Jump to content

Endelig seilbåt -(prosjekt)


tombok

Recommended Posts

Nytt liv i gammel brenner :) Med litt stell ble det atter fart i den gamle primusen. Er ikke sikker på hvordan disse skal brenne når de er helt i orden, men på denne ble flammene noe gulaktige nå jeg skrudde opp effekten endel. Dog ikke verre enn at jeg kokte opp en kaffekjele på null komma svisj og uten tegn til soting på kjelen. Synes nok allikevel det lukter litt i overkant i heimen etterpå...

bilde

Link to post
Share on other sites

Kom frem til båten sent i natt, og våknet av regnvær på morgenkvisten. Så det kan se ut som det blir innedag i dag. Men nok å finne på allikevel :smiley: Og jammen hadde båten fått ny aksling og renpusset og nysmurt foldepropell mens jeg har vært borte. Og en jollemotor hadde dukket opp. Og en lensepumpe... Har visst nisser i båten :clap:

Bare å krysse fingre for at regnet gir seg etterhvert nå, så jeg kan gjøre ferdig utvendig før påsken er over...

Link to post
Share on other sites

Oioioi. Håper du ga mye for båten..

Hehehe

 

En annen ting er at jeg trenger litt lexanplate til ny vindskjerm foran sprayhood. Den som sitter der er blitt ugjennomsiktig. Fant hos biltema, men platene er litt for korte. -Noen som vet et sted i Stavanger der jeg kan kjøpe slikt?

Link to post
Share on other sites

Da var det fyr i den gamle refleksovnen også. Den raper til og puffer litt en gang i blant, men får se om det ikke går seg til etterhvert. Nå har jeg aldri brukt en slik før heller, så det er mulig at jeg er engstelig helt uten grunn. Men tror nok jeg skal bruke den på dagtid noen dager før jeg våger å la den brenne om natta.

Men god varme skal det være sikkert at det blir av den!

Link to post
Share on other sites

Hvilken type pipe har du til ovnen? Jeg hadde en enkel type pipe, følte meg aldri trygg hvis det blåste. Da hendte det at det slo ned i ovnen og flammen slukket. Dieselpumpa stoppet ikke og pøste på med diesel, noe som førte til dieseldamp og farlig røyk i båten. Skikkelig risikosport å sove med en slik løsning..! Ovnen er en Glembring på 4kw. Så gikk jeg til anskaffelse av en H-pipe da denne skulle være mye bedre i litt vind. Og jammen var den det :thumbsup: Såvidt jeg har erfart holder den fint en jevn og fin trekk i ovnen, selv rett over 20m/s :yesnod: Så har du en enklere type pipe vil jeg absolutt anbefale deg å vurdere en H-pipe.

Link to post
Share on other sites

Da har du nok en H-pipe ja :smiley:

 

Slike ovner krever en god del friskluft for å yte maksimalt, gjerne båten din er såpass tett at ovnen ikke får nok luft? Og derfor puffer av og til? Hos meg føler jeg ovnen soter mer når alt er lukket enn om et par ventiler er åpne. Mulig det bare er innbilning, men har også hørt fra andre at man bør ha åpent et par ventiler for god tilgang på luft.

Link to post
Share on other sites

Båten er ikke tett, jeg har mye lufting. -Er nemlig ganske ivrig etter å bli kvitt lukten av en gammel "luktfri" såkalt luftfriskner og stinket av en slags såpelukt. Har kastet den, men såpedunsten henger ennå litt i og det er noe i det stoffet jeg tydeligvis tåler dårlig for det lager en lei svie bak i luftveiene... Må nok ta en seriøs rundvask for å bli kvitt det siste.

 

Sitter ellers og ser på et vindu jeg må ta ut og tette, men vil helst ikke gjøre før det er oppholdsvær. Og spekulerer litt på hvor jeg best kan montere lensepumpen. Og skal strekke noe ny kabel til lanterner siden det er endel irring og dårlig strømgjennomgang til lanternene. Har lyst til å sette slangen til kjølevannsinntaket i en bøtte og starte motoren slik at jeg kan kjøre den varm og bytte olje og filter.

-And the list goes on....

 

Vet at det er noe som må fikses på jollemotoren, så den får flytte inn i bilen og bli med hjem langs landeveien. Lite vits i at den skal ta opp plass i båten før den er i orden og jeg får laget en brakett til å feste den på pulpiten.

Morrakaffe nå, så er det vel bare å gyve løs...

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med mugg og slikt? Er skrogtrekket tørt bak?

Og nede i kjølen, er det rent? Ofte olje og dieselrester som skaper mye lukt. Det samme med gammel og skitten motorromsisolasjon. Det er også brannfarlig.

 

Ta en titt bakerst i kjølsvinet, der var det veldig mye guffe hos meg etter 30 år med filterskifte, lufting av diesellinje etc etc.

Grundig vask! BT har en luftfrusker/ fjerner med lavendel til 50lappen som er ok og ikke så luktsterk.

Link to post
Share on other sites

Det er et par vinduer som lekker litt Eureka, så det er nok ikke helt tørt overalt. I kjølsvinet er det ikke så galt, men det blir nok en rengjøring der også. -Ellers tar jeg gjerne diesel og oljelukt når som helst fremfor den stramme ekle såpelukten fra den "luftfriskeren" som var her inne. Er generellt lite glad i ting som bare overdøver en lukt med en annen...

Link to post
Share on other sites

Har fått solide bekreftelser gjennom de siste dagers regnvær på at jeg har utette vinduer. Men har lest at pakninger og tilbehør til vinduene i Alo 28 ikke er lett å få tak i lengre. -Siden jeg er litt redd for å ta de fra hverandre for så å oppdage at jeg mangler vesentlige deler ifht å få de sammmen igjen pluss det faktum at jeg er alene og det ser ut som en tomannsjobb der en må stå ute og en inne, tenker jeg litt på å gjøre godt rent langs alle kanter på utsiden for så å legge en liten fuge med god elastisk og klebende masse.

-Burde ikke det holde tett en stund, mon tro?

Link to post
Share on other sites

Hvordan er vindene montert? Skrudd, utenpåliggende eller med ramme?

 

Skrudd, utenpåliggende er det vel gjerne brukt Butyltape eller Treostat (og noen tall bak). Butyltape får du hos gode båtbutikker.

Klissete og klebrig vil vel sverte ved berøring, og det er ikke noe gøy å dra ut over dekk.

 

Bilde bilde bilde :)

Link to post
Share on other sites

Det er utvendig og innvendig aluminiumslist, skrudd fra innsiden. Så jeg er redd man må være to for å få det på plass og vil helst unngå å bli stående med åpne hull i ruffen siden det er ganske ustabilt vær med regn av og på. Tenkte med fugemasse med høy klebeevne som er elastisk når den har herdet, mente ikke at den skal være seig og klebrig hele sommeren :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville latt det være nå, til du kommer hjem til mere stabilt vær, så ville jeg skrudd det fra hverandre, gjort godt rent, og smurt opp pakninger med _hvit_ vaselin, og satt sammen igjen.

Hvit vaslein får gamle harde pakninger til å bli myke igjen.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Legger du på en stripe, pen fuge med maskering, med tec7 over og på siden av lista så blir aldri det helt feil. Det er heller ikke vanskelig å skrape bort senere ved skikkelig utbedring.

Du stanser ihvertfall videre skade innvendig.

 

Finnes det ikke en rennende væske man kan påføre som tetter små lekkasjer? Har ikke brukt det selv og husker ikke navnet.

Link to post
Share on other sites

Må gjøre noe for å få tettet det litt, kan ikke la det stå nå som jeg vet om lekkasjen, men det blir fuging uten å demontere. Så det er fuget litt fra før som har begynt å slippe, jeg jeg fjerner gammelt materiale, rengjør og fuger på nytt.

Pakningene (gummilistene) er delvis ødelagt og må byttes når det demonteres.

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Må gjøre noe for å få tettet det litt, kan ikke la det stå nå som jeg vet om lekkasjen, men det blir fuging uten å demontere. Så det er fuget litt fra før som har begynt å slippe, jeg jeg fjerner gammelt materiale, rengjør og fuger på nytt.

Pakningene (gummilistene) er delvis ødelagt og må byttes når det demonteres.

bilde

bilde

 

dette ligner ganske mye på vinduslistene på prosjektbåten PLENTY.

 

Når du løsner skruene inne så detter ytterlisten av og vinduet med.... det fant ihvertfall jeg ut :lol: . Mitt råd er det samme som de andre sier her; ikke bruk tid på vinduene nå, du tetter midlertidig med sika/tec-7, og så ordner du dette i sommer på en godværsdag sammen med en tjommi (bergensk for kompis).

 

Bruk heller tiden til å få kontroll på motor, slanger (kraner og gjennomføringer) og elektrisk -samt rigg og vant- innfestinger. Hvor langt er kommet med dette? Når blir det sjøsetting?

 

Så er det veldig kjekt å følge tråden din, Alo 28 er veldig gode båter - pen også!

Link to post
Share on other sites

Lekker mellom ramme og glass ja.

Kraner og skroggjennomføringer ser ok ut, skal bare bytte noen få slangeklemmer og en plastgjennomføring fra lensepumpen. Så skal en del av eksosslangen som er blitt morken, har slange og må bare bytte en klemme der.

Så er det litt nye kabler til lanterner, det har irret litt og leder strømmen dårlig.. Skal også prøve å få tak i noe lexan så jeg kan lage nye vinduer i rammen til sprayhooden, slik det nå er må jeg stå for å se fremover...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...