kapptein Svart 1.April.2005 Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 Ritualer ved båtdåp er sikkert viktig! Husker å ha hørt noe om at man i gamle dager (ved døping av treskuter) også måtte si noe i retning av "- og måtte du til sist brenne opp!" - slik at skutas endelikt ikke ble forlis og havets bunn, men kondemnering på land ved brenning. Noen som kan mer om dette? Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
bare lek(k)er Svart 1.April.2005 Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 Som de andre... Klart båten skal ha navn!! Min har fått navn etter graden av tettheten første gang jeg satte den ut (hadde stått på land i 4-5 år...) Håper at den en dag blir pen (lekker) å se på og.. Er forøvrig etter min mening ikke størrelsen det kommer an på!! Vennlig hilsen "Bare Lekker" Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.April.2005 Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 For min del vil jeg nå si at landstedsbåten ikke trenger noe navn men brukes båten til turbruk, at en lever ombord i kortere (dagsturer) eller lenger tid, bør den ha navn. Alle mine båter har hatt navn, noen har jeg funnet på selv og andre har hatt navn når jeg kjøpte de. Nåværende båt heter "Kamelia". Betyr ikke noe spesielt, bare et navn som datt ned i hodet mitt og er navnet til en tebuskfamilie. Ingen andre i VHF- eller Skipsregisteret heter Kamelia og det er jo en fordel. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Bitteliten Svart 1.April.2005 Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 (redigert) Klart båten må ha navn. Ingen båt er for liten til det.Takk for den!Bitteliten I Bitteliten II Bitteliten III Fra Uttern D55 til Nidelv 300. Gummibåten er ikke døpt - men det er tenkt på Bittebitteliten Bitteliten IV vet ikke ennå hva det blir - men det blir nok Men dåpssermonien er ikke av det svulstige slaget med champagne Jeg nøyer meg med rødsprit til avfetting av akterspeilet og navn i selvklebende folie. Redigert 1.April.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 1.April.2005 Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 Synes at det blir et mer personlig preg på et fartøy når det får et navn. Det er nok ikke så vanskelig å skjønne hvor vi har fått ideen fra. Og selv om det sikkert er mange båter med dette navnet betyr det noe for familien at vi har døpt båten etter "Keiko". Både fra Free Willy filmene som familien har sett sammen og hatt stor glede av, og som en hyllest til alle ville dyr i fangenskap. Navnet er forresten japansk, og betyr "Den heldige". Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Frank v. Svart 1.April.2005 Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 Ariane, var ikke det en av venninnene til gode gamle Emmanuelle?? Ikke rart at du beholder navnet i så fall ... <{POST_SNAPBACK}> Der har du det ja,visste jeg hadde navnet fra et sted...hehe mvh frank v. Sitér dette innlegget Link to post
Vinylester Svart 1.April.2005 Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 Det ble ny (brukt)båt på meg og den hadde navnet Helen og jeg syns det passer bra,tør ihvertfall ikke å bytte Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 1.April.2005 Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 Min første båt i "senere tid" hette bare "Båten" Sjømannen hette "Balja" Saga`n heter "Hebbe" Den neste blir "Hebbe 2" Den etter den blir "Hebbe 3" Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
kapptein Svart 1.April.2005 Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 Navn på 20-fots båter? Min første motorbåt het "LØRJA" (20 fots Arendalsnekke 1905 med 5HK ensylindtret Øveraasen 1930!), det het hun da jeg overtok henne, og var aldri i tvil om navnet! Utseendet med hjemmesnekret styrehus/kahytt bare understreket navnevalget..... Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
kapptein Svart 1.April.2005 Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 "Sjømannen hette "Balja" Saga`n heter "Hebbe" Den neste blir "Hebbe 2" Den etter den blir "Hebbe 3"" Siden noen har karakterisert Saga 27 som BALJE, kunne du jo vurdere, i god redertradisjon, å videreføre navnet fra "Sjømann"en... Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
Hebbe Svart 1.April.2005 Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 "Sjømannen hette "Balja" Saga`n heter "Hebbe" Den neste blir "Hebbe 2" Den etter den blir "Hebbe 3"" Siden noen har karakterisert Saga 27 som BALJE, kunne du jo vurdere, i god redertradisjon, å videreføre navnet fra "Sjømann"en... <{POST_SNAPBACK}> hehehehehe, hadde egentlig tengt å kalle Saga`n for Balja 2 men ungene satte seg sterkt i mot akkutat det. Etter diskusjoner med de ble vi enige om mitt kallenavn som unge som er "hebbe". Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Skvulpen Svart 1.April.2005 Link til dette innlegget Svart 1.April.2005 Saga`n heter "Hebbe" Den neste blir "Hebbe 2" Den etter den blir "Hebbe 3" Og da antar jeg at jolla heter Hebbelille? (Hör du gjökarna?) Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 2.April.2005 Link til dette innlegget Svart 2.April.2005 Og da antar jeg at jolla heter Hebbelille? (Hör du gjökarna?) <{POST_SNAPBACK}> ikke "hebbelille" det er min søster..... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
John_Kr Svart 2.April.2005 Link til dette innlegget Svart 2.April.2005 Jeg er blitt spurt av venner og familie hva nye-båten skal hete. Selv hadde jeg ikke tenkt å ha navn på den, tenker gjerne at båten må være større for å navnsette dem. Hva er vanlig? Har dere som har båter i 20 fots klassen navn på deres båter? tj <{POST_SNAPBACK}> Jeg har alltid hatt navn på mine båter. Har også hatt døpesermoni sammen med familien. Båtene har vært oppkalt etter vår datter og hun heter Lill-Hege. Da ble båtene kalt for LILL og LILL II. Sistnevnte er den nyeste. Bytter jeg båt igjen så blir den nye å hete LILL III. Selve navnet har jeg fått laget hos et lokalt firma til en rimelig pris av kr. 400,-. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Birchwood 320 Svart 2.April.2005 Link til dette innlegget Svart 2.April.2005 Takk for den! Bitteliten I Bitteliten II Bitteliten III Fra Uttern D55 til Nidelv 300. Gummibåten er ikke døpt - men det er tenkt på Bittebitteliten Bitteliten IV vet ikke ennå hva det blir - men det blir nok Men dåpssermonien er ikke av det svulstige slaget med champagne Jeg nøyer meg med rødsprit til avfetting av akterspeilet og navn i selvklebende folie. <{POST_SNAPBACK}> Det er blitt litt ironi i navnet på båtene dine.. Den første ... ok .. den er da forholdsvis liten. (i forhold til den du har nå) Men BittelitenIII. Hehe.. BittestorI kanskje. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Fjordutsikt Svart 2.April.2005 Link til dette innlegget Svart 2.April.2005 Det er blitt litt ironi i navnet på båtene dine.. Den første ... ok .. den er da forholdsvis liten. (i forhold til den du har nå) Men BittelitenIII. Hehe.. BittestorI kanskje. <{POST_SNAPBACK}> Vår båt heter DF RAV - kona ga båten dette navnet, da hun heller ville ha Toyota Rav. DF RAV står for: Der Forsvant RAV'en Sitér dette innlegget Link to post
Laurin Svart 2.April.2005 Link til dette innlegget Svart 2.April.2005 Klart båten skal ha navn. Har kjøpt meg en gammel seilbåt som jeg har tenk å døpe "Ad Libium". Dette uttrykket kommer fra musikkens verden og betyr: tempo bestemmes av utøveren. Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 2.April.2005 Link til dette innlegget Svart 2.April.2005 Min skal få navnet "miss Wiener" eller miss foster II Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 2.April.2005 Link til dette innlegget Svart 2.April.2005 Båten vår er oppkalt etter min far som desverre døde så brått fra oss for 1 og et halvt år siden. Han var høyt elsket og respektert og savnet er stort. Alle i familien var enige om at vi ville kalle båten opp etter ham. Han het Nicolai og det gjør båten vår også! Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 2.April.2005 Link til dette innlegget Svart 2.April.2005 Båten heter THEJO, oppkalt etter ungene THErese og JOakim. Synes også det er et poeng å ha med navnet på hjemmehavna i forbindelse med navnet! Noen som mener noe om det? Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Astor Svart 2.April.2005 Link til dette innlegget Svart 2.April.2005 Hei. Vet ikke helt om hun hadde tatt mitt etternavn dersom jeg hadde hatt navnet Lars Lutt? Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Du får sagt det du, Lars!! Nå nærmer det seg sjøsetting!! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 2.April.2005 Link til dette innlegget Svart 2.April.2005 Min første båt i "senere tid" hette bare "Båten" Sjømannen hette "Balja" Saga`n heter "Hebbe" Den neste blir "Hebbe 2" Den etter den blir "Hebbe 3" <{POST_SNAPBACK}> Godt du ikke valgte navnet: ENTA. TOTTA osv. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Framtia Svart 2.April.2005 Link til dette innlegget Svart 2.April.2005 Min heter Tørzth, gjett hvorfor... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Slagskibet Svart 2.April.2005 Link til dette innlegget Svart 2.April.2005 Har hatt navn på skutesida på båter ned i 7 fot jeg,skjønner ikke spørsmålet. Har du lyst har du lov. I går så jeg ei tresnekke med navnet Ø/B Sylfiden. Spurte eieren hva Ø/B stod for,men såpass omgang i nøtta burde jeg jo hatt. ØseBalja Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.April.2005 Link til dette innlegget Svart 2.April.2005 Du får sagt det du, Lars!! Nå nærmer det seg sjøsetting!! Yesss, sjøsetting er avtalt førstkommende tirsdag, 5. april! Da skal Trudelutt som nå bare venter på at utliggerne blir lagt ut på mandag sjøsettes. Håper på godvær neste helg. Da SKAL det bli helgetur om det ikke blåser opp til "storm" og havGAAAAP! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.