Jump to content

Skjøting av ledninger


Lotus

Recommended Posts

Å skjøte ledninger i et salt og fuktig miljø kan by på utfordringer. Så man bruker diverse varianter av sukkerbiter, skjøtehylser, kabelsko osv.

 

Hva med en torix? Torixer er disse røde kremmerhusene i plast som gruppe L montøren bruker rundt om i huset ditt. Tvinn noen ledninger sammen og skru på en torix. Ferdig. Godkjent skjøt.

 

I båt? Gjør akkurat det samme. Spray så torixen full av tectyl eller annen herdende olje. Surr det hele inn med elektrikertape. Viola! En sikker forbindelse.

 

Eller denne varianten:

Fyll kremmerhuset full av Araldit instant epoxy. Den greia med 2 engangssprøyter i paralell vet du. Lett å dosere. Herder på 90 sekunder. Forsegler absolutt alt. Ingen tape nødvendig. Dekker alt av bart kobber og litt opp på ledningsisolasjonen. Ingen fuktighet kommer noensinne inn her.

 

Avisolere tre ledninger. Tvinne disse. Skru på en Torix. Neste sett av ledninger. Skru på torix. Blande epoxy. Fylle torix'ene. Dette går da raskere enn det meste. Eventuelt noen runder med tape rundt ledningene rett før torixen som strekkavlasting. Er dette bedre enn det meste?

 

Umulig å få opp igjen, men det meste skal jo aldri opp igjen.

 

Sikreste og mest vanntette skjøt noensinne. Eller?

For dyrt og for tidkrevende? Muligens Guds gave til båtelektrikeren?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Blir lett "kråkereir" med disse.

Har massevis av de i bruk. Kråkereier? Ja det kan jeg skrive under på. Vet ikke når mine blei kobla, men det er mange år siden. De sitter i tørre omgivelser og har ingen antydning til korrosjon enda. Jeg har ingen forseilinger ala det Lotus foreslår, men ser godt nytten av det ved framtidig bruk i "kjelleren".
Link to post
Share on other sites

Kråkereir, ja. Kunne også bruke sukkerbit å støpe det inn i en 20x20x20 epoksyterning :cryin:

 

Nei, jeg har funnet fortinnede skjøtehylser med krympeslange (innvendig belag med plastlim). Når de er ferdig laget - uten herdetid - så er de nesten ikke tykkere enn ledningen de skjøter og kan klamres opp, trekkes gjennom mindre hull, stripses sammen osv.

 

Nei takk: hus er hus og båt er båt

Link to post
Share on other sites

När vi nu er inne på 'alternativa' skjøtehylser, kabelskor osv.

 

 

vad tror ni om att använda 'gull-pläterade' kabelskor ombord sådana som stereo-folket använder

dessa säljs ju på Biltema bla og er bara obetydligt dyrare, men kansje veldi billiga om dom inte

korroderar....ngn som prövat ????? eller er tanken för vild !? :smiley:

Bilde

89 stk för 139kr

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

vad tror ni om att använda 'gull-pläterade' kabelskor ombord sådana som stereo-folket använder

dessa säljs ju på Biltema bla og er bara obetydligt dyrare, men kansje veldi billiga om dom inte

korroderar....ngn som prövat ?????  eller er tanken  för vild !?  :smiley:

Bilde

89 stk  för 139kr

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor skal jeg bruke de? De er vel laget til å overføre 100 akustiske kilohertz i bil og hjem, og ikke 12V likestrøm - eller kanske det også.

 

Neida...

Link to post
Share on other sites

En ting er å skjøte en ledning. Men disse kremmerhusene vil jo være glimrende for sammenkobling av mange ledere på en gang. 5 jordledere i instrumentpanelet. Tvinn de sammen. Stapp dem i en torix. Tvinn litt mer. Ferdig. Litt forsegling og man er i mål.

 

Kråkereir? Hva er da alternativet? Samleskinne? Dra alle ledninger fra over alt bort til denne skinna? Spaghetti?

 

DEt at mangetrådede ledere ikke er de aller beste å tvinne i en torix er jeg enig i. Ikke det at forbindelsen blir dårlig, men den har lettere for å bli litt slakk etter som tiden går. Det forhindrer man med forsegling.

 

Ikke bruke ting for hus i båt? Og hvorfor ikke? Vi bruker massevis av ting beregnet for hus i båt. Her har man en dings som er enestående til å skjøte flere ledninger sammen. En stund var den det eneste man hadde lov til å bruke i heimen. Denne enestående greia er akkurat like enestående til å skjøte ledninger med i båten. Eneste forskjell er fuktigheten. Den løser man ved å forsegle. Ja da kan jeg ikke se annet ann at det må bli like bra eller endog bedre å bruke torix'er i båt.

 

Dette skal jeg teste. I kjelleretasjen må det jo være helt enestående hvis man gidder å ta seg bryet med å forsegle med epoxy.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal jeg bruke de? De er vel laget til å overføre 100 akustiske kilohertz i bil og hjem, og ikke 12V likestrøm - eller kanske det også.

 

Neida...

<{POST_SNAPBACK}>

för att dom ikke ärgar/irrer?! har hört att det används en hel del 'gullpläterat' när man bygger

PC-system för fartyg !

 

att använda 'hus eller bilgrejjer' ombord har jag inget emot, tvärtom under förutsättning att grejjerna funkar i marin miljö, så kommer man ju undan med en bråkdel av priset jämfört med

om det står stämplat 'båt' på sidan!!!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg ikke spesialist på korrosjon, men legger merke til at fortinningen er vel den vanligste metoden mot korrosjon i elektriske systemer. Gull er for de med guldene ører :rolleyes: men jeg nekter ikke at det kan har minst like gode korrosjonsbeskyttende egenskaper - jeg vet ikke.

Link to post
Share on other sites

OK

 

Vi bruker xxx.xxx,xx antall tusen kroner på denne redskapen / leketøyet som vi kaller båten vår.

Hvorfor i all verden skal da spare på 50 øringene når det gjelder ting som må virke ?

Bruk hylser med egnet verktøy for å klemme de på kabelen eller det beste- hylser for lodding.

Dette kombinert med koblings utstyr (rekkeklemmer eller sukkerbit) med kobber lepper gir deg trygghet for en billig penge.

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i all verden skal da spare på 50 øringene når det gjelder ting som må virke ?

Jeg tror vel i utgangspunktet ikke Lutus starta innlegget for å fortelle hvordan vi kan spare penger. Det er kun en tilfeldig bieffekt av ei grei og sikker kobling som kanskje ikke ser så veldig vakker ut. Nå bryr ikke jeg meg særlig mye om det estetiske, har feil båt til det! Koblingene funker for meg......og det har ingen ting med prisen å gjøre!
Link to post
Share on other sites

Hei,

Er vanligvis svært kritisk til alle slike hokus/pokus løsninger, men om man kan leve med et skjærereir, syntes jeg faktisk Lotus sitt forslag var bra. Det fine i tilleg til til det elektriske er selve den mekaniske strekkavlastingen man får om man fyller termineringene med epoksy. Det som også er fint er at denne typen kobling dekker alt fra 0.5 til 6mm2. Og man trenger ikke spesialverktøy.

På den annen side jeg ville bare brukt dette som en nødløsning. Men det er veldig lett å si når en både har verktøy og kabelsko liggende.

Til slutt vil jeg anbefale alle å skaffe seg en skikkelig kabelskotang. Og da snakker jeg om en tang som både krymper den elektriske delen og strekkavlastingsdelen i en krymp. En billigvariant av denne fåes fra Biltema for under 200 kroner.

Feilen mange gjør er at de bruker en billig tang og krymper den elektriske delen først og så strekkavlasteren. Da er det lett for at den elektriske delen av krympen strekkes og den løsner. Om man bruker en slik tang så krymp for all del strekkavlasteren før den elektriske.

Link to post
Share on other sites

Og sørg for at krympen foregår i mest mulig av hylsen sin lengde og ikke bare i et punkt slik det blir med billigtengene.

 

Tinn i båt er ikke bare udelt bra. Litt avhengig av legeringen som er benyttet, vil tinnet etter en tid bli svært korrodert. Siden bly-innholdet stort sett er tilstrekkelig til at temperaturen ikke vil påvirke tinningen nevneverdig er det likevel slik at tinn ikke er særlig holdbart.

 

Fra min yrkesbruk som stort sett dreier seg om drifting av ulike typer maritim elektronikk, er det bare en ting som gjelder. Full forsegling av alle kontaktpunkter. Her er lim-strømper det eneste saliggjørende. Tilsvarende det Andreas nevner, bare at det er levert i metervare. Billigere og enklere. Da kan en tre dette over hele flatstiften etter krymping og ikke bare den ene delen slik det er når de er kjøpt med ferdigstrømpe.

Oso

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

 

Krympeslanger som jeg bruker i min jobb, er slike med lim inni og som man varmer med gass- eller varmluftpistol.

Jobber forresten innen E-verk, så her er det ikke rom for "reserve" løsninger. Spenninger fra 12V likespenning til 136 000 V Veksel/Høy spenning( 50hz)

 

Anbefaler på det sterkeste å benytte ett eller flere fast monterte forgrenings punkter ombord i båtene, det blir lettere for fremtidlige feilsøkinger. Ikke slikeavgreninger i hytt og pine med Torix vrihylser. :nono:

Link to post
Share on other sites

Anbefaler på det sterkeste å benytte ett eller flere fast monterte forgrenings punkter ombord i båtene, det blir lettere for fremtidlige feilsøkinger.  Ikke slikeavgreninger i hytt og pine  med Torix vrihylser.

Båten er ikke stedet for diverse tavler med samleskinner og stigeledniger dem i mellom. En liten fritidsbåt har noen småting her og noen småting der. Hovedsaken er at ting blir tett og holdbart.

 

Når jeg kobler på ei elektrisk lensepumpe nedert i kjølsvinet, kommer pumpa med en snau meter ledning som ender i 2 ledningsstumper. Disse må skjøtes nede i kjølsvinet. Hva er da bedre enn å lage en garantert vanntett og nærmest evigvarende skjøt i dette fukige og korrosive miljøet? Ingen verdens ting, selvfølgelig. Spørsmålet er hvordan det blir gjort.

 

Så hvis tid og penger spiller mindre rolle, tar jeg 2 torixer, tvinner hvert ledningspar og skrur på torixene. Fyller hver torix med epoxy. Tar litt tape og snurrer rundt hvert ledningspar fra torixen og noen cm bortover på hvert ledningspar. Så tar jeg og klamrer torixene opp på skottveggen, høyt over kjølsvinet med 2 stk TC-klammer med syrefast stift.

 

En perfekt skjøt, innstøpt i epoxy, klamret opp og med strekkavlastning. Min mening er at bedre kan det ikke gjøres og at denne skjøten holder i all fremtid. Ja, skjøten er det siste som tar kvelden der den ligger tvinnet i et kremmerhus og innestøpt i epoxy. Den elekriske forbindelsen er glimrende, forseglingen uovertruffen.

 

Det er bare et problem. Folk gidder nesten aldri å gjøre det så bra.

Materialkostnad for min skjøt: Ei krone for Torix'en. Ei krone for TC-klammeret og ei krone eller 2 for 10 dråper epoxy. 4 kroner? Kanskje dobbelt så dyrt? Hvem bryr seg? Ikke jeg i alle fall. lensepumpa mi vil få strøm når jeg vrir på bryteren.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Torixen din holder sikkert i mange år Lotus , men som elektrikker med 25 års erfaring med båt, både store og små , så kuttet vi ut torixen tidlig på 80 tallet. brukte også wago en periode, huff og uff. Har vert på mange feilsøke jobber hvor torixen har drat i stykker kordelene i ledningene, med varmegang og branntilløp som resultat. Stående ordre er når vi er på båt og ser torix: BYTT DE UT.

 

Det som gjelder nå er skru forbindelse. Abiko kabelsko presset med moment tang. Andre presskabelsko, presset med moment,ikke lodding. Rekkeklemmer. Samleskinner med skruforbindelse. Mangetrådet ledning type RK .Planlegging av anlegget

 

Det styggeste jeg ser når jeg kommer ombord i småbåter er mange ledninger som er buntet sammen under en klemme eller hylse uten mulighet til å koble fra for feilsøking el.l.

 

Det ser meget amatørmesig ut og er det også.

 

En annen ting med torix og teip er, torixen har et testpungt på utsiden som også kan forårsake krypstrøm og faenskap. Sjekk den Lotus.

Teip har meget begrenset levetid som festemiddel eller som isolasjonsbeskytelse. Limet er organisk matriel som råtner med det som resultat at tipen løsner.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Torixer uten epoxy er nok neppe brukanes i båt. Det kan vi være enige om.

Jeg snakker derimot om en skjøt innstøpt i epoxy.

 

Noen torix'er har et lite hull i enden, andre ikke. men akkurat det spiller jo ingen som helst rolle når de forsegles med epoxy.

 

Når det gjelder ødelagte kordeler, er dette ikke et problem første gangen du setter på torix'en. Hvis man skrur av og på eller etterstrammer, kan det være et problem, men intet av dette er heller aktuelt.

 

Når det gjelder eltape, så er ikke den rullet på for å isolere noe som helst. Limet kan sikkert råtne, men heller ikke det spiller noen som helst rolle. Tapen har ikke annen funksjon enn å fylle ut for TC-klammeret.

 

Av alle forbindelser, finnes det neppe noe som slår de forbindelsene som er innstøpt i epoxy. Slike forbindelser brukes der alle andre tidligere forbindelser ikke har klart jobben.

 

Ta en Ladac spenningsregulator. En plastboks litt større enn en fyrstikkeske inneholdene diverse komponenter og ledningsskjøter. Det hele fylt med epoxy. 4 ledninger ut av boksen. Kan ikke bli bedre enn det.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Holder på med lensepumpeprosjekt selv. Hadde i grunnen tenkt å plassere pumpa slik at ledningsstumpene rekker opp i en skottmontert vanlig plast koplingsboks som brukes til utenpåmontering i hus (IP56). Ville tro dette ville være et egnet koplingssted for nivåbryter og strømtilsførsel.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...