Napoli Svart 20.August.2017 Link til dette innlegget Svart 20.August.2017 Skagseth skrev 3 minutes ago: Noen som har tips til et problem som oppsto i dag? Når motoren kommer opp i ca 20 knop virker det som om den hopper ut av gir. Må da slippe gassen og sette den i startposisjon før jeg igjen kan gi gass. Noen som har et godt tips til hva dette kan være? Virker som - eller hopper den ut av gir? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Skagseth Svart 20.August.2017 Link til dette innlegget Svart 20.August.2017 Jeg er ikke noe motorkyndig på det området, men for meg så virker det som om den hopper ut av gir, da all effekt i motoren blir borte. Det høres ut som om motoren går på høyt turtall i fri. Må dra gassen helt tilbake, for så å gi gass igjen. Passerer jeg 20 knop skjer det samme igjen :-( Sitér dette innlegget Link to post
larsenigarasjen Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Hei. Har kjøpt meg båt med to MAG 350 Horizon. Blokkene ble byttet for 2 år siden, og har gått bra fram til i våres sier tidligere eier, med toppfart på båten på 32-33 knop. Båten de står i er en Searay Sundancer 310 DA. Sliter nå med at jeg ikke får båten opp i mer en ca 20 knop. Motorene går helt fint, uten fusk, helt fra tomgang til 4000 rpm, som er max jeg får på turtallet. Max RPM skulle vært på 4800, som de gjorde tidligere. Regner med at manglende turtall er grunnen til at jeg ikke får høyere fart. Følgende er gjort som feilsøking. Byttet bensinfilter og rengjort flammedemper/luftfilter. Noen som har forslag til hva jeg kan prøve videre? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 Skagseth skrev for 15 timer siden: Jeg er ikke noe motorkyndig på det området, men for meg så virker det som om den hopper ut av gir, da all effekt i motoren blir borte. Det høres ut som om motoren går på høyt turtall i fri. Må dra gassen helt tilbake, for så å gi gass igjen. Passerer jeg 20 knop skjer det samme igjen :-( Kikk på propellene når den går "ut av gir" - går de rundt men sakte, eller står de så godt som stille? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Napoli Svart 21.August.2017 Link til dette innlegget Svart 21.August.2017 larsenigarasjen skrev for 3 timer siden: Hei. Har kjøpt meg båt med to MAG 350 Horizon. Blokkene ble byttet for 2 år siden, og har gått bra fram til i våres sier tidligere eier, med toppfart på båten på 32-33 knop. Båten de står i er en Searay Sundancer 310 DA. Sliter nå med at jeg ikke får båten opp i mer en ca 20 knop. Motorene går helt fint, uten fusk, helt fra tomgang til 4000 rpm, som er max jeg får på turtallet. Max RPM skulle vært på 4800, som de gjorde tidligere. Regner med at manglende turtall er grunnen til at jeg ikke får høyere fart. Følgende er gjort som feilsøking. Byttet bensinfilter og rengjort flammedemper/luftfilter. Noen som har forslag til hva jeg kan prøve videre? http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/mercruiser-i-o-inboard-engines-outdrives/302506-list-of-possible-causes-of-low-wot Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
larsenigarasjen Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Siden jeg har to motorer, to bensintanker separert for hver motor, og begge motorene har samme symptomene, er det jo lite sannsynlig at det er noe drastisk feil på begge to? Utifra listen det ble linket til over her, er det noen punkter som kan strykes. Enig? Det jeg lurer på er om groe og rur kan sinke båten så mye? Har vært under og sett, og aksling og propell er ganske full av ruer. Ikke hele propellene, men noe av de. Ellers er det ikke groe under selve båten. Jeg har ikke feilsøkt noe på tenningen (plugger, pluggledninger og rotor), men så lenge motorene går fint på turtallet opp til ca 3800-4000rpm, er det vel liten sannsynlighet for at det er noe feil her? Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 (redigert) Selv litt groe eller skjellru på propellen(e) reduserer effekten betydelig. Om bunnen også er full av groe vil jeg tro det er hovedårsaken. Båten går tyngre og du kommer ikke like langt opp av vannet slik at båten går tilsvarende lett som ved utsetting (mer våt flate og tilsvarende mer groe i sjøen som bremser båten). Jeg har Draco 21 med Merc 4,3 MPI på 220hk, 1,62 utv.gear og 4-blad 19x21 propell. Ved utsetting i år oppnådde jeg 4500 rpm og 38,5 knop (2 voksne og 2 barn). I går oppnådde jeg kun 4000 rpm og 32,2 knop (4 voksne). Årsak: Jeg har startet gressfarm på drevet mitt (glemte drevposen i sommer). Tips: Finn deg en strand, ankre opp, tilt opp drev, på med våtdrakt og hopp i sjøen med en grov kost og la det stå til. Du får sikkert 2-300 ekstra rpm. Resten må du ta med høytrykkspyleren ved opptak. Redigert 22.August.2017 av SøndreSvaberg (see edit history) Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
DieselDahl Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 (redigert) @Skagseth hvis du har alpha drev så er inngrepet i drevet slitt og må byttes, muligens sammen med et tannhjul eller to. Det kan også være at hub'en i propelleren er defekt slik at den spinner. Redigert 22.August.2017 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 24.August.2017 Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 Kommer litt bensinlukt fra motorrommet. Klarer med nesa ikke å finne ut om det er fra tank eller rundt motor da det er veldig lite, men det er sjenerende at lukta merkes i cockpit. Har byttet slangeklemmer og også doblet opp noen steder, men det er kanskje vanlig med litt bensinlukt - noe man ikke kommer utenom med en bensinmotor? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 24.August.2017 Link til dette innlegget Svart 24.August.2017 Hvis det er forgassermotor vil det gjerne være litt bensinlukt i motorrommet en stund etter at motoren er stanset da noe bensin kan dampe ut av forgasserene da disse varmes opp litt av motoren etter stans. Har du evt sjekket elle skruer etc på forgasser? Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Duppe Svart 25.August.2017 Link til dette innlegget Svart 25.August.2017 (redigert) Trodde jeg hadde innsprøyting men nå ble jeg usikker på om jeg har forgassermotor eller ikke. Må sjekke dette først (noen som vet, Mercruiser 350 fra 2010?). Vet det virker håpløst å ikke vite dette, men alt er pakket inn annerledes enn hva jeg vant fra bil.. ). Redigert 25.August.2017 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
xGoRD Svart 25.August.2017 Link til dette innlegget Svart 25.August.2017 Du har innsprøytning Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 25.August.2017 Link til dette innlegget Svart 25.August.2017 Ok takk, som jeg tenkte. Men hvordan er det med innsprøytning og bensinlukt? Også en viss fordampning/lekkasje? Sitér dette innlegget Link to post
xGoRD Svart 25.August.2017 Link til dette innlegget Svart 25.August.2017 I mitt hode er dette et lukket system og eneste fordampning vil være fra ventilasjon på tanken. Overrasker meg også at det er såpass mye lukt at det er sjenerende i cockpit. Har selv en 7.4L mercruiser forgasser og legger ikke merke til bensinlukt i cockpit. Ikke lagt merke til bensinlukt i motorrom av større grad heller egentlig men åpner det stort sett før jeg drar på tur og ikke så ofte etter. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 27.August.2017 Link til dette innlegget Svart 27.August.2017 Skal ikke lukte bensin i det hele tatt fra den motoren der. Dersom det gjør det må du finne årsaken og gjøre noe med det. Jeg ville IKKE brukt båten så lenge jeg hadde sjenerende bensinlukt i cockpit. Det er både farlig å inhalere bensin i lengden - og ikke minst veldig brannfarlig. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Duppe Svart 29.August.2017 Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 Klarer rett og slett ikke finne ut hvor lukta kommer fra. Har stukket nesa så tett oppi det meste det lar seg gjøre i det nokså trange motorrommet, men den er like sterk (svak) ved tanken som ved motoren. Det er et mysterium. Har byttet bensinslange fra tank til motor og byttet slangeklemmer på den og de andre slangene på tanken. Noen tips? Bytte slanger (luft og fylling) til fyllehullet? Trykktest av tanken? Pakninger på bensinfilterholder? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 29.August.2017 Link til dette innlegget Svart 29.August.2017 Trykkteste tanken kan nok være lurt. En annen ting jeg ville prøvd er å koble til separat tank til maskinen og kjørt den med f.eks alkylatbensin for å se om det gir en annen lukt i motorrommet. Da vil du ihvertfall få en pekepinn på om det er maskinen eller tanken som lukter... Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Duppe Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Nå klarte jeg utrolig nok å kveile kroppen i det trange motorrommet på en slik måte at jeg fikk nesa rett på de forskjellige stedene, og nå vet jeg at lukten kommer fra tanken, og det virker komme fra lufterøret. Hadde allerede byttet slangeklemmer der, men skal prøve å bytte slangen også. Men en annen ting: Listen av Mercruiser forhandlere her i Oslo, viser steder som ikke driver med Mercruiser innenbords eller enkeltmannsforetak som sier de ikke vil komme å gjøre service på båten min. Det er veldig merkelig. Noen fra Oslo som vet hvor får man tak i deler og service? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Navn: Runes Motorservice Rune Istre Adresse: Drammensveien 160, 0277 Oslo Telefon: 22500360 Bransje: Båtmotor - Sitér dette innlegget Link to post
komfort Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Hallo! Nylig kjøpt Sea Ray 230 1995mod med Mercruiser 350 Magnum Carb. m/ferskvannkjøling. Alpha one Gen2 Måtte umiddelbart gå i gang med termostatbytte da motrortemp var veldig lav. Da har det jo dukket opp noen spørsmål mens jeg holder på med dette :-) 1. Hva er systemtrykket på ferskvanns-kjøledelen (radiatorlokkets åpningstrykk)? Den ene slangen ble mildt sagt gravid når jeg byttet radiatorlokk.... 2. Hvor mye Nm/HK tåler Alpha one drevet? Hvor mye NM er det i motoren min?? 3. Trenger motoren to bensinfilter/vannutskiller? (se bilde) 4. Hvorfor er slangene på eksosmanifoilen loopet ? (se bilde) Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 12 hours ago, DieselDahl said: Navn: Runes Motorservice Rune Istre Adresse: Drammensveien 160, 0277 Oslo Telefon: 22500360 Bransje: Båtmotor - Prøvde den men han vil ikke komme til båten. Ble for mye styr visstnok. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 komfort skrev for 6 timer siden: Hallo! Nylig kjøpt Sea Ray 230 1995mod med Mercruiser 350 Magnum Carb. m/ferskvannkjøling. Alpha one Gen2 Måtte umiddelbart gå i gang med termostatbytte da motrortemp var veldig lav. Da har det jo dukket opp noen spørsmål mens jeg holder på med dette :-) 1. Hva er systemtrykket på ferskvanns-kjøledelen (radiatorlokkets åpningstrykk)? Den ene slangen ble mildt sagt gravid når jeg byttet radiatorlokk.... 2. Hvor mye Nm/HK tåler Alpha one drevet? Hvor mye NM er det i motoren min?? 3. Trenger motoren to bensinfilter/vannutskiller? (se bilde) 4. Hvorfor er slangene på eksosmanifoilen loopet ? (se bilde) Tja, slangene skal ikke bli harde iallefall. Det tyder på forbrenningstrykk i vannet, ofte pga utett toppakning eller at slangen er skadet. Brukte du originalt lokk, og hvorfor byttet du? Alt for lav temperatur indikert kan også bety at motoren har kokt av seg kjølevæsken slik at føleren er tørr. Men det hadde du nok oppdaget. Alpha drevet tåler fint en 350 motor men ikke hopp med den, det blir for mye for drevet. Du har ikke lastet opp noen bilder men det er vanlig med forfilter med vannutskiller. Det er neppe nødvendig da motorens bensinfilter har vannutskiller. Fordelen med forfilter er at det kan dreneres. Jeg har aldri sett noe i mine filtre...... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Duppe skrev for 5 timer siden: Prøvde den men han vil ikke komme til båten. Ble for mye styr visstnok. Tømmerås: 900 97 453 Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Takk, skal prøve. Men synes generelt det er litt rart at det skal være vanskelig å finne service og deler til Mercruiser. Hadde forventet en marina eller butikk/verksted. Hva gjør dere selv med deler? Bestiller fra utlandet? Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Duppe skrev 7 minutter siden: Takk, skal prøve. Men synes generelt det er litt rart at det skal være vanskelig å finne service og deler til Mercruiser. Hadde forventet en marina eller butikk/verksted. Hva gjør dere selv med deler? Bestiller fra utlandet? Har brukt bla Ravns garage https://www.ravnsgarage.no eller hentet hos https://amatrading.no siden jeg ikke bor så langt unna. Når jeg overhalte motoren handlet jeg noe fra USA og noe fra Sarpsborg Motor http://www.sarpsborgmotor.no/main.aspx?guest=yes Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.