Jump to content

Montering av skroggjennomføring og ekstra offeranode

Vanntett

Recommended Posts

Skal bytte ut skroggjennomføringen fra septiktanken i en Tresfjord 29(plast), den nye gjennomføringen er rustfri/syrefast. Fikk ikke tak i Sikaflex, som jeg ser er anbefalt. Kan jeg bruke "Marin silikon" fra Biltema i stedet? http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Tetning-og-nating/Marin-silikon-364814/

Fikk heller ikke tak i hamp og tetningsmasse som anbefales mellom skroggjennomføring og ventil,,, mye som er utsolgt nå. Kan jeg bruke silikon eller Tech7 eller liknende istedet? Har ingen planer om å ha dette opp igjen, jeg bruker vinkelsliper fra utsiden neste gang det skal byttes ut også.

Jeg tenkte å montere en sinkanode på skroget som jeg kobler alle skroggjennomføringer og motorlabber til. For å begrense tæring på gjennomføringer og motor/gir etc. Båten er flat bak. Tenkte å montere anode så langt ned som mulig på "akterspeilet", er det en fornuftig plassering? Tenkte å bruke gjennomgående bolt/mutter/skiver, og koble kabler til på innsiden. Er det noe spesielt jeg må tenke på? Er det mulig å få dette tett hvis jeg bruker en vanlig syrefast bolt med skiver/muttere.. eller må det spesial brakett for sink til...?

Hei !

Den Biltema tettemassen har jeg ingen erfaring med. Det viktige er at det ikke er edik syre i produktet.

Båtyggere bruker stort sett Simson tettemasse som du får i de fleste butikker. Du kan bruke det samme på kuleventil og slangestuss. Husk 2 slangeklemmer :smiley:

Din løsning for offersink er grei så sant alle skroggjennomføringene er i syrefast. om ikke blir kopper/messing gjennomføringer offeranode for den syrefaste. Jeg ville ikke koplet dette til motor da det kan spise på motorens/akselens/og propellens offeranoder unødvendig

Lykke til !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Hei !

Den Biltema tettemassen har jeg ingen erfaring med. Det viktige er at det ikke er edik syre i produktet.

Båtyggere bruker stort sett Simson tettemasse som du får i de fleste butikker. Du kan bruke det samme på kuleventil og slangestuss. Husk 2 slangeklemmer :smiley:

Din løsning for offersink er grei så sant alle skroggjennomføringene er i syrefast. om ikke blir kopper/messing gjennomføringer offeranode for den syrefaste. Jeg ville ikke koplet dette til motor da det kan spise på motorens/akselens/og propellens offeranoder unødvendig

Lykke til !

Takk. Har den Biltema Marin Silikonen her.. Men jammen ikke lett å finne ut om det er eddik syre i den. Er også litt i tvil når det gjelder "Sikaflex", den finnes jo veldig i mange forskjellige utgaver. http://www.westsystem.no/no/batprodukter/sikaflex_lime-_og_fugemasser/produkter/ Også har man Casco, som vel er konkurrenten til Sikaflex. De har også haugevis med produkter.Noen som har tips om et konkret produkt jeg bør bruke..?

Simson tettemasse er grei, da sammen med hamp på gjengene?

Tenkte faktisk ikke på ulempen med at motoren kan ofre seg for gjennomføringene. Hmm... da bør jeg kanskje revurdere dette.

Tech 7

ok? Er det noen grunn til at de fleste bruker Silikon? Jeg også tenkte egentlig å bare smøre på med Tec7, helt til jeg begynte å lese om det... Aldri les om noe, bare gjør det!? :lol:

Den Biltema-silikonen du linker til er beregnet for bruk over vann ("For tetning av luker, skjøter, m.m. over vannlinjen"). Hvis du likevel skal på Biltema ville jeg heller valgt deres marintetning, den er beregnet på å tåle være under konstant vannpåvirkning. Har brukt den selv ved enkelte anledninger.

Den Biltema-silikonen du linker til er beregnet for bruk over vann ("For tetning av luker, skjøter, m.m. over vannlinjen"). Hvis du likevel skal på Biltema ville jeg heller valgt deres marintetning, den er beregnet på å tåle være under konstant vannpåvirkning. Har brukt den selv ved enkelte anledninger.

Men nå er vel ikke Sikaflex heller beregnet på å være under vann. Hvis jeg skal over på et produkt som ikke er silikon, så har jeg nok mer tro på Tec7.

Jeg ringte Solux (som produserte min forrige båt), og spurte hva de brukte. Sikaflex, og det har jeg brukt. Ikke noe problem hittil. Men når du ikke får tak i Sikafles, må vel Tech 7 være et godt alternativ. Trodde ikke noen brukte Silikon lenger.

Til montering av skroggjennomføring bør du heller bruke en MS polymer basert fugemasse enn sika 291 som er polyurethanbasert. Sika 291 er et veldig bra produkt, men ulempen er at den krymper under herding, det gjør ikke MS polymer (eks tec7, Simpson, Rotabond (Kent) osv). På en syrefast skroggjennomføring kan det føre til at du før spaltkorrosjon i den lille spalten som dannes når fugemassen krymper.

Hvis du ser deg rundt får du MS polymerer nesten på hvert gatehjørne. Det fleste byggevaresjapper har sin variant. Hvis du er usikker på om det du finner kan brukes anbefaler jeg deg å sende en IM til Vanntro her på forumet og spørre, han er en guru på akkurat dette :smiley:

Det er ikke veldig mye bevissthet rundt om i butikkene rundt akkurat dette. Hadde en episode her for et par uker siden. Jeg skulle kjøpe et system for drenering av gårdsplassen med slike rister som man graver ned. Ekspeditøren (Monter) instruerte med en bestemt tone at delene skulle limes med et helt spesielt lim som var til akkurat dette systemet. Jeg innvendte kort at det må vel være greit å lime dette med det meste av MS polymer baserte fugemasser, men fikk klar beskjed om at det gikk ikke. Jeg måtte kjøpe denne spesielle massen som hørte til systemet. Javel sa jeg, og la en patron i handlekurven. Et raskt blikk på etiketten viste selvfølgelig at dette var en helt alminnelig MS polymer basert natemasse :giggle:

Jeg tenkte å montere en sinkanode på skroget som jeg kobler alle skroggjennomføringer og motorlabber til. For å begrense tæring på gjennomføringer og motor/gir etc. Båten er flat bak. Tenkte å montere anode så langt ned som mulig på "akterspeilet", er det en fornuftig plassering? Tenkte å bruke gjennomgående bolt/mutter/skiver, og koble kabler til på innsiden. Er det noe spesielt jeg må tenke på? Er det mulig å få dette tett hvis jeg bruker en vanlig syrefast bolt med skiver/muttere.. eller må det spesial brakett for sink til...?

Det du akter å gjøre her er hva man på utenlandsk kaller 'bonding'. Systemet kjører de forskjellige materialene som deler elektrolytt til samme potensialet (ref. en eller annen spenningsrekke. Som for så vidt kan bytte om elementers potensialnivå ut fra temperatur, strømningsnivå etc). Det er kjente båtmerker som gjør akkurat det du ser for deg. Nå er ikke Hulda noe båtmerke, men gjør allikevel akkurat det samme. Hos meg er alle gjennomføringer under vann (AISI 316L) sveiset inn i skroget (sort stål). Skroget har anoder. Propellakslingen er forbundet med skroget via et trykklager, som linker hele motoren til samme systemet. Det går så bra så. Bare pass på at anoden(e) har god elektrisk kontakt med alle gjennomføringene. For tvilere: Tenk på en offshoreplattform i stål, eller betong for den saks skyld. Masse forskjellig utstyr som er bundet sammen. Nå skal det i sannhetens navn sies at mye ruster/korroderer pokkerivold. Men det har sin bakgrunn i at det er ikke alle, selv ikke på 'toppnivå', som forstår mekanikken. Dog er det undervanns stålkonstruksjoner som har stått der ute siden slutten på 70-tallet. Uten at rust er noe vesentlig problem, beskyttet med anoder av aluminium eller sink.

Leste også resten av det du skriver: Om du skal bolte fast en anode, så ser jeg ingen verdi i å bruke festemateriell som ligger så langt unna potensialet i anoden som mulig. Vanlige galvaniserte skruer er bedre enn rustfrie. Poenget er at du skal ha så god kontakt som mulig. Og anoden gjør akkurat det den skal gjøre, beskytte jernet mot rust. Anoden må gjerne ha en avstand til skroget. Merk at det er anodens våte arealet som er virksom. Jeg vet ikke hvor mange gjennomføringer du har. Men om gjennomføringene er plassert midt under båten et eller annet sted, så ville jeg satt anoden i fysisk nærhet. Skal se om jeg har et bilde et eller annet sted som viser undersiden av Hulda.

Edited by Hulda (see edit history)

Denne tar hånd om et av sjøvannsinntakene:

bilde

Denne er en generell anode som beskytter stålskroget. Merk at selv om malingen begynner å bli litt skranten, så finnes det ikke rust på platene. Jeg har heller ikke kunnet oppdage korrosjon andre steder heller. Ventiler etc. har vært plukket opp, men er som nye. Anoden under har sittet sveiset inn slik den er nå, ble montert 1999. Avvirkingen på anodene har økt etter som malinglaget desimerer. Altså, det foregår helt etter boka. Hulda har nå sin første vinter på land siden 2002.

bilde