Jump to content

Skjøting av ledninger


Lotus

Recommended Posts

  Så tar jeg og klamrer torixene opp på skottveggen, høyt over kjølsvinet med 2 stk TC-klammer med syrefast stift.

Ja Lotus, bra idè, men hvem i all verden har sånt ? Finner bare sånne med vanlig "jernstift" eller i beste tilfelle "elektroforzinket" stift. Syrefast har jeg aldri sett, men har sett noen et sted ( husker ikke hvor ) med rustfri ( A2 ) stift. Så opplys meg gjerne...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

 

Når jeg kobler på ei elektrisk lensepumpe nedert i kjølsvinet, kommer pumpa med en snau meter ledning som ender i 2 ledningsstumper. Disse må skjøtes nede i kjølsvinet. Hva er da bedre enn å lage en garantert vanntett og nærmest evigvarende skjøt i dette fukige og korrosive miljøet? Ingen verdens ting, selvfølgelig. Spørsmålet er hvordan det blir gjort. :puke:

 

Ja Ja Ja. Håper ikke det er din båt jeg kjøper. :eek:

 

 

 

Kutt heller ut TULLET med å lage enkle koblinger, ta heller den ekstra tiden det tar (5 min) på å lage en tett og utsenemessig bra skjøt.

Bruk bare du dine Torix`er, jeg heller mot en "fagmessig godkjent skjøt". :discuss:

 

Er eksiterende kabler, til f.eks. lensepumpe for korte, så lag en skjøt som er godkjent.

Husker jeg ikke helt galt, så er ikke Torix godkjent for ÅPEN installasjon. :nono:

Redigert av Hardball (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husker jeg ikke helt galt, så er ikke Torix godkjent for ÅPEN installasjon. :nono:

Nei, så derfor er den innkapslet i epoxy. :smiley:

Dessuten vet du vel også at forskriftene for gruppe L 230V er forskjellig fra svakstrøm opp til 48V?

 

Kutt heller ut TULLET med å lage enkle koblinger, ta heller den ekstra tiden det tar (5 min) på å lage en tett og utsenemessig bra skjøt.

Bruk bare du dine Torix`er, jeg heller mot en "fagmessig godkjent skjøt".

Nei da tror jeg du misforstår. Dette er da ingen enkel kobling. Dette er masse bryderi for å få en skjøt som er hermetisk forseglet for all fremtid. Hva har du å tilby som kan slå det?

Hvordan ser din "fagmessige godkjente skjøt" ut?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Ja Lotus, bra idè, men hvem i all verden har sånt ? Finner bare sånne med vanlig "jernstift" eller i beste tilfelle "elektroforzinket" stift. Syrefast har jeg aldri sett, men har sett noen et sted ( husker ikke hvor ) med rustfri ( A2 ) stift. Så opplys meg gjerne...

TC-klammer fås i de fleste størrelser og utførelser, også syrefast. Merket på utsiden av boksen. Du ser det med en gang på stiftene. De er mattgrå. Kan jo prøve å snuse opp et partnummer. På merkelappen står det SF til slutt i betegnelsen SF = syrefast) Mener det var Elektroskandia jeg fant de hos. Sikkert standard hos Eilag og de andre også.

 

Lotus

 

Fant det. For syrefast stift i ditt TC-klammer klikk HER

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er jo torixer den mest anvente skjøtedingsen i gruppe L husinstallasjoner. Det betyr at den er godt egnet til sitt formål.

 

Epoxy er en dyr men effektiv måte å forsegle og beskytte ting 100%.

 

Så kombineres disse to. Hva får man da? Guds gave til båtfolket. Den evigvarende perfekte forsegling.

 

Det blir ikke bedre enn dette vet du barx :smiley:

 

Lotus

 

PS: Aner ikke var det blå lille fjeset er. Var det ikke den som skulle indikere at man er flau når man skriver mon tro?

Link to post
Share on other sites

TC-klammer med syrefast/rustfri stift tror jeg ikke er lagervare hos de fleste elektrogrossister når det gjelder de små størrelsene, f.eks. TC 5-7. Jeg måtte i allefall bestille TC 5-7 med syrefast stift hos Onninen, og da ble de så dyre at det ikke smakte fugl. Så da ble det med elforsinket stift, og det angrer jeg selvsagt på i dag. Det er nemlig ikke godt nok i båt.

 

De litt større størrelsene kommer med syrefast stift uten at man ber om det spesielt...

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Skjøting av kabler, instrumenteringskabler, i maritimt miljø har jeg drevet mye med.

Lodding er no' dritt. Tåler ikke vibrasjoner og brekker av.

Tusjhettene, Torix, forbigår jeg i stillhet.

 

Jeg forutsetter hele tiden to-leder kabel med ytterkappe.

 

----

 

Skjøt lederne med skjøtehylser. Klipp lederne slik at skjøtehylsene ikke blir liggende ved siden av hverandre, "staggered". Smør på Scotchcote. Pakk inn i selvvulkaniserende tape. Vanntett.

 

---

 

Skjøt lederne "staggered" med skjøtehylser. isoler hver enkelt leder med krympestrømpe som er tredd på på forhånd. Avslutt med vulkaniserende krympestrømpe som er tredd på på forhånd. Vanntett.

 

---

 

Skjøt lederne "staggered" med skjøtehylser. Rengjør kabel godt med Aceton. Legg inn i støpeforma og skru sammen. Bland Scotchcast og hell i forma. Vent 12 timer og skru opp forma. Vanntett til 500 m.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Skjøt lederne "staggered" med skjøtehylser. Rengjør kabel godt med Aceton. Legg inn i støpeforma og skru sammen. Bland Scotchcast og hell i forma. Vent 12 timer og skru opp forma. Vanntett til 500 m.

Glimrende. En torix innstøpt i epoxy er vanntett ned til 500 meter. :smiley:

 

Poenget er at støper man noe inn i epoxy, blir det vanntett. Jeg kunne støpt inn en sukkerbit for den del eller bare tvinnet ledningene og støpt det inn. Vanntett, vanntett, vanntett. Når jeg allikevel ikke bare tvinner ledningene og støper de inn, er det fordi jeg også vil ha eg glimrende elektrisk forbindelse. Torix'er gir en glimrende elektrisk forbindelse og har gjort det i et halvt århundre. Siden det fortsatt er i bruk som det mest brukte godkjente skjøtemedium i husinstallasjon, må man anta at ingen har laget noe bedre ennå. Innstikkshylsen som skulle ta over for torixene, brukes jo i mindre grad.

 

Man tager en god elektrisk forbindelse og støper den inn i en 100% vanntett forsegling. Da får man den perfekte skjøt. Det kan vi være enige om. Veien dit er litt verre. :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Epoxy og kappematrialet samt lederen har forskjellig utvidelseskofesient ved tempratursvingninger og i en liten torix tviler jeg på at dette blir tett over tid. Du får kjøpt en torix variant med epoxy men disse er ikke spesielt gode.

Krympeslange av egnet kvalitet med egnet lim i forhold til kappen holder tett.

Krympeslanger fåes diesel, kjemikalie bestandig, mud resistent, flame resistent osv med tilhørende lim til forskjellige kapper, slik er de fleste kabler skjøtet over og under vann i norsjøen. :smash:

Link to post
Share on other sites

Hmmmm....., det virker på meg som om det er sterke "religionsfølelser" her for de forskjellige skjøtemetoder..... Og jeg som skal montere et ekstra 12V uttak for PC'en inne i kahytten på Skarpnes'en min. Dette blir tydeligvis ikke lett. :crazy: Ikke har jeg tenkt å trykkteste dette på 500m dyp i Nordsjøen heller....

 

Nei, jeg får vel bare ta turen ut i båten i ettermiddag og stille snike meg til å lodde på ledningen og håpe at dette holder denne sesongen. Får gjøre det under burkaen... :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg advarer sterkt mot å støpe en kabelskjøt inn i epoxy.

Lederen blir liggende helt stumt inne i skjøten, og ved vibrasjoner vil den ryke av der den går inn i epoxyen. Ved stor strekkbelastning er det ingenting som fordeler strekket, og det medfører at selve lederen kan ryke av mens kappen er hel. En slik feil kan være vrien å finne. Det er kjent problematikk ved instrumentbokser under vann.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Epoxy og kappematrialet samt lederen har forskjellig utvidelseskofesient ved tempratursvingninger og i en liten torix tviler jeg på at dette blir tett over tid. Du får kjøpt en torix variant med epoxy men disse er ikke spesielt gode.

Krympeslange av egnet kvalitet med egnet lim i forhold til kappen holder tett.

Krympeslanger fåes diesel, kjemikalie bestandig, mud resistent, flame resistent osv med tilhørende lim til forskjellige kapper, slik er de fleste kabler skjøtet over og under vann i norsjøen. :smash:

<{POST_SNAPBACK}>

I tillegg til at epoxy og ledningsisolasjon ofte ikke limer mot hverandre er de også yttterst forskjellig i fleksibiliteten og elastisiteten. Det meste går bra en stund....
Link to post
Share on other sites

Hmmm.

Hvordan får man det tett når man støper inn da? Det må jo nødvendigvis komme et par ledninger ut av skjøten.

 

Ladac spenningsregulator har 4 ledninger som kommer ut av en klums i epoxy. Her vil det da komme inn fuktighet etter hvert hvis jeg forstår dere riktig? Man må i det minste forvente at ledningene etter hvert får brudd i overgangen til boksen?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da ligger det klart til test:

Epoxy, torix'er, sika, krympestrømpe, ledning, kabelsko med lim og krympestrømpe, skjøtestykke med lim og krympestrømpe, rekkeklemmer, klammer, vulketape, proff kabelskotang, osv, osv. Det som mangler i kassa, hentes i garasjen.

 

Sikaflex og torix, epoxy og torix, skjøt med krympestrømpe og lim, rekkeklemmer. Tester ut litt av hvert. :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Da ligger det klart til test:

Epoxy,  torix'er, sika, krympestrømpe, ledning, kabelsko med lim og krympestrømpe, skjøtestykke med lim og krympestrømpe, rekkeklemmer, klammer, vulketape,  proff kabelskotang, osv, osv. Det som mangler i kassa, hentes i garasjen.

 

Sikaflex og torix, epoxy og torix, skjøt med krympestrømpe og lim, rekkeklemmer. Tester ut litt av hvert.   :smiley:

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

 

bra summering Lotus!

 

men var kjöper man desse krympeströmper som metervare?

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Da ligger det klart til test:

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Hei, har du lyst til å fortelle hvordan du vil foreta testen, om hvilken måte som er best??

 

Det er jo lengre tids påvirkning og slitasje som vil gi pekepinn på hvilken måte å forsegle ledninger som er den beste?

 

Min tanke som nå følger er meget mulig meget feil, da du/dere har mye bedre peiling på dette iforhold til meg, men ledninger er vel ikke evigvarende ? Når du legger såpass mye arbeid og grundighet i kontaktene, så ser det for meg ut til å bli evigvarende. Er dette nødvendig ? Når det gjelder ledningsnettet i min båt, ser jeg for meg å bytte ut dette eksempelvis hvert 5. år elns .... (nå tviler jeg på at jeg beholder skuta så lenge men .....)

Link to post
Share on other sites

Min tanke som nå følger er meget mulig meget feil, da du/dere har mye bedre peiling på dette iforhold til meg, men ledninger er vel ikke evigvarende ? Når du legger såpass mye arbeid og grundighet i kontaktene, så ser det for meg ut til å bli evigvarende. Er dette nødvendig ? Når det gjelder ledningsnettet i min båt, ser jeg for meg å bytte ut dette eksempelvis hvert 5. år elns .... (nå tviler jeg på at jeg beholder skuta så lenge men .....)

<{POST_SNAPBACK}>

Du er inne på et vesentlig påeng. Men - hele pointet med Lotus`s metode, er å lage forseglede, tette kabelender. Fordi kablene alltid begynner nedbrytingen fra "enden". Fuktighet trekkes inn i kabelen fra et sted, der kobberet er frilagt. Deretter går det bare nedover. Ledningen blir grønn, ledningsevnen blir dårlig, og man får feil. Klarer man å "forsegle" endene, varer anlegget LENGE. ( neppe evig...,)

 

Selv om du KKE gjør som Lotus`foreslår, varer nok anlegget lengre enn 5 år. Jeg har byttet 90% av alt som finnes av elektriske saker i vinter, og tro meg, det er ikke en jobb som du frivillig gjør hvert 5. år.

 

Å lage ledningsender, som er lange nok til å fjerne 5cm å sette på ny kabelsko, så kan man forlenge levetiden drastisk. Gjør du DET etter 5 år, er du flink.... Svært flink. Si heller 8-10 år..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Takk Suzuki.

 

Nå er det slik at i båt stoler jeg uansett ikke for mye på ledningsnett. I min båt er det uhyre tett og tørt. Jeg har lagt sigarettpapir i kjøl i vinter, limet var fortsatt intakt.

 

Allikevel er elektronikk og strøm i båt noe av det vanskeligste og kompliserte som finnes etter mitt syn. Føler meg derfor tryggere om jeg kan bytte ut det som kan medføre uhell, etc., med jevne mellomrom. Nå skal det legges til at det tekniske skapet mitt er komfortabelt med halvannen meters høyde og dybde på ca 40 cm. med åpning til det hele, i ståhøyde, noe som forenkler arbeidet vesentlig.

Link to post
Share on other sites

I kveld har jeg koblet og testet litt.

 

La meg si det med en gang. Fortinnede skjøtehylser med krympehylse og lim for kabelskotang er bra. Meget bra. Lettvindt og hurtig gir det en god skjøt for 2 ledninger. En i hver ende. En større skjøtehylse med flere ledninger? Nei. Ledninger er runde. 2 runde ledninger ved siden av hverandre gir ingen tett skjøt selv med krympeslange og lim.

 

Andreas har et bilde av denne kabelskoen:

Bilde

Den har krympestrømpe med lim. Det er en god kablesko. Bedre enn de uten krympestrømpe og lim, men den blir ikke tett i front. Det spiller antagelig ingen stor rolle.

 

Det røde lille kremmerhuset kalt torix gir også en glimrende forbindelse, men for en jobb. Skal man f.eks koble sammen 5 jordledninger i instrumentpanelet slik jeg skulle, avisolerer man, tvinner sammen ledningene (riktig vei), skrur på torix'en samme vei som man skrur på en mutter. Glimrende elektrisk forbindelse. Så blander man seg litt epoxy og fyller det indre metallkremmerhuset fullt. Litt knotete hvis epoxyen har majoneskonsistens, så tynn epoxy er tingen. Så venter man. Så herder det. Så fyller man resten av torix'en med sikaflex. Det herder ikke før etter 1 døgn eller 2. Minst 5mm å herde gjennom. Og sika er noe griseri uansett hvor flink man prøver å være. Brukte sika for å få en bøyeavlastningsfunsjon. Ser uit til å virke.

 

En torix til? Neppe. Det ble bra. Men hvem har tid til slik knoting? Dette tar både vinter og vår. Likevel. Denne greia kunne ligget i bunnen av kjølsvinet en halv evighet uten å bli dårlig. Men igjen. Hvem trenger vel noe som holder en halv evighet?

 

Rekkeklemmer da? Jo rekkeklemmer er bra. Men de er jo helt åpne. Enten så setter man på en kabelsko med krympestrømpe og lim med en rekkeklemmepinne i enden. Eller så må man gjøre noe annet for at fuktighet ikke skal trenge inn i enden under kabelisolasjonen. Jeg gjorde noe annet. Tvinnet sammen 4 ledere. Stakk de tvers gjennom min rekkeklemme som for anledningen var en stor halv sukkerbit. Tvers gjennom fra ene enden. 2 skruer fester ledningen. Denne sukkerbiten hadde ingen leppe så skruene gikk rett i kobberet. Da er det viktig med skikkelig tvinning. 5 dråper loctite forsegler både kobber, gjenger og isolasjonskappe (gadd ikke blande epoxy, lang tids knoting med en torix holdt lenge). PVC eltape rundt, eller aller best selvvulketape. Blir også bra og tar kortere tid enn torix. Skal du ha den opp igjen? Umulig. Klipp den av og start på nytt i så fall.

 

Alternativet for disse 4 ledningene? 4 kabelsko med lim og krympestrømpe. Koblet på en felles fordelingsskinne. Mer oversiktlig. Greit å løsne. Skinna skal skrus opp tar plass på en vegg som ikke har plass. Ikke aktuelt alternativ, men et greit alternativ. Å sette på 4 kabelsko og varme/krympe koble til tar jo mer tid. Og selv kabelsko med krympestrømpe er ikke helt tette i enden. En dråpe loctite i enden av hver kabelsko fikser likevel det ganske bra.

 

Så hva velger man? Tja, si det. For å skjøte 2 ledninger opp til 6 mm²? Skjøyestykke med lim og krymp. Hvis det ikke er ekstremt fuktig der du skal skjøte.

 

Større dimesjoner ledning? Kabelsko med øye. Skikkelig tang. Krympestrømpe med lim. Skru fast med bolt.

 

Mange små ledninger? Sukkerbit med forsegling og tape.

 

Et eller annet ekstremt i et ekstemt miljø eller under vann? Torix med epoxy og sika. Du får bare ta deg tid til den tia det tar. Utover dette er totixer ubrukelig i båt. Prøvde for moro skyld en torix uten epoxy i dag. Bare dritt. Torixer går dårlig sammen med mangetrådet kabel (RK) . De detter av for et godt ord hvis de ikke er støpt full av epoxy. Det lureste er nok å kun ta frem torix'en den dagen du er villig til å bruke tid til å helstøpe.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...