Jump to content

Har dere navn på båten?


Avsluttet2

Recommended Posts

Hei

1. Båt

En Fairline:

Signe R.

Ungdommelig, :wink: en noe redigert Rignes logo.

Mye øl ombord. Ølkasse til dreggtauet.

2. Båt

En C&C (seilbåt)

NOOZAK

Oppkalt etter lederhunden i flokken vår.

Alltid i tét.

(På det meste 14 Huskier).

3. Båt

m/y ELLIN

TRADER 39

Oppkalt etter medrederinnen.

 

mvh

giver

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Gamlebåten (Askeladden 475) fekk aldri noko namn :blush: , men til nyebåten (Skibsplast 655) kom namnemerka i går i posten. Namnet blei "Eowyn" etter adoptivdottera til kongen i Rohan i boka Ringenes Herre av JRR Tolkien. Godt spela av den australske skodespelaren Miranda Otto i filmtriologien til Peter Jackson som sikkert dei fleste har høyrt ein del om.

mvh

VindiHaaret

Link to post
Share on other sites

Litt mer om navnet Trudelutt. Før vi giftet oss het kona Trude K. Eliassen, og jeg Lars H. Helgesen. Og hun tok på gammelt vis mitt navn, og heter nå Trude K. Helgesen. Vet ikke helt om hun hadde tatt mitt etternavn dersom jeg hadde hatt navnet Lars Lutt?  :lol:

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Det går en vandrehistorie om datteren til komponisten Finn Ludt, som angivelig heter Trude, men det er nok dessverre ikke sant...

Link to post
Share on other sites

Ser at en del har navnet på hjemmehavnen under båtnavnet. Nå bor jeg i Oppegård, men har båten i Skjeberg. Hva er riktig å ha som stedsnavn/hjemmehavn? Har til og med sett båter i "havet" som har hjemmehavn f.eks Kongsberg og Voss.

<{POST_SNAPBACK}>

Sjarmerende med Kongsberg, selvfølgelig - men det må vel være hjemmehavna som er riktig. Rederen kan jo bo hvor som helst, men båten må bo ved sjøen.

Link to post
Share on other sites

Hvis båten er registrert i Skipsregisteret (NOR eller NIS) (gjelder ikke så mange fritidsbåter) er den jo registrert med hjemmehavn. Men det kan få litt pussige konsekvenser, i hvert fall her på Mjøsa: Hvis D/S Skibladner skulle ha hjemmehavn påmalt (under navnet), måtte det stå "Skibladner av OSLO" siden hun er registrert der, sjøl om hun har gått på Mjøsa i 149 år og vitterlig "bor" på Gjøvik....

Det ville ha vakt reaksjoner!

Link to post
Share on other sites

For oss som synes Voss og Dombås er lite egnet som hjemmehavnsnavn, kan Sjøloven virke litt skeiv:

 

"§ 8. Hjemsted

 

Skip som ikke innføres i skipsregisteret, har hjemsted i den kommune hvor eieren har bosted."

 

Gjelder for båter under 15 meter.

 

Bor du i Trysil og har snekka "Trysilknut" liggende i Moss, skal det altså stå "Trysil" som hjemmehavn under båtnavnet.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

En båt må ha navn. Min heter "Arnegrut". Navnet kom til etter en misforståelse på hva som var opprinnelig navn av min svoger :crazy: , som eide båten før. For meg kan derfor ikke båten hete noe annet enn "Arnegrut" (kjært barn har mange navn, er det visst noe som heter).

 

Det som er litt flaut er at jeg ennå ikke har fått klistret navnet PÅ båten, etter å ha hatt båten noen år. :nonod: Burde se å få ordnet det snart. :yesnod:

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte båt i fjor sommer, men rakk aldri å finne noe nytt navn til den. Resultatet var at den brant opp! Blir ikke sjøsetting før det er kommet opp med navn i år. Den før det igjen het forresten "Statslehm Raakuhl". Det brakte fram mange smil i Oslofjorden.. :lol:

 

Pero

Link to post
Share on other sites

Må jo ha navn på båten ja . Hadde stor dåp med fadder og masse folk og chammpis så klart . Tine II etter barn nr 2, enkelt og greit . Kunne kansje stått PB / Tine II , men blei nå bare Tine II da.

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ser at en del har navnet på hjemmehavnen under båtnavnet. Nå bor jeg i Oppegård, men har båten i Skjeberg. Hva er riktig å ha som stedsnavn/hjemmehavn? Har til og med sett båter i "havet" som har hjemmehavn f.eks Kongsberg og Voss.

<{POST_SNAPBACK}>

Du føler vel ingen tilhørighet til Skjeberg? Føler det rett og riktig å fortelle at jeg kommer fra f.eks. Oppegård. At båtens havn er et eller annet sted langs kysten betyr ikke så mye. Det er vel eierens bosted som forteller om hvor båtfolket stammer fra?

Et vrient spørsmål Nordan, som du sikkert får mange forskjellige svar på.

Her på Hurum står det Sætre, Tofte eller Holmsbu på mange båter. Jeg har valgt Hurum, selv om jeg bor på en plass folk knapt har hørt om, Klokkarstua.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Klart at også båter under 20 fot skal ha navn.

 

Da vi kjøpte vår første båt, en 18 Alicraft, bestemte vi oss for at et navn skulle den ha. Tidligere eier viste ikke om noe navn på båten, så da sto vi fritt til å velge selv.

 

Siden vi hadde en liten båt så syntes vi at navnet skulle være kort. Etter å ha lest gjennom rekken av norrøne, greske og andre guder og vesener, fant vi frem til Eos. Eos er morgenrødens gudinne, det syntes vi passet godt til båtnavn.

Vi valgte å kalle båten Lille Eos. Skrev Lille med små bokstaver slik at Eos ble det fremtredende.

På hekken sto også Stavern for hjemmehavnen.

 

Når vi byttet båt i fjor var det helt naturlig å kalle den nye(76 modell Joda 2300 Comet) for Eos.

 

Neste båt blir helt sikker døpt Eos II, hvis den ikke har et navn allerede.

 

Merker til båten kjøpte jeg fra Eureka RC, billig og bra

 

Eos

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...