Jump to content

Har dere navn på båten?


Avsluttet2

Recommended Posts

Navn ja. DET MÅ man ha.

Min båt heter Amorøsa og det ble til på en koselig måte i Roma. (Bakvendt)

Hjemme i huset har laget en pub som da ble hetende Amora pub.

Så ble det båt og det første som ble tatt ombord var øsa. Dermed kom navnet Amorøsa.

Noen som hadde mistanke om at det var andre grunner :confused::confused::lol::wink:

Eller hva sier du Gipsy Girl og Heira som har besøkt begge steder :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Navn er på vei til vår nye også. Er enda ikke sikker på valget, men navn kommer innen sesongen begynner for fullt.

 

Lurer også på å ha "Kr.sand" under navnet med mindre bokstaver. Synes selv det er morro å kunne se hvor båtene er fra når man treffer dem :yesnod:

 

 

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig og veldig praktisk at båter har navn, og helst også hjemmehavn påmalt. Men "tj" spør om størrelse skal være noen begrensning. Min mening: hvis det er den båten du vanligvis bruker så bør den ha navn uansett størrelse, men jeg har ikke navn på robåten, plastjolla, kanoene og gummibåten....

(Slepejolla bør kanskje påmales samme navn som båten?)

Link to post
Share on other sites

Det blir mer personlig med navn på skuta.

Båten vår heter Astor. Det het den forrige også. Og nå blir skippern kalt Astor også. Det hender jeg svarer Astor når telefonen ringer også.

 

Bestill fine bokstaver og sett navn på båten din.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Navn må hun ha. Noe annet er respektløst. Mitt forslag: «Ladybird».

Regner med å muligens observere deg på utgående når du henter båten hos B&M ... skal gi deg et fløyt til lykkønskning i så fall. Grattis med nyebåten!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Klart det skal være et navn, gjerne oppkalt etter et damemenneske. Kona heter Trude, men det var allerede flere båter med det navnet. Så da ble det Trudelutt. Pionerjollen jeg hadde på 8 fot het forresten Båtungen.

 

Litt mer om navnet Trudelutt. Før vi giftet oss het kona Trude K. Eliassen, og jeg Lars H. Helgesen. Og hun tok på gammelt vis mitt navn, og heter nå Trude K. Helgesen. Vet ikke helt om hun hadde tatt mitt etternavn dersom jeg hadde hatt navnet Lars Lutt? :lol:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Klart dere skal ha navn på båten!

Et navn skal barnet ha, heter det. Og navnet skjemmer ingen, heter det også!

Synes " Ladybird" var et fint forslag, nesten like fint som "Gygra"!

:wink:

Har hørt og lest at det skal følge uhell med å skifte navn på båter, derfor valgte vi å la navnet hun har fartet langs kysten med i over 20 år bli stående.

Er det flere som har hørt om dette med navneskifte, eller er det en lokal "overtro"?

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Nei, det er riktig at det fører med seg betydelig risiko å skifte navn. Men det finnes et eget rituale hvormed den rette dose respekt for sjøen, havet og vindens krefter utvises i ydmyk hengivenhet og hvormed naturkreftenes velsignelse til navneskifte kan påregnes. Ved strikt etterfølgelse av dette omfattende ritualet skal det altså gå bra med navneskifte.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Mener Siddis Plast får lagt flotte treskilt.

Rette og bua. Hadde hvertfall tidligere.

Johnny

<{POST_SNAPBACK}>

Takker for tips. Vet i grunnen ikke om et treskilt passer på båten min, eller retter sagt hvor jeg skulle plassere det. Mulig det er noe å finne på båtmessa. Har tenkt meg en tur innom Hillevågsvannet i helgen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Klart dere skal ha navn på båten!

Et navn skal barnet ha, heter det. Og navnet skjemmer ingen, heter det også!

Synes " Ladybird" var et fint forslag, nesten like fint som "Gygra"!

:wink:

Har hørt og lest at det skal følge uhell med å skifte navn på båter, derfor valgte vi å la navnet hun har fartet langs kysten med i over 20 år bli stående.

Er det flere som har hørt om dette med navneskifte, eller er det en lokal "overtro"?

mvh

Jan S

<{POST_SNAPBACK}>

Niks - tror dette er en etablert overtro, bytte navn er ikke bra. Forrige båten min hadde navn når jeg fikk den, og jeg beholdt det. "Nye" (1977 modell) båten hadde ikke navn, som jeg kunne finne ut av. Så den har fått navnet "Habransa", to bokstaver fra de hver av de fire i familien..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

:lol:

Båten min hadde også navn da jeg kjøpte den(ARIANE)likte navnet så jeg lot være å skifte det.

Tror nok min neste båt blir ARIANE 2....

 

Ariane, var ikke det en av venninnene til gode gamle Emmanuelle?? Ikke rart at du beholder navnet i så fall ... :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Tja, ble du egentlig så mye klokere av det da tj. Alle som har svar har riktignok angitt at man må ha navn på båten. Dersom du med spørsmålet mente navn på på båt som er ca. 20 fot, så må jeg dog angi at svarene har kommet fra båtkolleger med båter fra 22 fot og oppover. Er det ingen med 20 fots båter som føler seg kallet til svare hva de har gjort.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...