så mye drivstoff som en med belastning og full gass på 3000omd (for tung propell) jeg kjørte mye med høyt turtall i sommer som var og forbruket mitt var max 19liter i timen snitt forbruk var 12 liter og det på en volvo penta TAMD 41 200hk 3,6 liter , slettes ikke dårlig i en båt som veide ca 4500kg og halvplaner Link to post
Teerex Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Her blir det visst en lang kveld Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
windy26 Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Helt klart teerex , men noen er jo enige her da men sikkert mange med store meninger her , vi er nok ganske enige ;-) Link to post
alfaalfa Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Dette kan bli en lang kveld ja. Men om du har en Viksund 830 - så har du nok en motor som har maks turtall på 2800 eller 2700 rpm. Det er bra å ha en propell som kan gi deg ca dette turtallet på maks. ca. For å minske drivstoff forbruket ved marsjfart kan du bytte propell og øke bladarealet på propellen noe. Altså oppnå høyere fart ved samme turtall og samtidig gi deg ca 2,7' på maks. Enten ved større propellblader eller flere blader. Det vil øke drivstoff forbruket på maks, men kan gi deg bedre drivstofføkonomi ved marsfart. Det kommer til å koste deg så mye at du sikkert ikke kommer til å gjøre det. Men det er nå artig å vite! Link to post
Hulda Posted February 8, 2014 Share Posted February 8, 2014 Trolig. Motoren som sitter i Hulda har også blitt brukt av forsvaret som aggregatmotor, 1500 rpm. Men det er en flott motor, soter verken i filler på 1500, 3600- eller 4000 rpm. Link to post
ArImI Posted February 8, 2014 Author Share Posted February 8, 2014 Dette var artig, mange gode svar. :) Vurderer ny propell, og i den forbindelse så blir det sikkert en med mindre stigning, dette for å få opp turtallet noe da jeg sjelden er over 2200omd, motoren har maks 2700omd, men da blir båten vanskelig å kjøre. Har sendt inn forespørsel om propellberegning, og er spent på hva anbefalingene blir, iforhold til den jeg har i dag. I følge slipp kalkulatoren, har jeg en slipp prosent på over 35% synest det var mye, eller? Det kan jo hende at en lavere stigning blir lavere slipp. Link to post
Teerex Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 (edited) Men har du egentlig lest alle svarene da ? Med kostnad til annen (mindre) propell risikerer du høyere forbruk, støy og slitasje. Og 35% slipp høres jo helt hinsides ut hvis det er korrekt. Vil jo anta at Viksund har montert korrekt propell i forhold til båt/motor. Her står en med 200 hk Iveco som greier 23 knop http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41620185 Edited February 9, 2014 by teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Slip på 20-30% på en halvplanende båt i din størrelse er vanlig (men da snakker vi halvplanende som slipper sjøen og glir), men du har vel en ganske tung båt om du har full utrustet fiskebåt. Da er 30-40% helt vanlig. Større deplasement skrog ligger over dette! Du har rett i at lavere stigning vil gi lavere slip. Men det vil også gi økt drivstoffforbruk. Jeg trodde du var ute etter bedre drivstofføkonomi ved din vanlige drift. Da er din teori feil, beklager. Hva slags gir utveksling har du? Det kan hende du har en liten propell i diameter eller faktisk for stor dia. Med liten propell som sliter med på skyve båten får du høy slip. Med for stor dia og liten stigning får du kavitasjon og propellen vibrerer og båten blir nervøs i oppførsel ved maksfart. Du kan ha for liten eller ingen skew på propellbladene dine - vanlig elefantøre propeller kan få denne kavitasjonen og romling/nærvøs oppførsel ved maks - da kan propellen ellers være rett i stigning og dia, men for liten eller ingen skew ødelegger... Du kan ha for få propellblader som gir høy slip. Det er altså et noe mer nyansert bilde enn mer eller mindre stigning...men noe ligger fast - om du tror at høyt turtall er ok så tenk friksjon og indre motstand i motoren og friksjon i propellen, høyere turtall blir feil for å få ned drivstoff forbruket. Les gjerne på en propellprodusent sine sider http://www.progressing.no/Resources/Michigan%202013%20kompr.pdf Link to post
Hulda Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Med sin tidligere propell hadde Hulda ca. 50 % slipp. Har ikke beregnet den nye, men nå er slippet betraktelig lavere. Altså en funksjon av det jeg tidligere har beskrevet over. Mer effekt for hver liter diesel til fremdrift. Link to post
Teerex Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 alfalfa hvor var du de 10 årene båtplassen eksisterte før du registrerte deg her ? Propellekspertise har vel alltid vært etterspurt vare her. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Slipreduksjon innenfor hva som er "mulig" eller "nyttig" gir effektivitetsøkning. Jada. Men ligger man innenfor det som er rangen for ditt skrog/vekt så er det ikke det som gjør forskjell i seg selv. Husk at stigningstallet på propellen er utgangspunkt for å beregne slip. Og det er ikke enkelt å beregne riktig stigning. Propeller oppfører seg forskjelling ved ulik turtall så hvilket stigningstall en skal bruke er det som er underliggende problem. Det er jo ofte ulik stigning på ulike deler av propellen. (igjen- for å si det enkelt) Hva som oppgis av stigning er det man putter inn i tabellen - og voila så har du endret slip. Bruk rpm og hastighet... Link to post
Recommended Posts