Jump to content

Tråden for oss med Mercruiser bensin V6/V8.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Det kan være feil på MAP sensoren. Mål spenningen ut fra denne. Skal være ca en halv volt ved absolutt vakuum og ca 4,5V ved atmosfæretrykk. Med diagnoseapparat kan du lese ut verdien i mBar og også spenningen.

 

Alternativt kan du bare koble den fra - Da går motoren på et antatt standard trykk som fungerer sånn passe.  

Link to post
Share on other sites

Noen som kan fortelle meg hva jeg burde sjekke på min 1987 Mercruiser v8 5,7.

Har fått beskje at jeg burde bytte manifoiler og risere.

Er det bare dette som pleier å skiftes eller er det noe mer som jevnlig må byttes ?

Jeg tenkte å ta ut motoren fra min SeaRay for å bytte dette og for å bli litt kjent med motoren.

 

Hvor og hvem er rimeligst på nye manifoiler og risere ?

Jeg ser man kan få kjøpt et komplett kitt på Ebay for 10.000,- inkl frakt.

Finnes kanskje ikke noe rimeligere en det ? ?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Morsomt med tyvpakk i båten ja.
I utgangspunktet finnes de to forskjellige startere til eldre V6 og V8.
Enten står de to boltene man fester starteren til blokka på linje eller på skrå ovenfor hverandre.
Et speil og litt lys er uvurdelig til dette arbeide men du kan også bruke fingertupene for å føle deg frem.
Starter litt kjapt bør være en grei sak i finne eller få bestilt oss din lokale bildelsjappe.
Feks Bema i Grimstad importerer Wilson marine startere og leverer til mange av disse butikkene.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei.

som nevnt tidligere så har jeg en Volvo Penta 5,0 V8.

 

Men er det noen her som vet om det fines en data kabel eller noe slikt så det går å koble en pc opp mot motoren?

sån får å lese av timer og slike ting? eventuellt om det fines både kabel og programvare så du kan få opp info på motoren under kjøring osv? (som en kjørecomputer)

 

takker for alle svar

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Hei.

som nevnt tidligere så har jeg en Volvo Penta 5,0 V8.

 

Men er det noen her som vet om det fines en data kabel eller noe slikt så det går å koble en pc opp mot motoren?

sån får å lese av timer og slike ting? eventuellt om det fines både kabel og programvare så du kan få opp info på motoren under kjøring osv? (som en kjørecomputer)

 

takker for alle svar

 

There are different possibilities:

but most important is production year of the engine:

 from the year 2006 every engine has CAN-bus. You can buy a CAN interface and connect it on your USB and you can see the data.

 But you have to know how to read CAN data. 

 CAN bus is more for a permanent installation since modern gauges are equipped with CANbus. 

 

There is also a device from RINDA. it will show you information through other data line as well.

you can see various data like temperature and oil pressure. Also for older engines.

http://www.rinda.com/training/training.htm

You can also log for a period or make graphs

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Takke for svar. motoren er en 1999 modell, Volvo penta 5,0GI V8. tror det var GI den het. Usikker på ECU, vordan finner jeg ut det på ekleste måte?

 

Planen var å sette inn en fast 7"  Touchscreen tilkoblet en pc jeg har som går på 12V, og koble den opp mot motoren slik at jeg da kan gå inn å lese av info.

Og om mulig ha noe da som kan vise info fra motoren under bruk, legger med et bilde får vise hva jeg tenker

bilde

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

DieselDahl. det er jo en løsning, men får man nmea2000 display i 7" har ikke funnet noen plass de selger slike. men siden jeg har en plotter i dag som fungerer greit til mitt bruk så blir lit mye å investere i en ny plotter får få til det jeg var ute etter.

 

Om det fantes en kabel som kunne kobles til en pc, og så ha eventuelt da et program får å lese av data og slik i båten, som det han doctordre la ut link til, og eller eventuelt et som kan vise instrumenter slik på bilde over og kunne hente ut data fra motoren... en slik kabel koster sikkert lit men sikker ikke så mye som en ny plotter eller nmea2000. siden jeg alt har pcn med kartplotter program og GPS antenne viav usb.

 

men er det her den ECU'en sitter?

ecu.jpg

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Dette er ECU'en ja. Hvis du løsner den fra braketten skal du kunne se et GM delenummer, f.eks. 12575479

Dette forteller hvilken ECU versjon du har. MEFI 3, MEFI 4A og MEFI 4B ser like ut men etter hva jeg vet er det kun mercruiser som bruker MEFI 3. MEFI 4A har ikke can-bus men det har MEFI 4B. Alle sammen har en serie utgang og du får ut endel info med den rette software.

Når det gjelder display så finnes det gateway mellom NMEA 2000 og USB.

Jeg kjøpte denne: https://www.obd2allinone.com/mefitune.asp

Men det er mest for diagnose. Den kan brukes til live avlesing av verdier i ECU'en og recording for diagnose. Du får ikke opp oljetrykk f.eks. fordi det sitter ingen oljetrykksgiver som er koblet til ECU'en. Men du får alle verdier som tenningssystemet og innsprøytningssystemet har til rådighet. Pluss mye mer, som timetallet, feilkoder og mye annet.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Vurderer motorbytte i min Draco 1800. Står en 3l 140hp med Alpha one gen 1 i dag. Motor jeg har los på er en 96 4,3 med Alpha gen 2.

Tanken er å flytte hele pakken over. Passer hull i skrog til begge transomene? Altså, går de om hverandre, eller må jeg regne med å skjære ut mer for å få inn gen 2 transom og drev?

Transom passer, som andre skrev. Men du må kappe bort det gamle motor feste og støpe nye avlange isteden. Tilsvarende de du ser på bilde av v8 med flammer i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...