Eureka Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 (redigert) Ligger den på finn? Randaberg? Du får se ekstra på kjølboltene og spørr ut om det med glipen. Det skal vel være en fuge mellom jernkjøl og skrog. -jeg har innplastet blykjøl og har ikke det problemet. Lykke til. Redigert 22.Mars.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tombok Svart 22.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Avtale og enighet om handel er vel egentlig i boks. Og det som så ut som sprekk ved første øyekast var egentlig bare fugemasse som var løsnet, så en god pusserunde og rengjøring så purde en ny runde med fugemasse holde for sesongen. Synes boltene så fine ut innvendig, og det var nesten ikke vann nedi der heller. Det so var forsvant ved å vri opp en svamp 4-5 ganger... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Gratulerer! Er det den på randaberg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina_Lente Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Red et noe rart med roret på den båten? Synes jeg ser et dypt hakk inn på ene bildet.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 er det ikke hælsko det kalles, Festina? bronse/messingklossen som holder roret til skegget? Ser at det er ny aksing i år, så kan jo hende bildet et tatt i forbindelse med det arbeidet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tombok Svart 22.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Roret er ikke originalt. Det originale ligger nok i middelhavet et sted tror jeg, så det som sitter på er laget av en kar et sted... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tombok Svart 23.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Har et lite spørsmål ang vinsj og et om primusen. Vinsjene ser slik ut. Den ene kjennes helt fin ut, mens den andre er veldig slarkete. Håper jeg slipper og bytte den ut, er det noen som vet hva vinsjen heter og hvor jeg kan få tak i deler evt? Neste er primusen. Det er en parafinbrenner som man pumper opp trykk i. Den er visst ikke helt i orden, så jeg tenkte at når jeg likevel tar den ut for å fikse på benken kunne jeg prøve å overhale primusen samtidig. -Noen som vet hvor disse kommer fra?: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 23.Mars.2014 Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Hei Primusen ser ut til å vera ein original Primus. (Merkevaren Primus er blei så store at namnet har blitt typenamn òg.) Eit svært bra produkt. Eg har eit liknande apparat i kjellaren. I tilfelle langvaring stramubrot Det ser ut som ditt apparat òg har forvarmingsdysa. Dvs. at du kan sleppar forvarming med raudsprit. Prøv å forvarma med raudsprit før du fyrer opp. Elles er det demontering og reinhald som gjeld. Det er nok mange her på formumet som kan mykje om Primus. Gratulerer med ny båt. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tombok Svart 23.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Takk Ask! Jeg får vel bare prøve å plukke den litt fra hverandre, vil tro det er noen o-ringer og slikt som blir dårlig etter x antall år... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stormblåst Svart 23.Mars.2014 Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Gratulerer med båt Det blir et spennande prosjekt å følge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
På svai Svart 23.Mars.2014 Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Hei tombok, spennende med ny båt! Gratulerer! Kjekt for oss andre med en ny prosjekttråd, måtte den vare lenge... Vinsjen som du spør om, synes jeg ligner på en Andersen, etter det jeg kan se fra bildet. Her må andre korrigere meg hvis jeg tar feil. Det enkleste for å sjekke denne som er slarkete, er å demontere og smøre opp delene. Det bør strengt tatt gjøres hvert år. Demonter først, ha delene i et kar med white spirit (eller diesel), de faste delene pleier jeg å bruke en my børste på. Bevegelige deler smøres opp med vinsj fett. Andersen har tilogmed eget fett for dette. . Pass på at lamellene (ikke sikker på om dette er korrekt benevning..) som "låser" vinsjen fra å slippe tilbake, ikke får for mye fett, disse må kunne bevege seg fritt. Kanskje unødvendig å nevne, men smådeler havner fort i sjøen hvis man ikke passer på.... Det finnes artikler om dette, også her på BP vil jeg tro. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ravddo Svart 23.Mars.2014 Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Jo det er en Andersen winch. vil ikke tro den er utslitt da de tåler mye. Håper du har winch håndtakene for de er litt dyre. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Seewolf Svart 23.Mars.2014 Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Primus er en Optimus 55 / 155 og din er UTEN forvarmingsdyser... Antagligvis fungerte de ikke lenger og siden det ikke finnes reservedeler lenger så har denne delen av primussen blitt "plombert". For brennere selv finnes det fremdeles service-sett. Hvis du ikke skal bruke primussen / ikke får den til å virke, så er jeg interessert i den. ( lage en av to...) Ellers... lykke til med båtprosjektet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 23.Mars.2014 Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 (redigert) Vinsjer smøres opp og blir som nye. Pass på løse deler som kan falle i vannet. Kokeapparat av denne enkle typen koster ikke så mye nytt. Alternativer er origo med sprit som ikke er på tykktank. Redigert 23.Mars.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tombok Svart 23.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Seewolf; -i første omgang vil jeg prøve å fikse primusen. Men om jeg finner på noe annet kan jeg si fra til deg. Godt at det høres ut som om det er håp for vinsjen, skal operere den og sjekke for slitte deler og smøre opp (begge to). -Hvorfor finnes det omtrent ikke brukte vinsjer i markedet forresten? Blir de aldri byttet til noe nyere og mer fancy? Det blir nok et par uker til jeg kjører over til båten igjen nå, kan ikke holde på med 16-17 timer kjøring hver helg. Men det blir minst en tur over for å gjøre klart med bunnstoff og litt ymse før sjøsetting i slutten av april. Så blir det jo en hentetur, skal prøve meg på å seile den hjem til Østfold... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 23.Mars.2014 Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Brukte vinsjer? - joda, det ligger på finn relativt ofte, en og en annonse, men det selges relativt fort. Du har kommet til den delen av båtlivet hvor du tråler finn-torget 2 ganger om dagen. Så det lå en autopilot der med fjernkontroll forleden til 2700 som kan være ok til din båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tombok Svart 23.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Du tok meg på kornet der Eureka! -Tar snart Finn som mellomnavn. Men autopilot trenger jeg ikke kjøpe. Både en Autohelm ST 1000+ og et (synes jeg ihvertfall) aldeles fenomenalt vindror fulgte med båten. Men jeg skulle gjerne hatt tak i et par sånne saker som kan settes før vinsjen til å låse tauet i sånn at vinsjen kan frigjøres om det skulle bli nødvendig å bruke den til et annet tau. Og så hadde det vært fint å hatt en vinsj i reserve tenker jeg meg... Vet ikke hva vindroret heter, men det er et som ikke kobles til rorkulten. Det har sitt eget ror i vannet, så man bare låser hovedroret i midtstilling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 23.Mars.2014 Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Hvor mange vinsjer er det totalt, og hvor står de? Jeg har 4 på cockpitkarmene, 2 ved nedgangsluka, 2 på masta og en på bom. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tombok Svart 23.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 (redigert) Jeg har en på hver cockpitkarm. Tror ikke det var flere enn som så... Edit: .Ved ettertanke lurer jeg på om det ikke satt en eller to på masten også, det ble litt mye og holde styr på så jeg husker faktisk ikke helt sikkert :) Redigert 23.Mars.2014 av tombok (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 23.Mars.2014 Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Skjønner at det er mye å holde styr på, et lass med inntrykk og mye å huske. Glemte å tipse deg om å ta bilder under visninger så har du noe å se på, vurdere etc når du sitter hjemme i ro og mak. Jeg tok veldig mange bilder når jeg så på båter, men jeg gikk hjem hver gang for så å gi endelig tilbakemelding dagen etter. Uansett, vinsjene på cockpitkarmene er til skjøte til forseilet. Vinsjene på masta er til storseil og forseil fall, - heise seil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 23.Mars.2014 Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Her er forøvrig det jeg har brukt til å smøre vinsjene. Fra biltema og har blitt anbefalt av kyndige folk her. Fjærer og noen små metall-lepper, som fungerer som mothaker inni vinsjen, fikk et par dråper symaskinolje. Ellers så er det som det ble nevnt, demontere, sette i en bøtte med litt white spirit og rengjøring med en gammel tannkost. - det har jeg samlet på opp igjennom vinteren... :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tombok Svart 23.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Takk for tipset. Har en tube eller to med det der. Da blir det med i bilen på neste tur over, så får jeg ta fra hverandre begge to og håpe det er noen slitedeler som kan byttes på den slarkete vinsjen. Det er så mye spill i den at det kan umulig være bare mangel på fett som gjør det... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
aileenll Svart 23.Mars.2014 Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 gammelt fett blir fast, så mothakene slår ikke ordentlig inn, da blir det slarkete. rengjør godt med tennveske, eller en annen tynn olje. smør så opp med molybden fettet fra biltema. winchene blir som nye!:-) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post Share on other sites More sharing options...
tombok Svart 23.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 Skal gå over dem på neste tur. Blir greit å bo noen dager i båten på land og rusle med klargjøring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seewolf Svart 23.Mars.2014 Del på Facebook Svart 23.Mars.2014 tombok... har sendt deg en PM ang. primussen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.