Jump to content

Clipper "konvoien" Vestre Åmøy - Østlandet 2014


VannTro

Recommended Posts

Da holdt avgangen på å gå til ad undas.

Ankervinsjen som PostNord pukket opp i går i Oslo og som skulle leveres i dag står fremdeles i Oslo grunnet at sjåføren som hentet den ikke leverte på terminalen før i dag tidlig(da var jo natt toget til Sandnes gått :headbang: Distribusjon til Åmøy: på mandag........

Heldigvis er jeg selv(firma) er relativt stor kunde hos PostNord og en telefon til vår kontakt nå i kveld sørger for at vinsjen blir tatt ut av vanlige distribusjonskanaler i morgen tidlig på Ganddal i Sandnes slik at W-Yacht kan hente den der i morgen tidlig :pray:

Da skal de være tid nok til å montere den i løpet av dagen. Drøyer det utover kvelden så får vi heller ta avgang Åmøy grytidlig på lørdag.

Kartet til kartplotteren er heller ikke kommet(tidligere eier har kjørt på det forhåndsinnstallerte Europa kartet :confused: ), men er lovet levert i morgen. Vannrørene til dusjen på badeplattformen hadde fått frostspreng i vinter, men heldigvis hadde Maritim Stavanger liggende på lager slik at disse er byttet. Garstad AS som har hatt service på motor/aggregat/gearkasse hadde ikke impeller, men det hadde heldigvis W-Yacht liggende.

Litt for spennende dager :pray::pray::pray:

Link to post
Share on other sites

Høres så kjent ut fra når jeg skulle hente i NL.

Vi heiv av siste mekanikker som hadde oversett at det var luft i styring på fly etter autopilotmontering 1 time og 10 min før hevebrua stengte. Gangtid dit: 1 time og 5 min ;-)

 

Fikk all nav elektronikk, vinsj, akterthruster og div service på motor gjort. Alt avtalt i god tid, men så var ditt og datt forsinket/ ikke på lager etc. Var nervepirrende på slutten.

Godt å høre at folk og firmaer stiller opp når det gjelder :-)

 

Skal bli gøy å følge med dere hjemover. Blir nok i båten i helgen og har sørget for å gjøre unna div forefallende før avreisen din slik supportsenteret er åpent ;-)

 

Bare å slå på tråden om det er noe VannTro

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemeldingen Astor og SAP :thumbsup:

 

Ja, jeg ringer "servicetelefonen" om det skulle være noe jeg får bruk for av assistanse SAP :wink: Håper ting går på skinner og at vi kan nyte den først uka i for oss helt ukjent båt uten for store utfordringer.

Nå er minstemann på 5 lagt i senga og han gleder seg som unger gjør til følgende: Kjøre taxi til jenrbanen, kjøre flytoget til Gardermoen og kjøre fly til Sola.

Det han gleder seg aller mest til er å kjøre Taxi, for det har han aldri gjort før :lol:

Link to post
Share on other sites

Dette blir bra Vanntro.

Om du har tid i kveld så kan det være lurt å trykke litt på plotteren og sette opp de sidevisninger, vektorer, overlay, detaljer og datakolonner du vil ha.

På mange båter er ikke oppsettet rørt fra standard på tross av de har noen år på baken.

Fikk du montert inn AIS ?

Link to post
Share on other sites

Den eneste "plotteren" jeg har å trylle på i kveld er nettbrettet, den andre står i båten :-) Plotteren er helt ukjent for meg(hadde Garmin) og radar er også en ny sak jeg må lære meg.

Skal ha en skikkelig utsjekk i hele båten i morgen med W-Yacht og da inngår slikt som å gjøre seg kjent med elektoniske duppe-ditter.

AIS ble ikke montert, prioriterte fjernkontroll til autopiloten i stedet, det var det ikke der :eek:

Link to post
Share on other sites

Håper det ikke blir for store problemer, VannTro, men noe bør det jo være. Blir jo mye bedre historier av sånt, både for barnebarna en gang i fremtiden, og ikke minst for oss på Båtplassen som lar jobb og nattesøvn fare for å kunne følge med på hentetråden.

 

God tur, forresten!

Link to post
Share on other sites

Trodde dere var på plass i båten i dag, jeg :-)

 

Du kan evt finne manualen på nett hos Raymarine og kose deg med den på senga.

Manualen følger sw versjon. Sjansen er tilstede for at plotteren din har sw fra den ble født som kan være en god stund før båten

 

Har du et minnekort og pc tilgjengelig kan du laste ned siste sw og oppgradere i morgen mens gutta jobber seg ferdig så er du up to date.

 

Evt så kan jeg gjerne hjelpe deg med det når du kommer hjem og skuta skal besiktiges ;-)

 

Manual her https://m.app.box.com/view_shared/437qeua23rju68u793tv

Sw her http://www.raymarine.no/view/?id=4000

 

Et tips når du får kartbrikken er å dytte den i pc å gå til navionics hjemmeside. 1 år gratis oppdatering fra kjøpdato og siste community edits/ info.

Link to post
Share on other sites

Takker for linker SAP, jeg tror W-Yacht snakket noe om at de skulle oppgradere både software og gjøre en sjekk av kart før jeg dro.

Er ikke på båten før ved 12-tiden i dag nei :-)

 

Kan likevel bli litt i meste laget spennende ser jeg.

Sjekket status for ankervinsjen som består av 4 kolli. Nå er 2 av 4 kolli registrert inn på terminalen i Sandnes og det er en dårlig erfaring jeg har fra jobben.

Det er litt for ofte at en sending splittes og ikke alle kolli går med samme tog/bil. :headbang:

Nå krysser jeg fingrene for at det er vinsj og rulle som har kommet frem og at det ikke ligger en sekk kjetting og et anker der :pray:

 

Takker for lykkeønskninger MaSa og SoBo :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Var nede å kikket litt tidligere idag, det var fortsatt full jobb da, pluss at det hadde klmmet et belegg med sot eller noe sånt over hele båten så den måtte vaskes på nytt. Så det kan visst holde hardt om de kommer seg avgårde i kveld. Men det var iallfall en kjempefin båt :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tja......

Det har nok vært litt for hektisk på Åmøy i "dag". Vinsjen kom og er montert, men båten hadde blitt nedgriset av noe som kan ha vært bunnstoff(tørr-pusset bunn på båt og gått/blitt med vinden), vi vet ikke helt, men hele båten er nå vasket og polert på nytt(fy pokker som de har stått på).

I natt gikk vi ut å fylte diesel litt nord for Åmøy(Rennesøy) og kom tilbake ca. kl. 03.00. Vi er nå klare for avgang, men må selvfølgelig sove litt(har nå vært oppe 22 timer).

Planen blir derfor endret til å starte noe senere i morgen og gå til Egersund. Dernest prøver vi Korshavn på Søndag.

Jeg må bare ta av meg hatten for disse karene her på W-Yacht. Han som monterte vinsjen var ferdig kl. 21.00, han som polerte ca kl. 24.00(og han skulle reise til Estland i morgen i bryllup.

Ole Andrè Worre tok kvelden nå kl. 03.00 etter siste gjennomgang i motorrommet. Kartbrikken til plotteren er oppdatert og jeg har fått testet navigasjon med radar/overlay på nattseilas.

 

Føler vi er veldig godt forberedt nå og alt fungerer som det skal for avgang en eller annen gang i morgen formiddag.

Hilsen VannTro med mannskap :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...