Jump to content

Clipper "konvoien" Vestre Åmøy - Østlandet 2014


VannTro

Recommended Posts

Når folk får barn sies det at "en er en og to er mange". Når vår hentetur starter fredag 9. mai blir vi ikke en båt, men to båter og da må jeg jo kalle det "konvoi" :giggle: I tillegg til vår Clipper 36 skal også en trawler til finne sine nye eiere på Østlandet og de skal ha en Clipper 34(forgjengeren til 36).

Denne båten skal ikke hentes av eieren selv, men kjøres av den faste "transportøren" til W-Yacht. Nå om dagen jobbes det på spreng for å få begge båtene leveringsklare. Clipper 34 ligger på Karmøy og skal i dag kjøres til Vestre Åmøy(W-Yacht sitt anlegg) for at de skal kunne jobbe mere effektivt med begge båtene på en plass. Selv skal jeg ha utbedret ganske mye og den andre båten skal det om mulig gjøres enda mere med.

Det ble jobbet i hele går(selv på 1. mai) og det skal jobbes hver dag frem til og med fredag 9. mai. Da skal de etter planen være ferdige.

 

For de som ikke har vært på Åmøy, her er et bilde av broen ut til Vestre Åmøy:

bilde

 

og her er et bilde av Åmøy Havn hvor W-Yacht holder til:

bilde

 

Clipper 36 sees på land.

 

Kommer tilbake med oppdateringer under veis.

Turen vil kunne følges(for de som har lyst) på Marinetraffic og båten heter selvfølgelig VannTro :thumbsup:

 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Grattis med båt. Tror disse karene er rimelig seriøse aktører. Fikk et meget godt inntrykk av dem dengang jeg snuste litt på ny Bavaria. Ble ikke det men det var ikke grunnet dem. De klarer nok å levere på rett dato.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Da var jeg kommet vel hjem med bil og henger igjen, dog med et hjullager som truer med å ta kvelden hvert øyeblikk :pray:

Kjetil 1.

Ja, jeg har er grådig godt inntrykk av dem på alle måter. Nå hentet de inn 2x ekstern hjelp for å være sikre på å bli ferdige.

 

Haugi,

Jeg synes absolutt du skal stikke nedom havna på fredag. Vi er vel der fra 12-13 tiden. Planen er å gå utpå ettermiddagen.

Alltid koselig å hilse på BPere :thumbsup:

 

SAP,

Det er dessverre maratonløp hjem til ny eier. Vi skal i hvert fall følge til vi har passert Lindesnes(jeg går antagelig Spangereid uansett vær).

P.S. Jeg tittet over motor sammen med mekaniker i dag for å bli enige om hva som skal gjøres(han virket for øvrig veldig prodesjonell) og da snakket vi litt om reima til vannpumpa. Jeg har faktisk strammehjul på den. Var det ikke slik at du ikke hadde det ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Merkelig...

 

bilde

Min ser slik ut og omtales som "later style" med serpentine "stretchy belt"

 

 

bilde

"Later style" hele fronten slik det er hos meg.

 

 

 

bilde

Denne varianten med v-reim og strammehjul omtales som "Early style"

 

 

Info her http://www.sbmar.com/articles/identifying_your_qsb/

 

Du har jo senere årsmodell enn meg. Kan det være at de har begynnt med et strammehjul på flerspor reima?

Du tok ikke et bilde vel?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Tok ikke bilde da vi ikke tok av dekselet, men når jeg ser bildene dine lurer jeg på om det kan være den andre reima, for han tittet inn på den siden av motoren ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

bilde

 

Tilfeldighetenes spill. En av våre proff-kunder benytter faktisk vår fugemasse i tilbygget på Åmøy Havn som dere ser under oppføring til høyre på bildet.

Verden er ikke stor :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette innlegget er bare en test av Tapatalk på nettbrett.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nok en test

(la inn et bilde som ble fjernet for å teste fra nettbrett med tapatalk)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det var jammen enklere å legge til bilder med Tapatalk enn via web på pc. Fantastisk !

På web-versjonen må man laste ned bildet i "mine bilder" før man kan publisere dem via link til "mine bilder", men med Tapatalk var det bare å laste rett opp uten noen form for mellomlagring eller manuell komprimering. Det ble jo mye enklere !
Da skal det bli bilder fra henteturen her etter hvert !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da er det på tide med en liten oppdatering.

 

Det regner og regner og regner på Åmøy og det medfører av den båten vi skulle gå i følge med ikke blir ferdig i tide. De har gjort alt de kan og jobbet som helter hele helgen, men nå skjærer det seg med høye kne-løft og de må prioritere EN båt. Heldigvis er det vår :pray:

Jeg sitter nå å plotter alternative ruter på nettbrettet og har hittil 25 alternativer, innaskjærs og utaskjærs. Værmelding blir sjekket med jevne mellomrom siden vi nå begynner å nærme oss avreise og Lørdag ser ut til å bli en perfekt dag med lite vind.

Vi tar SAS fra Gardermoen fredag kl. 9.45 og lander i Stavanger Kl. 10.35. Da er ikke båten ferdig enda. Ankervinsjen ble forsinket fra leverandør og skal monteres i løpet av torsdag ettermiddag og fredag. Håpet er at vi kommer oss til Tananger på fredag kveld slik at ruta på lørdag blir litt kortere. Lørdag har jeg nemlig beregnet et aldri så lite "maratonløp" siden det ser ut til å bli den beste dagen før vi kommer langt ut i neste uke.

Planen er Tananger - Mandal og det skal være ca. 102 Nm. Med en marsjfart på 6-8 knop(avhengig av strømmen) vil dette ta ca. 15 timer, men da er vi forbi Lista og Lindesnes og kan roe oss litt. Viser det seg at dette blir for drøyt har vi Farsund som alternativ og dit er det litt under 90 Nm. Skulle været vise seg å bli dårligere enn meldt(man vet jo aldri med været) så er Egersund muligheten og da er det ca. 50 Nm.

 

Slik er planene pr. i dag og vi håper selvfølgelig været blir som meldt slik at vi får en god start på turen og kommer oss rundt Lista/Lindesnes i rolig vær :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kirkehamn på Hidra er et godt alternativ for de av oss som ikke har hurtiggående fartøy og vil ha et stopp underveis langs Jæren; det tar ganske lang tid å tøffe seg inn til Egersund.

 

Innbiller meg forresten at jeg studerte båten det gjelder ganske inngående da jeg hadde min på land på Åmøy for noen uker siden, dette er knakende fine båter.

Link to post
Share on other sites

Så hyggelig med litt tilbakemeldinger fra folk som kjenner Åmøy :yesnod:

Her på BP kom jeg for en del år siden i kontakt med en "kjekke kar" som kaller seg "Careka" i forbindelse med at vi begge var ihuga virituelle seilere på Sail Online.

I dag tok Careka seg bryet å ringe meg for å komme med noen gode tips til turen sørover. I den forbindelse så ble avgjørelsen tatt om å legge seg i Farsund på lørdag kveld i stedet for Mandal.

Grunnen er rett og slett at vi har god tid og at Farsund er en roligere havn enn Mandal i hvert fall på denne årstiden.

Da kan det god være at vi blir liggende i Farsund en dag og tar Spangereid-kanalen videre på mandag. Vi får se når tiden kommer.

 

Takker masse for gode tips til ruten sørover Careka :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor så sakte marsjfart på denne transportleggen? Planlegger du å seile Spangereidanalen med 4,5 meter seilingshøyde?

Lista og Korshavn er og havner som normalt har god plass i mai og kan spare dere for en del ekstra mil til Farsund.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Farta blir nok ikke så mye høyere på denne saktegående traveren.

Noen detaljer om fart forbruk som jeg har fått av en som har gått turen Stavanger - Oslo 2 ganger med den:

1200rpm = 6 knop = 5 liter pr. time

1400rpm = 7 knop = 7-8 liter pr. time

1850rpm = 7,8 knop= 15 liter pr. time

2600rpm = 10 knop = 42 liter pr. time = toppfart.

 

Skriver 6-8 knop pga strømmen som jeg sikkert roter meg borti innimellom.

 

Spangereid har de gått med båten før og om man legger ned targabøylen skal den skli under.....

Farsund fordi jeg tenkte å bunkre litt spiselig på mandag.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er såpass stor forskjell mellom 7 og 8-10 knop ja.

Ikke glem å legge Targaen og antenner ned da ;)

For å ha nevnt det Korshavn er en større severdighet enn Spangereid kanalen i mine øyne og en koselig butikk med gode bakervarer har de og. Best utvalg i Mandal, men ok Farsund kan være flott det og.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal nok huske targaen, antennene sitter på den :yesnod:

 

Takker for tips om Korshavn, kanskje vi prøver det. Får se når vi ankommer :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvor legger man seg eventuelt i Korshavn ?

Ser det er kai der hvor det ligger noen lange bygg på land(vil tro det er der bakeriet er).

Innenfor moloene nord for sentrum ser det ut som det er brygger til fastboende.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...