Jump to content

Endelig seilbåt -(prosjekt)


tombok

Recommended Posts

Finnes det ikke en rennende væske man kan påføre som tetter små lekkasjer? Har ikke brukt det selv og husker ikke navnet.

Regner med du mener Capt. Tolley? Har brukt den litt til å tette smålekkasjer. Fungerer fint den, men det er lurt å påføre først en gang, la tørke og så påføre en eller to ganger til for å bygge opp et lag av stoffet tykt nok til å tette skikkelig.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Capt Tolley har jeg også god erfaring med.

 

Ang. windex så er jeg litt "anti-windex". Folk får veldig lett oppheng i å glane på slike dingser, man må lære seg å se innslag i seila og også lese lusene i seila for å seile ordentlig. Og har man først det så ser man aldri på windexen igjen. Windex er litt sånn nybegynnergreie som kan være vanskelig å løsrive seg fra. For å flåse litt, om man ikke intuitivt skjønner hvor vinden kommer fra når man sitter i en seilbåt så er det vindstille.

Link to post
Share on other sites

Har fått skåret ut gammel pakning og fugemasse rundt vinduene og renset og fuget på nytt. Massen jeg brukte var MS40 fra Würth, fin og enkel å jobbe med og skal være uvbestandig og holdbar sålenge man ikke bruker den transparente. Tapen jeg hadde til maskering var ikke fin å jobbe med, den var rett og slett ubrukelig så resultatet var ikke noe å skryte av estetisk. Men jeg håper det ihvertfall ble tett, og at det faktisk var vinduene som var problemet...

-Er noen som vet om de lave veggene som salongvinduene sitter i er dobbeltveggede? Jeg tror de er det, men helt sikker er jeg ikke. Jeg håper, for hvis de ikke er doble kan ikke problemet ha vært vinduene og jeg må jobbe mer med saken...

Tidligere i kveld ankom forresten jolla også, så den får bli med hjem i bilen sammen med motoren sin.

Link to post
Share on other sites

Har åpnet den slarkete vinsjen, og den må taes helt av med bunnplate og alt. Feilen med den er nemlig at akslingen i midten har knekt løs fra bunnplaten, så her må det bronseloddes eller sveises og jeg har ikke utstyr for noe av dette her. Ergo må den fjernes og taes med hjem for reparasjon. Skal prøve å lage meg en "lur" løsning for å demontere på egenhånd, men undersiden er strengt tatt utenfor rekkevidde når man skrur på oversiden og motsatt...

Link to post
Share on other sites

Hvordan passer den vinsjen du fikk fra meg i forhold ? Har du sett om det er samme "base" på dem ? Det stod nemlig en base igjen på min Alo (uten resten av vinsjen). Er ganske sikker på at jeg kastet den, men er ikke helt sikker. kikke en gang til, og finner jeg den, så kan den kanskje brukes ?

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Da har båten fått nye lanterner. Det lyste i de gamle, men veldig svakt og de var veldig lite pene på innsiden med mye irr og korrosjon.

Nye vinduer i vindskjermen under sprayhood har det også blitt. Fikk ikke tak i lexan i påsken, så det ble "plastglass" fra biltema. Det skal være UV-bestandig og tåle rengjøringsmidler, men var ikke tilgjengelig i lange nok plater til å få en løsning som originalt med bare en skjøt midt på. Men de gamle var så slitt at det var ikke mulig å se noenting gjennom dem overhodet, og jeg følte at sikt forover kan være greit å ha på hjemturen. Det ble derfor biltema, og isteden for to deler er det nå firedelt vindu i sprayhood. Skjøtene på sidene ble løst med MS40 fugemasse fra würth.

Utsikten:

bilde

og skjøten:

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Nå er VHF lisens i havn. Det var jo veldig greit å gjennomføre med et kjapt selvstudium og eksamen på Telenor sine sider!

Sånn som båtbruken har vært hittil i år hadde det kanskje ikke vært helt nødvendig, men det er overraskende ofte at jeg har sett dårlig til fraværende mobilnett så generelt tror jeg det er en god ting å ha. Og på neste års turplan kommer jeg ihvertfall utenfor mobilnett!

Når det i tillegg var enkelt å gjennomføre eksamen ser jeg ingen grunn til å la være...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...