Jump to content

Tråden for oss med Mercruiser bensin V6/V8.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Skagseth skrev 3 minutes ago:

Noen som har tips til et problem som oppsto i dag? Når motoren kommer opp i ca 20 knop virker det som om den hopper ut av gir. Må da slippe gassen og sette den i startposisjon før jeg igjen kan gi gass. 

Noen som har et godt tips til hva dette kan være? 

Virker som - eller hopper den ut av gir?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke noe motorkyndig på det området, men for meg så virker det som om den hopper ut av gir, da all effekt i motoren blir borte. Det høres ut som om motoren går på høyt turtall i fri. 

Må dra gassen helt tilbake, for så å gi gass igjen. 

Passerer jeg 20 knop skjer det samme igjen :-( 

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har kjøpt meg båt med to MAG 350 Horizon. Blokkene ble byttet for 2 år siden, og har gått bra fram til i våres sier tidligere eier, med toppfart på båten på 32-33 knop. Båten de står i er en Searay Sundancer 310 DA. Sliter nå med at jeg ikke får båten opp i mer en ca 20 knop. Motorene går helt fint, uten fusk, helt fra tomgang til 4000 rpm, som er max jeg får på turtallet. Max RPM skulle vært på 4800, som de gjorde tidligere. Regner med at manglende turtall er grunnen til at jeg ikke får høyere fart. Følgende er gjort som feilsøking. Byttet bensinfilter og rengjort flammedemper/luftfilter. Noen som har forslag til hva jeg kan prøve videre?

Link to post
Share on other sites

Skagseth skrev for 15 timer siden:

Jeg er ikke noe motorkyndig på det området, men for meg så virker det som om den hopper ut av gir, da all effekt i motoren blir borte. Det høres ut som om motoren går på høyt turtall i fri. 

Må dra gassen helt tilbake, for så å gi gass igjen. 

Passerer jeg 20 knop skjer det samme igjen :-( 

 

Kikk på propellene når den går "ut av gir" - går de rundt men sakte, eller står de så godt som stille?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

larsenigarasjen skrev for 3 timer siden:

Hei.

Har kjøpt meg båt med to MAG 350 Horizon. Blokkene ble byttet for 2 år siden, og har gått bra fram til i våres sier tidligere eier, med toppfart på båten på 32-33 knop. Båten de står i er en Searay Sundancer 310 DA. Sliter nå med at jeg ikke får båten opp i mer en ca 20 knop. Motorene går helt fint, uten fusk, helt fra tomgang til 4000 rpm, som er max jeg får på turtallet. Max RPM skulle vært på 4800, som de gjorde tidligere. Regner med at manglende turtall er grunnen til at jeg ikke får høyere fart. Følgende er gjort som feilsøking. Byttet bensinfilter og rengjort flammedemper/luftfilter. Noen som har forslag til hva jeg kan prøve videre?

http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/mercruiser-i-o-inboard-engines-outdrives/302506-list-of-possible-causes-of-low-wot

 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Siden jeg har to motorer, to bensintanker separert for hver motor, og begge motorene har samme symptomene, er det jo lite sannsynlig at det er noe drastisk feil på begge to? Utifra listen det ble linket til over her, er det noen punkter som kan strykes. Enig? Det jeg lurer på er om groe og rur kan sinke båten så mye? Har vært under og sett, og aksling og propell er ganske full av ruer. Ikke hele propellene, men noe av de. Ellers er det ikke groe under selve båten. Jeg har ikke feilsøkt noe på tenningen (plugger, pluggledninger og rotor), men så lenge motorene går fint på turtallet opp til ca 3800-4000rpm, er det vel liten sannsynlighet for at det er noe feil her?

Link to post
Share on other sites

Selv litt groe eller skjellru på propellen(e) reduserer effekten betydelig. Om bunnen også er full av groe vil jeg tro det er hovedårsaken. Båten går tyngre og du kommer ikke like langt opp av vannet slik at båten går tilsvarende lett som ved utsetting (mer våt flate og tilsvarende mer groe i sjøen som bremser båten).

 

Jeg har Draco 21 med Merc 4,3 MPI på 220hk, 1,62 utv.gear og 4-blad 19x21 propell. Ved utsetting i år oppnådde jeg 4500 rpm og 38,5 knop (2 voksne og 2 barn). I går oppnådde jeg kun 4000 rpm og 32,2 knop (4 voksne). Årsak: Jeg har startet gressfarm på drevet mitt (glemte drevposen i sommer).

 

Tips: Finn deg en strand, ankre opp, tilt opp drev, på med våtdrakt og hopp i sjøen med en grov kost og la det stå til. Du får sikkert 2-300 ekstra rpm. Resten må du ta med høytrykkspyleren ved opptak.

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer litt bensinlukt fra motorrommet. Klarer med nesa ikke å finne ut om det er fra tank eller rundt motor da det er veldig lite, men det er sjenerende at lukta merkes i cockpit. Har byttet slangeklemmer og også doblet opp noen steder, men det er kanskje vanlig med litt bensinlukt - noe man ikke kommer utenom med en bensinmotor?

Link to post
Share on other sites

Hvis det er forgassermotor vil det gjerne være litt bensinlukt i motorrommet en stund etter at motoren er stanset da noe bensin kan dampe ut av forgasserene da disse varmes opp litt av motoren etter stans. Har du evt sjekket elle skruer etc på forgasser?

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

I mitt hode er dette et lukket system og eneste fordampning vil være fra ventilasjon på tanken. Overrasker meg også at det er såpass mye lukt at det er sjenerende i cockpit. Har selv en 7.4L mercruiser forgasser og legger ikke merke til bensinlukt i cockpit. Ikke lagt merke til bensinlukt i motorrom av større grad heller egentlig men åpner det stort sett før jeg drar på tur og ikke så ofte etter. 

Link to post
Share on other sites

Skal ikke lukte bensin i det hele tatt fra den motoren der. Dersom det gjør det må du finne årsaken og gjøre noe med det. Jeg ville IKKE brukt båten så lenge jeg hadde sjenerende bensinlukt i cockpit. Det er både farlig å inhalere bensin i lengden - og ikke minst veldig brannfarlig.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Klarer rett og slett ikke finne ut hvor lukta kommer fra. Har stukket nesa så tett oppi det meste det lar seg gjøre i det nokså trange motorrommet, men den er like sterk (svak) ved tanken som ved motoren. Det er et mysterium. Har byttet bensinslange fra tank til motor og byttet slangeklemmer på den og de andre slangene på tanken.

 

Noen tips? Bytte slanger (luft og fylling) til fyllehullet? Trykktest av tanken? Pakninger på bensinfilterholder?

Link to post
Share on other sites

Trykkteste tanken kan nok være lurt. En annen ting jeg ville prøvd er å koble til separat tank til maskinen og kjørt den med f.eks alkylatbensin for å se om det gir en annen lukt i motorrommet. Da vil du ihvertfall få en pekepinn på om det er maskinen eller tanken som lukter...

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Nå klarte jeg utrolig nok å kveile kroppen i det trange motorrommet på en slik måte at jeg fikk nesa rett på de forskjellige stedene, og nå vet jeg at lukten kommer fra tanken, og det virker komme fra lufterøret. Hadde allerede byttet slangeklemmer der, men skal prøve å bytte slangen også.

 

Men en annen ting: Listen av Mercruiser forhandlere her i Oslo, viser steder som ikke driver med Mercruiser innenbords eller enkeltmannsforetak som sier de ikke vil komme å gjøre service på båten min. Det er veldig merkelig. Noen fra Oslo som vet hvor får man tak i deler og service?

Link to post
Share on other sites

Hallo!

Nylig kjøpt Sea Ray 230 1995mod med Mercruiser 350 Magnum Carb. m/ferskvannkjøling. Alpha one Gen2
Måtte umiddelbart gå i gang med termostatbytte da motrortemp var veldig lav. Da har det jo dukket opp noen spørsmål mens jeg holder på med dette :-)

1. Hva er systemtrykket på ferskvanns-kjøledelen (radiatorlokkets åpningstrykk)? Den ene slangen ble mildt sagt gravid når jeg byttet radiatorlokk....

2. Hvor mye Nm/HK tåler Alpha one drevet? Hvor mye NM er det i motoren min??

3. Trenger motoren to bensinfilter/vannutskiller? (se bilde)

4. Hvorfor er slangene på eksosmanifoilen loopet ? (se bilde)

Link to post
Share on other sites

komfort skrev for 6 timer siden:

Hallo!

Nylig kjøpt Sea Ray 230 1995mod med Mercruiser 350 Magnum Carb. m/ferskvannkjøling. Alpha one Gen2
Måtte umiddelbart gå i gang med termostatbytte da motrortemp var veldig lav. Da har det jo dukket opp noen spørsmål mens jeg holder på med dette :-)

1. Hva er systemtrykket på ferskvanns-kjøledelen (radiatorlokkets åpningstrykk)? Den ene slangen ble mildt sagt gravid når jeg byttet radiatorlokk....

2. Hvor mye Nm/HK tåler Alpha one drevet? Hvor mye NM er det i motoren min??

3. Trenger motoren to bensinfilter/vannutskiller? (se bilde)

4. Hvorfor er slangene på eksosmanifoilen loopet ? (se bilde)

Tja, slangene skal ikke bli harde iallefall. Det tyder på forbrenningstrykk i vannet, ofte pga utett toppakning eller at slangen er skadet. Brukte du originalt lokk, og hvorfor byttet du?

Alt for lav temperatur indikert kan også bety at motoren har kokt av seg kjølevæsken slik at føleren er tørr. Men det hadde du nok oppdaget. 

Alpha drevet tåler fint en 350 motor men ikke hopp med den, det blir for mye for drevet. 

Du har ikke lastet opp noen bilder men det er vanlig med forfilter med vannutskiller. Det er neppe nødvendig da motorens bensinfilter har vannutskiller. Fordelen med forfilter er at det kan dreneres. Jeg har aldri sett noe i mine filtre......

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev 7 minutter siden:

Takk, skal prøve. Men synes generelt det er litt rart at det skal være vanskelig å finne service og deler til Mercruiser. Hadde forventet en marina eller butikk/verksted.

 

Hva gjør dere selv med deler? Bestiller fra utlandet?

 

Har brukt bla Ravns garage https://www.ravnsgarage.no eller hentet hos https://amatrading.no siden jeg ikke bor så langt unna. 

Når jeg overhalte motoren handlet jeg noe fra USA og noe fra Sarpsborg Motor http://www.sarpsborgmotor.no/main.aspx?guest=yes

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...