Mog Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 (redigert) Noen som kan hjelpe med dette? Har en Askeladden C6 2010 mod med Merc 4.3 MPI FWC. Båt og motor har gått ca 110 timer og har alltid startet og gått som en klokke. Skulle vinterklargjøre båten her om dagen med frostveske og bytte av olje på drev og olje/filter og bensinfilter på motor. Kjørte den først varm og byttet så olje og filtre på motor og drev. Starten den så opp igjen for å se at alt var normalt før jeg skulle kjøre inn frostveske. Etter ca 20-30 sekunder så begynte varselsystemet å pipe konstant, motoren harket som om den ikke fikk bensin og stoppet. Siden har det ikke vært antydning til tenning. Tabben jeg gjorde, var at jeg glemte å etterfylle det nye bensinfilteret med bensin før jeg monterte det. Det bør gjøres for at bensinpumpen skal få jevn tilførsel av bensin etter bytte av filter og greie å suge bensin fra tanken. Fikk tips over telefon av en av gutta fra Ravns garage om å koble til en vanlig bensintank for en utenbordsmotor og prime filter og motoren godt med pumpa. Gjorde som jeg fikk foreslått og koblet en outboardtank på nippelen før bensinfilteret og primet med pumpen, men fremdeles ikke tegn til tenning. Jeg har startet i en ende for å eliminere feil: Har sjekket den elektromagnetiske ventilen som regulerer bensintilførselen. Den åpner når jeg slår på tenning og filteret får bensin, så denne er ok. Bensinfilter er nå fullt av bensin. Sikringer til fuelpump m.fl. som sitter på toppen av motoren ved ECM er målt med multimeter og er ok. Byttet om på releer for å sjekke at disse er i orden. Sprayet litt startgass i inntaket og da tente motoren, så gnist er ok. Målt spenning inn til bensinpumpe. Den får spenning når jeg slår på tenning. Hva kan det være? Kan ikke skjønne noe annet enn at det må være noe som hindrer bensintilførselen. Enten at motorens innebygde sikkerhetssystem har slått inn og stoppet bensintilførselen (tenker på den konstante varseltonen) og må tilbakestilles, eller så er det noe med tilførselen videre til motoren pga bensinpumpa. Kan det være noe som har skjedd med bensinpumpa som ikke får i gang bensintilførselen pga at jeg glemte å prime bensinfilteret? Har nå koblet til den ordinære bensintanken, men burde jeg koble til outboardtanken og prime enda mer? Synes at det skal være litt for tilfeldig at bensinpumpa skal ryke pga at jeg ikke primet bensinfilteret i første omgang. Bensinpumpa sier klikk når den får spenning, men den surrer ikke rundt et par sekunder for å opparbeide trykk som er vanlig å høre fra f.eks personbilen min, men det har heller aldri bensinpumpa gjort da motoren fungerte som den skulle. Burde den surret rundt eller er det normalt at den bare sier klikk? Bor i øvre Telemark så langt å frakte båten til nærmeste verksted, så håper å greie og løse dette selv. Hadde vært svært takknemlig om noen kunne hjelpe! Redigert 26.September.2017 av Mog (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Har du prøvd å lufte på ventilen på fuel rail'en? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Har du prøvd å prime den med å skru på og av tenningen 5 ganger, kun tenning, ingen startforsøk? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Mog Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 DieselDahl skrev for 2 timer siden: Har du prøvd å lufte på ventilen på fuel rail'en? Takk for gode tips, DieselDahl! Har sett det sitter en ventil på railen under en hette. Skal bort til båten i morgen og teste dette. Er det enkelt å lufte denne ventilen eller trenger jeg spesialverktøy for dette? Sitér dette innlegget Link to post
Mog Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Napoli skrev for 2 timer siden: Har du prøvd å prime den med å skru på og av tenningen 5 ganger, kun tenning, ingen startforsøk? Takker for tipset! Har ikke testet dette, men tester i morgen! Gir tilbakemelding! Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Mog skrev 16 minutter siden: Takk for gode tips, DieselDahl! Har sett det sitter en ventil på railen under en hette. Skal bort til båten i morgen og teste dette. Er det enkelt å lufte denne ventilen eller trenger jeg spesialverktøy for dette? Det er en schrader ventil (bildekkventil) som sitter under hetta der. Dersom du trykker den ned vil det komme fuel frem til slutt. Men husk på å ha på briller/hansker når du trykker på den, samt legg filler rundt og under. Bensin med 30 psi spruter ganske bra og gjør vondt i øynene ;) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Mog Svart 26.September.2017 Link til dette innlegget Svart 26.September.2017 Napoli skrev 2 minutter siden: Det er en schrader ventil (bildekkventil) som sitter under hetta der. Dersom du trykker den ned vil det komme fuel frem til slutt. Men husk på å ha på briller/hansker når du trykker på den, samt legg filler rundt og under. Bensin med 30 psi spruter ganske bra og gjør vondt i øynene ;) Da bør det gå greit! Tar med filler, hansker og de stoooore vernebrillene:) Sitér dette innlegget Link to post
Mog Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Mog skrev On 26.9.2017 at 22.33: Da bør det gå greit! Tar med filler, hansker og de stoooore vernebrillene:) Napoli skrev On 26.9.2017 at 22.28: Det er en schrader ventil (bildekkventil) som sitter under hetta der. Dersom du trykker den ned vil det komme fuel frem til slutt. Men husk på å ha på briller/hansker når du trykker på den, samt legg filler rundt og under. Bensin med 30 psi spruter ganske bra og gjør vondt i øynene ;) Har nå luftet ventilen på fuelrailen. Det kom bare ett bitte lite puff med luft, men ikke noe bensin. Koblet på en outboardtank på fuelfilteret og pumpet opp trykk helt til det kom bensin ut av ventilen. Allikevel er det ikke tegn til at den vil starte. Det er altså bensin helt frem, spenning på bensinpumpa som klikker når den får spenning, motoren tenner når jeg sprayer litt startgass, altså er det gnist. Begynner å gi opp muligheter for videre feilsøking. Noen som har noen tips før jeg må krype til korset og taue båten 20 mil til nærmeste verksted? Sitér dette innlegget Link to post
Mog Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 (redigert) DieselDahl skrev On 26.9.2017 at 19.24: Har du prøvd å lufte på ventilen på fuel rail'en? Har nå luftet ventilen på fuelrailen. Det kom bare ett bitte lite puff med luft, men ikke noe bensin. Koblet på en outboardtank på fuelfilteret og pumpet opp trykk helt til det kom bensin ut av ventilen. Allikevel er det ikke tegn til at den vil starte. Det er altså bensin helt frem, spenning på bensinpumpa som klikker når den får spenning, motoren tenner når jeg sprayer litt startgass, altså er det gnist. Begynner å gi opp muligheter for videre feilsøking. Får mer og mer troen på at det må være noe med bensinpumpa. Den surrer som nevnt tidligere ikke rundt når den får spenning, men det har den aldri gjort når motoren fungerte som normal heller. Noen tips? Redigert 1.Oktober.2017 av Mog (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Hmmm.. Jeg mistenker at oljetrykket ditt kan ha noe med saken å gjøre. Du sier at alarmen gikk før den begynte å hoste og spytte? Hvis den har gått i nødmodus kutter den 4 av injektorene. Kombinert med lite fuel vil vel det gjøre at maskinen stopper tenker jeg. Har du sjekket at det er olje i oljefilteret og at maskinen har riktig oljenivå? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Mog Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Napoli skrev for 3 timer siden: Hmmm.. Jeg mistenker at oljetrykket ditt kan ha noe med saken å gjøre. Du sier at alarmen gikk før den begynte å hoste og spytte? Hvis den har gått i nødmodus kutter den 4 av injektorene. Kombinert med lite fuel vil vel det gjøre at maskinen stopper tenker jeg. Har du sjekket at det er olje i oljefilteret og at maskinen har riktig oljenivå? Tja..oljenivået er ok. Oljefilteret står med åpningen ned, så jeg fikk ikke fylt det med olje før jeg monterte det, så hvordan kan jeg sjekke at det er olje i filteret? Bør jeg skru det av, kontrollere og etterfylle det? Er redd det kan bli mye oljesøl. Ellers så synes jeg diagnosen din virker helt logisk og jeg har tenkt det samme at det kan ha noe med alarmen å gjøre og at systemet har gått i nødmodus. Hvordan går jeg videre? Må systemet resetes på noen måte? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 1.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2017 Den går vel ut av nødmodus når problemet er løst. Jeg fant denne tråden her om problemer med oljetrykk på samme maskin som din. Sjekk om noen av løsningene der kan hjelpe. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Scand7100 Svart 31.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2018 Hei har noen her på oljeberget erfaring med Fitec selvjustetende forgasser/innsprut ser jo lettvint ut hvis det virker. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Scand7100 skrev for 11 timer siden: Hei har noen her på oljeberget erfaring med Fitec selvjustetende forgasser/innsprut ser jo lettvint ut hvis det virker. Ser ut som om den trenger en O2 sensor for å fungere? Da vil det kanskje bli vanskelig i båt? Ser at Minges forhandler den i Norge, jeg ville hørt med dem. Men virker absolutt spennende hvis de har en sak som er lagd for marine. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
000 Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Der et strengt tatt mykje meire lettvint og rimeligere med en forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Nyere marinemotorer har O2-sensor originalt og det ligger sikkert noen sånne manifolder på eBay hvor du kan ha sensorer i. De har da katalysator men du trenger ikke å montere de. Når det er sagt så kalles et sånt system for TBI, throtle body injection, og er i grunnen ikke så veldig forskjellig fra det som satt på tidlige EFI motorer. Jeg har to VP 4,3GI fra 1996 hvor det sitter toports TBI (likt som på bil) og den tilsvarer egentlig toports forgasser. Du får ikke like høy toppeffekt som på en fireporter, enten det er forgasser eller TBI, men på cruise gjør det liten forskjell. Fordelen ift forgasser er at den er selvkalibrerende ved oppstart fordi den bruker MAP sensoren til å kalibrere for dagens lufttrykk samt at den justerer for innsugstemperatur og er veldig lettstartet. Mulig at denne med O2 sensor kan gå litt billigere men poenget er å oppnå "road legal" godkjenning for bruk i bil siden den kan finjustere blandingen bedre og derfor redusere CO prosenten. Mine TBI'er kan også gjøre dette hvis jeg monterer sensorer og legger inn nytt program, de har Delphi MEFI 4 ECU og SW er tilgjengelig ganske billig. Motorene er nå 22 år gamle og funker helt prima så jeg ser ingen grunn til å gjøre om på noe. Måtte i så fall vært for moro skyld.... Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 DieselDahl skrev for 2 timer siden: Nyere marinemotorer har O2-sensor originalt og det ligger sikkert noen sånne manifolder på eBay hvor du kan ha sensorer i. De har da katalysator men du trenger ikke å montere de. Når det er sagt så kalles et sånt system for TBI, throtle body injection, og er i grunnen ikke så veldig forskjellig fra det som satt på tidlige EFI motorer. Jeg har to VP 4,3GI fra 1996 hvor det sitter toports TBI (likt som på bil) og den tilsvarer egentlig toports forgasser. Du får ikke like høy toppeffekt som på en fireporter, enten det er forgasser eller TBI, men på cruise gjør det liten forskjell. Fordelen ift forgasser er at den er selvkalibrerende ved oppstart fordi den bruker MAP sensoren til å kalibrere for dagens lufttrykk samt at den justerer for innsugstemperatur og er veldig lettstartet. Mulig at denne med O2 sensor kan gå litt billigere men poenget er å oppnå "road legal" godkjenning for bruk i bil siden den kan finjustere blandingen bedre og derfor redusere CO prosenten. Mine TBI'er kan også gjøre dette hvis jeg monterer sensorer og legger inn nytt program, de har Delphi MEFI 4 ECU og SW er tilgjengelig ganske billig. Motorene er nå 22 år gamle og funker helt prima så jeg ser ingen grunn til å gjøre om på noe. Måtte i så fall vært for moro skyld.... Samme systemet som jeg har på min 1997 VP 5,7 gsi, (Rochester 2-ports marine TBI) men den har bare en gammel MEFI-2. TBI i båt er forøvrig supert, lett å vedlikeholde (i den grad det trenger vedlikehold) og enkelt å få fatt i deler til om det skulle trengs. Jeg gjenoppbygde min TBI med ny fjær (økte trykket litt) og pakninger for et par år siden, det ga meg 2 knop mer på topp :) Jeg var ikke klar over at det fantes O2 sensorer til båt - trodde hele poenget med at det ikke ble montert, var problemer med "våte" eksossytemer og O2 sensorer? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
DieselDahl Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Ja nå skal ikke jeg påstå at det ikke kan oppstå problemer med disse men de har jo vært standard på mange motorer i noen år så jeg ville vel tro at det skal fungere. Satt du inn ny standard fjær i trykkregulatoren eller sånn "trimmings fjær"? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 2.April.2018 Link til dette innlegget Svart 2.April.2018 Satte inn en 28psi fjær fra Ebay i den vanlige regulatoren - noe ala denne. Men den gamle fjæra var helt ferdig - nesten merkelig at den holdt noe trykk i det hele tatt. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Napoli Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Scand7100 skrev On 1.4.2018 at 1.30: Hei har noen her på oljeberget erfaring med Fitec selvjustetende forgasser/innsprut ser jo lettvint ut hvis det virker. Her er adapter til O2 sensor hvis noen vil være prøvekanin :) https://howellefi.com/product/adaptor-o2-sensor-for-marine-use/ Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
SøndreSvaberg Svart 8.April.2018 Link til dette innlegget Svart 8.April.2018 Jeg er 90% sikker på at lilla ledning på tenninga har spenning når tenninga er på og ikke har spenning når tenninga er av. Kan noen bekrefte dette? Min tenningslås. Og et av mange wire diagram på nett som peker mot lilla kabel. Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
SøndreSvaberg Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 SøndreSvaberg skrev On 8.4.2018 at 9.07: Jeg er 90% sikker på at lilla ledning på tenninga har spenning når tenninga er på og ikke har spenning når tenninga er av. Da har jeg spurt voltmeteret mitt om det samme, og entydig svar! Ja, lilla ledning følger tenningen av/på. Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
cesandberg Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Heisann Har en Hydrolift F23 med en 97mod merc 350magn mpi gen x 300hk. Når jeg kjøpte båten i fjor så ville den ikke i plan. Byttet plugger, fordeler, rotor og pluggledninger, dette hjalp litt, men fremdeles er den "tungpustet", jeg får bare 4100-4200rpm. Motoren har vært på minges motor etter frostskade for 2 år siden. de har ikke montert på "alt av eksteriør" Har Bravo 2 med 25" ballistic stålprop Båten burde hoppe opp av vannet, men motoren er som en turbodiesel uten turbo, veldig svak og lite punsj. Av og til er det så vidt den vil i plan. Får ca 40knop på 4100rpm og der stopper det. Noen som har gode tips og ideer? Er det 2 bensinpumper på disse ? kan den ene være defekt/ ikke få strøm ? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Denne motoren har coolfuel, dvs at det er en modul nede på styrbord side som inneholder bensinpumpe, kjøler og trykkregulator og den har ofte en overflatebehandling innvendig i kjøleren som har en lei tendens til å løsne. Hvis dette har skjedd på din motor får du dårlig effekt. Det kan du sjekke med et manometer koblet til bensin-railen. Jeg hadde lignende symptomer på min og det skyldtes en eksosventil som ikke lukket. Litt treghet i en ventilstyring var alt som skulle til. Disse motorene har ståltopper uten bronseforinger så de kan få litt rust i styringene når de har stått en stund og ventilfjærene er temmelig slappe. Sitér dette innlegget Link to post
cesandberg Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Heisann Takk for kjapt svar, dette skal jeg sjekk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.