Jump to content

Har dere navn på båten?


Avsluttet2

Recommended Posts

Min dame heter Majali, som den alltid har hatt som navn, jeg vet ikke hvorfor den heter det, men den er fra sverige så kansje noen av våre svenske medlemmer har noen forslag?

 

PS så foresten en som het "Opus" her inne på båtplassen. Det er jo et fint navn men siden jeg har et firma som heter Opus ble det liksom litt feil.

Men Opus betyr arbeid så det er passe på en trebåt. (og når det tidkrevende gunnlaget er på plass, så kan man jo døpe den "pervus opus" som betyr : lite arbeid.. :wink:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Vi skifta fra Agathe til Akira Maru. Tidl eier hadde vel en tante som het det... Akira er Japansk for anker, også benyttet som vanlig fornavn. Maru finner man i navn på alle japanske farkoster som "etternavn" og oversettes som "trygg sfære".

Redigert av Akira Maru (see edit history)

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post
Share on other sites

Min dame heter Majali, som den alltid har hatt som navn, jeg vet ikke hvorfor den heter det, men den er fra sverige så kansje noen av våre svenske medlemmer har noen forslag?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Majali !

 

har ingen aning, tror bara det er ett "flick-namn" !!

möjligen att det kan betyda 'lilla Maja' !!

men det er ett fint namn på en båt ! :yesnod:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei.

Angående overtro...Har også hørt det ikke er så bra å bytte navn på båten, men sies det noe om hvordan det er å ta tilbake det navnet båten hadde da den var ny? Skøyta har hatt tre forskjellige navn og det første hadde den i 51 år. Synes det ville vært korrekt å ta tilbake det navnet, selv om dette er et stedsnavn vi ikke har noe forhold til.

Link to post
Share on other sites

[Angående overtro...Har også hørt det ikke er så bra å bytte navn på båten, men sies det noe om hvordan det er å ta tilbake det navnet båten hadde da den var ny? Skøyta har hatt tre forskjellige navn og det første hadde den i 51 år. Synes det ville vært korrekt å ta tilbake det navnet, selv om dette er et stedsnavn vi ikke har noe forhold til.

 

Du bytter ikke navn ved å ta tilbake det gamle navnet. Historikk på gamle båter er viktig, og selv om DERE ikke har noe forhold til stedsnavnet, så har jo båten det!

Link to post
Share on other sites

Hadde en Sjømann 22 med en Sabb G (10hk) for en god del år siden. Den putret så fint, så en kompis ga den tilnavnet Fjerta. (Nei, det hadde ingenting med eieren å gjøre, bare så det er sagt. :wink: ) Og det gikk ikke lenge før samme vittige sjel ga jolla klengenavnet Prompen. For den hadde en liten 4 hk på hekken. Skikkelig underbuksehumor hadde'n.. :cryin:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Den første Festina Lente i mitt liv var en gammel 30 fots Furuholmen snekke, omtalt i Båtliv 1/2002. Båten kjøpte jeg i Risør i 1983. Daværende eier insisterte på at båten skulle beholde navnet. Det var faktisk en betingelse for at han skulle selge den. Båten var oppkalt etter en gammel kystbåt på sørlandet. Jeg synes navnet (betyr skynd deg langsomt) passet bra på min innstilling til livet på sjøen, og det passet bra på båten, som hadde en marsjfart på 6 knop med sin 36 hk Farrymann diesel, som luktet vondt, men gikk som en klokke. FL2 var en Skarpnes 30 m/85 HK grønn motor, og FL3 går ikke spesiellt fort den heller i forhold til de fleste andre tilsvarende båter.

 

Båten før FL1 var en Myra 21, kjøpt i 1979, som hadde det velklingende navnet M/S Fjottfrid af Sørreisa, siden eieren tjenestegjorde der opp i den perioden. Tidligere båter, det har vært noen siden 1959, het bare "Båten".

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Navnet er Gjeld-Frid II Dette da den er fri for all gjeld II for at den er båt nummer to som er fri for gjeld, så får vi håpe det fortsetter slik med både 3 og 4 til vi er oppe i rette antall fot og båttype

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg synes vi hadde det perfekte navnet på båten vi akkurat solgte.

 

Var en Risørsnekke som gikk 5-6 knop og hadde/har navnet Hvilepuls.

 

De som kjøpte båten syntes dette var et fint navn og lurte på om de kunne beholde det.

 

Båtnavnet må gjenspeile båten man har. En diger Princess kan ha helt andre navn enn det en treg, liten snekke kan ha.

Link to post
Share on other sites

Sjømannen vår snegler avsted i ikke altfor mange knop - derav navnet "Tusle". En kompis er på jakt etter en passende Sjømann. Denne blir i tilfelle navngitt "Rusle", er vi enige om. Selco'en har ikke fått noe navn. Tror den skal få hete "Selco". Princess'en får vi se etter hvert, når 2-3 år med arbeid på den har satt sine spor økonomisk, emosjonelt, og på andre måter. Ellers er det mange artige navn å finne på nettet. Et søk i Google på "boat names" gir treff på en rekke nettsteder som ikke har annet for seg enn å liste opp alle mulige og umulige båtnavn.

Link to post
Share on other sites

I annen tråd har jeg nevnt sønnens båtkjøp. Deler til selvstarteren har falt av, han forsøker å få tak i delene. Får han det ikke, kommer jeg tilbake med spørsmål om råd. Han har foreløpig kalt båten Mathatanyana (litt trøbbel). Blir problemene store blir den nok omdøpt til Mathata (trøbbel) Det får vi håpe ikke skjer!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...