Jump to content

Endelig seilbåt -(prosjekt)


tombok

Recommended Posts

Du bør ha kasko. Koster veldig lite. Ansvarsforsikring på sjøen er ikke det samme som ansvarsforsikring for bil. Er noen uheldig og ødelegger din båt, er det ikke gitt at deres forsikring (om de har noen) dekker din skade.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Fått skrapt og smurt på bunnstoff i helga. Og under noen lag med gammelt stoff dukket det frem noe som så ut som byller eller små bobler, -tenkte straks osmose. Men stakk og pirket igjennom noen av de uten å merke antydning til hverken fuktighet eller lukt, så jeg er neimen ikke helt sikker på hva det er. Det som er sikkert er at til høsten blir det full nedsliping av undervannsskrog solid pressenningstelt rundt båten, og mange lag med epoxyprimer til våren.

Link to post
Share on other sites

Skrognummer / HIN-nummer har den neppe, fordi båten er bygget før dette ble innført som standard.

 

Har båten vært registrert i småbåtregisteret? -en oppdatert registrering?

I og med at du er eier nummer 2, etter hva jeg husker, så blir det lettere for deg å få den registrert iom det er kun en tidligere eier. Men se til at du får tilstrekkelig informasjon fra selger/ selgers representanter, nå når kjøpet er ferskt.

 

Du skal kunne registrere båten uten skrognummer/ HIN. Men registreringsnummer fra småbåtregisteret bør være nok.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Fikk tilbud på ansvar og ulykkesforsikring fra Pantaneius i dag. Det var jo veldig overkommelig :clap:

Under 1000 kr året....

 

Spør om det er ok å ligge på land med masta oppe, er ikke alle selskap som godtar det. Og dette med å ligge på sjøen om vinteren, hvis det er aktuelt, eller kan bli det.

 

Og du kan også spørre hvordan de stiller seg til havari på rigg, det er jo ting som det som kan gjøre en eldre og gulle godt båt til et vrak med minusverdi.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Da skal jeg ta en prat med selger om nummeret.

 

Pinkvin; -sålangt jeg har sett opererer ikke dette selskapet med aldersavkortning i utbetalingene, slik at man får nytt utstyr når gammelt havarerer.

 

Ang nummeret så oppga jeg seilnummeret da det var det samme som hvilken båt i rekka produsert den gangen min båt ble produsert i 1984. Kanskje det er det samme hos deg? Var uansett greit for forsikringa.

 

Mener ikke å mase men finles forsikringa. Har selv en superduperforsikring som dekker rigg uten aldersavkorting, men da ikke selve seilene (om de er over x år gamle)...Er grei å ha kontroll på hva som gjelder slik at en ikke blir skuffa om det skulle skje noe.

Link to post
Share on other sites

Tror neppe en kommer over selskaper som har bedre betingelser for eiere av eldre seilbåter enn Pantaenius.

 

Min båt har heller ikke noe offisielt skrognummer, men Pantaenius hadde ikke noe problem med å bare registrere serienummeret mitt fra produsenten – nummer 17, for øvrig; det var ikke akkurat storskalaproduksjon.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båt :-)

 

To kommentarer fra en i samme båt/situasjon.

 

Sjekk motor. Min ble et helvete.

 

Origo rødspritbrenner funker som gull. Idiotsikert. Bare å fylle Rødsprit og tenne på.

 

En liten kommentar om kontraktsinngåelse, siden det er det jeg studerer.

 

Selger er bundet til sitt tilbud når det er kommet til din kunnskap og du har fått rimelig grunn til å tro at han ønsker å binde seg.

 

Kommer tilbudet muntlig er selger bundet fra det øyeblikket og aksepteres det samtidig er avtale inngått.

 

Ellers lykke til. Holder du til i Grimstad? Skal seile innom ditt på vei til Bergen med min nye båt.

Link to post
Share on other sites

Takk, og gratulerer til deg også :)

 

Ang muntlig avtale så er det vel slik jeg også har oppfattet det. Men jeg tviler på at jeg ville hatt ressurser til å krangle på den båten det var snakk om i Grimstad. -Så det ble handel i Stavanger isteden.

 

Jeg holder nok ikke til i Grimstad, men i Indre Østfold..

 

God tur, og lykke til med ny båt!

-Hva var forresten problemet med motoren din? Og hva slags motor er det?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Da får jeg se om jeg kan finne et serienummer noe sted. -Hva er forresten seilnummer? (newbie :blush: )

Pinkvin; jeg har ikke funnet noe slike begrensninger som den du nevner ifbm alder på seil.

 

Seilnummer er det nummeret du ser i seilene til alle seilbåter. Du går inn på nettsidene til Norges seilforbund og registrerer din båt og nummer der. Da er det jo egentlig like greit å bruke serienummeret på båten.

 

Ang forsikring, igjen :-). Uten å vedde huset og traktoren så kan jeg nesten garantere at en vanlig (kasko eller ei) båtforsikring ikke dekker gamle seil. Om det ikke står noe spesifikt så henfaller det sikkert under noe generelt som står.

 

Origo i båt er ubrukelig, lukter helt forferdelig (stikker i øynene også), fukt og vann renner og i det hele tatt. Hjelper ikke uansett hvilken type rødsprit du prøver med (ren fyr osv).

-----

 

Av billige og enkle kokeløsinger i båt er det bare en løsning i mine øyne, slike små gasskokere. Gassen gir noe fukt men ingenting ifht rødsprit, og den lukter ikke. Flaskene med gass får du tak i overalt nå, de er billige og du får nå også kjøpt griller/ovner og diverse greier som går på samme flaskene.

 

Parafin er forsåvidt en mulighet men det stinker også. Men ikke så ille som rødsprit under bruk. Dog setter parafinlukta seg i absolutt alt, noe som ikke merkes eller gjør noe om man uansett lukter dieseleksos fra motoren.... :-)

Link to post
Share on other sites

Stemmer det ja.. 20 hk skal være mer enn nok til båten. Jeg har yanmar 2gm20 18 hk og tobladet Gori foldepropell.

Gjør nå 7,1 knop etter nytt bunnstoff og mye stæsj ombord. Skal nok klare å lette den noen kg når jeg tar ut alt verktøyet. :)

 

En ting jeg angrer på at jeg ikke byttet nå når båten var på land, var det vannsmurte lageret på akslingen, det som støtter akslingen utvendig. Er det for mye klaring der, slitt, så gir det økt vibrasjon i båten. Du bør ihvertfall undersøke klaringen. -den kan jo alltids være helt fin på båten din.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...