Jump to content

Hentetråd Molde Oslo

Tom Rør

Recommended Posts

Tatt for en time siden. Tror nok det er best å teste Kvamsøy i dag ja. Kanskje en mulighet over middag i morgen akkurat før vinden snur på vest?

Men som nevnt for noen dager siden er nok Mandag mest realistisk, ikke minst da gutta har sagt de vil ha en behagelig tur.

Ser Rostein kom rundt nå, kan jo prøve han på VHF. Alt. kan eg ringe han? Men som sagt ikke noe til forhold i dag heller, ser også at vinden har øka på Kråkenes siste timen, hører også her at det rykker litt mer nå.

bilde

Husk att i sørlig vind så er vi i le på nordsiden, men huskestua begynner når man passerer stålrevet.

Redigert av volfro (see edit history)

Takket være fjellene så ser man mye landskap hele tiden her i vest. Selv om avstanden over en fjord kan være stor, eller en fjord kan være lang, så ser man alltid noe på andre siden og får stadige referansepunkt der landet reiser seg tusen meter opp av havet. Hadde det vært flatt som Danmark, så hadde man knapt hatt noen synlige kursmål i horisonten.

Volfro m.flere, jeg ble svar skyldig i går da jeg var ombord hos gutta, vedrørende hvor langt ut man bør gå på Stad. Utenfor Bokketjuvan og holde seg utenfor 100-meter dybden? Eller gå nært opp til land? Det praktiseres jo ulikt. Har dere noen gode råd til gutta?

........ vedrørende hvor langt ut man bør gå på Stad. Utenfor Bokketjuvan og holde seg utenfor 100-meter dybden? Eller gå nært opp til land? Det praktiseres jo ulikt. Har dere noen gode råd til gutta?

I mine kart er det en blank sektor på Buholmen ( 180 grader ) som leder mellom Bukketjuvane og fastlandet. (Øst for Bukketjuvane).

Jeg har brukt å gå i den sektoren, men det har vært i rolig sjø.

Når det bryter som verst vil jeg tru det sikreste er å gå vest om Bukketjuvane. Men da vil helst ikke jeg være med der ute.

Eureka ang. passering stad så vil eg vel si att grunnregelen er at er de pålandsvind så går man langt ute, og fralandsvind lenger inne.

Dette har i hovedsak med at visst noe skjer har man litt mer tid på seg før man når land, og selv om det normalt sett er redningsskøyte både

i Måløy og Fosnavåg så tar det litt tid. Denne saken var jo for 3 dager siden : http://www.smp.no/nyheter/article9357127.ece

Eg har som regel gått for langt inne og får da mye beølgerefleksjoner, men de er der som regel alltid.

Visst vinden er sørlig så kan det nok lønne seg å gå lenger inne.

Å holde seg også helt utom bukketjuvane funker også greit, men ikke gå for nær da kan det gå som med hurtigruta for noen år siden.

Ikke noen fasit da forholdene varierer så kan være greit å se det an når man runder stålet.

Har jo litt med bølgeretning og sidesjø å gjøre også.

Ikke noen fasit da forholdene varierer så kan være greit å se det an når man runder stålet.

Stemmer på en prikk. En må se forholdene når en nærmer seg stålet og helst litt før. Mye avhengig av bølgerettningen som bryter fra dyp (100+ m) og opp til grunt farvann. På nordsida er det vestabølgene som kan være djevelsk ved flo og fjære skifte. Virker som de kommer fra alle kantene rundt Stålet og 20+ litt NNØ for stålet. Passer mellom disse på 40+ og hold god klaring til 10+. Ved Bukketjuvane og Vossa kan en trygt gå mellom, men bølger fra SW bør dere muligens holde klar på yttersia av Bukkene. Mer behagelig til dere dreier inn Sildagapet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...