Jump to content

Endelig seilbåt -(prosjekt)


tombok

Recommended Posts

Etter mye frem og tilbake er endelig avtale inngått på seilbåt, en Happy 27. Og happy er jeg også.

Det er en god del og gjøre innvendig før den blir fin, men det får man ta etterhvert. Må aller først reparere røstjernsinnfesting (lage nytt skott).

For å få fraktet den hjem på egen kjøl tenkte jeg å lage en plate med samme hullmønster som kan overlappe den eksisterende, men la den gå lengre ned og litt innover med ekstrabolter gjennom friskt treverk og gjerne lime platene til treverket i tillegg. Spiller jo ingen rolle om treverket her blir litt mishandlet siden skottet allikevel må byttes.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med seilbåt!!!

Følelsen er god tenker jeg.

 

Det er litt artig det her, tror jeg kan telle 6-7 seilbåter i størrelsesorden 26 til 30 fot fra rundt 70-tallet som er i prosjektkategorien her i forumet. Fritt etter hukommelsen. Forhåpentligvis sprer det interessen for slikt og vi får etterhvert mere og mere informasjon om hvordan ting kan ordnes. Ikke minst info om båter.

Bilder er viktig dokumentasjon, masse bilder, det gir en livlig tråd!

 

Utover å bytte skottet, så tror jeg du må sørge for tett gjennomføring, jo før jo bedre. Vann i eventuell kjernemateriale kan det også komme.

 

Jeg vet ikke om den råten i skottet er så kritisk at du ikke kan bruke den. Eller er den øvre delen av skottet gått helt i oppløsning? Det er jo flere bolter som står i tilsynelatende friskt tre. Etter hva jeg har lest på diverse forum, så er det mere friksjonen mellom røstjernet og skottet som holder den på plass, en boltene i seg selv.

 

Du kan jo sette inn en bolt ekstra i nedre del. Boltene skal ikke stå rett ovenfor hverandre i forhold til fibrene i treet. -nok en gang, noe jeg mener å ha lest.

 

Men byttes/ utbedres, det må det.

 

Er der tegn til svikt i dekket/dollbord ved gjennomføringen? Ta et 8-10 mm borr å og borr inn i kjernematerialet for å se om det er fuktig. Du merker om det er bløtt. :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tips og gratulasjoner :) Det er en god følelse ja. Selv om det er en god del å ta tak i synes jeg ikke at det var noe dårlig kjøp.

Båten er en Happy og det er ikke noe sandwich som kan delaminere. Såvidt jeg kunne se er både skrog og fordekk massiv glassfiber. Treverket øverst ved røstjernet på styrbord side er helt i oppløsning, så der tør jeg nok ikke annet enn å forsterke litt før den seiles hjem. Ellers må skrogtrekket rives ut og erstattes siden skumgummien på baksiden er smuldret opp på mesteparten av det. Tenker litt på mellomlag av armaflexmatter slik du gjorde Eureka, men får se hva det ender opp med. Førstepri er skottet med røstjernfeste slik at den blir seilbar.

Jeg må jo også finne ut om jeg liker å seile, Var i seilbåt ved kai for andre gang i livet i dag, har aldri seilt men tror ganske sikkert at jeg vil like det :)

Link to post
Share on other sites

Og plutselig var det kanskje ikke båt allikevel...
Gjorde muntlig avtale med eier og tok hverandre i henda igår. Skulle ordne resten til helga når jeg skulle komme og stoffe båten.

Og nå ringte han jaggu og kunne fortelle at noen hadde bydd litt mer, men skulle se på den først.... :worry::rolleyes:

Redigert av tombok (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da hadde jeg blitt meget vrang å ha med å gjøre.. En avtale er en avtale, selv om den er muntlig! Slikt viser jo igjen og igjen at skriftlige avtaler er lettere å forholde seg til. Håper det ordner seg for deg, men hadde jeg vært deg ville jeg ha vist tydelig misnøye med at selger bryter avtalen på den måten. Juridisk sett gjelder en muntlig avtale på lik linje med en skriftlig, det er dessverre bare så vanskelig å kunne bevise noe med muntlige avtaler.

 

Du må ikke finne på å prøve å overby den andre kjøperen, det dukker garantert opp andre båter til tilsvarende pris og stand. Gjerne bedre :wink: Nå utover våren går folk amok på finn og prøver å få solgt det de har liggende. Så kan du heller gjøre handel med en seriøs selger neste gang.

Link to post
Share on other sites

Det var nok en nedtur å få den telefonen. Avtale er en avtale, men det kan jo hende han forsøker å presse opp prisen. Det er urent, uansett.

Tittet nærmere på bildene og forstod bedre hva du mente med å forlenge røstjernet. Du beholdet mao eksisternede røstjern, forlenger dette med ett flattjern som ligger inntil skottet og legger ett flattjern som dekker over gammelt og nytt flattjern og bolter dette sammen? Kan være en ok løsning. Skottet er plastet fast i skroget. Men etter bildene ser det ut til at det er flere skott som har fuktskade? eller er det bare jeg som blir forvirret av bildene?

 

Etter bildene i annonsen så får jeg ikke inntrykk av at det bare har vært en liten vannlekkasje. Inntrykket mitt er at det har stått mye vann i kjølsvinet og det har vært et fuktig miljø med alle den skade det gir.

Alt skrogtrekk må nok bort, og isolasjon er en god ide. Søker du på Armaflex på finn-torget, så ligger det ute et par annonser på det. Synes å huske prisen var god. Maritim har satt opp prisene på sin skrogisolasjon, så du får regne på m2,prisen.

Her kan det sitte mye mugg som du ikke ser, og det er viktig å få bort mtp helsen din og de du er glade i. Videre ser jeg en del oljeavsetning ned i skroget og oppetter treverket. Dørkplatene er tydelig missfarget. Olje i treverket er ikke nødvendigvis lett å få bort og her har det fått trekke godt inn. Men med grundig vask så blir det bedre. Men hvordan var det med lukt om bord? Jeg setter en 10'er på at det lukta båt. Det er også noe drit å bli helt kvitt, olje, råte, mugg fukt... Dårlig båtlukt sitter lenge. Da jeg overtok båten min, så kastet jeg ut en del utrangert utstyr, gammel tv, klær etc. Dette lå i garasjen i 6-7 måneder før det ble kastet. Og da stinket det fortsatt. Båten er nå tilnærmet luktfri, men jeg må nok vaske ned et par ganger til.

 

Det står at motoren er "overhalt" vært år. Dette er jo et begrep med mange meninger og vi snakker nok her om en selger som ikke vet hva ordets rette forstand er. For om det er "overhalt" hvert år, så må det være noe seriøst galt med den. -men olje og filterskift har den sikkert fått. Men vask av motor, det har sviktet i mange år! Og det er en like viktig del av vedlikehold. Det har åpenbart stått fukt i motorrommet og det går ut over koplinger, elanlegg, dynamo etc etc. Og oljesølet må jo komme fra en plass også.

Motorromsisolasjonen MÅ byttes.

 

Med mindre selger har lave krav til hvordan båten skal se ut ved bruk, så har nok båten stått for forfall over flere år, eller at det har vært betydelig med vann i den i vinter.

 

Jeg skiver dette litt for å trøste deg med at du skal ikke gråte om denne båten glipper. Det er en nedtur å kjenne den gode følelsen, for så å få nedturen. Jeg skal heller ikke ta fra deg lysten til å kjøpe den. Men tidsmessig så er nok ikke skottbyttet det minst tidkrevende arbeidet her.

 

Som det ble nevnt av andre, det dukker opp mange båter fremover, både verre og langt bedre, til samme pris.

 

Det er nok et greit kjøp, men seila bør være gode og motoren bør ikke streike i år. :)

 

Det er ofte små feil som selger ikke snakker så høyt om, som vil vise seg å være de største tidsspiserne. Lukt og oljetrukket treverk er kanskje ikke det selger vektlegger, men dog så symptomatisk for mangelfullt vedlikehold og som har ringvirkninger.

En tørr båt vitner om at båten er tett og den vil ha langt mindre feil på el-anlegg, motor og konstruksjon.

 

Hadde selger hatt grunnlag for å si at motoren er i god stand, så hadde han ikke lagt ut et bilde av motoren i den tilstanden. Da hadde han i det minste tørket av den.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regelrett en go drittsekk, han viser jo bare det at du ikke kan stole på han, anbefaler og ikke kjøpe dette prosjektet,motor ser ut som den er trøkt igjennom et dass,, denne båten kommer til og koste deg mye peng.ut i fra bildene på finn så det positive at skroget var fint. Håper selger ringer deg og sier at du kan få den for budet ditt.

Link to post
Share on other sites

etter litt leting så fant jeg en båt som passer til beskrivelse på finn :http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46678439&searchclickthrough=true

her var det ikke mye mere en skroget å ta vare på. Er riggen i tilsvarende forfatning, så må eieren være glad om noen fjernet båten uten å ta betalt.

Nei ligg unna!

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

I alle tilfelle har selger løst deg fra den avtalen dere hadde, siden han har akseptert et høyere bud(om enn med vilkår).

Så dersom du fremdeles er interessert i båten, og han ringer deg tilbake fordi den nye "kjøperen" trakk seg, så gå i det minste ned noen tusenlapper før du aksepterer å kjøpe båten en gang til.

Ikke usannsynlig at det hele er en bløff for å få deg til å by mer, men som sagt, det eneste riktige nå er å gå ned hvis han ringer tilbake. Du skylder ham ingenting.

Hvis han ikke vil senke prisen, se etter en annen båt.

 

Så har dere kanskje begge lært en lekse om kjøp og salg... :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei. Enig med Aileen. Styr unna! Denne har åpenbart hatt mye vann ombord i lang tid. (har den vært litt ubåt? ) Her ser det ut som det har stått olje/vann blanding til langt over dørken i lengre tid. Nesten alt av innredning må byttes/repareres. Alt skrog trekk. Helt sikkert det elektriske, og evt elektronisk utstyr er sikkert kass oxo. Du kommer helt sikkert til å bruke 20-30 tusen bare på dette før den er beboelig. Da har du fortsatt ingen sikkerhet for at seil og motor virker mer enn en uke:( skal man dømme etter hvordan resten ser ut skal du være lykkelig hvis det gjør det! Vær glad det er en annen som har bitt på! Er mange fine alternativer på finn allerede nå. om 14 dager er det ennå flere.

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Synes jo skroget ser fint ut, men helt klart en del jobb innvendig ja. Og en god del som må byttes ut for å få fin båt, og da jeg først snakket med selgeren på onsdag tror jeg det var så hadde han bare hørt fra meg som bød 10000 og en som ville ha den gratis, vi ble forøvrig enige om 15000 . Nå er det visstnok to til som begge vil gi 20000. Jeg blir ikke med på noen budrunde utover det. Slik som han holder avtaler har jeg vel egentlig ikke lyst til å gi 15 lenger heller, men er rimelig desperat etter en rimelig prosjektbåt som kan seiles mens den er under arbeid. Og vil hest ikke at den skal være mindre enn 25 fot ihvertfall

Men jeg tror nok ikke riggen er så gal. Og det er tre "normale" seil og et storseil i kevlar.

Det er jo sånn at jeg aldri har seilt før og vil se om jeg liker det så godt som jeg tror jeg gjør :) Og tenkte da at det bedre å få tak i en billig båt å prøve med som jeg så kan legge litt eller mye jobb i hvis jeg liker seilingen enn å bruke like mye på å leie en båt for så å handle prosjekt etter at budsjettet er brukt på leie.

For alt jeg vet er jo ikke sikkert at disse andre to budgiverne finnes heller...

Link to post
Share on other sites

I alle tilfelle har selger løst deg fra den avtalen dere hadde, siden han har akseptert et høyere bud(om enn med vilkår).

Så dersom du fremdeles er interessert i båten, og han ringer deg tilbake fordi den nye "kjøperen" trakk seg, så gå i det minste ned noen tusenlapper før du aksepterer å kjøpe båten en gang til.

Ikke usannsynlig at det hele er en bløff for å få deg til å by mer, men som sagt, det eneste riktige nå er å gå ned hvis han ringer tilbake. Du skylder ham ingenting.

Hvis han ikke vil senke prisen, se etter en annen båt.

 

Så har dere kanskje begge lært en lekse om kjøp og salg... :wink:

Akkurat.

Selv om det er veldig surt å slippe taket så er nok det rett reaksjon

Link to post
Share on other sites

Ang motoren så var nok den årlige overhalingen bare standardprosedyrene med gjennomspyling og frostvæske. Men den hadde visst begynt å gå dårlig for et par år siden, og ble da påkostet 18000,- før båten ble tatt opp. Jeg så dog ingen kvittering for dette.

 

Ellers stoppet jeg innom kaia i Horten og så på denne på vei hjem. Her var masten sunket litt ned i overbygget og det kjentes som om hele "taket" var delaminert, men spennede og se hva den går for, vet ikke hva som er realistisk uten mulighet til å teste og med alt i ukjent tilstand...

Link to post
Share on other sites

Når du ikke har seilt før og tanken er billig prosjekt for å seile med for å se om du liker det, ville ihvertfall ikke jeg startet med store kostnader og mange ukers arbeid før du kan bruke båten. Liker du det ikke vil du trolig ikke få igjen pengene, fordi det fortsatt vil være et prosjekt. Ville heller satset på et bedre objekt. Som du kan kvitte deg med raskt igjen, i slutten av mai/begynnelsen av juni. Da kan det være at du kanskje til og med kan tjene en tusenlapp eller 2.

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Jeg har en tilsvarende båt, og den var like møkkete som denne da jeg overtok den (gratis). Etter mye vasking, innvendig maling og nye puter var båtlukten vekk og den fungerer som familiebåt nå. Jeg brukte ca 30.000 på å få den i ok stand, 9000 av disse var "ny" påhenger. det blir litt jobb, men hvis du gjør den seilklar kan man kose seg underveis. ikke gjør alt samtidig, da vokser ofte oppgaven over hiset på seg.

Link to post
Share on other sites

Oksø har sandwich konstruksjon i dekket, sannsynligvis balsa. Dvs at det blir litt jobb med å rigge ned, fjerne skottet og skjære ut det delaminerte området. Deretter bygge opp på nytt og sette inn skottet igjen. En ganske stor jobb, men mye! mindre enn å skifte skrog kledning og mesteparten av treverket innvendig i Haopy 27.

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Oksø har sandwich konstruksjon i dekket, sannsynligvis balsa. Dvs at det blir litt jobb med å rigge ned, fjerne skottet og skjære ut det delaminerte området. Deretter bygge opp på nytt og sette inn skottet igjen. En ganske stor jobb, men mye! mindre enn å skifte skrog kledning og mesteparten av treverket innvendig i Haopy 27.

 

Trygve

Her betyr nok det at hele rufftaket må gjenoppbygges, siden det virket som om delamineringen omfattet hele arealet.

 

Happyen må få nytt skott for å kunne seiles, men mye mer jobb for at det skal bli trivelig nedi der.

-Vi får se hva som skjer etterhvert. Budsjettet for anskaffelse er lavt, men viljen til innsats og utbedringer over tid er stor, så det er ikke så mange båter jeg faktisk kan velge mellom :)

Link to post
Share on other sites

Så ikke svart ditt før nå Festina_Lente.

Ja, det er noen interessante båter der ute, har ikke lykkes i å få tak han med Alphaen, men er på langtur for å se på Alo 28. Venter ved båten på eier nå. Det er en del hakk og riper i skroget over vann og en liten glippe mellom skrog og kjøl bakerst på kjølen. Men glippen er ikke større enn at jeg antar det kan komme av skiver som er rustet under mutteren f.eks. Det er ikke noen synlige merker på kjølen som indikerer at den har vært borti noe. -Og på denne båten er det ikke noe som er nylig malt over for å si det sånn, så siden ikke har skrog i sandwich som kan ha blitt rått i kjernen og sunket sammen tipper jeg det er skivene.

Men innspill mottas med takk, eieren kommer om litt så da kommer jeg inn i båten også.

Gikk rundt og banket litt med neven på utsiden og hørte litt rare lyder, men tror det var fra løse ting som ligger mot skrogsiden innvendig...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...