Jump to content

Har dere navn på båten?


Avsluttet2

Recommended Posts

Jeg sliter med og finne opp et navn til båten vår,en Windjammer 665.

 

Er det noen som kan har et forslag?

 

Gjerne med norrønsk bakgrunn.

Faxe

<{POST_SNAPBACK}>

 

Båten din het som du skkert vet Sandvik 22 tidligere. Jeg husker veldig godt da den ble konstruert. Det var på midten av 70-tallet av min far.... Han hadde kontor i huset vi bodde ved Arendal hvor jeg kunne følge arbeidet. Båten var lenge min drømmebåt .....

 

Navnforslag er alltid vanskelig - men fra Norrøn mytologi har jeg sansen for TY - litt ukjent gud som både er tapper og vis - her er noe som er skrevet om ham:

 

"Han er den djerveste og modigste, og han har stor innflytelse på seieren i kamp. For tapre menn er han god å påkalle. Det er en talemåte at den som utmerker seg mer enn de andre, og ikke er redd, er tapper som Ty. Han er også vis, og derfor pleier man å kalle meget kloke mennesker kloke som Ty."

 

 

Uansett navnevalg - lykke til med Windjammer'en :flag:

Link to post
Share on other sites

Båten din het som du skkert vet Sandvik 22 tidligere. Jeg husker veldig godt da den ble konstruert. Det var på midten av 70-tallet av min far....  Han hadde kontor i huset vi bodde ved Arendal hvor jeg kunne følge arbeidet. Båten var lenge min drømmebåt .....

 

Navnforslag er alltid vanskelig - men fra Norrøn mytologi har jeg sansen for TY - litt ukjent gud som både er tapper og vis - her er noe som er skrevet om ham:

 

"Han er den djerveste og modigste, og han har stor innflytelse på seieren i kamp. For tapre menn er han god å påkalle. Det er en talemåte at den som utmerker seg mer enn de andre, og ikke er redd, er tapper som Ty. Han er også vis, og derfor pleier man å kalle meget kloke mennesker kloke som Ty."

Uansett navnevalg - lykke til med Windjammer'en  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for forslaget ditt.Jeg skal ta det opp med regjeringa. :lol:

Arti og høre litt historie om båten.Jeg har søkt på nettet ,men har ikke funnet ut så veldig mye om den.

Men hvordan ble Windjammer til?

 

Faxe

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde bestemt meg for å bruke samme navn på båten som de forrige båtene , men etter å ha kjøpt båt nå i vinter er jeg litt i tvil. For det første er det et bra navn på båten fra før,ferdig med skilt og det hele. Dessuten er jo vhf`n reg.med nåværende navn. Det er helt sikkert noen av dere som har vært i samme situasjon,Hva har dere gjort?

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post
Share on other sites

Dessuten er jo vhf`n reg.med nåværende navn.

<{POST_SNAPBACK}>

VHFen skal du ikke bry deg om i denne sammenheng. Den må du selv søke konsesjon for og da bruker du jo selvsagt det navnet du vil ha på båten.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Båten heter Faxen, etter et skjær utenfor Stavanger. Når sjøen står på så slår bølgene som faksen på en hest.

 

Forrige båten en Bayliner 2355 het Reverie bis... :yesnod::yesnod: det er fransk for en liten drøm.

Røkkes het jo Reverie, og det var en stor drøm.... :yesnod:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

................. Den før det igjen het forresten "Statslehm Raakuhl". Det brakte fram mange smil i Oslofjorden.. :lol:

Pero

<{POST_SNAPBACK}>

:lol::lol::wink:

Denne var bra!

 

Selvfølgelig skal man ha et navn på båten.

Som guttunge malte jeg navn på min 8 fots pionerjolle, Anna Rosa, etter en seilskøyte vi hadde sett den sommeren og som jeg mente var pen.

Som 12 åring kjøpte jeg en 10 fots With, men den ble jeg ikke glad i, (det skal ikke gå fort på vannet),så jeg solgte den raskt uten navn.

Som 13 åring kjøpte jeg en 21 fots hyttesnekke i tre, som ble oppkalt etter min mormor, Fernanda. Som 19 åring ble det en 32 fots dorry også den Fernanda. Og da det ble en seilskøyte, diskuterte rederinnen og jeg hva den skulle hete, og det ble Fernanda også da!!!!, vi mente at Fernanda var en god, rund eldre dame, litt slik som mormor og de 8 ungene til Anne Cath. Vestly, og skøyta var jo god og rund, og så gammel ut gjorde den også, så Fernanda passet bra.

Den båten vi har nå het Zaphir og eieren mente at vi burde beholde navnet, og siden en ikke skal bytte navn på båten og vi dessuten mente navnet passet ble vi enige om å beholde det.

Jolla heter forresten Gummi Zaphir........... :wink:

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Hej !

 

Min första Optimistjolle för 40 år sedan döptes til - Gunga Din -

 

sedan dess har alla mina båtar motor- som segel-båtar hetat detsamma !

 

Idag er det en Najad 371a !

 

(min första navnskilt har jag kvar ! den er dock lite för liten att ha på akterspegeln,

men jag skall finna ngn bra plass inne i båten til den skilten! :smiley: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja navn må båten ha!

 

Min første båt(hvertfall første trebåt), 10 fots pram het Lille Mathilde, bygget på Hardanger Fartøyvernsenter, som også driver seiljakta S/J Mathilde.

 

Opitmistjolla jeg hadde noen år het Dysterpytt (oppkalt etter en meget dyster person i "Drømmen om Narnia") Jeg var ingen god optimistjolleseiler :sailing: , har forbedret meg litt siden da :smash:

 

Folkbåten jeg hadde i en del år(eies nå av min bror) het Unn, opkalt etter min mormor Unn, som var opkalt etter en seilbåt min oldefar synes var så fin :smiley:

 

Seilbåten jeg nå har heter Stormfugl, Sitat caplex.no: stormfugler, Procellariiformes, orden av sjøfugler. Holder til over åpent hav og kommer til land bare i forplantningstiden. Ordenen omfatter familiene eg. s. (Procellariidae), stormsvaler (Hydrobatidae), alke-s. (Pelecanoididae) og albatrosser (Diomedeidae).

Da det er en havseiler (som egentlig ikke har noe på land å gjøre, bortsett fra litt gjestehavnsjekking da :lol: )

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Ville beholdt navnet.

Gammel tro vil ha det til at det betyr uhell å skifte navn på båt!

Er forsåvidt enig i det, men det går greit hvis navnskiftet blir gjort korrekt. Har selv gjort det under tvil på to båter. Det gikk bra men kosta flesk. Hos oss holder vi i hevd mer enn 90% av det gamle gode reglene.

 

En ting jeg syns er viktig ved navnvalg, i hvertfall om en er VHF bruker, er å finne ett nogenlunde kort og tydlig ett. (mulig det allerede er nevnt). Har hørt mange slå krøll på tunga når Tjøme radio ber dem gjennta navnet. Må de atpåtil stave det fonetisk går det som regel rett til h......! Mye god underholdning der. Heldigvis er de gode til å tolke mye rart i andre enden, så det går som regel bra.

Link to post
Share on other sites

Ja navn må båten ha, det merket vi da vi skulle søke om konsesjon på VHF i 1986 før det så var det bare snekka og jolla! Satt med VHF katalogen og samme hva vi foreslo så var det mange med samme navn! Ville prøve å finne ett som det ikke var så mange av, da kona foreslo U-NOTA og jolla FOT-NOTA (musikeren slo til)! Og slik ble det, det samme navne er brukt på båtene siden også. Tjøme radio's folk drar på smilebåndet da vi kaller opp, men blide folk er altid hyggelig!

Link to post
Share on other sites

Hei sann allesammen.

 

Jeg kjøpte jo en gammel seilbåt ifjor høst som jeg driver å pusser litt på nå.

Vi har skrevet en masse forslag til nytt navn. Båten heter idag "Partner"

 

Men nå ser jeg det opptil flere ganger er nevnt dette med et rituale hvis man skal bytte navn.

Men ingen fortelle hva dette ritualet går ut på?!!

Har jo ikke lyst til å kjøre meg inn i de store uhell og ulykker på grunn av dette ritualet ikke blir skikkelig gjennomgått.!

 

Kanskje noen har et navneforslag..?

 

Tenkte litt på at hvis det blir mange båter framover kan det bli litt brysomt etter båt nummer fem... "Partner 6" kan jo fort bli til "sex partner" ??!!

 

Hadde ellers tenkt på "Fars Drøm" siden det er registrert en hvis skjev fordeling i hvem av oss som har vært pådriver i denne båthandelen..

 

MADS

 

PS: Har dere foresten hørt at vi skal få marina med drivstoffsalg innerst i drammensfjorden til sommer ? Hurra !! :flag:

Link to post
Share on other sites

Hva i all værden kan være galt med "Partner 6" eller omskrivningen? Det finns himla mange gode navn.

 

Kameraten ville at seilbåten jeg hadde sammen med han skulle hete "wet dream"... men vi endte opp med "Morildo" etter en lysende sjokkaartet opplevelse hans charmente fru hadde på dassen.

 

Vet heller ikke noe om korrekt rituale for navnebytte, så det har jeg aldri våget.

 

Derimot så har jeg navngitt 8 foteren til "forbandelsen" etter nattlig dunking (var sikker på at den var fortøyd og strekt ut fra båten) og fangline i propellen (hadde helt glemt at faeskapet var der da jeg slo bakk for å slå av en prat). Snekka jeg hadde het "Per" navgitt helt ifra 1927, så navneendring der hadde helt sikker gått galt. Nåværende snekke (Fram 21) er klin rund, vet ikke hvor lenge jeg sitter med den, så "Perto" blir den ikke beæret med. Den er heller neppe noe fartsvidunder. "Bollefu" er vurdert pga fasongen, men så er vi jo litt nærme Danmark så noen kan misforstå....

 

Tror jeg kaller den for "Tempo terrible" litt langt, men til hverdags, så blir jo det "TT".

 

Tror også at jeg setter hjemsted "Bærtes", som er bukta i Kristiansand.... Med den aksjonsradiusen jeg vil ha, så er det det mest korrekte.

 

Sandman1

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Til faxe;

 

Hvis du søker opprinnelsen av Windjammernavnet, er det omtrent som følger;

Windjammer a non- nautical term describing square rigged sailing ships and large sailing merchantman, especially in the last day of commerical sailing.

 

Ønsker du deg et norrønt navn på båten din kan du for eksempel bruke "Ran", som var en havgudinne, eller havjotne om du vil, i norrøn mytologi.

Forøvrig kan kan jo også "Ran" henspeile på den følelsen du får når du betaler en båt, eller kjøper båtutstyr!

 

Lykke til med navnevalg!

Link to post
Share on other sites

Men ingen fortelle hva dette ritualet går ut på?!!

Har jo ikke lyst til å kjøre meg inn i de store uhell og ulykker på grunn av dette ritualet ikke blir skikkelig gjennomgått.!

Oi...det blir ikke lett for en som normalt aldri skriver mer enn 4 linjer!!!

 

For det første må du bli kvitt alle spor av det gamle navnet, slipe om så nødvendig. I dagens moderne samfunn er det tillatt å bruke "Svenskeblekk"(unskyld Gunga) i loggboka, men de mest ihuga bærer den på land. Når alle spor er fjerna, ABSOLUTT ALLE, graverer du inn gamle navnet på ei metallplate og foretar tilbakeførings-rituale på bakken. (denne plata kan klargjøres på forhånd) Her bør det gå med minst ei fl. dyr sjampis. Hvem du påkaller avhenger av om du tilhører den Neptunske eller den Poseidonske trosretning. Navnet leveres tilbake til guden ved å kaste den overbord og spyle sprudlevann i ett visst mønster. Helst skal navneplata hives overbord mens du bakker over Ekvator fra fra sør til nord, men her tillates lempelser!!

 

Neste skrittet blir å øse velsignelser over ovennevnte gud og foreta dåp til det nye navnet med dets ritualer. Ny flaske sjampis!

 

Du har seilbåt og bør (les MÅ) kjøre en runde med de 4 vind-gudene også med det nye navnet. Tredje flaske sjampis!

 

Enkelte tar en slurk selv av varen under veis, men jeg tror ikke jeg ville tatt den sjansen. Kjøp heller litt ekstra til deg selv og mannskap til festen før/underveis/etterpå. Lykke til!

 

PS.... jeg bor bare 10 minutter fra Lier, tilhører Poseidons trosretning, og kan godt ta jobben med å lese ritualene for dere..........men da går det med enda to flasker god sjampis ++!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Navn på båt er viktig, riktig og ganske så personlig.

Men hva med kjønn?

Kjære Klara Klok!

Ser at de aller fleste bruker "den" (hankjønn) om båten sin, men siden båter egentlig er av hunkjønn, skulle man tro at "hun" og "henne" ville være en smule mer korrekt og utbredt.....

Men selv har jeg store problemer med å omtale taubåten vår som "dame", jeg er ganske så sikker på at det er en "han"!? :rolleyes:

Hilsen "forvirret"

Link to post
Share on other sites

Neida...skift navn du. Du gjør akkurat så mye ut av navnebyttet som det passer deg og din anledningen. Bare du sitter igjen med en god magafølelse etter at du har fått på nytt navn går det alltid bra. Får du spørsmål etterpå av "bedrevitere" flesker du bare til med ei lang historie om hvor omfattende du har foretatt seremonien. Ta i så det monner.....etter hva jeg vet så er det ingen som kan påberope seg å være spesialist på dette området.

Vær forresten glad du ikke har motorbåt; der sier min oppskrift at båten må være borti bunnen tre ganger før det nye navnet er endelig godtatt av Poseidon. Min båts nye navn er definitivt godtatt!!!!

 

Ellers er jeg sjelden med båt inne i Drammensfjorden. Opplag Bokerøya og ellers Tjøme som utgangspunkt når det er isfritt. Blir liggende noen dager på Skutebrygga første uka i mai, og det blir antakelig eneste turen innover fjorden i år. Mulig en tur til høsten for å blokkere Dramstadbukta sammen med Astor og alle de andre, men håper vi slipper.

Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Igjen.

 

Brukte båten tre ganger etter kjøpet ifjor høst, -Og satt fast i bunnen tre ganger..!!

He he, så da kan jeg vel trygt skifte navn på denne da!

 

Får se om jeg kommer inn og sier hei da vettu. Skutebrygga har jo bra øl.. :drink:

Noen spesiell dato?

 

Kjøpte denne seileren etter 10 års lengting til sjøen, etter jeg solgte min albin viggen.

Skal bli spennende å prøve båtlivet igjen. Nå med to små barn.

 

Mad

Link to post
Share on other sites

Navnforslag er alltid vanskelig - men fra Norrøn mytologi har jeg sansen for TY - litt ukjent gud som både er tapper og vis - her er noe som er skrevet om ham:

 

"Han er den djerveste og modigste, og han har stor innflytelse på seieren i kamp. For tapre menn er han god å påkalle. Det er en talemåte at den som utmerker seg mer enn de andre, og ikke er redd, er tapper som Ty. Han er også vis, og derfor pleier man å kalle meget kloke mennesker kloke som Ty."

Uansett navnevalg - lykke til med Windjammer'en  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Takk for forslaget,Goggen.

 

Familien syntes navnet var flott,og bokstavene er allerede hentet og er klar for påsetting.

 

Bilde av båten med navn kommer senere.

 

:cheers:

 

Faxe

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...